Volledige versie bekijken : 19 dingen die je NIET moet doen als je een website maakt
Jorim
%Europe/Berlin %020 %2007, 01:29
Josiah Cole, een professioneel webmaster en wannabe overmatig gefortuneerde technologie über guru, schreef in februari een blog met 19 dingen (uitgebreid naar 24) die je niet moet doen als webdesigner.Josiah Cole, een professioneel webmaster en wannabe overmatig gefortuneerde technologie über guru, schreef in februari een blog met 19 dingen (uitgebreid naar 24) die je niet moet doen als webdesigner. Van browsers resizen tot popups en van geen Flashgebruik tot wel Flashgebruik, je vindt het er allemaal. Veel nieuwe dingen staan er natuurlijk niet in en zijn tips zullen een overmatig saai internet tot gevolg hebben, maar gelukkig kan hij dat zelf ook relativeren.
Door de manier van schrijven en het misschien broodnodige wakker schudden wel erg leuk leeswerk!
http://www.josiahcole.com/2007/02/14/a-webmasters-19-commandments/
-Rutger-
%Europe/Berlin %268 %2007, 07:26
Ah, hij maakt het nu zo dat je eigenlijk niks meer kan doen... Ik vind sommige tips niet helemaal OK. Volgens hem moet je dus eigenlijk maar gewone saaie html sites maken zonder enige creativiteit erin :X
Dauntless
%Europe/Berlin %286 %2007, 07:51
Ik vind alle tips best redelijk... Welke staan je niet aan ?
fleasy
%Europe/Berlin %305 %2007, 08:19
een professioneel webmaster en wannabe overmatig gefortuneerde technologie über guru
:D:D:D
Ik vind de tips wel goed, maar ook niet meer als dat.. Ik bedoel, het meeste wisten we toch al?
Larsvu
%Europe/Berlin %339 %2007, 09:09
Staan wel goeie dingen in.
Wat ik dan wel weer jammer vind is dat hij zelf op zijn eigen homepage aan de rechte kant, een slechte manier van navigeren heeft bedacht :)
Nauzer
%Europe/Berlin %351 %2007, 09:26
erg subjectief vind ik persoonlijk....
veel tips zijn goed en logisch...
maar bijv. nr 4
4. If your website is ALL Flash, FIRE your web development company, and if you made it, add it to your portfolio under “Useless web projects I’ve done” and start over. Flash it just a tool, a wonderful powerful tool for delivering animation, video, interfaces, shopping carts, functionality etc. the list goes on, it kicks ass. This DOES NOT MEAN you need to create your entire website in Flash, and if you do you will be at a severe disadvantage to your wiser competitors. Look at it this way, even Macromedia/Adobe, the maker of Flash doesn’t have an all Flash website, do you think there’s a reason why? Oh yeah, they want to make actual money and don’t listen to ‘designers’.
vind ik persoonlijk erg overdreven...
aceHigh
%Europe/Berlin %362 %2007, 09:41
Ik ben het wel eens met sommige dingen, maar er staan ook dingen waar ik het absoluut niet mee eens ben. En z'n eigen site scoort kwa vormgeving en usability ook niet al te best, dus ik neem dit niet al te serieus...
josko
%Europe/Berlin %363 %2007, 09:43
maar bijv. nr 4
Die is een beetje overdreven, maar aan de andere kant: Hoe vaak zien we flash sites die net zo goed met HTML gemaakt kunnen worden, op de header en wat rondvliegende dingen na?
Aan de andere kant, laatst was er een site die duidelijk gewoon in flash moest en moest blijven :)
Weet niet meer van wie die was, maar het was iets om wallpapers weer te geven volgens mij 8) Met een wisselend menu en controle paneel voor de effecten :D
Maar voor de rest ben ik het wel met hem eens, op het stukje over preloaders na.
Flashkiddy
%Europe/Berlin %430 %2007, 11:19
Leuk artikel! Bovendien amusant geschreven. Hij heeft over het algemeen wel gelijk, maar een popup kan soms een doel dienen en een 100% Flash site is soms ook nuttig.
WernerL
%Europe/Berlin %440 %2007, 11:33
8. If your website does not work in Firefox, welcome to 2007 DUMBASS.
Bij mij is het meestal anderzom, hij werkt niet volledig in IE. :D
Maar de meeste tips waren niet echt nieuw voor mij. Wel leuk voor de beginnende designers van flashfocus. ;)
Genetic
%Europe/Berlin %503 %2007, 13:04
Ah, hij maakt het nu zo dat je eigenlijk niks meer kan doen... Ik vind sommige tips niet helemaal OK. Volgens hem moet je dus eigenlijk maar gewone saaie html sites maken zonder enige creativiteit erin :X
Ja dat dacht ik ook al, en punt 3 en 4, met dat je de gebruikers niet moet laten kiezen of ze high of low quality etc. willen, dan zegt hij dat je dat niet moet doen, ik vind van wel, dat is voor de gebruiker, en zijn pc, veel makkelijker.
