PDA

Volledige versie bekijken : www.jelmerdewilde.nl

jelmerdewilde
%Europe/Berlin %814 %2007, 20:32
Hoi FF'ers..

Alweer anderhalf jaar geleden dat ik iets in de testcase gooide.

Van school moest ik laatst solicitatiebrieven schrijven.. Toen merkte ik dat ik de brieven/enveloppen graag wat persoonlijker wilde maken (huisstijl).

Zo begon ik eigenlijk met het 'ontwerpen' van een brief header .. Verder niet echt speciaal overnagedacht.. gewoon begonnen. note: www.jelmerdewilde.nl bestond toen nog niet

http://www.jelmerdewilde.nl/ff/header-letter-big.png

Toen die een keer uitgeprint met brief eronder om te zien of dat wat was.. maar toen bleek dat onze printer best wel slecht print.. de 'schaduw' onder het witte was best slecht geprint.. dus ik besloot iets anders te proberen:

http://www.jelmerdewilde.nl/ff/brief-aanhef1.jpg

deze vond ik wel aardig geslaagd opzich.. En hij print ook goed.. Ook met een envelop werd het dan zoiets: (nee, niet alles kwam nog goed uit de printer ^^)

http://www.jelmerdewilde.nl/ff/PHTO0082.JPG

Toen na een paar weken wilde ik een eigen portfolio opzetten. Voornamelijk omdat ik komende lange zomervakantie (examenjaar ;)) graag wat websites zou bouwen.. Ik wil graag serieus bij de klant overkomen. Een site waar ze m'n werk kunnen bezichtigen helpt dan.

Ik wilde een simpele site.. eigenlijk enorm simpele site.. waar m'n projecten getoond worden.
Ik nam de balken uit m'n brief-header over .. Zo onstond er een one-page-flash-site.

http://www.jelmerdewilde.nl/ff/flashsite.jpg

Ik wilde ook graag een contactformulier in m'n website plaatsen .. Maar wist niet echt een manier om dit binnen flash te doen. daarom besloot ik een knop te maken die naar een andere pagina linkt met daarin een formulier. Ik besloot op diezelfde pagina een kort verhaaltje te houden over mij en mijn werk. Alles fine-tunen. En dan er achter komen dat een gastenboek ook wel op z'n plek is. Dus die er ook bijgezet... Het knopje om naar de contact pagina te gaan is toen veranderd van naam: 'meer'.

Oke, lang verhalen over m'n concept zeg maar.. Uiteindelijk gaat het om de website.

die is te vinden via op www.jelmerdewilde.nl

Ow, en jah, dit domein enzo heb ik afgelopen week geregistreerd.. En dit is dan ook m'n eerste eigen website!

Jammer genoeg nog niet zoveel werk in m'n portfolio. Binnenkort meer dus hopelijk :D

Ik zou graag willen weten hoe jij denkt dat de website bij een klant overkomt. Of je ergens verbeteringen ziet. Of wanneer dingen onduidelijk zijn of zo :)

Grtz. Jelmer! :D

Joga
%Europe/Berlin %832 %2007, 20:59
Mooi! Ik zou het niet kunnen :p

-Rutger-
%Europe/Berlin %833 %2007, 20:59
Leuk! Maar niet zo super veel gebruik van flash :( Opzich had dat kleine ding wel iets spectaculairder gekund :) Maar voorderest echt toppie! De framerate kan ook iets hoger...

Koen!
%Europe/Berlin %883 %2007, 22:11
Mooi en clean. :) Ik vind alleen de animaties nét dat beetje te traag.

jelmerdewilde
%Europe/Berlin %893 %2007, 22:26
Bednakt voor de reacties so far :)
Hij kan dus sneller? Is dan de framerate te laag (die staat op 24)? Of moet het opkomen van het plaatje wat sneller gebeuren? Dus de tijd iets inkorten?

@rutger: I also like html/css :D

Koen!
%Europe/Berlin %897 %2007, 22:31
Framerate is goed, opkomen van de plaatjes kan wat mij betreft iets sneller. :)

jelmerdewilde
%Europe/Berlin %898 %2007, 22:34
oke, ik zal het onthouden, eerst nog reacties van anderen afwachten ;)

WernerL
%Europe/Berlin %968 %2007, 00:14
Bah wat een lelijk fontje. :-)
Verder nogal simpel maar wel netjes ofzo. Nuja, ik vind het net een tikeltje te simpel eigenlijk. :P Het geheel oogt nog een beetje saai. Probeer eens gek te doen met kleuren. Zoveel wit nu.

Ruben!
%Europe/Berlin %976 %2007, 00:25
Hey jelmer:)
Ik denk dat je je font iets subtieler moet doen. Ik heb niks tegen pixelfonts (ik vind ze juist stijlvol!) maar ik denk dat je door dus een subtieler pixelfont te gebruiken je de site flink zou verbeteren!

