PDA

Volledige versie bekijken : Neemt de populariteit van Flash af?

BlijBlauw
%Europe/Berlin %682 %2007, 17:23
Volgens Kevin Fleming wel. In zijn artikel Why Flash is on its way out as a website platform betoogt hij zijn mening, waarmee hij een interessante discussie is gestart.
Volgens Kevin Fleming wel. In zijn artikel Why Flash is on its way out as a website platform betoogt hij zijn mening, waarmee hij een interessante discussie is gestart.

Fleming denk dat Flash langzamerhand in de kast zal blijven staan als het om de ontwikkeling van totale websites gaat. Hij voorspelt er over enige tijd alleen nog gebruik zal worden gemaakt van de mogelijkheden die Flash biedt als het gaat om web-elementen, zoals banners. Hoewel menig designer zijn vingers aflikt bij een hoogstaande Flash-site, zijn Flash sites in veel gevallen minder functioneel als het gaat om de technische- en business aspecten.

In zijn artikel haalt Fleming drie hoofdredenen aan om zijn mening kracht bij te zetten.
Zoekmachines
De eerste reden is volgens hem de combinatie van Flash en zoekmachines. De spiderprogramma's van veel populaire zoekmachines zijn niet in staat om content te halen uit een Flash website. Hij schrijft: "Search Engine traffic is usually the main source of traffic for any serious website, some websites receiving tens if not hundreds of thousands of visitors daily via search." Een bedrijf zal daarom eerder kiezen voor een website in HTML en CSS, omdat dat de vindkans van de betreffende site aanzienlijk zal verbeteren.
Advertenties
Als tweede reden haalt Fleming de advertentie-mogelijkheden aan. Het is heel lastig, dan wel niet onmogelijk, om advertising in een Flash site te integreren. Aangezien volgens hem grote websites de meeste omzet halen uit de advertising, is het kiezen voor Flash niet aantrekkelijk en zal er ook op dit punt eerder gekozen worden voor HTML en CSS.
AJAX
Fleming haalt als laatste argument de ontwikkeling van rich internet applications aan. Was het eerst alleen met Flash mogelijk om realtime updates uit te voeren na de handeling van een surfer, door de ontwikkeling van AJAX en andere Web2.0 trends hoeft ons favoriete programma van Adobe niet meer opgestart te worden. De unieke mogelijkheid die Flash gaf is niet zo uniek meer en in combinatie met de eerder genoemde problemen bij een totale Flash site zal de keuze voor een bedrijf niet lastig worden.

Op de blogpost van Kevin Fleming zijn tientallen reacties gekomen, zowel van mensen die het met hem eens zijn als van mensen die niets in zijn theorie zien. Fleming is een discussie gestart die erg interessant is om te volgen. Misschien heb je er zelf ook wel een duidelijke mening over. Lees zijn theorie hier:
http://kevinfleming.net/2007/05/10/why-flash-is-on-its-way-out-as-a-website-platform/

Energizer
%Europe/Berlin %722 %2007, 18:20
Nah, ik snap zijn motivaties wel, maar flash blijft tóch zijn charmes hebben, dus het zal nog wel even duren voordat flash uit het veld zal worden geslagen. Het is inderdaad wel aannemelijk dat dit in de toekomst wel zal gebeuren, omdat er inderdaad betere alternatieven komen die technisch verantwoorder en praktischer in elkaar zitten...

Maar het flash pictogrammetje zal mijn desktop voorlopig nog niet verlaten :)

-Rutger-
%Europe/Berlin %742 %2007, 18:48
Ja, ik ben het wel met energizer eens, overigens produceert adobe bij flash 10 misschien wel search engine mogelijkheden zonder ingewikkeld AS(hoop ik dan).

fleasy
%Europe/Berlin %742 %2007, 18:49
Hij heeft wel een punt; maar er worden nu toch ook nog ( bijna ) geen full-flash business-sites gemaakt? Hooguit een promotie site oid. Dus ik word nog niet bang ;)

Koen!
%Europe/Berlin %753 %2007, 19:04
Zijn er ooit grote corporate sites in Flash gemaakt dan? Lijkt me niet echt een sterk argument in deze discussie.

Larsvu
%Europe/Berlin %780 %2007, 19:43
Volgens mij is er elk jaar wel een discussie die hier op lijkt... al 10 jaar lang.
Ze gaan er bij deze discussies voornamelijk vanuit dat flash stil staat met zijn ontwikkeling, en de andere technologieën niet... wat absurd is.

Lorrens
%Europe/Berlin %818 %2007, 20:39
Flash staat natuurlijk echt niet stil qua ontwikkeling, het wordt met AS 3 alleen maar uitgebreider. Helaas is het nog steeds moeilijk omdat Flash zo moeilijk verbinding kan maken met een Database (niet gewoon met AS connecten, moet dan via XML en PHP..)
Dat is een voorname reden waarom er geen 'echte' sites gemaakt worden met Flash..

