PDA

Volledige versie bekijken : [discussie] Is Flash een goede tool voor animatie?

Mitch
%Europe/Berlin %818 %2005, 20:38
Bij deze mijn excuses :#

Maar ik wilde eigenlijk meer bevestigen hoe geschikt flash is voor animatie.

Flashgirl
%Europe/Berlin %863 %2005, 21:43
Maar ik wilde eigenlijk meer bevestigen hoe geschikt flash is voor animatie.

Op zich is Flash helemaal niet zo geweldig geschikt voor animatie. Zeker niet voor de klassieke animatie. Echter, voor limited animation kan het, bij goed gebruik, wel veel kosten besparen bij een productie. Het is (zoals bij alles) afhankelijk van wat voor product je wilt maken, en hoe dat wordt aangepakt, of Flash wel of niet een geschikte animatietool is.

Mitch
%Europe/Berlin %881 %2005, 22:08
Daarintegen zijn dit voor flash dan wel goude tijden, lijkt me dat er niet meer zoveel tijd in tekenfilms (dus klassieke) wordt gestoken zoals vroeger, vooral niet bij tv series.

Maar voor "simpele" animaties lijkt flash me toch uitermate geschikt? Dus als je direct je dingen in flash tekend. Wat is jouw ervaring eigenlijk flashgirl, gebruik jij eigenlijk alleen flash voor je animaties? En ga je dan gewoon met je wacom frame bij frame tekenen?

Voor TV series gebruiken ze zeker zoveel mogelijk tween en objecten uit tijdbesparing, goed voorbeeld is daarvan mudbubble.

*of schiet ik nu (alweer) uit de eigenlijke "discussie"

mech7
%Europe/Berlin %897 %2005, 22:31
http://www.toonboom.com/

Toon Boom studio schijnt erg goed voor animatie te zijn... en lijkt erop dat ze gelijk hebben al zie je die examples in hun showcase :D

Flashgirl
%Europe/Berlin %911 %2005, 22:53
Daarintegen zijn dit voor flash dan wel goude tijden, lijkt me dat er niet meer zoveel tijd in tekenfilms (dus klassieke) wordt gestoken zoals vroeger, vooral niet bij tv series.

Klopt, dit komt helaas door geldgebrek... Ik merk het bij het nasynchroniseren ook, er is gewoon te weinig geld beschikbaar om dingen te kunnen doen zoals je zou willen, er is geen ruimte voor perfectie. Alles moet snel, snel, snel...

Maar voor "simpele" animaties lijkt flash me toch uitermate geschikt? Dus als je direct je dingen in flash tekend.

De officiële term voor wat jij bedoelt is 'limited animation'.
Limited animation is bijvoorbeeld:

Als een karakter in beeld komt, zie je alleen zijn ogen knipperen. Als hij praat zie je alleen zijn mond bewegen. De rest van het lichaam blijft zo veel mogelijk stilstaan.
Herhaling: Je maakt bijvoorbeeld een loopbeweging, en die herhaal je een aantal keer achter elkaar, en zo kun je je karakter uren laten rondlopen met maar 8 getekende frames :). Dit kun je doen met allerlei handelingen.
Je maakt bij limited animation veel hergebruik van eerder gemaakte tekeningen. Je tekent zo weinig mogelijk nieuwe dingen, en gaat creatief om met alle dingen die je al hebt gemaakt. De Library van Flash heeft dit nog makkelijker gemaakt voor de animator.

Bij klassieke animatie teken je elk frame helemaal opnieuw. Dit geeft meestal een veel mooier resultaat, maar het kost ook veeeeel meer tijd, en dus is het vele malen duurder.

Wat is jouw ervaring eigenlijk flashgirl, gebruik jij eigenlijk alleen flash voor je animaties? En ga je dan gewoon met je wacom frame bij frame tekenen?

Ik gebruik meestal alleen Flash voor het maken van mijn animaties, en teken direct op m'n tablet. Dit omdat ik nu eenmaal 'in het internetgedoe gerold ben'. En in het internetgedoe kan ik als animator geld verdienen met Flashfilmpjes :D. Het is best lastig om als animator aan de bak te komen. Als het internet er niet was weet ik niet of ik er geld mee had kunnen verdienen.
Ik heb weleens gespeeld met ToonBoom, maar ik heb me er nooit echt goed in kunnen verdiepen. Ik gebruik soms Swift 3D voor kleine dingetjes.

