PDA

Volledige versie bekijken : [menu] hoe heet dit effect ?

Seforo
%Europe/Berlin %808 %2005, 20:24
Ik zoek op dit moment een flash scriptje die het volgende doet

http://img393.imageshack.us/my.php?image=asdf9bw.jpg

Figuur 1. normale stand
Figuur 2. als je op blok 1 hoverd dan gaan al die andere blokken naar de andere kant
Figuur 3. Zo ook als je hoverd over blok 3 , dan schuiven de andere weg en komt blok 3 groot

en als je eruit gaat dan gaat hij weer op figuur 1

maar ik weet even niet meer hoe dit effect "heet" of waar ik een .fla kan vinden die dit doet

misschien dat iemand mij even snel kan helpen hiermee
Thanks in advance

P.s. dit is dus niet de accordion component in flash, omdat deze niet hetgeen doet wat hierboven staat

gbolssens
%Europe/Berlin %837 %2005, 21:06
Je bent eigenlijk al op de goede weg. Programmeren is gewoon precies beschrijven wat je wilt doen in duidelijk nederlands, en dan vertalen naar de programmeertaal die je wilt gaan gebruiken.

Als je over blok "b" hovered gaan alle blokken links ervan over elkaar heen schuiven. als van elk blok in ingevouwde toestand "a" pixels zichtbaar moeten zijn, dan komt blok b zijn _x dus op (b-1)*a rechts van de _x van blok 1 te liggen. Elk blok links van blok b ligt op (i-1)*a rechts van blok 1:

var a = 20;
var totaalAantalBlokken = 5;
for (var i=1; i<=b; i++)
{
_this["blok"+i]._x = ((i-1)*a) + this.blok1._x;
}

Voor de blokken rechts van blok b: die komen dan op ((b-1)*a)+["blok"+b]._width te liggen, en elk volgend blok op nog a pixels verder:

for (var i=(b+1); i<=totaalAantalBlokken; i++)
{
_this["blok"+i]._x = ((i-2)*a) + this["blok"+b]._width + this.blok1._x;
}

Er zal vast hier en daar wel ergens een foutje in staan, maar je begrijpt vast de bedoeling wel.

greetz,
GB

P.S. Zoeken naar voorgekauwde FLA's, daar leer je toch niks van???? (zelfs als je ze al vindt)

Seforo
%Europe/Berlin %942 %2005, 23:37
Dank je wel voor je reactie gbolssens.
Ik heb al eerder lopen stoeien en wilde ook leren programmeren, maar heb het opgegeven omdat ik hier gewoon niet in kan vinden/denken.
Klinkt raar maar ik ben erg visueel ingesteld en kan niet 'denken' in een programmeer taal.

Maar het aanpassen / customizen van een vooraf gemaakte script of iets dergelijks kan ik dan weer wel. Als ik daar me even in verdiep dan zie ik wel de relaties en hoe dingen worden aangeroepen in grote lijnen, maar meer dan dat ook weer niet.

ixus
%Europe/Berlin %956 %2005, 23:57
Kijk eens op de volgende link:

MC tweening prototypes (http://laco.wz.cz/tween/?page=examples)

Check de voorbeelden van de Yugop navigation en die van Kurt Noble.
De FLA's zijn te downloaden en kunnen je denk ik wel op weg helpen.

gbolssens
%Europe/Berlin %305 %2005, 08:20
Klinkt raar maar ik ben erg visueel ingesteld en kan niet 'denken' in een programmeer taal.

[Off topic]
Een programmeertaal is eigenlijk boven alles een taal. Passieve kennis opbouwen (zoals je tot nu toe gedaan hebt door naar code te kijken en beetjes aan te passen) is niet zo moeilijk.

Vergelijk het met Duits.
Omdat het goed op Nederlands lijkt kan je, als je een Duitse tekst leest, waarschijnlijk wel de grote lijnen achterhalen waar het over gaat. Je begrijpt misschien niet elk woord, maar globaal snap je het wel. Dat noemen ze passieve kennis van 'n taal
Als je dan ineens zonder voorbeeld een brief moet schrijven in het Duits, dan wordt dat ineens heel andere koek. Is het dan "dem" of "der" of "den" of......???? Daarvoor heb je actieve kennis van een taal nodig. Hoe kom je aan actieve kennis? Door veel met die taal bezig te zijn. Oefenen, oefenen, oefenen en nogges oefenen.
[/Off topic]

greetz,
GB

ixus
%Europe/Berlin %551 %2005, 14:13
[Off topic]
Een programmeertaal is eigenlijk boven alles een taal. Passieve kennis opbouwen (zoals je tot nu toe gedaan hebt door naar code te kijken en beetjes aan te passen) is niet zo moeilijk.

Hoe kom je aan actieve kennis? Door veel met die taal bezig te zijn. Oefenen, oefenen, oefenen en nogges oefenen.
[/Off topic]

greetz,
GB

Ben ik helemaal met je eens, maar mijn kennis van AS is toch voornamelijk door het bekijken van bestaande stukjes code gegroeid. Daarna eindeloos je eigen materiaal erin verwerken en oefenen.
Op die manier leer je ook heel veel van de opbouw te snappen. Als je dan eenmaal de "taalopbouw" goed onder knie hebt, is het schrijven van je eigen code een stuk makkelijker.
Op een gegeven moment werd alles zo vertrouwd dat de stap naar echt eigen AS scripting niet meer zo groot was.
Ik zeg niet dat mijn manier de beste is, maar het heeft bij mij heel wat geholpen. :)

Seforo
%Europe/Berlin %692 %2005, 17:37
Nou, ik heb flash eigenlijk 'geleerd' door zelf ermee te stoeien en ermee te leren werken.
Als ik je verhaal zo lees dan ben ik helemaal into passieve kennis.
Zo heb ik o.a. wel de hele basic functies in flash geleerd. Echt scripten bedoel ik dus dat je objecten aan gaat maken en dit aan moet gaan roepen e.d.
Bijvoorbeeld met tekens en alles eromheen

Programmeren is gewoon iets wat ook niet echt in mijn hart ligt.

Maar..... ik heb in ieder geval een script gevonden die doet wat ik wil, heb deze gecustomized en zelf nog wat acties aan toegevoegd (on hover = color change etc)

Dank is (nogmaals) groot aan degene die hebben gereageerd hier :) top!

gbolssens
%Europe/Berlin %694 %2005, 17:40
vergeet dan a.u.b. de reputatie knoppen niet :-D