BernardV
%Europe/Berlin %864 %2007, 21:44
@Lorrens, dat is natuurlijk hetzelfde voor javascript en alles wat client side draait.
Je kunt in flash inderdaad niet zomaar een verbinding maken met een database, maar kan HTML dat wel dan ;) Daar heb je ook php of iets dergelijks nodig.

mech7
%Europe/Berlin %870 %2007, 21:53
Zijn er ooit grote corporate sites in Flash gemaakt dan? Lijkt me niet echt een sterk argument in deze discussie.

Ik kan er maar een: http://www.rr.com/ maar inderdaad voor de meeste sites is flash niet echt geschikt. Maar flash heeft ook zijn sterke kanten :)

Ea.Z
%Europe/Berlin %882 %2007, 22:11
...Het is inderdaad wel aannemelijk dat dit in de toekomst wel zal gebeuren...
Wel ik geloof hier niet zo in. Flash is vandaag de dag in een bloei waar we jaren geleden niet van konden dromen! Het gaat zodanig goed met Flash dat we nu al gaan uitbreiden naar de desktop met Apollo!

Zelfs developers kiezen langzaamaan voor Flash (=Flex in dit geval) omdat het krachtiger, sneller is, en meer mogelijkheden biedt.

En tot nu toe heb ik geen woord gerept over 'Flash Video' of 'Streaming audio'... En als we het dan nog eens over 'Online Arcade Gaming' gaan hebben...

Flash populariteit verminderen? Ik dacht het niet...

Typische peptalk van mensen die nooit echt geloofd hebben in Flash...
En dat 'Google' uitvluchtje.... Sinds Neuro's showcase site slaan die woorden ook nergens meer op :p

Ik zie Flash niet zo snel verdwijnen. ;)

TheDutch
%Europe/Berlin %894 %2007, 22:28
Vinden jullie het goed als ik nu even niet reageer? Om moe van te worden dit soort mensen! Ze weten totaal niet waar ze het over hebben. Net paarden met van die kleppen op :).

// EDIT: Ik veeg de vloer aan met al zijn argumenten! Wie biedt het meest? :P.

josko
%Europe/Berlin %895 %2007, 22:29
Ja, zoekmachines zijn een groot probleem. Desondanks is flash toch populair geworden,
en er zijn al 1001 manieren om eromheen te komen.

Zie ook de site van, als ik me niet vergis, nauzer in de showcase. 100% non - flasher, en daarmee zoekmachine, vriendelijk.

Advertising? Waarom is dat moeilijk?
Plaatjes inloaden: Kan.
Externe swf? kan.
Rotzooi uit een db? Kan.

Volgens mij is dat niet zo heel moeilijk, al kan ik me vergissen.

Ajax. Ja, dat is een zeer grote concurrent. Javascript loopt zeer voor qua code, OOP en gebruiks gemak. Daarbij werkt javascript in iedere browser gelijk.

Ofwel: Not. Javascript loopt qua syntax achter, qua oop (gebruik van prototypes) en is qua gebruiksgemak bagger. Regelmatig komt het voor dat Js alleen in IE of Firefox werkt, maar niet in beiden.

En flash verliest zeer aan populaireit. Wie kent er nu een site die flash gebruikt? Helemaal niemand. ik bedoel, wie heeft er nou ooit van youtube gehoord? site'je waaraan de makers niks verdiend hebben.

--
Naa, flash overleeft het.
Typerend is dat een AJAX-library FLASH gebruikt heeft ivm XML-verwerking.
Dat laat denk ik ook zien hoe groot de concurrentie van ajax wel niet zal zijn. 8)

TheDutch
%Europe/Berlin %896 %2007, 22:30
Javascript loopt zeer voor qua code, OOP en gebruiks gemak.
Je begint op Kevin te lijken ;).

Laiverd
%Europe/Berlin %909 %2007, 22:49
Ik ga toch maar reageren met het risico tot de grond toe te worden afgebrand. Voorlopig zie ik Ajax als een leuk alternatief voor Flash, maar ook niet zoveel meer als dat, en dus zeker niet als concurrent. De mogelijkheden lijken min of meer gelijkwaardig, en de problemen die Flash heeft m.b.t. seo kunnen even hard gelden voor Ajax (wie even naar de broncode van de satama site geldt, ziet dat daar ook maar weinig te indexeren is). De ontwikkeling van Flash richting desktop, is niet alleen strategisch een goede zet: het geeft Flash een enorme toegevoegde waarde. Het probleem met die advertentiemogelijkheden zie ik niet zo, maar ik laat het me graag een keer uitleggen.

Verder zijn dit soort artikelen leuk om de discussie op gang te brengen (en dat lukt ook weer aardig) maar uiteindelijk niet veel meer dan loeren in een bakje koffieprut en dan de toekomst gaan voorspellen. Ooit begin vorige eeuw heeft eens iemand beweerd dat de telefoon geen toekomst kon hebben omdat het een kwalitatief allerbelabberdste manier van communiceren zou zijn. Iets vergelijkbaars is ook beweerd over de computer (en da's nog niet eens zo lang geleden). En zie waar we nu staan.

We zien het wel, toch?