Van mijn ex-klasgenoten weet ik dat zij nog steeds nauwelijks digitaal animeren. Zij tekenen alles nog op echt animatiepapier, en een aantal hebben nog echte animatietafels, met een draaischijf en een pegbar erin. Ik ben de enige van mijn klas die digitaal is gaan werken. Dat ouderwetse is ook wel romantisch, het papier tussen je vingers latten flipperen, en daarin een bewegend poppetje zien... Ik blijf het fantastisch vinden :) . Maar zoveel gedoe! Het speciale papier is moeilijk verkrijgbaar. Je moet camera's opzetten en alles beeldje voor beeldje filmen... De meesten van mijn ex-klasgenoten gebruiken als enige animatiesoftware Adobe Premiere.

Maar ik heb wel goede verhalen gehoord over deze programma's:
http://plasticanimationpaper.dk
http://www.animo.com/index.htm

Voor TV series gebruiken ze zeker zoveel mogelijk tween en objecten uit tijdbesparing, goed voorbeeld is daarvan mudbubble.

Ze gebruiken allerlei trucjes. Ze hebben veel kennis van zaken, dat zie je aan de goede techniek die ze gebruiken. Uiteindelijk hangt het altijd meer af van wat voor persoon de tool gebruikt, en of hij kennis van bepaalde zaken heeft, dan welke tool je gebruikt, om tot een bepaald eindresultaat te komen.

*of schiet ik nu (alweer) uit de eigenlijke "discussie"

Ik heb er inderdaad maar even een aparte topic van gemaakt, want het is een leuke, interessante discussie :D !

ToonWise
%Europe/Berlin %000 %2005, 01:00
Hij Mitch ik vindt jou Illustrator vector kunstwerkjes op je portfolio site zwaar oke.
Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld zo'n karakter(die dame bovenaan je portfolio pagina ik zie er strakke basis vormen in) te creeren in Illustrator zonder een wacom tablet? Hoeveel kans is er dat jij een tutorial gaat maken hierover?
Ik zelf ben eigenlijk alleen maar karakters en ander vector artwork in Flash aan het maken.
Ik maak schetsen scan ze (ja eigenlijk zoals die MudBubble gast het doet met zijn karakter, doch jay dike van cartoonsmart blijft beter!!)en ga met de muis in de weer. Ik wil dit ook in illustrator kunnen maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Er zijn volgens mij nog geen boeken over het specifieke onderwerp character design cartoon stijl etc. in Adobe Illustrator op de markt. Op internet vindt je hoogstens goede tutorials over belettering en strips in kleuren. Maar niet hoe je b.v. zo'n karakter creert in Illustrator zoals jij op je portfolio site hebt, althans ik ben er geen tegen gekomen.

hier nog een paar vette animatie gerelateerde Flash sites.
www.kevina.tv
www.bangaue.com

En iedereen die warm loopt voor supreme artwork
in illustrator check
http://www.devicefonts.co.uk/
iemand die mij een korte uitleg kan geven hoe ik Ryan Hughes(zie devicefonts.co.uk) style karakters kan maken.

Suggesties over goed Illustrator forums zijn zeer welkom.

in Illustrator???

Mitch
%Europe/Berlin %552 %2005, 14:15
Zijn veel mogelijkheden om dat te maken, ik gebruik eigenlijk alleen vormen in illustrator en die pas ik dan aan. Heel simpel eigenlijk maar je moet de juiste combinatie vinden.

Deze manier gaat mij het makkelijkst af maar animeren daarmee is moeilijk ben der nu ook aan voor het kijken. Denk dat het toch een combinatie is van tween en frame bij frame animatie.

Met de losse hand tekenen en met vormen is ook totaal verschillend, kost veel tijd lijkt me. Maar ik ben daar niet zo heel goed in, ik hou het maar op vormen. Hoewel gewoon tekenen wel leuk is natuurlijk, maar als je zo wilt animeren moet je het wel heel goed beheersen.

WernerL
%Europe/Berlin %677 %2005, 17:15
Ik dacht juist dat flash gemaakt is om animaties te maken. Maar dat toonboom, die showcase is geweldig! Maar dit is toch ook gewoon te maken in flash of heb ik dat?
Hoewel ik wel een hoop effecten zie waar ik van denk: Hoe doe je dat in hemels naam in flash. :D Hebben ze dit tooltje zo gemaakt dat je dat daarmee allemaal veel makkelijker kunt maken? Ik moet dat toch eens een keer uitproberen.

