PDA

Volledige versie bekijken : Doolhof met randen.

Jelmer.
%Europe/Berlin %880 %2007, 22:07
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en vrij nieuw in action script (sinds vrijdag :) )
Ik ben nu bezig met een soort van doolhof maken, ik heb een bal dat ben jij, je moet door een doolhof heen.
De code van de bal heb ik zo gemaakt:

var verplaatsing:Number = 5;
var breedteCirkel:Number = cirkel_mc._width / 2;

cirkel_mc.onEnterFrame = function() {
if (Key.isDown(Key.RIGHT)) {
cirkel_mc._x += verplaatsing;
if (cirkel_mc._x >= (Stage.width - breedteCirkel)) {
cirkel_mc._x = (Stage.width - breedteCirkel);
}
}
if (Key.isDown(Key.LEFT)) {
cirkel_mc._x -= verplaatsing;
if (cirkel_mc._x < (0 + breedteCirkel)) {
cirkel_mc._x = 0 + breedteCirkel;
}
}
if (Key.isDown(Key.UP)) {
cirkel_mc._y -= verplaatsing;
if (cirkel_mc._y < (0 + breedteCirkel)) {
cirkel_mc._y = 0 + breedteCirkel;
}
}
if (Key.isDown(Key.DOWN)) {
cirkel_mc._y += verplaatsing;
if (cirkel_mc._y >= (Stage.height - breedteCirkel)) {
cirkel_mc._y = Stage.height - breedteCirkel;
}

}
};

(ik weet niet hoe je het in zon box stopt als iemand mij dat kan leren zou ik dat op prijs stellen.)

Met die code heb ik ook al gemaakt dat ik niet uit de box kan ontsnappen met mijn object.
Mijn object heet cirkel
instance name = cirkel_mc

Het probleem is dat ik geen flauw idee heb hoe ik kan maken dat mijn bal niet door de muren van het doolhof heen kan.

Alvast bedankt, Jelmer.

BernardV
%Europe/Berlin %907 %2007, 22:46
Ik ben ooit begonnen aan een tutorial hierover en heb deze door tijdgebrek nooit afgemaakt, maar ik denk dat je hier wel iets aan hebt.

http://www.flashfocus.nl/forum/showpost.php?p=178572&postcount=22

Succes!

Flashingback
%Europe/Berlin %907 %2007, 22:46
dat kan je doen door middel van hitTest() maar standaard steekt hittest je bol in een onzichtbaar vierkant waardoor de hittest niet zo nauwkeurig zal werken. Het is uiteindelijk ook mogenlijk om te hittesten met een shapeflag dit houd in dat ie toch op de bal gaat controleren en niet op het vierkant waat de bol in past.

Je kan in de helpfiles normaal genoeg uitleg vinden over hittest en hoe je het gebruikt

bernard was me voor :).

BernardV
%Europe/Berlin %916 %2007, 23:00
Nou ben je niet helemaal voor Flashingback, want ik heb daar helemaal niets over normale flash hittest staan, alles werkt op basis van wiskunde en coördinaten om zo de hits van cirkels te berekenen...

Flashingback
%Europe/Berlin %923 %2007, 23:09
beetje oftopic :
inderdaad, heb je tutorial ff doorgenomen leest vlot spijtig dat ie niet af is het interresantste stuk moest nog komen :).

hitTest is denk ik de makkelijkste oplossing maar mss niet de beste.

BernardV
%Europe/Berlin %927 %2007, 23:15
Nou de volledige class is wel aanwezig hoor, alleen de uitleg van hoe/waarom en waar ontbreekt nog ;) Dus als je de class doorneemt zie je het misschien al wel...

Vragen stellen over de class mag ook altijd! Weet niet of ik daar dan snel en duidelijk antwoord op kan geven, maar dat hoor je dan wel..