John

Ea.Z
%Europe/Berlin %940 %2007, 23:34
Om moe van te worden dit soort mensen! Ze weten totaal niet waar ze het over hebben. Net paarden met van die kleppen op :).
Heb je dat nu op mij, of over die post uit het artikel waarnaar verwezen wordt? :p

Lorrens
%Europe/Berlin %948 %2007, 23:46
@Lorrens, dat is natuurlijk hetzelfde voor javascript en alles wat client side draait.
Je kunt in flash inderdaad niet zomaar een verbinding maken met een database, maar kan HTML dat wel dan ;) Daar heb je ook php of iets dergelijks nodig.

Damn, daar heb je wel gelijk in. Maar helaas kan je niet je AS en je tweens in een php script laten draaien, en kan je veel makkelijk html outputten dan AS.. of denk ik echt verkeerd?

En TheDutch, lijkt me geweldig om een artikel van jou te lezen die de grond aanveegt met het nieuwsartikel! :D

@ Josko : wat ben je weer heerlijk sarcastisch :P

mickel
%Europe/Berlin %965 %2007, 00:09
Wacht even ... wacht even.. Wat lult die gast nu, "meneer Nielsen"..

Er worden duidelijk dingen door elkaar gehaald en wel het volgende..

Les 1: Flash wordt gebruikt voor beleving, animatie, sound, video of te wel multimedia integratie zonder externe plugin(s). zie bijv: bomvol.nl onmogelijk in Ajax..

toch?

Als je website inderdaad gevonden moet worden bijv. een webshop als Bol.com.. ja die moet je zeker zoekbaar maken, maar als er een actie op de website is / campagne.. is het voor de gebruiker fijner om een Flash oplossing te zien.. Zo kun makkelijker je doel bereiken en je boodschap overbrengen.

Wil je wel zoekbaar worden binnen Flash platform.. dan heb al heel lang andere oplossingen als shadowpages of landingpages + (invisible text) etc etc....

En even terug te komen op : Neemt de populariteit van Flash af?
Denk dan nog eens na waarom Adobe, Macromedia heeft overgekocht.. uh ja natuurlijk koop ik een bedrijf op die mij een slordige tig miljoen heeft gekost. Oja Microsoft vind het ook niks: Silverlight... ennuh Apollo is een onzin project.. De desktop heeft dan ook geen toekomst, telefonie, digitale televisie of de Wii Opera browser..

Sorry maar wat een gast.. onzin: "Flash goes to the max"

TheDutch
%Europe/Berlin %215 %2007, 06:10
Heb je dat nu op mij, of over die post uit het artikel waarnaar verwezen wordt? :p
Wat denk je zelf ;).

TheDutch
%Europe/Berlin %219 %2007, 06:16
En TheDutch, lijkt me geweldig om een artikel van jou te lezen die de grond aanveegt met het nieuwsartikel! :D
Van het weekend maar eens even wat tijd voor vrij proberen te maken :).

josko
%Europe/Berlin %265 %2007, 07:21
Je begint op Kevin te lijken ;).
wie is kevin? [:o)]

En dat artikel word leuk ;)

Ow lorrens bedankt :D

Laiverd
%Europe/Berlin %301 %2007, 08:13
wie is kevin?Heb je de eerste post in deze hele thread uberhaupt wel gelezen ? ;)

Breen
%Europe/Berlin %354 %2007, 09:30
Ofwel: Not. Javascript loopt qua syntax achter, qua oop (gebruik van prototypes) en is qua gebruiksgemak bagger. Regelmatig komt het voor dat Js alleen in IE of Firefox werkt, maar niet in beiden.

Josko, de ECMASCRIPT specificatie is weldegelijk mee gevolgd in de evolutie van de laatste paar jaren. Echter, de versie die wordt geimplementeerd door de browsers is nog steeds de oude.

En denk maar niet dat de Flash Player overal exact als resultaat geeft, al zijn die problemen bij de Flash player veel minder frequent.

aceHigh
%Europe/Berlin %358 %2007, 09:36
Volgens mij gaat flash juist alleen maar populairder worden.

mknol
%Europe/Berlin %361 %2007, 09:39
coca-cola.nl, nike.com, 2advanced.com, g-star.nl ?

BDisOKE
%Europe/Berlin %361 %2007, 09:40
Hij heeft op sommige punten zeker gelijk.
Onze nieuwe site is (o.a) in html vanwege zoekmachines.
Maar er blijven nog heel veel andere type projecten waarvoor Flash prima geschikt is en vaak eerste keus.
Denk aan actie sites voor, games, animatie's, banners...

Denk dat wij meneer Fleming maar eens het tegendeel moeten bewijzen! :D

urb
%Europe/Berlin %375 %2007, 10:00
Ik kan me wel vinden in zijn argumenten. Wat hij volgens mij probeert duidelijk te maken is dat het er niet om gaat dat flash in z'n geheel 'uit' raakt, maar dat het meer gebruikt zal worden voor 'minor parts', dus dingen die zorgen voor een extra sexy swing en websites waarin flash de hoofdrol spelen populariteit zullen verliezen.

