PDA

Volledige versie bekijken : Database voor score

DragonOptical
%Europe/Berlin %571 %2007, 14:43
Hey,

Misschien kan iemand mij hiermee helpen: ik werk momenteel aan een site, en zou ervoor willen zorgen dat mensen een score kunnen geven aan een foto bijvb.
Nu, het sturen van die score naar de database (via php/mysql) is geen probleem, en het terugkrijgen van de score ook niet, alleen weet ik nog niet goed hoe ik de score kan bijhouden.
Voor alle foto's die aanwezig zijn op de site heb ik een tabel, met de naam van de foto, de naam van de auteur enz.
Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat er ook een score wordt bijgehouden (dus elke keer dat iemand een score geeft die naar de database sturen, en voor elke foto de gemiddelde score bijhouden of berekenen, gezien het deze gemiddelde is die op de site wordt getoond)?

Alvast bedankt!

voskuh
%Europe/Berlin %588 %2007, 15:07
Hey,

Dat wordt gewoon simpel rekenwerk :)

Ikzelf heb in mijn database tabel een kolom met de gemiddelde score en het aantal stemmen.
Als er dan een nieuw cijfer bijkomt, wordt het gemiddelde opnieuw uitgerekend en in de database gezet. Tevens komt er een stem bij bij het aantal stemmen.

je krijgt als berekening zoiets als:
oude score x aantal stemmen + nieuw cijfer
------------------------------------------ <== dit is delen door
oude aantal stemmen + 1

Hier komt dan een nieuw gemiddelde uit.
Let op: dit is 1 manier, er zullen vast andere manieren/berekeningen zijn, maar dit is een voorbeeld:)

DragonOptical
%Europe/Berlin %743 %2007, 18:50
Hey, perfect, zo ga ik het ook doen! :)

Bedankt!

jaspermuts
%Europe/Berlin %936 %2007, 23:28
Over het algemeen is het niet gebruikelijk een waarde in de database op te nemen, die bestaat uit andere waarden uit de database (oplossing van som/gemiddelde).
Deze kan ook simpelweg berekend worden bij het ophalen van de stemmen. Succes.