Volledige versie bekijken : Scroll Component
chonazz
%Europe/Berlin %717 %2005, 18:12
Alweer een nieuwe vraag!
Hoe pas ik het scrollcomponent aan?
Ik zou een scrollbar moeten krijgen die op de volgende lijkt:
http://users.skynet.be/bk291935/uitleg.jpg
Hoe maak ik die?
Ik ben zowat heel het internet afgezocht, maar heb nog niets gevonden.
groeten
Jonas
Dauntless
%Europe/Berlin %720 %2005, 18:17
Dan zal je je eigen scroller moeten maken. Zoek eens rond op zelfgemaakte scrollbars ipv aanpassingen van de component te zoeken :)
chonazz
%Europe/Berlin %722 %2005, 18:20
zal ik doen! Ik heb wel al een aantal beschrijvingen gevonden, maar het probleem is dat de scrollbar een externe tekst moet laten scrollen, en hoe ik dit voormekaar krijg snap ik neit!
Dauntless
%Europe/Berlin %723 %2005, 18:22
klik (http://flashfocus.nl/tutorials/Actionscripting/Beginnen%20met%20Actionscripting/)
chonazz
%Europe/Berlin %730 %2005, 18:32
klik (http://flashfocus.nl/tutorials/Actionscripting/Beginnen%20met%20Actionscripting/)
Hier staat toch geneen topic bij waarin wordt uitgelegd hoe je zelf een scrollbar maakt?
Wel hoe je tekst inlaad enz enz?
Maar het ontwerpen van een scrollbar staat er neit bij?
Groeten
Dauntless
%Europe/Berlin %736 %2005, 18:40
Die gebruikt blijkbaar ook de standaard component...
Maar het principe is niet echt moeilijk: Je kijkt naar het coordinaat van het bolletje. Je berekent op hoeveel % die staat en aan de hand daarvan zet je de scroll property van je textfield juist ...
Kijk ook eens rond op Actionscript.org[/org] of flashkit ... (http://www.actionscript.org/tutorials/intermediate/scrolling_text/index.shtml)
chonazz
%Europe/Berlin %740 %2005, 18:46
Ja daar heb ik al gekeken, maar ik vind enkel scrolldingen met knoppen, en zo kan ik er ook een maken, maar das toch nog niet wat ik wil...
Hoe bedoel je met de % berekenen enz?
Groeten
jonas
Fatty Owl
%Europe/Berlin %775 %2005, 19:36
deze scrollbar heb ik pas gemaakt die kan je aanpassen. Je moet wel nog even in het script het target van je tekstfield aanpassen.
theFlashWizard
%Europe/Berlin %799 %2005, 20:11
chonazz, begin nou is eerst zelf met et zoeken op google of bij onze tuturials te kijke.. want der zijn echt zat tuturials en voorbeelden te vinden..
chonazz
%Europe/Berlin %835 %2005, 21:03
Dan moet je me toch maar eens vertellen waar?
Ik heb alles afgezocht:
flashfocus, flashfiles, actionscript.com, enz enz
En ik heb nergens een tutorial gevonden waarin uitgelegd staat hoe je een scrollbar kan maken voor tekst die extern wordt ingeladen.
Er zijn verschillende tutorials waarin een mask gebruikt wordt, maar die zijn hier dus al niet van toepassing....
Mss zoek ik op de verkeerde dingen, maar ik ben er toch vrij zeker van dat goed gezocht heb!
Groeten
jonas
sanderH
%Europe/Berlin %695 %2005, 17:40
Ik heb een dynamische tekstscroller voor je gemaakt op basis van een xml bestand.
dus de tekst wordt dynamisch geladen
bedoel je zoiets?
chonazz
%Europe/Berlin %717 %2005, 18:13
Ik heb een dynamische tekstscroller voor je gemaakt op basis van een xml bestand.
dus de tekst wordt dynamisch geladen
bedoel je zoiets?
Ik weet niet waar het aan ligt, maar als ik de .fla open, en ik wilm previeuwen krijg ik niets te zien?
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Alvast ontzettend bedankt voor de moeite!
Groeten
Jonas
sanderH
%Europe/Berlin %719 %2005, 18:16
heb je het xmlbestand wel in dezelfde directory staan?
als ik hem run zonder xml bestand zie ik ook alleen maar wit
chonazz
%Europe/Berlin %720 %2005, 18:17
heb je het xmlbestand wel in dezelfde directory staan?
als ik hem run zonder xml bestand zie ik ook alleen maar wit
Ja ze staan zeker in hetzelfde directory...?
Waar zou het nog aan kunnen liggen?
sanderH
%Europe/Berlin %726 %2005, 18:25
hmm gek bij mij doet ie het gewoon goed
hij geeft ook geen foutmelding als je hem previewt?
chonazz
%Europe/Berlin %728 %2005, 18:28
nope, geeft helemaal niets, gewoon een wit scherm...
Ik hebm open in flash mx 2004 pro...
