PDA

Volledige versie bekijken : Radiobuttons vs dropdown menu

Baukereg
%Europe/Berlin %377 %2007, 10:03
Ik ben bezig met het maken van een online enquete voor een onderzoek. Daarbij maak ik gebruik van checkboxes voor vragen met meerdere antwoorden mogelijk, en dropdown menu's voor vragen met één antwoord.

Nu raadde mijn collega aan om radiobuttons te gebruiken ipv dropdowns, zodat de gebruiker meteen kan zien welke antwoorden er mogelijk zijn. Mijn argumentatie is echter dat het verschil tussen radiobuttons en checkboxen voor veel mensen niet duidelijk of goed te zien is, en dat ik daarom liever dropdowns gebruik om dat onderscheid beter aan te geven.

Wat is jou mening op dit punt?

brossiekoppie
%Europe/Berlin %476 %2007, 12:26
Als het belangrijk is dat de enquete een representatief resultaat geeft moet je met de volgende dingen rekening houden.

gebruik inderdaad radiobuttons, qua usability (http://en.wikipedia.org/wiki/Usability) is dat gewoon het beste (denk aan slechtzienden enz)

maak de volgorde van de opties random zodat het eerste item niet telkens hetzelfde is. bij kleine enquetes loop je dan meer risico op een bias van de data

maak dat er geen enkele optie al is aangevinkt, dit kan net zoals het vorige zorgen voor een bias (scheeftrekking) van de data

voskuh
%Europe/Berlin %493 %2007, 12:50
Je kan toch duidelijk bij de vraag vermelden of er meerdere antwoorden mogelijk zijn.