PDA

Volledige versie bekijken : Kort vraagje uit 'het' boek...

Henky-VII
%Europe/Berlin %807 %2007, 20:22
Ik ben het boek van Peter Kassenaar aan het lezen over Flash 8.0. Tot nu toe weet ik het meeste wel, maar toch is het boek een aanrader IMO voor iedereen die niet allees van flash weet... Anyway, terug naar mijn probleem.

Ik ben een speeltuintje aan het maken (de tutorial uit hoofdstuk 5), en dacht maar meteen om zelf de wip en de schommel te animeren. Erg leuk, mijn schommel en wip bewegen allebei 'redelijk' goed (voor een beginnend iemand). Alleen het gekke is, de lijntjes van mijn wip en schommel verdunnen in de MC :S. Het is een gewone Motion tween in een Movie clip, niks bijzonders, maar nadat ik hem een x aantal graden heb gedraaid, worden de plank en de schommel dunner. Ik weet niet echt goed hoe ik dit veranderd heb, want ik heb alleen het draaiunt veranderd en de tween toegevoegd. Zou iemand mij dit uit kunnen leggen? Want ik zie er geen logica in :P Bij voorbaat dank! (boek is echt een aanrader ^^)

Mijn FLA:

Flashgirl
%Europe/Berlin %815 %2007, 20:33
Ik heb even naar je fla gekeken (goed dat je die erbij gepost hebt). Waarschijnlijk ontstaat het probleem doordat je schommel en wip in de tween geen instances van symbols zijn, maar groups en drawing objects. Het repareren is eenvoudig (dit geldt overigens voor alle tweens, altijd, overal :) ):

Eigenlijk moet je als vuistregel nemen dat je van alles wat je op de stage plaatst aan artwork, altijd een symbol maakt (MovieClip, Graphic of Button). Het belangrijkste voordeel hiervan is dat dit scheelt in de bestandsgrootte: Ieder instance van een symbol dat je op de stage plaatst neemt geen extra bestandsgrootte in. Dit is wel het geval bij het meerdere malen gebruiken van "los" artwork, groups en drawing objects.
Daarnaast vindt Flash het lastig om om te gaan met groups in motiontweens. Wanneer je iets wilt motiontweenen, maak er dan altijd eerst een MovieClip van.

Wanneer je van je schommel en wip MovieClips maakt, en deze opnieuw tweent binnen een symbol zoals je nu hebt gedaan (je kunt oneindig veel MovieClips in elkaar zetten, of "nesten", zoals ze het officieel noemen) zullen je tweens goed werken :) .

Veel succes met het leren van Flash! Laat ons weten of het gelukt is.

Henky-VII
%Europe/Berlin %830 %2007, 20:56
Even wachten, kijken of ik je snap, het gaat me net even iets te snel, ff checken of ik het snap:

Instance = Naam van een object ( [?] )

Onderhand weet ik wel dat je van alles een layer moet maken, gewoon overzichtelijker, maar van alles een graphic enzo? Wordt de library dan nie beetje vervuild bij grotere dingen? Hmmm... en hoe... argh... laat ook maar, ik wil gelijk moeilijke dingen vragen...

Gaat er dus ok dat ik van alles een symbol moet maken... Bij mijn .fla moet de 'voet' van de schommel (waar de schommel aan hangt+voeten) dus een graphic zijn, en de (ketting+zetel) een movie clip? Want dat is nu het geval... Of moet ik eerst een ketting alleen maken, MC'en, en dan in die MC een MC maken en dan de zetel erbij tekenen? Want ik snap dan niet hoe je makkelijk 2 'gekoppelde' dingen goed animeert zonder het in een groep te gooien [?]

Ik snap het nu als volgd:

1. Maak de ketting van de schommel in een drawing object, je wil hem namelijk APART animeren zonder dat deze vast kleeft aan de voet. ( hij staat op dezelfde layer, is dit al verkeerd om 'makkelijk' te werken?)
2. Maak daarna ook de zetel met een drawing object, en groepeer deze dan met de ketting zodat ze één drawing object zijn.
3. Maak een MC van deze 'groep' zodat deze heen en weer gaat.

Maar van jou begrijp ik dus dat groepen niet flashvriendelijk zijn? [?]

Even klein beetje off-topic: Als ik een tween verwijder uit de library, is gelijk mijn hele symbol weg. Ook als ik de graphic of MC verwijder... Is er een manier om deze te eh... 'ontsymbolen' of iets dergelijks? Zodat ik 'opnieuw' kan beginnen?

Bij voorbaat dank, voor het lezen van deze muur, en helemaal thanks als ik antwoord krijg :)

Flashgirl
%Europe/Berlin %850 %2007, 21:25
Ik zal al je vragen per stuk proberen te beantwoorden :) .

Instance = Naam van een object ( [?] )
Nee :) .
Ik zal het proberen uit te leggen. Het is heel eenvoudig, maar wel belangrijk dat je dit principe goed begrijpt :) :

Wanneer je een MovieClip, Graphic of Button maakt, noemen we dit een Symbol. Dit Symbol komt in je Library te staan, en kun je zo vaak hergebruiken als je wilt, zonder dat je swf hier groter van zal worden.
Op het moment dat je een Symbol vanuit de Library op de Stage sleept, is hetgeen wat op de stage staat slechts een exacte kopie van het oorspronkelijke Symbol. Wanneer je iets verandert aan je Symbol, zullen alle kopieën die je van dit Symbol op de Stage hebt geplaatst automatisch meeveranderen. Oftewel:
Wanneer je een blauwe cirkel tekent en hier een MovieClip van maakt, en je deze cirkel vervolgens 30 keer op de Stage sleept, en daarna in de Library dubbelklikt op de cirkel en de vorm of kleur wijzigt, zullen de 30 kopieën op je Stage meeveranderen.