Mitch
%Europe/Berlin %471 %2005, 12:19
http://www.toonboom.com/products/

Hier kan je de trial van toonboom downloaden (moet ik ook maar eens doen).
Swift heb ik ook wel eens geprobeerd maar ben daar nooit verder mee gegaan, alleen een circel gemaakt enz. :D

Volgens mij was flash in het begin ook echt bedoelt voor animaties en later ontwikkeld totwat het nu is.

cevain
%Europe/Berlin %508 %2005, 13:11
Ik ga die trial van toonboom ook eens bekijken. Ik heb ook altijd het idee als ik in flash iets animeer (niet dat ik dat zoveel doe :p) dat het allemaal toch wat beter had gekunt... Ik had gehoord dat er in flash 8 camerastanden enzo waren (ja hier ben ik weer met mijn camerastanden :D) maar helaas dus ... Voor mensen die animeren is er eigelijk totaal niets vernieuwends gebeurd. Een beetje spijtig toch.

@ mitch: ik dacht dat flash in het hele begin een tekenprogramma was, niet?

Mitch
%Europe/Berlin %514 %2005, 13:21
Ik heb flash 8 nog niet echt geprobeerd ben als ik nu wat voor mezelf doe beetje aan ut tekenen op mn wacom, dingen verzinnen om te animeren :D Maar als ik er toch nog echt mee moet beginnen is toonboom wel een goed altenatief (voor het animeren).
Ik ga misschien wel ff in verdiepen. Net al wat lopen lezen op toonboom.com.
Tijdje terug stond er in dat grafische blad een artikel over flash, kom alleen even niet op die naam. Misschien even opzoeken.

Daarnaast heeft BD een klein stukje geschiedenis geschreven van flash. Daar staat ook in dat het in het begin voor vector animatie was bedoeld.

zie link (http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=1800)

Flashgirl
%Europe/Berlin %518 %2005, 13:27
@ mitch: ik dacht dat flash in het hele begin een tekenprogramma was, niet?
Daarnaast heeft BD een klein stukje geschiedenis geschreven van flash. Daar staat ook in dat het in het begin voor vector animatie was bedoeld.

Maar de geschiedenis van Flash gaat nog iets verder terug:
In het allereerste begin is Flash begonnen als tekenprogramma, als concurrent van Illustrator en Freehand. Toen was het natuurlijk nog geen Flash, zo is het later pas genoemd. Dit programma heette SmartSketch.
Eigenlijk kwam het door de opkomst van het internet dat er animatiefeatures werden toegevoegd aan het programma.

In de éérste plaats was het dus inderdaad géén animatietool, maar een grafisch ontwerp programma.

Hier kun je het hele verhaal lezen, met screenshots:

http://www.flashmagazine.com/413.htm

en hier wordt het hele verhaal verteld door developer van dat eerste tekenprogramma, aan wie we dit allemaal te danken hebben: Jonathan Gay:

http://www.macromedia.com/macromedia/events/john_gay/index.html

Mitch
%Europe/Berlin %612 %2005, 15:42
He dat is een coole link :) leuk om te lezen dat flash bedoelt wat als een grafisch ontwerp programma van een "mislukte" architect. Nu is het gigantisch uitgegroeid.

Wel leuk is aan flash dat je met simpele dingen best veel kan, ik heb nu eindelijk een wacom en ging het eens proberen in flash. Een simpel oog animeren, eigenlijk ging dat best snel met onion skin. Had binnen 5 min. dit resultaat oog (http://www.mitch.flashcousins.nl/showcase/oog.swf) het bestaat uit 8 frames en heeft een frame rate van 12. Ik had met onion skin zo gedaan dat je steeds de vorige frame kon "overtrekken" en dan iets veranderen.

Flashgirl
%Europe/Berlin %716 %2005, 18:11
Cool Mitch!! Nu nog een gezicht erbij!

Mitch
%Europe/Berlin %728 %2005, 18:28
Cool Mitch!! Nu nog een gezicht erbij!

Thnks [^] ik ben ook al aan het kijken voor een gezicht maar vind dat nog moeilijk, ben nog een beetje aan het experimenteren hoe ik dat moet doen.
Ik ben nu bezig gewoon met de brush de zwarte lijnen te tekenen (in flash) maar dat vind ik niet voor alles mooi. Denk dat bijv het gezicht beter gewoon met een voorwerp gemaakt kan worden.

