PDA

Volledige versie bekijken : txt variabele inladen en aanpassen

beele
%Europe/Berlin %514 %2007, 13:20
Hey, ik ben bezig met een project in flash en ik zou hiervoor een geladen variabele uit een tekstbestand moeten kunnen wijzigen in flash en dan terug opslaan in het txt bestand. De swf wordt uiteindelijk een standalone applicatie die met een bestand op een sever werkt (het txt bestand). Nu is mijn vraag hoe ik een geladen variable die weergegeven wordt in een tekstvak kan aanpassen en terug opslaan (ik weet al dat het met php moet gebeuren), maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet doen. Weet iemand van jullie hoe dit moet, of een goeie link naar soortegelijk project?

Alvast bedankt.

voskuh
%Europe/Berlin %544 %2007, 14:04
Voor het php gedeelte zou je eens kunnen zoeken naar de functies fwrite(), fopen() ed...

Laiverd
%Europe/Berlin %548 %2007, 14:09
Voor het as gedeelte zie nogmaals LoadVars.

John

beele
%Europe/Berlin %729 %2007, 18:30
Ik ben nu al even aan het zoeken, en alles wat ik vindt is gewoon om een tekstje in een txt bestand te plaatsen. :(

Hetgeen ik echter wil is een variabele in men txt file bv: &var1=hallo daar
dat ik dus in flash die "hallo daar" intyp, en het in het txt bestand achter de "&var=" deze woorden zet. En dit hele systeem zou ik dan moeten kunnen toepassen voor meerdere variabelen; ik heb meerdere tekstvakken en de tekst van in elk tekstvak moet opgeslagen worden, als een aparte variabele (&var1, &var2,...). (elk tekstvak apart te bedienen met een knop).

Weet er iemand van jullie hoe dit moet, want ik ben ten einde raad :(

Gerrit55
%Europe/Berlin %741 %2007, 18:47
Tutorials > Php > Gastenboek
http://www.flashfocus.nl/tutorials/Interactie%20(php,%20asp,%20javascript)
ongeveer hetzelfde wat jij wilt

beele
%Europe/Berlin %773 %2007, 19:33
Ik heb iets gevonde maar het werkt enkel niet :( (niet helemaal)
dit is eigenlijk een tutorial die is uitgewerkt om te werken op mijn server.

dit is het php bestand:
<?php

$file = "test.txt";
# eerst moet je het naam van het bestand geven waar de gegevens uiteindelijk in moeten worden geschreven
# we noemen dat voor het gemak ff test.txt (deze naam kan je veranderen)

$file_open = fopen($file, "w+");
# Het bestand moet eerst worden geopend voordat het gelezen kan worden, de variabele $file hebben we in de eerste
# regel al een waarde gegeven namelijk output.txt

#Er zijn een aantal rechten die je het bestand kan geven bij het lezen van het bestand een aantal staan hieronder vermeldt.
# 'r+' - opent het bestand om te lezen en te schrijven en zet de cursor aan het begin van het bestand
# De nieuwste data komt dus als eerste in het txt bestandje te staan en de oudste aan het einde

# 'w+' - Deze opent het bestand om te lezen en te schrijven en maakt het bestandje leeg.
# de nieuwste data wordt komt dus als laatste in het bestandje te staan en de oudste aan het begin

# 'a+' - Opent het bestandje om te lezen en te schrijven, de cursor wordt aan het einde gezet zodat de nieuwe tekst achter de oude komt te staan.

$file_write = fwrite($file_open, "&var1=$var1&var2=$var2&var3=$var3");
# hier staan de variabelen die je in de flashmovie kunt invoeren en die worden weggeschreven, in de flashmovie heb je dus een
# dynamisch tekstveld van de variabelen var1,var2 en var3 zo kun je er nog vele bijzetten dan moet je alleen
# ff het achter &var3=$var3 bijv. &var4=$var4 enz.. gewoon door de 3 te veranderen, de & staan ervoor omdat het bestandje uit meerdere variabelen bestaat
# en zo kan je ze ook nog laden in flash.

fclose($file_open);
# het bestand wordt weer gesloten en je variabelen staan nu in het bestand output.txt

echo("Bedankt voor het bericht!");
?>

En dan het fla bestand:

eerste frame:
stop();
met een knop om naar de volgende frame te gaan.

tweede frame:
loadVariablesNum("http://www.beeles-place.be/test.txt?random_nr="+random(10000), 0,"get");
//dmv loadvariabeles worden de bestanden uit het text bestandje gehaald in dit geval test.txt
stop ();

hierin worden de varaibelen geladen als deze al aanwezig zouden zijn en weergegeven in de bijhorende tekstvakken. (dit werkt)

derde frame:
stop();

en op de button om de ingegeven tekst te versturen
on (release) {
loadVariablesNum ("http://www.beeles-place.be/schrijf.php", 0, "GET");
//dmv loadvariabeles wordt het php script aangeroepen je moet hier de url van het php script invoeren
gotoAndPlay (4);
//na het verzenden wordt je doorgelinkt naar de 4 frame
}

in de hele swf hebben de drie tekstvakken deze variablele var1, var2 en var3

Het probleem zit hem echter in dat hetgeen je intyped niet bij in je tekstvak komt, als ik een volledig leeg tekstvak op men server zet dan plaatst de swf en de php er hetvolgende in