Het woord "instance" staat eigenlijk voor het woord "kopie" in mijn bovenstaande uitleg. Het oorspronkelijke artwork in de Library heet een Symbol, en iedere kopie die je hiervan op de Stage plaatst noemen we een Instance van dat Symbol.

Onderhand weet ik wel dat je van alles een layer moet maken, gewoon overzichtelijker, maar van alles een graphic enzo? Wordt de library dan nie beetje vervuild bij grotere dingen?

Heel goed dat je alles een eigen layer geeft. Dit is niet alleen overzichtelijker, het heeft ook een doel: Je krijgt problemen wanneer je meerdere instances op één laag plaatst en deze vervlgens wilt gaan tweenen.

De grootte van je Library doet er niet toe :) . Jouw schijfruimte op je computer is groot genoeg. Wat er wel toe doet is de grootte van je swf: Deze wil je zo klein mogelijk houden, aangezien hij gedownload moet worden via internet.

Wanneer je van al je artwork standaard een MovieClip maakt zal je swf erg klein blijven. Het artwork hoeft dan namelijk maar één keer geladen te worden. Iedere keer dat de Playhead bij een frame komt waar dezelfde MovieClip staat, verwijst hij als het ware naar het hoofdsymbol in de Library. Dit gebeurt niet met groups en Drawing Objects. Deze moeten iedere keer opnieuw geladen worden, ook al zien ze er hetzelfde uit. Flash weet niet van te voren dat het om hetzelfde artwork gaat. Om dat aan Flash te vertellen, maak je er MovieClips van.
Om filesize te sparen kun je beter geen Graphics gebruiken: Iedere keer dat de Playhead een Graphic tegenkomt in de Timeline wordt dit wel extra opgeteld bij het aantal kb's in je swf. Wel werken Graphics net als MovieClips om je probleem te voorkomen in je tween zoals je nu hebt met het veranderen van de lijndiktes.

Gaat er dus ok dat ik van alles een symbol moet maken... Bij mijn .fla moet de 'voet' van de schommel (waar de schommel aan hangt+voeten) dus een graphic zijn, en de (ketting+zetel) een movie clip? Want dat is nu het geval... Of moet ik eerst een ketting alleen maken, MC'en, en dan in die MC een MC maken en dan de zetel erbij tekenen? Want ik snap dan niet hoe je makkelijk 2 'gekoppelde' dingen goed animeert zonder het in een groep te gooien [?]

Het is heel eenvoudig :) . Je kunt alles op de stage tekenen, selecteren en er een MovieClip van maken, maar je kunt ook beginnen met het tekenen van bijvoorbeeld de zitting, daar een MovieClip van maken en vervolgens in de MovieClip verder tekenen.

Het mooie van MovieClips is dat ze net als de hoofdtijdlijn eindeloos veel lagen kunnen hebben, evenals mappen. De hoofdtijdlijn is als het ware een hele grote "hoofd MovieClip" waar alles in wordt gezet. Je kunt zoals ik al vertelde in mijn vorige post eindeloos nesten :) . Het is dus heel eenvoudig om een complete wip of een complete schommel in een MovieClip te tekenen: Ieder onderdeeltje wat je nu als group of Drawing Object hebt getekend kan in zo'n MovieClip op een eigen laag worden gezet, dat is nóg netter en overzichtelijker :) .

Even klein beetje off-topic: Als ik een tween verwijder uit de library, is gelijk mijn hele symbol weg. Ook als ik de graphic of MC verwijder... Is er een manier om deze te eh... 'ontsymbolen' of iets dergelijks? Zodat ik 'opnieuw' kan beginnen?

Om van een bestaand Symbol uit de Library weer "lines en fills" te maken die je kunt bewerken plaats je je Symbol op de Stage, selecteer je het en kies je voor Modify > Break Apart. De shortcut hiervoor is ctrl+B.

Ik hoop dat je iets aan deze uitleg hebt. Als je nog vragen hebt, laat het weten :) !

Henky-VII
%Europe/Berlin %908 %2007, 22:48
Late reactie, maar goed, had ff andere dingen. :) Ik heb het nu een beetje veranderd, ik denk dat het zo goed, is, maar ergens voelt de schommel niet zo, tja... goed aan...

Schommel bestaat uit:

- MC van het geheel
- MC van de voet zodat ie voor de zetel+ketting kan staan
- MC van de zetel

Oh... nu ik dit typ, zie ik wat ik vergeten ben.... De layers :X

Anyway, heel erg bedankt voor alle tips Flashgirl, een echte hulp... |)

Flashgirl
%Europe/Berlin %921 %2007, 23:06
Is het inmiddels gelukt :) ? Ik hoop het. Dat is namelijk het belangrijkste :) ! Als je vragen hebt, schroom niet om ze te stellen!