WernerL
%Europe/Berlin %979 %2007, 00:29
Ik zat meer te denken aan een monotype fontje... pixelfonts zijn spuuglelijk op een website... vind ik dan. :-)

-Rutger-
%Europe/Berlin %417 %2007, 11:01
Nee! Pixelfonts, geven een mooie crispy uitstraling :) (rond corps 8 of 10 dan :P)

Eeyz
%Europe/Berlin %468 %2007, 12:14
Ziet er goed uit!:)
Alleen het font vind ik niet mooi.
En het mag wel wat sneller!

jelmerdewilde
%Europe/Berlin %756 %2007, 19:09
bedankt voor de reacties mensen! :)

Zijn er misschien ook nog oudere mensen die hun mening kunnen geven? [no offence]

en :
Ik zou graag willen weten hoe jij denkt dat de website bij een klant overkomt.

-Rutger-
%Europe/Berlin %761 %2007, 19:17
Ik denk wel goed, maar dat ze ook weer vrij snel weg gaan omdat het allemaal iets langzaam gaat, mensen zijn vaak ongeduldig.

.Tine.
%Europe/Berlin %776 %2007, 19:38
In het algemeen ziet hij er leuk!
Ik vind het super dat je niet enkel een website hebt gemaakt
maar ook een briefhoofding enz. in dezelfde stijl hebt gemaakt.

Ik ben zelf ook niet echt weg van het font, maar das mss persoonlijk :).
Wat ik me wel afvraag is hoe je verder je site gaat uitwerken als er meer projecten bijkomen.
Misschien gaan er dan wel veel te veel vakjes staan om nog mooi over te komen...
De gradient op de achtergrond...
Ben er ook niet meteen weg van... Misschien nog eens wat andere achtergronden proberen?
De "Meer!" knop was voor mij niet meteen duidelijk wat het was (had hem eerst ook niet gezien), maar dat ligt mss aan mij :D.

Je vakjes voor de projecten te bekijken staan nu allemaal in een kleurtje. Die zijn momenteel onafhankelijk van de kleur van de website. Misschien is het leuker dat je die vakjes in de hoofdkleur zet van de website.
Voorbeeldje om het wat duidelijk te maken:
Het eerste vakje is lichtblauw terwijl die lijnenbalk en de webiste paars zijn. Misschien kan je dat lichtblauwe vakje veranderen naar paars (is maar een ideetje hoor ;))

Naar de klanten toe staat er misschien net iets te weinig in over de werkwijze, over de projecten zelf. De "uitleg" daarbij is heel kort misschien....
Voorbeeldje: Bij de laatste website staat er: Verschillende Flash objecten.
Mij was het niet meteen duidelijk wat het dan juist was... Wat de opdracht van de opdrachtgever was, enz....

Beetje muggenzifterij misschien:
Bij het contactformulier staan Naam, Mail en Bericht in een ander (?), groter lettertype.
Misschien is het mooier om dat in hetzelfde lettertype als de rest van de site te plaatsen, dan ga je wrs een grotere eenheid creëeren denk ik...

Zo, hopelijk heb je hier wat aan.

tijmen_4real
%Europe/Berlin %844 %2007, 21:16
- De portfolio-buttons mogen wel iets van een RollOver effect hebben, zodat je weet wat je kan verwachten.
- MEER vind ik te korrelig overkomen in verhouding met de rest van je site.
- Kmis iets om contact op te nemen met de maker (voor als je klant ook zo'n geweldige site wilt!) Ooh, kwam er net achter dat achter meer dus de rest van je site staat, tekort aan informatie misschien ?
- De pagina erna, die ik dus net vond, mist iets meer uitstraling. Laat zien wat je in huis hebt !

jelmerdewilde
%Europe/Berlin %928 %2007, 23:17
inderdaad, die meer knop .. Eigenlijk struikel ik daar zelf ook nog een beetje over.. Ik had dat ook liever anders gehad eigenlijk.. Inspiratie-loos .. ;) Dus eerst maar zo gelaten..
Het idee is ook gegroeid tijdens het maken van de website, en ik wist niet echt een goeie manier om een link te maken naar de andere pagina.. daarom heb ik het zo gedaan.. dan verliest het niet dat strakke ;)

Over die kleuren van de knopjes (Tine's reactie):
Jah, ben ik met je eens :P Alleen zijn de website's zo grijzig, en kun je dus niet echt leuke buttons daarbij maken. ik heb nu gewoon random kleurtjes gepakt..

