Volledige versie bekijken : Scrolltekst horizontaal (zoals newsbarr)
dakans
%Europe/Berlin %493 %2005, 12:50
Hallo Flashpro's,
Probeer me de laatste tijd een beetje te verdiepen in Action Script. Ik kan de taal aardig lezen, maar zeker nog niet goed schrijven (beetje zoals Duits, enig verschil is dat ik Duits ook niet wil leren schrijven :P ). Ik ben me er zeker van bewust dat jullie deze topic al meerdere malen hebben behandeld, maar toch heb ik hier ff hulp bij nodig. Heb hier op het forum gezocht en al er flink op los geGoogled, maar zonder succes...
Ik ben bezig met een presentatie en aan het einde van deze presentatie wil ik een referentielijst automatisch (vaste snelheid) horizontaal voorbij laten 'scrollen' (dit is dus zonder 'muisgevoeligheid'). Nadat deze lijst volledig voorbij is gekomen, moet ie dat weer opnieuw herhalen (repeatfunctie). Het eindresultaat wordt zoiets als de newsbarr van CNN of van RTL Z. Dit alles wil ik uit een extern tekstbestandje halen (zodat ik deze later weer kan aanpassen).
Ik heb een nieuwe layer met dynamic tekstvak waarvan de var.naam scrolltekst is. Ik heb een tekstbestand die referentielijst.txt heet. En op hetzelfde frame heb ik onderstaand AS staan:
loadVariablesNum("referentielijst.txt", 1);
onEnterFrame = function(){
scrolltekst._x -= 10;
}
Met bovenstaande gebeurt er helemaal niks. En volgens mij beweeg je hiermee ook niet de tekst in het tekstvak, maar het tekstvak zelf en moet ik uiteindelijk een mask maken, ik weet niet of dit altijd zo gaat.
In ieder geval, kan iemand mij hierbij helpen??? Desnoods verwijzen na een goede TUT, ik kon hem niet vinden.
B.V.D. David.
mateo)
%Europe/Berlin %498 %2005, 12:57
zoek maar eens op ticker of tickertape of "ticker tape" :)
theFlashWizard
%Europe/Berlin %522 %2005, 13:31
Kheb deze laatst gemaakt :)
zijn bron is een html bestand waardoor je optioneel nog kleuren kan aanpassen ook ;)
dakans
%Europe/Berlin %567 %2005, 14:37
Kan hem niet openen!? "Unexpected file format" zegt ie... :(
dakans
%Europe/Berlin %666 %2005, 17:00
Beiden in ieder geval bedankt!!!
Helaas kon ik die van theFlashWizard niet openen, dus heb ik op aanraden van mateo) gezocht en gevonden. Om deze topic nog ff wat meerwaarde mee te geven, hier 2 links voor een tickertape:
http://www.flashkit.com/movies/Effects/Text_Effects/Ticker-Grat_Cra-3233/index.php
http://www.flashkit.com/movies/Animations/Banners/infinite-Christia-3205/index.php
Groeten,
David.
mateo)
%Europe/Berlin %677 %2005, 17:15
goed werk! en bedankt voor de links :)
theFlashWizard
%Europe/Berlin %768 %2005, 19:27
sorry ik had flash op de ene computer en alleen Inet op n andere.. dus ik kon niet zo makkelijk me voorbeeld omzetten naar mx..
dakans
%Europe/Berlin %827 %2005, 20:51
Nog bedankt dat je de moeite hebt genomen om het bestand om te zetten Peter. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel errug gecharmeerd ben van jou script!!! Zit goed in elkaar! Veel beter en simpeler dan degene van die flashkit-links. Voordat ik zover ben met AS.....zucht.
Groeten,
David.
theFlashWizard
%Europe/Berlin %900 %2005, 22:36
hihi bedankt voor het compliment! :) :#
dakans
%Europe/Berlin %944 %2005, 23:40
Heb toch nog ff een aantal vraagjes bij dat mooie script van jou FlashWizard. Ik wil die 'newsbar' dus in mijn presentatie krijgen, maar dit wil ik niet via een loadmovie doen. De reden hiervoor is dat ik er een executable (.exe) van deze presentatie maak zodat mijn klant geen flashplayer nodig heeft. Ik heb hier al een heel geouwehoer over gehad met de vraag of ik externe SWF'jes als fotoalbum zou gebruiken (wat op zich wel zo voor de hand ligt), zie topic:
http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=3527
Ik ben namelijk bang dat als je externe swf'jes gebruikt dat je toch een flashplayer nodig hebt.
