PDA

Volledige versie bekijken : Hoe componenten in CS3 met AS3 maken

arckodrazen
%Europe/Berlin %612 %2007, 15:41
Gegroet Flash makkers

Ik zit nu al 2 dagen te zoeken achter goede infomatie/tutorials op internet in verband met het maken van componenten in Flash CS3 met AS3. Ik heb nog nooit componenten geprogrammeerd in AS2 dus ik weet ook niet goed hoe ik moet beginnen. Doch heb ik reeds gevonden dat er enkele dingen verandert zijn tussen AS2 en AS3 ivm componenten en zou het dus vrij nutteloos zijn als ik leer hoe je AS2 componenten moet maken wanneer ik AS3 componenten wens te maken.

Heeft iemand goede informatie omtrend dit onderwerp? Ik wil gerust zoeken op internet maar keywords zoals: "Coding Flash CS3 Components" (+ variaties) geven mij weinig resultaten.

Alvast van harte bedankt
Arcko D

TheDutch
%Europe/Berlin %763 %2007, 19:19
Building your first component (Flash CS3) (http://livedocs.adobe.com/flash/9.0/main/wwhelp/wwhimpl/common/html/wwhelp.htm?context=LiveDocs_Parts&file=00002484.html) :).

TheDutch
%Europe/Berlin %768 %2007, 19:26
Raar ik kan er ook niets over vinden :).

Ik heb wel de source gevonden van de Flash CS3 componenten: C:\Program Files\Adobe\Adobe Flash CS3\en\Configuration\Component Source\ActionScript 3.0\

arckodrazen
%Europe/Berlin %017 %2007, 01:25
Joep, tis blijkbaar nog een heel geheim gedoe :p
Adobe zal pas in de latere toekomst een help document releasen met het aanmaken van AS3 componenten. Ik kan u verzekeren dat ik in de 3 dagen dat ik heb zitten zoeken er veel verandert is tov van AS2, en daarvoor moet ik zelfs geen AS2 componenten ooit geschreven hebben.

Op het moment moeten we het van community based posts hebben zoals: http://www.flashbrighton.org/wordpress/?p=31

Ik gebruik dat systeem nog niet aangezien het mij nog te moeilijk is.
In de plaats doe ik het op de AS2 manier die ik een paar uur geleden van iemand "geleerd" heb maar dan in AS3 code :p

Dit heeft als gevolg dat het ook niet zo proper skinbaar is, maar het is een goede tijdelijke oplossing, waar ik achter zocht :)

TheDutch
%Europe/Berlin %320 %2007, 08:40
Na het lezen van dit artikel (http://livedocs.adobe.com/flash/9.0/main/00000381.html#wp124462) is het volgensmij vrij eenvoudig om een Flash CS3 component te maken (mits voldoende AS 3 kennis) zowel SWC als FLA. Ik zal zelf eens kijken of ik snel iets in elkaar kan zetten als wellicht een mini-tutorial. Uiteraard kan ik niets beloven, maar als ik wat heb zie je het vanzelf :).

TheDutch
%Europe/Berlin %860 %2007, 21:39
Arckodrazen, ik heb even gekeken en het is werkelijk zeer eenvoudig. Zelf begon ik te klikken met de rechter muisknop op een MovieClip in de library toen ik "Component definition" zag staan. Na erop geklikt te hebben was me vrij duidelijk hoe een eigen component gemaakt kan worden. Omdat ik er zelf niet te veel tijd in wilde stoppen ben ik via Google gaan zoeken naar "component definition Flash CS3", toen vond ik dit artikel: http://livedocs.adobe.com/flash/9.0/main/00002481.html

Dat artikel lijkt geschreven te zijn voor AS 2 maar de stappen zijn hetzelfde voor AS 3. Het legt precies uit wat je moet doen om je eigen componenten te bouwen in Flash CS3. Succes! :)

// EDIT: Ik heb me inmiddels voldoende verdiept in het maken van Flash CS3 componenten om eventuele vragen te kunnen beantwoorden, het is werkelijk een eitje.

arckodrazen
%Europe/Berlin %555 %2007, 14:19
Wel, ik ga het proberen te verwoorden :)

Ik heb een component bekeken van iemand die deze in AS2 heeft geschreven, je hebt in je component 3 Layers "Bounding Box", met op frame 1 een ... bounding box :p. Op layer 2 "Assets", met op frame 2 alle verschillende onderdelen in movieclips. Op layer 3, actions, stop().

Nu, ik heb deze structuur overgenomen voor een AS3 component, maar wanneer ik in de code de movieclips met assets aan mijn component wil attachen (zoals in AS2 met attachmovie) dan gaat dat niet aangezien de "Linkage identifier" niet meer gebruikt wordt in AS3. Moet je dan alles in klassen zetten? dat zou ik vrij schraal vinden aangezien movieclips zoals: arrow up, arrow down, arrow left, arrow right arrow top left, enz enz geen eigen klasse horen te hebben door hun eenvoud.

Momenteel gebruik ik volgende trail & error systeem van mezelf:

Layer 1, frame 1: Alle assets, movieclips, met een instancename
Layer 2, frame 1: Actions: stop(); (niet echt nodig want er is geen frame 2 om heen te gaan.

Component actionscript file: bvb Scrollbar.as welke dan via getChildByName("instancename") alle assets aan de scrollbar component hangt om ze dan ook weer te gebruiken in je AS code.

- Tot hiertoe werkt het perfect, maar enkel als ik export als SWC, niet gewoon de .FLA (wat in CS3 wel zou werken naar het schijnt).

- Wat is nu die component shim?

- Hoe maak ik mijn component skinnable?

- Als ik een component van flash open doe, zoals een button (staat in components source). zie ik codes zoals:

[new Skin(blablabl)... ]

Goed, u beurt :p

TheDutch
%Europe/Berlin %760 %2007, 19:14
Misschien moet je even bij het begin beginnen? Een component in AS 2 van iemand pakken en die willen omzetten naar een AS 3 component is vragen om problemen wanneer je er weinig ervaring mee hebt. Ik heb eerlijk gezegd ook niet veel zin in om je daar mee te gaan helpen. Graag help ik je wanneer je volledig zelf een component aan het maken bent en vragen hebt *nadat* je het artikel goed hebt doorgelezen, het grotendeels begrijpt, en je precies hebt gedaan wat ze je daar uitleggen :).