Over de rollover (tijmen4real):
Eerlijk gezegd helemaal niet aangedacht :O Die ga ik er sowieso nog in zetten :)

uitleg is inderdaad kort. Daar heb je opzich wel een punt. Ik had altijd in m'n hoofd om een simpel overzicht te maken van de projecten die ik heb gemaakt. Dat is het dus ook geworden. MAar aangezien ik niet veel indrukwekkende projecten heb, is het misschien inderdaad goed, om per project ook uitgebreider te vertellen wat ik heb gedaan :) Ook iets om over na te denken ;)

@muggenzifterij (tine :P):
Sjah, dat heb ik dan toch ergens wel bewust gedaan. Het font is namelijk soms wel erg klein :P Het is overigens wel hetzelfde lettertype (verdana). Misschien moet ik het kleiner maken.. maar ik denk, da tik het zo laat :)

@onscherpe 'meer' (tijmen):
is de tekst onscherp? die kan ik misschien verbeteren.. het strookje moet goed zijn zo.

Ik zit trouwens ook met 'n 'probleem', ik wilde namelijk de boel nog wat versieren misschien met bloemetjes of whatever, krulletjes, je weet wel. Maar het probleem is dat die eigelnijk transparant moeten zijn ivm met de grijze gradient..
- PNG is geen optie ivm met IE (:X)
- GIF is te snel korrelig:
* als ik alleen zwart doe (zie de strook bij bijvoorbeeld 'meer'), dan is ie te korrelig
* als ik ook grijs gebruik dan loopt ie wel beter over.. is ie wel scherper.. maar dat grijze zie je ook weer op de gradient.. en dat lijkt dan toch weeer korrelig
* gif heeft ook niet halftransparante kleuren zoals png (toch?)
- JPG is niet transparant ^^ Dat zou eventueel nog kunnen, maar is wel gepruts met die gradient ..
Misschien is het ook een idee die gradient weg te halen :D

Ik denk dat ik het geheel iets meer aan moet kleden nog.. het is nu wat te kaal.. maar ik wil wel het strakke gehouden..

In ieder geval bedankt voor jullie super reacties :D rep++

Finesky
%Europe/Berlin %557 %2007, 14:23
Yo Jelmer!
Ik ben eerlijk gezegt niet echt weg van je website.
Vind het toch net iets TE minimalistisch overkomen.
Wel vind ook ik het heel goed dan je dezelfde stijl gebruikt als je briefpapier! :)
Als een bezoeker op jou website komt, ziet hij de tekst "een kleine portfolio", met daaronder kleurtjes. Ik kan nog wel bedenken dat dat knopjes kunnen zijn, maar ik weet dat niet zeker van een gemiddelde bezoeker..!

Ik denk ook dat je beter een ander font kan gebruiken, pixelfonts gebruik ik ook, maar dan voor 8/10 px.
Maar als je het dan toch in een groter formaat gebruikt, zou ik het in veelvoud doen, dus stel een pixelfont is 9px, kan je hem vergroten naar: 18px, 27px ext.
Dan blijft het font goed scherp, dat is die nu niet, en ik vind dat niet zo mooi overkomen :).

Als je op "meer" klikt, en daarna weer op terug, begint de animatie weer opnieuw, en is het project dat je aan het bekijken was dus weg!

Er zit verschil tussen het verticale balkje op de horizontale balken aan de linker en rechter kant:
geen schaduw
http://www.finesky.nl/ff/links.jpg
wel schaduw
http://www.finesky.nl/ff/rechts.jpg

En ik zou als ik jou was, de volgende keer al van te voren gaan bedenken wat je gaat doen met rollOver effecten ext, dan kan je daar je navigatie op aanpassen!
Nu ga je achteraf er een effect bij verzinnen, dat beberkt je toch in je mogelijkheden :).

Dat ik er niet weg van ben wil overigens niet zeggen dat het slecht is ofzo, ik ben gewoon niet zo snel ergens weg van :P.
He succes!

theflush2
%Europe/Berlin %627 %2007, 16:03
Hey Jelmer,

Het zit op zich wel netjes in elkaar maar het zijn allemaal zo'n losse elementjes die bij elkaar geplaatst zijn en eigenlijk geen binding met elkaar hebben. De combinatie van diagonale knop, pixelfont, pastelkleurblokjes en die horizontale balken is een beetje vreemd.

Verder vind ik het geheel een beetje grauw overkomen en die paar pastelblokjes doen daar ook niet veel aan.

Op zich wel goed dat je meteen bij binnenkomst begint met je portfolio, alleen zullen die gekleurde blokjes voor veel mensen niet duidelijk zijn. En ook de knop 'meer!' valt niet echt op als knop zijnde........zowieso, waarom staat die diagonaal??