TheDutch
%Europe/Berlin %854 %2005, 21:29
Nu we toch terug in de tijd gingen met Flash :).
Voor de geinteresseerden: Flash Archive (http://flash-forum.flashdevils.com/showthread.php?threadid=189074).

Flashgirl
%Europe/Berlin %864 %2005, 21:45
Hihiiiiiiiii :D ! Volgens mij is dat eigenlijk een beetje illegaal, maar het is wel super cool!

Werken ze allemaal op Windows XP? Heb jij ze allemaal geïnstalleerd?

Zou SmartSketch ook nog ergens te vinden zijn?

TheDutch
%Europe/Berlin %867 %2005, 21:48
Er is niets illegaals aan omdat het trials zijn ;).

Ze werken allemaal op Windows XP. Ik heb ze geinstalleerd en draaien goed stuk voor stuk.

Ik heb gezocht naar SmartSketch maar kon het nergens vinden. Is het überhaupt wel voor Windows uitgebracht?

Mitch
%Europe/Berlin %869 %2005, 21:51
Haha flash 1 is echt vet, je kan zelfs een symbol maken!

Flash 1 staat trouwens binnen 1 min op je pc :p

TheDutch
%Europe/Berlin %870 %2005, 21:53
-------

TheDutch
%Europe/Berlin %871 %2005, 21:55
Flash 1 staat trouwens ook binnen 1 sec. op je scherm :).

Flashingback
%Europe/Berlin %893 %2005, 22:26
w00t flash 1 is echt supper waarom hebben ze dat programma zo verbouwt :p

Mitch
%Europe/Berlin %906 %2005, 22:44
Ik ben nu bezig met het animeren van een wandel "loopje" zie topic in testcase (http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=3685). Dit valt me toch zwaarder dan verwacht. Vooral omdat het eigenlijk om 2 verschillende delen gaat (de beide benen) die afzonderlijk maar toch erg belangrijk voor elkaar zijn. Het is eigenlijk veel uitproberen, meer frames of minder. Frame bij frame aanpassen.

Met afzonderlijke delen bedoel ik dat het moeilijk is om ze aan te passen want als je het ene been aanpast moet je de "loop" cicles weer aanpassen.

Volgens mij is tween hier echt niet geschikt voor. Daarnaast gebruik ik denk ik ook veel frames ervoor, om dat slome effect erin te houden...

Bij zo'n soort animatie heb je toch niet veel aan de "speciale" functies van flash. Op onion skin na dan. Verder werkt het allemaal wel lekker in flash hoor, met die layers enz. alles blijft wel redelijk overzichtelijk.

Voor dit soort animaties zijn dus geen alternatieve methodes voor een mooi resultaat. Maar ja denk dat animeren toch neerkomt op veel experimenteren ect. Zeker als je een goed resultaat wilt.

Flashgirl
%Europe/Berlin %934 %2005, 23:25
Er zijn programma's waarin je de scharnierpunten (knieën, ellebogen, polsen, etc) kunt 'linken' aan elkaar. Als Flash die mogelijkheid zou bieden zou dat voor heel veel mensen een wereld aan mogelijkheden openen. Nu is het nog lastig om dat te doen in Flash (afgezien van het feit dat het eindresultaat hierdoor ook erg stijf eruit gaat zien).

Ach, het allerbeste is het gewoon als je leert te animeren 'by plain hand'. Dan kun je het beste van twee werelden gebruiken...

Maar het is natuurlijk wel erg handig als software een aantal simpele dingen zou kunnen overnemen...

Mitch
%Europe/Berlin %645 %2005, 16:29
Nu is het nog lastig om dat te doen in Flash (afgezien van het feit dat het eindresultaat hierdoor ook erg stijf eruit gaat zien).

Je bedoelt met middelpunt van symbols die je kunt verplaatsen met free transform tool? Jammer dat het magneet ze niet automatisch aan elkaar klikt zoals dat wel met andere dingen kan [V] maar daarintegen kan dat wel met het regestratie punt van een symbol.

Misschien een brief naar macromedia schrijven ;)

Maar frame bij frame animatie is bij organsiche animaties zeker het mooist :)

Mitch
%Europe/Berlin %399 %2005, 10:35
Flashgirl had het hier (http://www.flashfocus.nl/forum/showpost.php?p=31809&postcount=5) over camera effecten in flash.

