PDA

Volledige versie bekijken : Werken met frame-labels en buttons.

Double-T
%Europe/Berlin %663 %2005, 16:56
Hallo allemaal, ik heb een probleem.
Ik wil graag navigeren met buttons die gelinkt zijn aan frame-labels.

Ik heb de volgende objecten:
Scene1
- Menu (Movieclip)
- Info (Graphic)
- Button (Button)

Nu wil ik graag dat als je op de 'Button' klikt, dat de frame-label 'Mededelingen' (een frame in 'Scene1') wordt afgespeeld. Ik dacht eerst dat het zo kon:

on(release){
gotoAndPlay(mededelingen);
}

Zoals je misschien al in de gaten hebt ben ik nog niet zo heel erg thuis in het actionscript, en het zal dan ook waarschijnlijk een onbenullig foutje zijn. Is er iemand die me met dit probleem kan helpen?

- Double-T

peres
%Europe/Berlin %672 %2005, 17:08
is het niet:

on(release){
gotoAndPlay("mededelingen");
}

Dauntless
%Europe/Berlin %673 %2005, 17:09
Als je naar een framelabel wilt verwijzen moet je een string gebruiken:
gotoAndPlay("mededelingen");

Wat je nu doet is een variabele meegeven. Wat opzich wel gaat:
var mededelingen = "mededelingen";
gotoAndPlay(mededelingen);

Zie je het verschil ?

xtr0
%Europe/Berlin %673 %2005, 17:09
Het moet zijn:
gotoAndPlay("mededelingen")
want het is een naam dus moet het tussen haakjes, cijfers hoeven niet tussen haakjes (tenzij het een naam van een framelabel is).
Succes!

Dauntless
%Europe/Berlin %674 %2005, 17:11
cijfers hoeven niet tussen haakjes (tenzij het een naam van een framelabel is).
Een framelabel kan niet bestaan uit een cijfer hé ;) Dan krijg je:
gotoAndStop(10); // ;)

Double-T
%Europe/Berlin %675 %2005, 17:13
Ah heel erg bedankt allemaal, ik zal het later proberen. Nog 1 vraagje: weet je zeker dat hij naar de mededelingen in de root (Scene1) verwijst, en niet naar een frame "mededelingen" in de "info" (graphic) zoekt?

Ik zou het zelf niet weten maar ik heb wel eens iets over root en _root en wat dan ook gelezen... Maar ik zal jullie manier later vanavond proberen. Jullie horen nog van me!

Dauntless
%Europe/Berlin %677 %2005, 17:15
Waarschijnlijk wel..

Maak er daarom dit van:

on(release){
this._parent.gotoAndPlay("mededelingen");
}

Double-T
%Europe/Berlin %696 %2005, 17:43
Heel erg bedankt Dauntless. Ik heb alle manieren geprobeerd en alleen die van jou werkte goed. Ik kan nu eerst weer verder, en zodra ik weer ergens op vastloop weet ik jullie te vinden... ;)

Nogmaals bedankt!

- Double-T

SaphuA
%Europe/Berlin %709 %2005, 18:02
Ik ben misschien een zijkerd, maar ik raad je aan scenes zoveel mogenlijk te vermijden. Als het echt niet anders kan, dan oke, maar je kunt het beter niet doen. Het schijnt dat het gebruik van scenes nogal veel bugs met zich meebrengt. En, op grote animaties na, maakt het gebruik van scenes je movie alleen maar meer onoverzichtelijk.

Groeten

Double-T
%Europe/Berlin %717 %2005, 18:13
Bij het maken van een flash document heb je standaard 1 scene toch? Tenminste voor zo ver ik weet wel. Ik maak dan ook gebruik van 1 scene (de standaard 'Scene1'), en ben ook niet van plan meerdere toe te voegen. Toch bedankt voor je tip!

Nou heb ik nog één vraag over frame labels en buttons:
Stel dat ik nou niet een frame label in de root wil laten afspelen, maar een Movieclip in de root. (Laten we de situatie in de eerste post nemen en - 'Info2' binnen 'Menu' toevoegen.) Hoe zou ik een frame label in 'Info2' kunnen afspelen?

Het lijkt me dat 'this._parant."mededelingen"' niet meer werkt.

Ideeen?

Dauntless
%Europe/Berlin %721 %2005, 18:18
this._parent.info2.gotoAndPlay("nogEenLabel");

Double-T
%Europe/Berlin %839 %2005, 21:08
Aha, dus als ik het goed begrijp kun je vanaf this._parant gewoon de rest van de hiërarchie volgen. Nogmaals bedankt!

xtr0
%Europe/Berlin %875 %2005, 22:01
Een framelabel kan niet bestaan uit een cijfer hé ;) Dan krijg je:
gotoAndStop(10); // ;)
Je kan tog een frame "123" in plaats van "home" ofzo noemen? :O

SaphuA
%Europe/Berlin %886 %2005, 22:15
Je kan tog een frame "123" in plaats van "home" ofzo noemen? :O
Nee kan niet, framelabels kunnen voor zo ver ik weet niet met een cijfer beginnen. (En heel misschien niet eens cijfers bevatten maar dan geloof ik van wel..)

Dauntless
%Europe/Berlin %886 %2005, 22:16
Jup, sorry, 'k had het verkeerd gelezen :).

Maar 'k denk dat het het duidelijkste is als je framelabels met een gewone letter begint...