Wat wil je uitstralen met je website? Het heeft niet echt een consistente stijl en een achterliggende boodschap kan ik ook niet echt vinden.

Misschien wat handige tips:
-wie of wat is de site (in dit geval: wie is jelmer de wilde)
-wat is het doel van de site
-voor wie is de site bedoeld
-waarom zou jouw doelgroep voor jou kiezen en niet voor een ander
-hoe ga je de gebruiker aanspreken, hanteer een consistent taalgebruik
-wat moet de stijl van je website zijn, probeer een samenhangend geheel te maken
-denk na over je navigatie, is hij voor iedereen duidelijk

voordat je uberhaupt met html en flash begint moet bovenstaande al helemaal vaststaan. Schets eerst iets uit, maak een voorstel in photoshop en als je dan helemaal tevreden bent begin dan met bouwen.

Heedless
%Europe/Berlin %647 %2007, 16:32
Ik vind de site nog niet verfijnt genoeg.

- Je gebruikt een pixelfont, maar veel te groot. Een pixelfont is gemaakt voor 1 bepaalde corpsgrootte, bijv 7 8 of 9. Niet voor 30 o.i.d.

- Is het niet 'een klein portfolio' ipv 'kleine'? Want het is 'het portfolio' niet 'de'

- Je site is fullscreen, maar je gebruikt maar 350x350 pixels ofzo in het midden van de pagina.

- De 'meer' knop is onduidelijk. Het lijkt meer op zo'n 'Made with myspace generator' of 'Too cool for IE' bannertje.

- Om de een of andere reden vind ik de animatie van die twee balken die naar de goede locatie stuiteren als je op een knop hebt geklikt heel naar. Hij loopt niet lekker ofzo.

Dat was ongeveer mijn kritiek :p

jelmerdewilde
%Europe/Berlin %663 %2007, 16:55
Deze laatste reacties vind ik echt geweldig :)
Dit zijn de reacties waarvoor ik m'n project in de testcase gooi :)

@the flush:
Goeie punten in dat lijstje :)
voordat je uberhaupt met html en flash begint moet bovenstaande al helemaal vaststaan. Schets eerst iets uit, maak een voorstel in photoshop en als je dan helemaal tevreden bent begin dan met bouwen.

M'n concept zat denk ik niet helemaal goed in elkaar .. Voor de volgende keer weet ik dit..
Bedankt mensen! :)

@Finesky:
Die balkjes met 'schaduw' vind ik gek, ikz al er eens naar kijken.. ik denk dat het meer een questie is van uitlijning.. ik heb namelijk nergens een andere kleur toegevoegd :)

Nauzer
%Europe/Berlin %334 %2007, 09:01
Hey Jelmer,

Sorry dat ik niet wat eerder in je testcase postte, heb weinig tijd gehad de laatste dagen. Normaal vind ik het altijd leuk als mensen dat ook bij mij doen, dus bij deze alsnog :P

Het is inderdaad hier en daar een beetje somber, maar ik vind het juist wel iets hebben! :)
Lettertypes ben ik ook niet zo'n fan van... ik zou die eerder ook strak en clean houden, met Lucida Sans/Grande, Eurostile of Futura oid :)

Misschien een idee om hogere resolutie plaatjes van je items te laten zien? Deze "blurrige" dingen zeggen me niet zoveel in 1 oogopslag.

Verder vind ik het wel een cleane en strakke site, waar je met wat aanpassingen naar de commentaren hierboven een heel mooi portfolio van kan maken! :)

En ja... een kleine portfolio kan niet ... het kleine portfolio wel :P

damarez
%Europe/Berlin %676 %2007, 17:14
ik vind de site cool
ik zie meedere mensen vorderen op flashfocus
jij bent er ook 1 van.
Ik ben alleen ook niet weg van het font.
maar dat is een kwestie van wat jij wil uitstralen naar de buiten wereld
het menuutje op de beginpagina snap ik ook niet zo goed
maar de site ziet er wel clean uit

succes

keep it cool!! :D

jelmerdewilde
%Europe/Berlin %943 %2007, 23:39
Hey Jelmer,

Sorry dat ik niet wat eerder in je testcase postte, heb weinig tijd gehad de laatste dagen. Normaal vind ik het altijd leuk als mensen dat ook bij mij doen, dus bij deze alsnog :P
hehe, inderdaad, Nu ik sommige reacties zo in dit topic van mij zie, schaam ik me bijna omdat ik niet in hún topics heb gereageerd.. Of in ieder geval niet zo mooi en uitgebreid! ;)

Natuurlijk ook ontzettend bedankt voor deze laatste 2 reacties! :D

ik zal er later nog eens over nadenken een beter concept of zo in elkaar te steken voor deze site. Hij is nog niet compleet :) Maar eerst nog even niet.. ;)