PDA

Volledige versie bekijken : Kleine site met 19 kleine foto's opent heel erg traag

Evita
%Europe/Berlin %920 %2007, 23:05
Ik heb als beginnende Flasher een site gemaakt voor een fotograaf waarbij ik 19 foto's (jpegs) heb geimporteerd die uiteindelijk ongeveer het formaat 300 x 200 pixels hebben gekregen (oorspronkelijk waren de foto's 3 x groter, in Flash heb ik de foto's verschaald). De foto's staan elk op een apart frame en simpele rollover-buttons loodsen de kijker van het ene frame naar het andere door het script gotoAndPlay(5); etc. De site is in het totaal 2,5 Mb geworden. De site laadt nu ontzettend langzaam. Het duurt ongeveer 35 seconden bij een ADSL verbinding voordat de homepage te zien is. Is het logisch dat een dergelijke site zo langzaam opent of klopt er iets niet met mijn site? Waar zou de oorzaak van het langzaam laden van de site kunnen liggen? Had ik toch de foto's al van tevoren moeten verschalen voordat ik ze ging importeren in Flash?

Selinde
%Europe/Berlin %928 %2007, 23:16
2,5 MB is niet zoveel voor 19 foto's en een flashbestand dus daar zal het niet aan liggen... Heb je het al op een andere computer geprobeerd? Misschien dat het aan je eigen computer/browser ligt?

Anders zou ik het ook niet weten, sorry :(

Gerrit55
%Europe/Berlin %980 %2007, 00:32
Je moet je foto's van te voren in het juiste formaat zetten (Photoshop oid) en niet in Flash verschalen (wordt er niet mooier op). Hierdoor wordt je site ook een stuk kleiner

Evita
%Europe/Berlin %705 %2007, 17:55
Dank voor de reacties. Ik was in de veronderstelling dat Flash automatisch de foto's omzet naar 72 dpi beeldresolutie (zodra je de foto's in de library importeert) en dat je met de transform-tool alleen de 'oppervlakte maten' bijstelt waarbij steeds uitgegaan wordt van 72 dpi. Ik heb de foto's met de transform tool flink verkleind en de kwaliteit was daarna nog prima. De opdrachtgever wil graag dat met een klik op de kleine foto een bijna beeldschermvullende versie getoond wordt. Dat is de reden waarom ik de foto's groot heb geimporteerd naar de library. Zo worden de grote foto's opnieuw instances van de eerder gebruikte originelen in de library maar ik vrees toch dat de site dan qua formaat helemaal niet meer hanteren is.
Ik heb verschillende browsers geprobeerd.

Evita
%Europe/Berlin %444 %2007, 11:39
...en de afbeeldingen op de stage zijn automatisch gecomprimeerde jpegs met een gemiddeld formaat van 200 Kb. Ik kan er toch vanuit gaan dat de formaten van de originele foto's in de Library niet 'meedoen' met het swf formaat?

Alassea
%Europe/Berlin %491 %2007, 12:47
Waarschijnlijk tellen die juist wel mee. Je moet proberen met zo klein mogelijke bestanden te werken. Dus al zo klein mogelijk voor je ze in flash importeerd.

Evita
%Europe/Berlin %574 %2007, 14:46
Dan ga ik de foto's van de library nu toch maar vervangen. Bedankt voor de informatie. Ik ben weer een stukje wijzer.

Evita
%Europe/Berlin %640 %2007, 16:22
Jullie hadden helemaal gelijk. Ik heb alle foto's in de Library nu vervangen door foto's die ik in Photoshop heb verschaald. De website is nu 600Kb groot en doet er op z'n langst 4 seconden over met een adsl verbinding. Nogmaals mijn dank voor de tips. :)

ath92
%Europe/Berlin %698 %2007, 17:45
Hoewel je er nu uit bent, wil ik toch nog even zeggen dat 600kb nog wel redelijk groot is. Je kunt eventueel ook even kijken of het niet mogelijk is om de foto's extern in te laden. dan hoeft dat niet allemaal meteen te gebeuren en heb je dus minder laadtijd voor de homepage. nadeel is wel dat hij dan elke foto apart gaat laden.

Evita
%Europe/Berlin %833 %2007, 20:59
Ja, daar heb ik meer mensen over gehoord. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoe ik dat extern inladen moet organiseren. :# Misschien is het heel erg logisch en eenvoudig maar ik heb mij er nog helemaal niet in verdiept. 8) Wel de moeite van uitzoeken waard lijkt mij. Eigenlijk essentieel voor elke omvangrijke flashsite, lijkt mij. Zodra ik meer tijd heb...

s3rge
%Europe/Berlin %958 %2007, 23:59
Eigenlijk kan dit extern inladen heel simpel:

Gebruik (als beginner) bv het loader component, wat standaard meegeleverd bij Flash zit:
>> window / components / User Interface / Loader

1. Als je deze dubbelklikt wordt hij op de Stage geplaatst.
2. Vervolgens kun je de juiste formaten voor de foto aangeven, of hem verschalen.
3. Wanneer je in het parameters scherm (onderin) klikt, kun je het contentPath opgeven, dit is direct de link naar bv 'foto_01.jpeg'. Let erop dat de foto's op gelijk niveau van de swf bevinden wanneer je deze exporteert. (bv. 'fotomap/foto_01.jpeg', als de swf een niveau hoger bevind.)

Succes!

Evita
%Europe/Berlin %525 %2007, 13:36
Wauw, dat klinkt een stuk simpeler dan ik dacht. Dank je voor je uitleg! Dit is ook handig als klanten hun foto's zelf willen kunnen aanpassen / wisselen zonder dat ze het Flash onder de knie moeten krijgen. Dit is een vrij eenvoudige handeling die je een totale leek nog wel uit kan leggen.