Een groot voordeel van flash (noemt Kevin ook) is het aanbieden (en besturen) van video en audio. Als is het maar om het feit dat (ik dacht) 96% van de computers deze dagen een versie van de flash plugin geinstalleerd heeft. Met flash kun je video aanbieden (en interactief maken) op een manier die niet te vergelijken is met alternatieven.

Bijvoorbeeld nike en fantasy-interactive maken flashapplicaties waar je u tegen zegt. Op minder professioneel flashniveau kijk ik anders. Tegenwoordig klik ik minder professionele 3d / flash websites gewoon weg wanneer ik te lang moet wachten. Bin there, done that. 3D is niet genoeg meer, dynamiek en interactie m.b.v video, daar gaat het om en ook op dit gebied is flash onverslaanbaar. (bv. gettheglass of die veiligheid-website, hoe heetie ookweer ;))

Ik herken me trouwens erg in zijn situatie. Ik ben ook begonnen als fulltime flasher en heb zo'n 3 jaar alles wat ik maakte in flash gemaakt. Op een gegeven moment begon ik wat meer naar css / html opgemaakte websites, omdat ze lichtgewichter en toegankelijker zijn (in flash wil je toch altijd gebruik maken van de nieuwste features van de nieuwste flashplayers). Een jaar of twee heb ik deze gecombineerd met flash, dus flash menu's, banners, maar op een gegeven moment ben ik daarmee gestopt omdat de meeste dingen met bijvoorbeeld een javascript framework als mootools ook eenvoudig te maken zijn.

Een ander groot nadeel van flash, vind ik, is dat het niet eenvoudig onderhoudbaar is te maken. Bij ontwikkeling van een website gebruik ik bijvoorbeeld het prachtige cms expression engine en dit biedt me, in combinatie met css / javascript / ajax, alle mogelijkheid die ik wil. Ik vind het, anno 07, niet acceptabel om niet-onderhoudbare websites op te leveren, als is het maar de website van de kapper om de hoek. En natuurlijk maak ik, wanneer een opdrachtgever rete-enthousiast is over flash, een flash-website voor hem en zorg ik dat de frontpage onderhoudbaar is, maar wat als ze een week later ook de mogelijkheid willen hebben om te kunnen reageren op nieuwsberichten, leden te organiseren en eigen wiki willen hebben?

Daarnaast storm ik me ernorm aan (ook professionele!) vormgevers die te pas en te onpas flash gebruiken. En dit is precies de reden waarom de stelling van Kevin volgens mij niet helemaal klopt. Ja, ik denk wel dat flash minder gebruikt zal worden (als website platform) op professioneel gebied!. Maar. Flash blijft hip, flash is steeds makkelijker (te leren), flash is steeds eenvoudiger toe te passen en flashkennis is een vereiste wil je in het webdesign wereldje intergreren. Genoeg redenen waarom steeds meer mensen de wereld van flash zullen betreden en ja, heeeeeel veel volledige flash websites zullen maken...

vraag me af wat voor nederlands cijfer ik zou krijgen voor dit betoog

rackdoll
%Europe/Berlin %391 %2007, 10:23
Het argument dat flash sites niet door de spiders van zoekmachines gescant kunnen worden is bullshit. Tegenwoordig kan je ene flash website zo opzetten dat ook google e.d. deze gewoon kunnen lezen. Ik vind daarom het argument van zoekmachines volkomen uit sinterklaas' achterwerk getrokken en duidelijk door iemand geschreven die niet weet wat er allemaal mogelijk is met flash..
bleh :(

damarez
%Europe/Berlin %430 %2007, 11:19
je kan ook code schrijven om achter de schermen je flash site geheel te beheren met
serverside code en een database.Zo kan je ook nieuwe nieuwsberichten plaatsen en kunnen mensen zich eventueel inschrijven etc...Ik vind persoonlijk dat het enige wat je in de weg staat om dynamische flash apps te maken
ontbrekende kennis is.
voor een v.b van een leden soort systeem gemaakt met loadVars,mysql en xml
kan je hier (http://www.communityandknowledge.com) klikken
schrijf je ff in en ervaar het gemak
geen browser refreshes etc...
ik denk dat flash voor een grote revolutie staat dus deel ik jou mening niet.
vr gr

rackdoll
%Europe/Berlin %447 %2007, 11:43
Ik snap niet waarom je die site hebt gepost bij een artikel zoals dit...

BDisOKE
%Europe/Berlin %517 %2007, 13:25
Het argument dat flash sites niet door de spiders van zoekmachines gescant kunnen worden is bullshit. Tegenwoordig kan je ene flash website zo opzetten dat ook google e.d. deze gewoon kunnen lezen. Ik vind daarom het argument van zoekmachines volkomen uit sinterklaas' achterwerk getrokken en duidelijk door iemand geschreven die niet weet wat er allemaal mogelijk is met flash..
bleh :(

Bedankt voor je complimenten. :)
Feit is dat daar toch veel meer werk in gaat zitten.

septunas
%Europe/Berlin %519 %2007, 13:28
Lijkt me eerlijk gezegd een geslaagde manier om de aandacht te trekken van Kevin: Zeg iets controversieels en gegarandeerd dat je meer traffic op je website krijgt.