&var1=&var2=&var3=

maar hetgeen je hebt ingetyped komt er niet bij jammer maar helaas :(

weet er iemand wat het probleem is?

voskuh
%Europe/Berlin %800 %2007, 20:13
<?php

$file_write = fwrite($file_open, "&var1=$var1&var2=$var2&var3=$var3");

Je moet gebruik maken van de GET variabelen zoals je hebt aangegeven in je fla: dus in php worden de var's --> $_GET['var1'] $_GET['var2'] enz.
dan zal het misschien beter lukken. Ik heb nog niet gekeken naar de rest van je fla.

beele
%Europe/Berlin %804 %2007, 20:18
Ik heb de php aangepast naar hetvolgende :

<?php

$file = "test.txt";
# eerst moet je het naam van het bestand geven waar de gegevens uiteindelijk in moeten worden geschreven
# we noemen dat voor het gemak ff output.txt (deze naam kan je veranderen)

$file_open = fopen($file, "w+");
# Het bestand moet eerst worden geopend voordat het gelezen kan worden, de variabele $file hebben we in de eerste
# regel al een waarde gegeven namelijk output.txt

#Er zijn een aantal rechten die je het bestand kan geven bij het lezen van het bestand een aantal staan hieronder vermeldt.
# 'r+' - opent het bestand om te lezen en te schrijven en zet de cursor aan het begin van het bestand
# De nieuwste data komt dus als eerste in het txt bestandje te staan en de oudste aan het einde

# 'w+' - Deze opent het bestand om te lezen en te schrijven en maakt het bestandje leeg.
# de nieuwste data wordt komt dus als laatste in het bestandje te staan en de oudste aan het begin

# 'a+' - Opent het bestandje om te lezen en te schrijven, de cursor wordt aan het einde gezet zodat de nieuwe tekst achter de oude komt te staan.

$file_write = fwrite($file_open, "$_GET['var1'] $_GET['var2'] $_GET['var3']");
# hier staan de variabelen die je in de flashmovie kunt invoeren en die worden weggeschreven, in de flashmovie heb je dus een
# dynamisch tekstveld van de variabelen var1,var2 en var3 zo kun je er nog vele bijzetten dan moet je alleen
# ff het achter &var3=$var3 bijv. &var4=$var4 enz.. gewoon door de 3 te veranderen, de & staan ervoor omdat het bestandje uit meerdere variabelen bestaat
# en zo kan je ze ook nog laden in flash.

fclose($file_open);
# het bestand wordt weer gesloten en je variabelen staan nu in het bestand output.txt

echo("Bedankt voor het bericht!");
?>

dus met die GET, maar hij doet het nog steeds niet :(

voskuh
%Europe/Berlin %807 %2007, 20:22
Ik heb de php aangepast naar hetvolgende :

dus met die GET, maar hij doet het nog steeds niet :(

Wat wordt er nu bijgeschreven dan?

$_GET['var1'] $_GET['var2'] $_GET['var3'] enz. enz.

laat dan even de quotes weg en zet een punt tussen je variabelen. dus

$_GET['var1'].$_GET['var2'].$_GET['var3']

of probeer eens maar 1 variabele weg te schrijven.

beele
%Europe/Berlin %820 %2007, 20:41
Ik heb de quotes weggelaten en de punten er gezet

Nu schrijft hij de tekst weg naar de txt maar &var1 zet hij er niet meer bij dus ik kan het niet terug inladen eens geschreven

voskuh
%Europe/Berlin %826 %2007, 20:49
Ik heb de quotes weggelaten en de punten er gezet

Nu schrijft hij de tekst weg naar de txt maar &var1 zet hij er niet meer bij dus ik kan het niet terug inladen eens geschreven

Nee. Dat klopt! ;)

Verander het dan in
'&var1='.$_GET['var1'].'&var2='.$_GET['var2'].'&var3='.$_GET['var3']

Wat tussen aanhalingstekens staat wordt letterlijk weggeschreven.
De punt staat voor en
dan krijg je de variabele
daarna weer punt voor en
dan weer letterlijk stuk
enz. enz.

beele
%Europe/Berlin %830 %2007, 20:56
hartelijk bedankt nu werkt hij perfect :)

voskuh
%Europe/Berlin %832 %2007, 20:58
Gelukkig :D
Geen dank!

dullen
%Europe/Berlin %703 %2007, 17:53
ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een flash game voor op de psp. Nu wil ik het zelfde doen als hier, maar php wordt niet lokaal ondersteund door de psp. Nu uitlezen is geen probleem maar het aanpassen wel. Nu is javascript wel ondersteund en kan ik een link leggen vanuit flash. Maar is het mogelijk hetzelfde te bekomen met javascript? Zo zou ik bv highscores kunnen onthouden. enige tip hoe ik verder kan? Het is ook best mogelijk dat het niet gaat, mits ik gewoon alles aan het testen ben.

psp flash = flashplayer 6 met veel restricties.