Wat ik ook jammer daarvan vind is dat als je in flash iets tekend zoveel anker punten tevoor schijn komen die helemaal niet nodig zijn in vergelijking met illustrator. Daarom gaat mijn voorkeur ook meer naar illustrator uit omdat ik daar meer het gevoel van controle heb. Minder ankerpunten zorgen ervoor dat de tekening minder zwaar is.

Komt er eigenlijk op neer dat het niet zo veel soeps is... Mijn vraag is; probeer je dat dan zoveel mogelijk te vermijden?

Soms zie je wel eens orginele ideeën op het web daarvoor. Zoals saint sand soldiers (http://saintsandsoldiers.com/), het laten elkaar overlappen en schuiven. Maar bijv. inzoomen dat wordt met grote dingen al snel te groot etc.

Flashgirl
%Europe/Berlin %403 %2005, 10:41
Er bestaat wel een camera tool voor Flash, maar die geeft geen 3D illusie... Zelf doen geeft dus toch een mooier resultaat...

Camera voor Flash (http://www.flashfilmmaker.com/index.php?id=4,18,0,0,1,0)

Als je exporteert naar video heb je overigens helemaal geen last van beperkingen qua processor intensiteit ;) .

Mitch
%Europe/Berlin %409 %2005, 10:49
He dat is een slimme truuk! Maar dit soort dingen doe je toch ook in after effects (hoewel flashcam maar 15 euro kost :))?

Ja, stom. Voor video maakt het natuurlijk niet uit :) Ik denk dat ik maar eens een keer daar in ga verdiepen...

Maar bijv. voor web animatie is dit wel belangrijk om rekening te houden, zelfs bij nieuwe computers. Zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat beter werkt.

rackdoll
%Europe/Berlin %664 %2005, 16:57
dit was toch het actionscript forum :D
hehe, maar flash girl heeft gelijk.....
for goede traditionele animaties zoals stopmotion is flash wel een beetje suckie....maarja als je in flash tekent geeft het wel een soort van extra look & feel. dus tja...het is maar waarvoor je wilt gaan...ik heb wel redelijk kunnen animeren in flash (check portfolio).
dusz..
en flashgirl heeft ook echt vette shizzle gemaakt in flash dus et kan wel!

voila,
mijn mening ;)

ps. hoi flash girl...utrecht was leuk he :) , leuk om je een keertje te zien.
Had veel over je gehoord van tha nari.....(bij mediamonks :) ). doei!

Mitch
%Europe/Berlin %038 %2005, 01:55
Ik ben nu weer druk bezig met animeren (een website) ik gebruik nu graphics en movieclips. Een combinatie lijkt mij het best, graphics hebben wel mijn voorkeur. Omdat je dan alles mooi ziet vanaf de main timeline. Dus de animatie.

Maar wel jammer dat je geen effecten kan toepassen aan je graphics (wat flashgirl) al eens zei. Die blur is echt handig.

Maarja als je timeline stilstaat doen de graphics weer niets en moet je weer mc's gebruiken. Dus eigenlijk moet je omslachtig combinaties maken, voormezelf maakt dit niet uit maar alles wordt wel snel rommelig.

Toch vind ik zelf wel dat je bij bepaalde animaties flash echt goed kan gebruiken, misschien omdat ik niks anders gewend ben :D

Koen!
%Europe/Berlin %520 %2005, 13:29
GRATIS Flash camera (http://www.oreillynet.com/pub/a/javascript/2004/08/17/flashhacks.html?page=2)

Mediamonkey
%Europe/Berlin %771 %2005, 19:30
Hoeveel kans is er dat jij een tutorial gaat maken hierover?

Dit zette me aan het denken.. Hoeveel kans zou dit inderdaad zijn?
Zou dit de formule zijn?

((week-werkzaamheden*5) - (7*slaap)) / week * motivatie

Dus bij een slechte motivatie zou 't zoiets zijn:

(168 - 40 - 56) / 168 * 0.25 = 11 %

8~

Mitch
%Europe/Berlin %525 %2005, 12:36
http://www.mudbubble.com/holiday05/holiday05.html

Echt cool gebruik gemaakt van tween. Ziet er erg smooth uit.

poindexter
%Europe/Berlin %899 %2006, 21:34
welk programma adviseren jullie eigenlijk dat het beste is voor het maken van animatiefilmpjes?