Een punt zou ie hebben op gebrek aan backbuttons en seo mogelijkheden, maar die zijn sinds de komst van SWFaddress eindelijk opgelost.

Vreemd dat ie de echte problemen niet aankaart, bvb dat veel bedrijven Flash verbieden op de bedrijfspc's en de soms buggy updaters of FPlayers en het stilzwijgen van Adobe/MM hieromtrent.

Zoals eerder gezegd heeft Flash bij mijn weten nooit de ambitie gehad om als corporate website drager te dienen. Dus dat kan je niet als een achteruitgang zien, gezien het nooit als dusdanig is toegepast.
Net zo min als blog tool, forum toepassing, oid.
Misschien dat Flash er idd niet in slaagt op de trein van de Web 2.0 te springen, maar dat kan je dan eerder als 'niet geheel mee vooruit gaan' omschrijven dan 'achteruit gaan.'

josko
%Europe/Berlin %603 %2007, 15:29
Josko, de ECMASCRIPT specificatie is weldegelijk mee gevolgd in de evolutie van de laatste paar jaren. Echter, de versie die wordt geimplementeerd door de browsers is nog steeds de oude.

En denk maar niet dat de Flash Player overal exact als resultaat geeft, al zijn die problemen bij de Flash player veel minder frequent.
Ok. Dus het bruikbare javascript is ***. vind ik ook goed,
ik code er gigantisch veel in hoor 8)

Laiverd: Ow die kerel heet kevin! :#

Ea.Z
%Europe/Berlin %617 %2007, 15:48
bleh :(True

Bedankt voor je complimenten. :)
Feit is dat daar toch veel meer werk in gaat zitten.True

Maar dus het zoekmachine argument slaat nergens meer op. En die mening deel ik ook.

Flashsites zullen in aantallen NOOIT met meer zijn dan HTML sites, maar Flash zal nooit verdwijnen (tenzij er toch ooit iemand een beter alternatief akak FlashKiller released).

Flash biedt gewoon meer mogelijkheden visa multimedia dan welke scripttaal dan ook :p
Flash is een tool om vooral het multimediaal aspect van het web te gaan gebruiken.

Html is eerder voor developers weggelegd die liever lijn per lijn van de app schrijven, maar zelfs dat vloeit nu over naar de Flash-tak, doordat men Flash kan coden (Flex). En het nog eens meteen zoveel krachtiger wordt.

Voor Flash kiezen, of voor HTML kiezen zal uiteindelijk gewoon de keuze van de ontwerper/developer blijven, en die zal afhangen van zijn voorkeur manier van werken.

Erover discussieren dat Flash slecht is of dat Flash minder gebruikt zal worden is als de alom gekende 'Windows VS Mac OS'-discussie die op alle fora weleens gevoerd wordt, en nooit een gemeenschappelijke mening vinden ;)

Flash en HTML vullen elkaar gewoon perfect aan.
De combinatie van beiden is 'webdesigner' zijn.
Dit goed doen, is kunst. ;)

Dat is mijn mening erover ;)

rackdoll
%Europe/Berlin %713 %2007, 18:06
@Ea.Z
Flashsites zullen in aantallen NOOIT met meer zijn dan HTML sites, maar Flash zal nooit verdwijnen (tenzij er toch ooit iemand een beter alternatief akak FlashKiller released).

Wellicht wordt SilverLight of JavaFX een FlashKiller.
Vooral JavaFX zie ik als een geduchte concurrent.
Beter blijft Flash gewoon!

Ea.Z
%Europe/Berlin %727 %2007, 18:27
Wellicht wordt SilverLight of JavaFX een FlashKiller.
Zie ik niet gebeuren. Silverlight nog minder dan javaFX.

Silverlight om te beginnen omdat het Microsoft is. Microsoft heeft globaal gezien niet echt een goed imago bij de developers etc. (om de meest uiteenlopende redenen die nu niet terzake doen).

JavaFX kan idd een concurrent worden, maar een FlashKiller.... Pfff... JavaFX is om te beginnen een druppel op een hete plaat. De vraag is hoe sterk kan men JavaFX maken om tegen Flash op te kunnen, hoe zal de interface van de IDE eruit zien, en hoe goed is over de workflow nagedacht?
Hoeveel zal het kosten, welke plugins, welke servers, etc zijn er nodig.

Ik heb het artikele over JavaFX nog niet gelezen, maar ik ga dat best eens doen om beter te weten wat ik ervan moet verwachten.
Maar over het algemeen gezien zijn Java Apps op zich redelijk 'zwaar' omdat de plugin (Java VM) redelijk zwaar op de CPU en Ram kan inwerken. Dus daaruit alleen concludeer ik mijn stelling dat JavaFX niet superdeluxe zal zijn vs Flash (gezien de FlashPlayer toch wel een LightWeight in zijn klasse is). Ik weet niet wat de plannen zijn betreffende de JavaFX plugin, dus ik weet niet in hoeverre dat mijn argument hieromtrend iets betekend.

