PDA

Volledige versie bekijken : Is Painter vector- of bitmap gebasseerd?

Hahtéhehmelh
%Europe/Berlin %880 %2007, 22:08
Hallo mensen,

Ik teken cartoons. En nu lees ik met steeds meer interesse over Corel Painter. Vanuit m'n grafische achtergrond ben ik bekend met Adobe Illustrator en Photoshop. De eerste is vector-, de ander bitmap-gebasseerd. Dus is m'n vraag: Corel Painter is dat vector- of bitmap-gebasseerd? Of behoren beiden tot de opties? Tenslotte is 't leuk idee als ik m'npentekeningen tot 'n onbeperkt formaat kan opblazen. :)

Een Wacom tablet Intuos3 A4 gaat deze week waarschijnlijk in bestelling. Ik kan er misschien één 2dehands op de kop tikken.

Gr. Marco

DsNL
%Europe/Berlin %901 %2007, 22:37
Ik dacht dat het alleen maar pixelbased was, omdat hij compatible is met photoshop ;)
En heb nergens iets met vector kunnen vinden op de site ;)

Hahtéhehmelh
%Europe/Berlin %292 %2007, 08:01
Thanx voor je antwoord.
Maar illustrator- (eps) en photoshop- (tiff ) bestanden zijn ook prima onderling uitwisselbaar.

Gr, Marco

heyman
%Europe/Berlin %673 %2007, 17:10
kijk even naar deze post:
http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=2670
dat is trouwes een 'sticky' in: Animatie & Design > Grafische Software (waar je nu bent dus)

Daar kan je lezen wat het verschil is tussen vector en bitmap en google eens op deze termen!
Tuurlijk kun je eps en tiff uitwisselen maar het is iets totaal anders...

succes heyman

Wizzikhetmaar2
%Europe/Berlin %847 %2007, 21:20
Tuurlijk kun je eps en tiff uitwisselen maar het is iets totaal anders...

Denk dat je 'Hahtéhehmelh' niet helemaal begrijpt 'heyman' ;) Met zijn antwoord
Maar illustrator- (eps) en photoshop- (tiff ) bestanden zijn ook prima onderling uitwisselbaar.
bedoeld hij volgens mij alleen maar te zeggen dat je 'n illustrator bestand in photoshop kunt openen en 'n photoshop bestand in illustrator en verwijst hij daarmee slechts naar de 'beetje' kromme gedachte van 'DsNL' dat als 'iets' maar compatible is met Photoshop, dat het dan wel pixelbased zal zijn. Nergens is 'Hahtéhehmelh' het verschil in bestandsformaat niet duidelijk.... tot nu toe.

Uiteindelijk bepaald het bestandsformaat ('opgesloten' info daarin) of iets vector- of pixelbased is. Verder zal de Corel Painter website... (http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/en/Product/1166553885783) je ongetwijfeld gevraagde / wenselijke info (kunnen) verschaffen.

Leuk proggie wel lijkt me zo. ;)

Hahtéhehmelh
%Europe/Berlin %887 %2007, 22:18
@Wizzikhetmaar2: Beter had ik het zelf niet kunnen verwoorden... Heyman, even goed bedankt voor je antwoord. Je tip om te googlen heb ik even goed op gevolgd. En zo kwam ik via 't CGSociety-forum (http://www.cgsociety.org/) op onderstaand artikel over Corel Painter:

Layer Types 2: Vector and Dynamic Layer Types

Painter's various layer types can be distilled into 4 groups: Pixel-based layers, Media layers, Vector layers, and Dynamic layers. In the previous installment, Layer Types 1: Pixel and Media Layer Types, we looked at Painter's Pixel and Media Layer types. In this installment, we will finish up by taking a look at the Vector and Dynamic layer types.

Vector Layers

Vector graphics are made up of lines, curves, objects, and fills that are all calculated mathematically. This is in opposition to pixel—or raster—graphics, which are composed of a mosaic of individually colored elements. Vector graphics enable both high precision as well as high resolution imagery. Vector graphics are particularly well-suited to the creation of crisp graphic shape, line work, and text. Pixel-based tools such as brushes cannot interact with Vector layers.

Painter's vector layers—Shapes and Text—are edited by adjusting points and curve segments with the Shape Selection tools. Shapes are created using the Pen, Quick Curve, and Rectangular and Oval Shape tools. Text is initially created with the Text tool, but can be converted into Shapes for further editing. All of the the vector layer types can be converted to a pixel layer for enhancement with Painter's pixel-based tools. Shape layers can be converted to a selection via the Convert to Selection command (Shapes menu). This is particularly useful for using the Pen tool as a highly controllable selecting tool to extract a complex element from a pixel-based image, such as a photograph.

Het gehele artikel staat hier: Layer Types 2: Vector and Dynamic Layer Types (http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=384077)

Het antwoord hoort dus ten dele 'Ja' te zijn.
Doch voor penselen gaat dat niet op. Ik zal m'n pentekening dus niet onbeperkt kunnen opblazen.
Toch had ik het er vandaag met 'n collega over. En deze vertelde mij, dat programma's als Photoshop, en ook Painter, enz uiteindelijk wel die kant van de vector-bestanden op zullen gaan. De tendens is er zeker. In Photoshop is 't overigens ook mogelijk om 'n bestand als vector-bestand op te slaan, zo liet ik me vertellen; Teksten lenen zich daar natuurlijk goed voor. Ik zal 'ns navragen als wat voor bestand 't dan moet worden opgeslagen (EPS valt af heb ik al gezien).

Gr. Marco

DsNL
%Europe/Berlin %904 %2007, 22:41
als je in photoshop vectorbased kunt opslaan, pm/ of zet het hier dan even neer, want ik ben benieuwd! ;)

Hahtéhehmelh
%Europe/Berlin %915 %2007, 22:57
Ik ook hoor. Want voor mij was 't ook nieuws van de dag. :) 8D

Wizzikhetmaar2
%Europe/Berlin %921 %2007, 23:07
Hmmm... waarom zou EPS af (moeten) vallen???????????

http://www.onderonsjes.nl/PS_vectorbased.jpg

Als EPS moet je je vectorbestand saven als 'n kopie, andere EPS keuze heb je niet. Zolang je die kopie dus maar niet opent en opnieuw saved in photoshop, blijft het vectorbased.

Je vectorbased EPS kun je zo importeren in Quark en/of Indesign en schalen zoveel als je wilt... (hoewel: overdrijven is niet aanbevolen).

Hahtéhehmelh
%Europe/Berlin %289 %2007, 07:56
Aha, duidelijk. Ik zal dat even onthouden.

Gr, Marco ;)