Neuro
%Europe/Berlin %719 %2006, 17:16
welk programma adviseren jullie eigenlijk dat het beste is voor het maken van animatiefilmpjes?
het hangt er vanaf welke animatie filmpjes je wil maken (2D,3D,frame per frame, enz...). maar voor web animatie is flash wel de top :)

Mitch
%Europe/Berlin %711 %2006, 17:05
http://www.iwantmyflashtv.com/

Volgens mij bewijst dit dat flash een uitstekend animatie programma is :)

Vetste podcast trouwens die er is!

Harmke
%Europe/Berlin %736 %2006, 17:39
Volgens mij ligt het er maar net aan wat je wil gaan maken. Net als met een website... de ene keer kies je voor HTML, de andere keer voor een combinatie met Flash en weer een andere keer gebruik je haast alleen Flash.

Je kiest gewoon wat je voor die opdracht het beste kan gebruiken :)

Mitch
%Europe/Berlin %738 %2006, 17:43
Ja er zijn ook behoorlijk wat plugins voor flash. Of andere programma's die je dan nog in flash kan importeren. Maarja dan ga ik weer uit voor web gebruik.

Zag laatst het programma moho in actie, cool!

disasp
%Europe/Berlin %530 %2006, 12:44
maar ik bedoel wat moet je dan ipv flash gebruiken is image ready trouwens goed om te gebruiken bij animaties maar als flash niet de beste is wie is dat dan wel ? en waaarom worden die programma's niet gebruikt dan ? ik hoor het!

morreke
%Europe/Berlin %352 %2006, 08:27
In de éérste plaats was het dus inderdaad géén animatietool, maar een grafisch ontwerp programma.
Hier kun je het hele verhaal lezen, met screenshots:
http://www.flashmagazine.com/413.htm

If you ever think Flash is difficult to use, you should try drawing with a joystick on an Apple II before the concept of undo was invented. That will test your patience." Jonathan Gay, Creator of Flash

nice statement :)

Flotje
%Europe/Berlin %701 %2006, 16:49
Wat goed werkt, als je met je handgetekende tekeningen een filmpje wilt maken, is dat je het met oost-indische inkt op een doorzichtig papier tekent. En daarna het inscand. Het duurt maar even. Daarna moet je nog even in flash trace bitmap doen. En dan kan je je poppetje met flash inkleuren.

Mitch
%Europe/Berlin %819 %2006, 19:39
http://www.tokyoplastic.com/LF.html

tjakka
%Europe/Berlin %727 %2006, 17:27
Sorry, moet even Offtopic gaan; want in mijn topic plaats niemand dus een reactie!:
Ik zoek namelijk iemand met Flash ervaring die mij kan helpen een animatie te maken voor een project. Kijk voor meer informatie op het topic wat ik net geplaatst heb ("help voor animatie maken" heet de topic)
Stuur me aub een e-mail of plaats een reactie in | dit/of mijn | topic als je me wilt helpen. Alvast bedankt! Groetjes tjakka!

ps: Nogmaals sorry voor het offtopic gedoe, maar heb dringend hulp nodig!

femmez
%Europe/Berlin %644 %2006, 16:27
Ik zet al jaren animaties van anderen in elkaar in Animo...maar ja...dat gaat op den duur ook vervelen, dus ik stort me nu op flash (woehoe!)

1vande12
%Europe/Berlin %596 %2006, 15:18
wie weet waar ik een flash promotie filmpje over belettering kan vinden of heeft dat zelf???

hoor het heeeel graag nodig voor mijn school
emailen naar anti_eagles@hotmail.com

Djos
%Europe/Berlin %643 %2006, 16:26
Ik werk zelf niet echt lekker met Flash als het om animatie gaat!
Het liefst maak ik inlogschermen voor Websites enz.
Ik maak ook wel Tweens.
Maar animatie laat ik een beetje stikken!
MVG,

Djos

Mitch
%Europe/Berlin %394 %2006, 10:28
http://www.calicomonkey.com

Erg leuke animaties! Hier kan je goed zien dat goeie animaties veel toevoegen!

ockto
%Europe/Berlin %281 %2006, 07:44
lalala 8D 8D

seraph
%Europe/Berlin %581 %2006, 14:56
Wat Flash nog mist (in mijn mening) is een systeem om bones te gebruiken in je animaties.

