PDA

Volledige versie bekijken : Goed C++ Boek (Beginners tot gevorderden)

Nidd
%Europe/Berlin %502 %2007, 13:04
Hey FF'ers,

Weet niet of ik dit nu goed plaats, maar dat ter zijde...
Ik ben van plan om dit jaar flink wat zelfstudie te gaan doen op het gebied van 3D Modelling en C++. Het liefst rondom games. Ik heb al best wat ervaring met o.a. Java. Ik weet niet wat nu precies het beste is:
Een boek om eerst de taal eens goed onder de knie te krijgen, gelijk een boek dat zich richt op het programmeren voor games of beide...

Iemand goede tips voor een boek? Voor Maya heb ik het boek 'Learning Maya Foundation' gevonden. Dit lijkt me een prima boek om van beginner tot gevorderde te komen.

Alvast bedankt,

Niels.

w00
%Europe/Berlin %588 %2007, 15:07
Als je c++ wilt gaan leren en je bent hier nog niet thuis in, dan zou ik zeker eerst een beginners boek gaan lezen. Je moet echt eerst leren wat pointers zijn (iets wat al niet in Java voorkomt), hoe je classes maakt enzo. Je begint dan gewoon met simpele console applicaties. Een prima boek is 'C++ in 21 dagen'.

Daarna kan je het beste een c++ boek halen die het inhoudelijk over win32 applicaties heeft. Een oud maar nog goed boek is van Charles Petzold. Je leert dus hoe een operating system (Windows) werkt, hoe hij met alle 'Messages'om gaat, met de Low Parameters en High Parameters. Je gaat met API's werken etc. Je gaat dan ook pas echt zien waarom pointers belangrijk zijn. En uiteraard nog veel meer.

En daarna zou je een boek kunnen halen over 3d modellen. Alleen moet je voor je zelf de keuze maken, ga ik in DirectX modellen of in OpenGL.

Je hebt dus niet zomaar iets aan Maya als je 3d games wilt maken. Misschien dat je een model kan exporteren naar je DirectX of OpenGL applicatie, maar daarvoor moet je c++ ook goed kennen.

Je hebt dus een lange weg te gaan :)

Nidd
%Europe/Berlin %591 %2007, 15:11
Bedankt in ieder geval! :)
Het is ook niet de bedoeling dat ik na dit jaar volledige engines kan schrijven etc.
Ik wil gewoon een kleine basis op doen, omdat ik volgend jaar een studie ga volgen op 3D-game gebied. Zowel modelleren als programmeren dus.. :) Ik wil hier dit jaar mee aan de slag. Het boek C++ in 21 dagen heb ik eens doorgebladerd, maar ik zoek toch iets completers.

Mvg,

Niels.

Bargok
%Europe/Berlin %009 %2007, 01:13
Je moet een keuze maken, je wilt OF modelleren OF programmeren.
Professioneel bezig zijn in beide onderwerpen is een onmogelijke opgave.

Nidd
%Europe/Berlin %405 %2007, 10:43
Uiteindelijk ga ik waarschijnlijk de modelleerrichting uit, maar dit weet ik pas zeker als ik hier een tijd mee bezig ben. Ik wil hoe dan ook van de andere vaardigheid voldoende kennis hebben om te weten waar ik mee samen werk.

In ieder geval bedankt! :)

Niels.

josko
%Europe/Berlin %411 %2007, 10:52
Als je de basis kent, ofwel door een boek, ofwel door een tut (cplusplus.com), moet je gaan kijken naar een library.

Dit kan msdn zijn (windows) of een library als bijv Qt (cross-OS).
Je moet bewust voor en nadelen van beiden gaan vergelijken. Daarom koos ik voor Qt, ik werk liever op alle platforms tegelijk, dan het per OS los te schrijven.

Let trouwens ook op hoe de code gaat; is die begrijpelijk, of wordt er gegooid met een hoop rare variables en dergelijke?

igg, succes

Zaxs
%Europe/Berlin %846 %2007, 21:19
http://guides.oernii.sk/c++/index.htm

Dit is een link naar een online versie van C++ in 21 dagen, wanneer je die door werkt heb je de basics van C++ en die zul je ook echt nodig hebben om daarna met meer gevorderde stukken C++ bezig te gaan. Eerst de basics, daarna pas het grote werk. Althans, dit raad ik je aan, blijkt bij mij keer op keer perfect te werken. (HTML, CSS, php, C++, VB en ASM)