Maar zoals gezegd: Er moet dus een nieuwe plugin komen, en de eindgebruiker zit hier echt niet op te wachten: Hoeveel mensen zijn er niet benauwd om 'Ok' te klikken als een site opeens zegt dat je 'Een nieuwe plugin moet installeren'?
Dit is een detail dat Java ook best op een 'vriendelijke' manier gaat oplossen om de plugin naar buiten te krijgen :)

Ik ben benieuwd, en ik hoop zelfs dat JavaFX concurrentie wordt, want dan gaan de evoluties weer wat sneller vooruit :D

(Leuke discussie dit :))

WernerL
%Europe/Berlin %736 %2007, 18:39
Onderschat java niet. Java kan veeel wat actionscript niet kan. En hoewel javaFX op mijn favoriete taal gebasseerd is kan ik niet wachten om het te testen. :-)

Maar met java(applets) kun je eigenlijk al alles wat flash kan, enkel gaan vectoranimaties helemaal niet makkelijik omdat je die moet proggen. :D JavaFX maakt dit wat makkelijker en loost die rot applets. Zover ik begrepen heb.

En zoals ik al zei, ik ben javaliefhebber. Dus mss zit ik over een jaar wel op javaFXfocus.nl :D

josko
%Europe/Berlin %840 %2007, 21:10
Erover discussieren dat Flash slecht is of dat Flash minder gebruikt zal worden is als de alom gekende 'Windows VS Mac OS VS Linux'-discussie die op alle fora weleens gevoerd wordt, en nooit een
eerlijk zijn hea |)

De vraag is hoe sterk kan men JavaFX maken om tegen Flash op te kunnen
En of de toch al zware java plugin dan niet nog zwaarder word.

Werner, qua taal is java idd prachtig :)
Maar... De dingen die tegen flash genoemd worden,tellen daar ook tegen.
Tenminste, 2 vd drie.

Ea.Z
%Europe/Berlin %892 %2007, 22:24
Werner, qua taal is java idd prachtig :)Doet me erg veel aan ECMA denken... En dan denk ik direct weer aan ActionScript ;)

josko
%Europe/Berlin %898 %2007, 22:33
Doet me erg veel aan ECMA denken... En dan denk ik direct weer aan ActionScript ;)
Heeft ECMA synchronised methodes, een votilate keyword, en dergelijke?

Java zit zelfs nog beter in mekaar dan As, vergis je niet 8)

Ea.Z
%Europe/Berlin %899 %2007, 22:35
Weet ik heel goed ;)
Ik kan java ;) Vergis je niet ;)

Vinc
%Europe/Berlin %041 %2007, 01:59
Volgens mij is het ook nooit zo bedoelt dat flash voor complete websites gebruikt wordt, meer voor onderdelen. Daar zal het ook altijd voor gebruikt worden. Met Web 2.0 of AJAX kan je immers geen goede/visueel aantrekkelijke presentaties of animaties op een website zetten toch ;)

Ea.Z
%Europe/Berlin %335 %2007, 09:02
Met flash kun je perfect websites bouwen :)
Adobe zorgt daar zelf ook voor, dat is het uiteindelijke uitgangspunt.
Daar twijfel ik niet aan.

Maar het is gewoon zo dat een FlashSite wel degelijk een specifiek doel heeft.
En dat is vooral het 'overtuigende' effect van het product:
Hoeveel productsites worden er niet gemaakt om prachtige animaties en de beste kant van het product te presenteren?

Html heeft het voordeel dat enorm grote sites (Microsoft, Adobe, W3C) gemakkelijk gebouwd kunnen worden. Dit in flash bouwen zou ENORM veel langer duren om het resultaat goed te realiseren. Flash is hier niet voor gemaakt. Sommige mensen beseffen dit alleen niet ;)

Het is natuurlijk altijd VEEL leuker om een Flashsite met gelikte animaties te presenteren, maar er is teveel waar een Flashsite aan mankeert als het een degelijke corporate site is.

Dat is mijn visie hierop

Mario Thielen
%Europe/Berlin %878 %2007, 22:05
Ik vind dit zo'n onzin verhaal van die Kevin Fleming. Dit is echt iets wat al honderd jaar geroepen word (vaak door die mensen die niet echt goed weten hoe het in elkaar zit). De kracht van Flash is ook niet dat je er een hele website mee moet maken. Al hoewel ik dat als echt freak wel doe. De kracht is juist dat je er hele mooie lichte applicaties mee kan maken. Flash kan steeds beter communiceren met andere talen. Je kunt tegenwoordig ook direct met een mysql database communiceren. De samenwerking met javascript en css is harstikke goed. Kijk maar naar de sifr techniek. Je kunt met Flash wel een SEO vriendelijke site maken. Als je er maar in verdiept is er veel mogelijk. Kijk bijv naar www.kia.nl het navigatie menu is in flash maar door de achterliggende techniek heeft deze site toch sitelinks gekregen. (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=kia.nl&btnG=Google+zoeken&meta=) Met Flash is lang niet alles mogelijk ook niet met css html javascipt of php. Iedere techniek heeft zo zijn sterke punten en Flash mag er zeker zijn!

theFlashWizard
%Europe/Berlin %041 %2007, 01:59
Ik ben het met de algemene mening eens dat (x)html/css en flash ieder zijn eigen rol hebben.