Lostmarble heeft dit probleem fraai opgelost met hun product : Moho.
(misschien hebben jullie de intro van Big en Betsy op tv gezien een tijdje terug? die was in Moho gedaan)

http://www.lostmarble.com/

De mogelijkheden van een bone-structured animatie zijn enorm, het wordt ineens ongelofelijk veel makkelijker om poppetjes te animeren, en je kan bepaalde bones zich laten gedragen als springveren voor coole effecten.
Zeker een aanrader!

bart de piraat
%Europe/Berlin %386 %2006, 10:16
Moho schijnt heel goed te werken idd, en niet duur!

ajax
%Europe/Berlin %770 %2006, 18:29
www.leesdit.tk

lief1951
%Europe/Berlin %579 %2007, 13:53
hallo, flashgirl
Is die animatie die je laat zien gemaakt in flash??
Ik ben namelijk heel geinstresseerd om een tekenfilmpje te maken , zou dat evt kunnen met flash??

Flashgirl
%Europe/Berlin %607 %2007, 14:35
Welke animatie bedoel je? Mijn signature? Ja, die is gemaakt met Flash.

Om je vraag te beantwoorden: Er worden zoals je in deze topic kunt lezen complete tv-series gemaakt met Flash. Het is dus duidelijk goed mogelijk om je eigen tekenfilmpje te maken met Flash! Het is echter wel heel veel werk, en Flash heeft zo zijn beperkingen. Het hangt ervan af wat je precies wilt maken (de stijl, het budget, de deadline) of Flash voor jou persoonlijk het aangewezen programma is. Ik zou je daarom eigenlijk willen adviseren om Flash gewoon eens uit te proberen, om te kijken of het aan je eisen voldoet. Je kunt een trial van Flash downloaden op http://www.adobe.com. In de Help die erbij zit kun je lezen hoe het programma werkt. Als je vragen hebt kun je een nieuwe topic openen :) . Succes!

-Rutger-
%Europe/Berlin %620 %2007, 14:53
Ik vind Flash zelf wel een heel goed programma voor animaties, maar het ligt er inderdaad wel aan wat je wilt maken...Ik vind het ook wel jammer dat je geen "bones" bij flash kan maken want dat zou erg handig zijn maar een goeie vervanger is gewoon om alles te verdelen in groups:
Bovenarm,Onderarm,Hoofd,Nek enzovoorts dus opzich is flash wel een goede tool voor animaties

youri123
%Europe/Berlin %646 %2007, 16:31
Veel vierkanten gebruiken en andere basis vormen er bestaat een boek over met een stel tips hoe je er voor kan zorgen dat je animatie sneller en beter er uit ziet.

fleasy
%Europe/Berlin %668 %2007, 17:03
FPS omhoog rammen?

-Rutger-
%Europe/Berlin %738 %2007, 18:43
http://www.tokyoplastic.com/LF.html
Welk programma is dat! :O

Faulty
%Europe/Berlin %496 %2007, 12:55
flash pwnz enkel kan de tijd balk iets beter en zeer spijtig geen lingo ondersteuning, toch een paar functies van director die ik handig vind.

kwerk me een 13 " macbookske dus director vensters speel ik altij kwijt, en voorde rest kan het het niet halen van Flash vind ik

siese
%Europe/Berlin %767 %2007, 19:25
Kennen jullie CELaction 2D?

veel toffer om mee te werken dan Flash, veel overzichtelijker, veel beter om animatie te maken en te beheersen

Geschikt voor filmpjes te maken, maar ook websitedingen

Het resultaat is een beetje vergelijkbaar met leganimatie rechtstreeks onder de camera.

Thomas1991
%Europe/Berlin %492 %2007, 12:49
Ik vind Flash meer iets voor korte web animaties niet voor 15/of langer minuten tekenfilms. zoals sommige al lieten zien dat toonboom wel beter geschikt er voor is. Want het heeft immers toch meer mogelijkheden

-Rutger-
%Europe/Berlin %497 %2007, 12:56
Daar ben ik het echt niet mee eens, Flash heeft ook heel veel mogelijkheden.