En in flash 8 doet ie het ook niet?
sanderH
%Europe/Berlin %730 %2005, 18:31
heb je al dmv trace gekeken of de xml wel geladen wordt?
dus in de makeTextBox functie iets van
trace("geladen")
ik heb hem als flash 7 gepublished
zou kunnen dat het daar aan ligt?
chonazz
%Europe/Berlin %731 %2005, 18:33
Ik weet niet hoe ik dat moet nakijken? Kan niet echt overweg met tracen?
chonazz
%Europe/Berlin %732 %2005, 18:34
heb je al dmv trace gekeken of de xml wel geladen wordt?
dus in de makeTextBox functie iets van
trace("geladen")
ik heb hem als flash 7 gepublished
zou kunnen dat het daar aan ligt?
Nee ik denk niet dat het daar aan ligt, maar ik zal het toch eens even nakijken :-)
sanderH
%Europe/Berlin %732 %2005, 18:35
dan zou ik dat maar eens leren ;)
erg handig
mijn publish settings zijn dus flashplayer 7 en actioscript 2.0
chonazz
%Europe/Berlin %733 %2005, 18:35
Nee, dat maakt niet uit, want ik publish ook in 7... Alleen stond de tekst kleur hier op wit, dus die hebi k naar zwart veranderd.. maar maakt ook niets uit blijkbaar...
chonazz
%Europe/Berlin %735 %2005, 18:38
Wacht ik denk dat ik m getraced heb :-) Maar als ik de trace in de maketextbox functie zet dan krijg ik geen reply, zet ik m helemaal bovenaan, dan wel?
sanderH
%Europe/Berlin %735 %2005, 18:38
de tekstkleur laat ik dmv TextFormat al zwart zijn
myformat.color = 0x000000;
dus dat zou niet uit moeten maken
sorry dat ik je niet verder kan helpen
ik zou toch echt even die trace functie onder de knie proberen te krijgen, want dan kan je zien waar het mis gaat.
sanderH
%Europe/Berlin %736 %2005, 18:41
als ie binnen de maketextboxfunctie nix laat zien, dan betekent het dus dat de xml niet wordt ingeladen. weet je zeker dat de xml in de goede directory staat? en dat je verder niks veranderd hebt?
chonazz
%Europe/Berlin %740 %2005, 18:46
Heel vreemd, maar ik hebm nog eens gedownload, en nu doet ie het wel!
Dat is idd wat ik nodig heb. Echt ontzettend bedankt! Ik ga straks even kijken of ik m ook zelf kan gebruiken en nog wat bijsleutelen!
Hoe gebruik ik die nu in een ander .fla bestand?
Bv in een movieclip in een andere movieclip, op de hoofdfilm?
Dus dat hij niet meteen op frame 1 van de hoofdfilm staat?
Groeten
en nog eens bedankt
chonazz
%Europe/Berlin %742 %2005, 18:48
Wat ook heel vreemd is, is dat hij het enkel doet als ik de .swf open doe, direct na het downloaden, dus nog voor dat ik zelf gepublished heb. Want vanaf dat ik publish dan doet ie het niet meer?
En als ik m zelf publisch krijg ik dit als foutmelding:
**Error** Scene=Scene 1, layer=Layer 1, frame=1:Line 13: Statement block must be terminated by '}'
function makeTextBox(success){
**Error** Scene=Scene 1, layer=Layer 1, frame=1:Line 81: Syntax error.
Total ActionScript Errors: 2 Reported Errors: 2
Fatty Owl
%Europe/Berlin %384 %2005, 10:13
je moet een } zetten voor function maketextbox te sluiten...
sanderH
%Europe/Berlin %543 %2005, 14:02
als ik jou was zou ik alle actionscript wel op de 1e frame van mn hoofdfilm zetten.
als je dan iets wil gebruiken in een movieclip in een movieclip, dan roep je die ook vanuit je basis aan. (zo staat ook alle code lekker bij elkaar en hoef je minder te zoeken)
sanderH
%Europe/Berlin %544 %2005, 14:04
ik zou als ik jou was wel alles in de hoofdfilm laten staan, vanuit daar kan je ook movieclips in movieclips aanroepen. en zo staat alle code lekker bij elkaar (scheelt weer zoeken)
die foutmelding is trouwens gek, want mn code is maar 55 regels lang, dus als ie een fout geeft op regel 81, dan moet je er wel al iets aan gewijzigd hebben!
chonazz
%Europe/Berlin %570 %2005, 14:41
ik zou als ik jou was wel alles in de hoofdfilm laten staan, vanuit daar kan je ook movieclips in movieclips aanroepen. en zo staat alle code lekker bij elkaar (scheelt weer zoeken)
die foutmelding is trouwens gek, want mn code is maar 55 regels lang, dus als ie een fout geeft op regel 81, dan moet je er wel al iets aan gewijzigd hebben!
Ja ik weet het.. Ik snap echt niet hoe het komt! maar ga er straks nog eens naar kijken.
Ondertussen heb ik idd geleerd dat je best alle code in de hoofdtijdlijn zet, maar deze site is de 2de site waar mee bezig ben, en hij is voor een studentevereniging... Probleem is dat ie zaterdag klaar moet zijn, maar dat ik nog best veel werk heb. Dus als hij online staat, en alles doet het, dan begin ik aan een update, waar de code allemaal netjes staat enz.
Maar nu zit ik nog met verschillende dingen waar ik niet uitkom... Dus het is best stressen..
Mss beetje dom dat ik gezegd heb dat ik m wel zou maken :-) Maarja, al doende leer ja natuurlijk!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.