Het reclame issue vind ik alleen niet zo simpel, want zoals hij zegt:
Current advertising platforms such as Google Adsense and Yahoo Publishers Network which generate BILLIONS of dollars a year in revenue do not support Flash and cannot be included in Flash files. Most of the large websites on the internet generate most, if not all of their revenue from advertising.
kan je zo'n systeem wel integreren. (Ik begrijp dat je wel je hele eigen systeem kan maken.)
Iemand ervaring mee?

mech7
%Europe/Berlin %440 %2007, 11:33
Ik vind dit zo'n onzin verhaal van die Kevin Fleming. Dit is echt iets wat al honderd jaar geroepen word (vaak door die mensen die niet echt goed weten hoe het in elkaar zit). De kracht van Flash is ook niet dat je er een hele website mee moet maken. Al hoewel ik dat als echt freak wel doe. De kracht is juist dat je er hele mooie lichte applicaties mee kan maken. Flash kan steeds beter communiceren met andere talen. Je kunt tegenwoordig ook direct met een mysql database communiceren. De samenwerking met javascript en css is harstikke goed. Kijk maar naar de sifr techniek. Je kunt met Flash wel een SEO vriendelijke site maken. Als je er maar in verdiept is er veel mogelijk. Kijk bijv naar www.kia.nl het navigatie menu is in flash maar door de achterliggende techniek heeft deze site toch sitelinks gekregen. (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=kia.nl&btnG=Google+zoeken&meta=) Met Flash is lang niet alles mogelijk ook niet met css html javascipt of php. Iedere techniek heeft zo zijn sterke punten en Flash mag er zeker zijn!

Umm kia heeft gewoon links naar andere pagina's? Daarom zie je ook die flits als de pagina opnieuw moet laden :) en daarnaast kan dit wel met flash maar is het allemaal 100x omslachtiger dus waarom zou je ;)

Heedless
%Europe/Berlin %854 %2007, 21:30
Een volledige site in flash zou ik vaak toch afraden omdat er zat mensen zijn die nog steeds een te slome computer hebben staan en die zo'n site niet kunnen trekken.
Maar dat zal in de toekomst alleen maar minder worden aangezien computers sneller en sneller worden.

Dat flash niet werkt met google is onzin. Dat heeft Neuro laatst nog laten zien (http://flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=28780) met zijn website.

Dat je geen reclame kan laten zien is net zulke onzin. Je kan toch alles dynamisch inladen in flash? Dus ook reclame...

Over Ajax zal ik maar niets zeggen, aangezien ik daar 0,0 verstand van heb :P

Flash is zich ook gewoon nog aan het ontwikkelen.
Hoewel ik denk dat sites inderdaad componenten flash zullen gebruiken in combinatie met andere dingen ipv volledige flashsites, denk ik niet dat flash helemaal zal verdwijnen.

Jefio
%Europe/Berlin %486 %2007, 12:40

Vast wel...ik heb er laatst 1 gezien ken alleen niet herinneren wat dat was...
Je hebt het ook bij sommigen games... dat de hele site flash is...

TheDutch
%Europe/Berlin %530 %2007, 13:43
Vast wel...ik heb er laatst 1 gezien ken alleen niet herinneren wat dat was...
Je hebt het ook bij sommigen games... dat de hele site flash is...
Inderdaad er zijn er genoeg! http://www.rr.com bijvoorbeeld (grote internet provider in Amerika) :).

2c-Interactive
%Europe/Berlin %885 %2007, 22:15
Ik ga toch maar reageren met het risico tot de grond toe te worden afgebrand. Voorlopig zie ik Ajax als een leuk alternatief voor Flash, maar ook niet zoveel meer als dat, en dus zeker niet als concurrent. De mogelijkheden lijken min of meer gelijkwaardig, en de problemen die Flash heeft m.b.t. seo kunnen even hard gelden voor Ajax (wie even naar de broncode van de satama site geldt, ziet dat daar ook maar weinig te indexeren is). De ontwikkeling van Flash richting desktop, is niet alleen strategisch een goede zet: het geeft Flash een enorme toegevoegde waarde. Het probleem met die advertentiemogelijkheden zie ik niet zo, maar ik laat het me graag een keer uitleggen.

Verder zijn dit soort artikelen leuk om de discussie op gang te brengen (en dat lukt ook weer aardig) maar uiteindelijk niet veel meer dan loeren in een bakje koffieprut en dan de toekomst gaan voorspellen. Ooit begin vorige eeuw heeft eens iemand beweerd dat de telefoon geen toekomst kon hebben omdat het een kwalitatief allerbelabberdste manier van communiceren zou zijn. Iets vergelijkbaars is ook beweerd over de computer (en da's nog niet eens zo lang geleden). En zie waar we nu staan.