Ik heb dus geprobeerd jou uitleg_mc te kopiëren naar mijn scene (in een apparte layer natuurlijk). Ik heb de libary's gecheckt en gelijk getrokken, heb de font aan de library toegevoegd (ook al doet ie dat waarschijlijk automatisch!?). Heb de naam van de HTML aangepast (staat echt in hetzelfde mapje en hij deed het ook toen ik mijn html bij jouw in het mapje had staan). Heb hem zelfs gekopieerd in een nieuw bestand, opgeslagen, geexporteerd als SWF en toen deed ie het ook niet... Heb geen idee wat ik fout doe, moet ik nog wat in het script veranderen?
Ik wil natuurlijk niet dezelfde newbarr als die van jou, dus ik wil de opmaak veranderen. Sommige dingen kan ik in het script ontdekken, anderen niet. De letterkleur kan ik in het HTML-bestand veranderen, dat snap ik, maar als ik de lettergrootte wil veranderen weet ik niet waar ik dat dan moet doen (ook in het HTML?). Ook ben ik bang dat ik de breedte niet zomaar kan veranderen omdat dit in het script is verwerkt!?!?!? Of kan ik juist wel alleen de mask aanpassen? Kortom je ziet wel dat je nog niet van me af bent...hehe.
Hoop dat je me kunt helpen.
Groeten,
David.
theFlashWizard
%Europe/Berlin %975 %2005, 00:24
nee hoor.. alleen het eerste dat je opend moet volgens mij dan een exe zijn.. de rest kan een swf zijn.. en ik heb door me opleiding al heel wat cd-roms moeten maken die zo in mekaar zaten..
font neemt hij niet automatisch over.
vreemd dat je hem niet in een andere movie aan de praat krijgt.. ik heb em net ff gekopiert en geplakt in een neiuwe.. en het font meegenome naar de library.. en dan werkt hij wel gewoon.. ook als ik de hele marquee nog in een mc dieper zet ook..
dus ik weet eerlijk gezegt niet waarom hij het bij jou niet doet..
in de html kan je dus ook gewoon net als bij gewone html een size opgeven bij de font tag:
<font size = "20px" color='#FFFFFF'>
maar in flash staat ook een TextFormat beschreven.. dit is nodig om de text te kunnen "embedden" zonder dat zou hij niet zichtbaar zijn onder het masker..
embedden:
http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=191&highlight=embed+studie
aan een TextFormat kun je ook allerlei opmaak hangen.. zoals nu het lettertype beschreven is.. zo zet je er bijv size bij:
myFormat.size = "18";
je kan de grootte van de mc of masker naar wens verandere alleen moet je eigenlijk de totale breedte van de mc gelijk houde aan de breedte van het masker.. want aan de hand van die breedte zet hij het textfield opnieuw neer..
iets duidelijker nu? :)
dakans
%Europe/Berlin %383 %2005, 10:12
Zo vroeg en nu alweer held van de dag!!! Het kan af en toe ook zo simpel zijn, dit was het:
rechtermuisknop op item in library->linkage..
eerste item aanvinken
Linkage vergeten, weet ik dat ook weer. Handige die embedstudie trouwens! Die lettergrootte en het aanpassen van de breedte van het textfield kom ik wel uit (breedte gelijk aan MC, mask kan ik naar hartelust veranderen).
Duizendmaal dank! Ben weer heel wat wijzer geworden op deze ochtend! Ik neem maar ff een bakje koffie om dit te vieren... :D
Groeten,
David 8D
theFlashWizard
%Europe/Berlin %394 %2005, 10:28
:D blij dat ik zo vroeg alweer iemand heb kunne helpen :)
als je klaar ben met et her designe van de marquee ben ik wel geintreseerd in n linkje erheen.. dus als je die me ooit kan maile.. :)
dakans
%Europe/Berlin %408 %2005, 10:47
Doe ik... Wordt wel een CD-rom presentatie, maar zal er wel een stukje uitknippen dan dan on-line zetten...
snowjunk
%Europe/Berlin %626 %2006, 15:02
Kheb deze laatst gemaakt :)
zijn bron is een html bestand waardoor je optioneel nog kleuren kan aanpassen ook ;)
alle ****** wat een goed en simpel script!!!
je zit gewoon te zoeken waar de rest van de frames, scripts en objecten zitten!
Hulde!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.