Thomas1991
%Europe/Berlin %526 %2007, 13:38
Ik zeg ook niet dat flash weinig mogelijkheden heeft maar Toonboom heeft in mijn ogen toch datgene waarmee je beter tekenfilms kan maken.

salty
%Europe/Berlin %433 %2007, 11:23
Misschien wordt Flash nog wel eens een betere Tool voor animatie:
Kijk naar een Sneak Peek: Flash Next
http://www.peterelst.com/blog/2007/10/03/adobe-max-chicago-sneak-peeks/

video integratie
animatie langs een pad (geen guide meer nodig)
bones.

dnz
%Europe/Berlin %616 %2007, 14:47
ik maak zelf mijn tekenfilms in flash, en ik moet zeggen dat er weinig punten verbeterd hoeven worden wat mij betreft. ik ben geen grote actionscripter, dus ik gebruik eigenlijk alleen FBF animatie, wat getween en een preloadertje, maar in combinatie met achtergronden getekend in PS en de vriendelijke hulp van mijn voice actors behaal ik toch behoorlijke resultaten! neem anders eens een kijkje op
http://dnztv.newgrounds.com
mijn tekenfilmserie heeft best wat prijsjes ontvangen, dus het is misschien de moeite waard.

wat ik wel mis aan flash is inderdaad de scharnierpunten die al eerder genoemd zijn. nu doe ik loopanimaties gewoon FBF, maar het zou veel makkelijker zijn als ik gewoon scharnierpunten aan zou kunnen brngen zonder elk afzonderlijk lichaamsdeel en gewricht in een symbol moet veranderen. yup.

jay7
%Europe/Berlin %749 %2007, 17:59
Ik vind flash mac. 8.0 zeer geschikt voor stick animations
die gebruik ik ook vaak en is ook makkelijk te downloaden

knaagdierachtige
%Europe/Berlin %085 %2008, 02:03
De vraag was of flash geschikt was voor animatie ? : die is al redelijk beantwoord, wat ik te gek vind aan flash e n animeren, is dat ik (die niet dat speciale papier gebruik, maar doorzichtige sheats = lekker makkelijk onion skinnen, maar wel irritant met filmen/frame voor frame fotograferen) gewoon m'n tekeningen in fotoshop ombouw tot ping, ofwel met een doorzichtige achtergrond. Waar ik ook de operatie uitvoer om ene poppetje in stukjes te knippen, om alle ledematen afzonderlijk te kunnen bewegen etc. deze daarop in flash importeer, om hier in te gaan framen en tweenen (idd uit tijd en geld en ruimte gebrek) zodat het er toch nog een beetje hip ouderwets sexy uit te laten zien.. Dus ik vind flash een heerlijke uitkomst !
Wat ik jammer vind aan animeren in flash , is dat je handschrift gedigitaliseerd wordt.. echte getekende filmpjes hebben meer ziel, dit komt uiteraard doordat elk framepje getekend is , en zodoende alles continu beweegt / trilt. Wat bij flash uber statisch wordt..

Le triplettes de belville, schijnt met flash en toonboom en aftereffects , oftewel de huistuinenkeuken computer tools, gemaakt te zijn....(maar dat kan ik niet als justified true belief aantonen).

l'idee van frans masereel is echt te gek om eens te choogelen, ik weet de link niet meer, maar die staat op n site van een of ander comic forum (die animatie is oldtime)
(en masereel is mn jeugdheld..)

Muninn
%Europe/Berlin %627 %2008, 15:03
Ik denk dat het heel erg aan de gebruiker en aan het doel ligt of het wel of niet een geschikte tool is.

Ik ben zelf in animatie afgestudeerd en gebruik alleen flash animatie als ik online content maak. Then again, ik ken genoeg mensen die er bij zweren.

Elendill2003
%Europe/Berlin %661 %2008, 16:52
Ik denk dat het heel erg aan de gebruiker en aan het doel ligt of het wel of niet een geschikte tool is.

Ik ben zelf in animatie afgestudeerd en gebruik alleen flash animatie als ik online content maak. Then again, ik ken genoeg mensen die er bij zweren.

Mijn eerste vraag is dan wat jij als animatietool gebruikt?

Muninn
%Europe/Berlin %637 %2008, 16:18
After effects, mirage en moho (of anime studio pro tegenwoordig). ^_^

Elendill2003
%Europe/Berlin %744 %2008, 18:51
After effects, mirage en moho (of anime studio pro tegenwoordig). ^_^

Ok cool, bedankt voor de info. After effects ga ik ook gebruiken in mijn aankomende animatie, maar dan in combinatie met flash.

Vond deze flash animatie trouwens prachtig: http://youtube.com/watch?v=-y5qbLWy2lQ