We zien het wel, toch?

John

Sorry ik moet hier even op reageren ;)
We hebben met de Satama site juist ervoor gezorgd dat we perfect indexeerbaar zijn voor Search engines.
Het probleem is eigenlijk het zelfde als met flash..
de enige oplossing is 2 sites bouwen (wat neuro ook doet met zijn flash site) :D
zoals je zal begrijpen is dat veel meer werk.

Laiverd
%Europe/Berlin %919 %2007, 23:04
Reageren mag natuurlijk altijd ;) Hebben jullie nou daadwerkelijk een indexeerbare kopie gebouwd??

John

2c-Interactive
%Europe/Berlin %452 %2007, 11:51
Reageren mag natuurlijk altijd ;) Hebben jullie nou daadwerkelijk een indexeerbare kopie gebouwd??

John
Hey John,

Naja, wij hebben nagedacht hoe we het konden voorkomen dat we 2 sites moeten onderhouden.
Dus hebben we een heel simpel cms met een grote rode knop gemaakt die een statische site genereerd.. 2 versies.. 1 site voor google en mensen zonder javascript..
en 1 map die helemaal vol zit met XML files die de content bevatten voor de AJAX variant van de site..
Als je een site gaat ontwikkelen in flash of geheel in AJAX moet je met veel dingen rekening houden maar als je het echt wilt/en genoeg tijd hebt, dan is alles mogelijk :)

gr,
Remon

Ea.Z
%Europe/Berlin %559 %2007, 14:25
Gezien je deze topic omhoog schopt ga ik nog eens even in op het feit dat 'Flash ooit zal verdwijnen'.

Toen ik op Adobe Live was heb ik 2 sessies gezien die deze veronderstelling tot niets herleiden: 'Celebrating 10 years of Flash' en 'Video on the web with Flash CS3'.

In de eerste sessie heb ik de geschiedenis van Flash ontdekt die blijkbaar iets wegheeft van de menselijjke evolutie: Alles ging van traag naar snel naar sneller!

AS3 zou de snelste programmeertaal/scripttaal zijn die er was, op Java na (en blijkbaar zou Java niet eens zòveel sneller zijn). Dat alleen al is een heel sterk punt waarom een webdeveloper voor Flash zou kiezen: hij krijgt een supersnelle taal die vele keren sneller is dan Javascript en toch clientside kan werken.

Verder is Flash Video in 18 maanden tijd van een technisch experiment geëvolueerd tot meeste gebruikte videoformaat op het Word Wide Web.
Google kiest voor Flash.
Youtube kiest voor Flash.
Google koopt Youtube!
En zelfs Microsoft kiest voor Flash!!

En waarom?
Omdat de FlashPlayer op elk platform draait en (volgens de meest recente getallen) op 99% van de computers aangesloten op het internet is geïnstalleerd.

En het allersterktste punt: De flashplayer is maar enkele honderden Kb groot, en heeft niet eens een echt visuele installatie procedure.

De java VM is 13 mb groot!
En de windows media plugin werkt alleen op Windows en op Mac. Dus de (niet te negeren) Linux users worden hier ook benadeligd.

Flash is enorm gegroeid, en haalt een publiek waar Microsoft of Sun nog niet aan mogen denken, want zij waren eerst... En dan kwam Flash... En Flash is hun zonder problemen voorbij gegaan.

Ik denk dat dit toch wel redelijke argumenten zijn, om de mensen die denken dat Flash 'opeens' zal verdwijnen gerust te stellen dat dat niet 'zomaar' zal gebeuren ;)

josko
%Europe/Berlin %570 %2007, 14:41
Omdat de FlashPlayer op elk platform draait
@Linux: Met een te grote hoeveelheid moeite: Idd, het draait.
Maar niet goed, hij crash'd regelmatig en laat dingen niet zien.
Over dat crashen moet je wernerL uithoren :D

En ik moet een nsplugin wrapper gebruiken omdat ik 64 bit draait.

Okaj, nomen we dit nu geweldig? Nee.

Flash draait op alle platformen: Deels waar.

Om het maar even weer gezegd te hebben.

Wat ik hoop van silverlight: Goede linux ondersteuning, wat adobe ertoe aan zou moeten zetten betere linux ondersteuning te geven ;)

latino
%Europe/Berlin %598 %2007, 15:22
geen advertenties?..volgens mij heb je maar een paar dingetjes nodig...

div,position,z-index,opaque

Flashkiddy
%Europe/Berlin %359 %2007, 09:37
Op de retour , Kevin? Ik heb nog nooit zoveel job offers gehad, lal!

infoleo
%Europe/Berlin %577 %2007, 14:52
Grote merken als coca cola, samsung, seat en nokia en vele vele andere merken die iets nieuws op de markt brengen gebruiken spectaulaire flash sites puur ter promotie.
Echt business sites hoeven ook helemaal niet in flash te zijn.
Ik zie het zeker niet verdwijnen!!