Sommige punten vind ik echt niet kunnen daar, de meeste van die sites zijn echt bedoelt voor stricte bedrijven lijkt me. |)
ClarkNova
%Europe/Berlin %526 %2007, 13:37
Hij heeft z'n content-type niet goed staan :P
Wat een rare tekens daar bij punt 14....
bnw1984
%Europe/Berlin %419 %2007, 11:04
Ohooooooh,
1. DO NOT resize the user’s browser window, EVER.
--> subjectief ? ik vind dat dat best soms koel kan zijn een window met enkel de titelbalk
4. If your website is ALL Flash, FIRE your web development company, and if you made it, add it to your portfolio under “Useless web projects I’ve done” and start over.
--> blijkbaar heeft die man wel een aversie 'ontwikkeld' tegen flashdesigners hé ? :P
--> effe serieus zou ik zeggen - ik ken een pak flash sites die gewoon 'the max' zijn
5. DO NOT try to reinvent the website navigation.
--> en toch bots je soms op sites die het anders aanpakken maar toch duidelijk én gebruiksvriendelijk
7. If you do not have sufficient copy, or any REAL TEXT on your home page (not in an image), and to a lesser extent your whole site, hire a copywriter and fire your webmaster NOW. CONTENT IS KING
--> luistert die man wel naar z'n eigen woorden ? om content te maken moet je wel iets te zeggen hebben hé - boodschappen nodeloos uitrekken doet me geeuwen
daarbij een site moet mij korte en krachtige info geven - lange teksten print ik uit of ik koop een gedrukt medium
9. 'no scrolling text' ... dit gaat toch echt te ver ... hoeveel prof vb'en zou je daar niet van kunnen vinden die niet storend zijn, komaan zeg :@
10. 'and it BETTER NOT start on page load without the user requesting it' - ? is over te praten ... is dit een essentieel onderdeel van de 19 punten ?
12. A well thought out site map with logical sub sections is better than using “drop downs”.
--> opnieuw - er zijn vele goede vb'en denk ik
==> ik denk dat het gevaarlijk is om absolute uitspraken te doen - relativiteit is een beter uitgangspunt
==> eigen subjective criteria worden door individuen te vaak als objectieve criteria genomen
==> is z'n eigen site zo denderend ?
==> en finaal: het is geschreven vanuit een marktgericht denken - je hebt ook conceptuele designers die tegen veel van deze regels zullen zondigen ... en terecht ! :D
en dat schrijft hij ook in de inleiding: 'when developing a website that needs to make actual money' ... maar ook dit valt te bediscussieren ;)
grtn
bnw1984
Jorim
%Europe/Berlin %431 %2007, 11:21
1. DO NOT resize the user’s browser window, EVER.
--> subjectief ? ik vind dat dat best soms koel kan zijn een window met enkel de titelbalk
Jij hebt het over een popup, hij doelt op het resizen van je mainvenster. IEdereen moet daar vanaf blijven. Je hebt zelfs scripts om het mainvenster te sluiten vanuit je popup, dan kom je echt nooit meer terug op zo'n site.
Het artikel is bedoelt om je hierover te laten denken, is wel gelukt bij jou hé? :D
bnw1984
%Europe/Berlin %447 %2007, 11:44
Het artikel is bedoelt om je hierover te laten denken, is wel gelukt bij jou hé? :D
Inleidende tekst:
I’ve compiled a small list (or rant) of some very BASIC and FUNDAMENTAL RULES that ALL webmasters MUST learn and RESPECT when developing a website that needs to make actual money. This list can also be used by companies looking to hire a web development firm or to evaluate an already deployed website project.
--> klinkt vrij 'sturend' - ik betwijfel of 'Het artikel is bedoelt om je hierover te laten denken' ! Dus:
1. ja ik twijfel aan z'n bedoelingen en
2. in die zin stoort z'n verwoording mij - "moeten, fundamenteel, respect, ..." - opnieuw relativiteit/flexibiliteit vind ik een beter uitgangspunt
3. heeft hij me aan het denken gezet ? ja, maar enkel over z'n woorden ;)
grnt
bnw1984
Eeyz
%Europe/Berlin %497 %2007, 12:57
Goeie tips vind ik zelf!
Ja over die pop-up enzo, ja!:)
HoFa
%Europe/Berlin %521 %2007, 13:30
Op de meeste punten heeft hij wel gelijk, als je het doorsnee doelpubliek bekijkt: geen mensen die het web als een tweede thuis zien, zoals wij hier, maar dan je de meeste 40-ers, die niet weten wat flash is bvb...
brrr
%Europe/Berlin %805 %2007, 20:20
nu heb ik een vraagje aangaande dat resizen:
cole stelt dat je van het venster moet afblijven, 'klanten' willen geen gepruts of gemanipuleer en haken af.
zijn 19 punten zijn volledig opgesteld met in het achterhoofd geld te verdienen, pure businessites dus ofte doorgedreven ecommerce. vanuit die motivatie spreekt hij dus erg generaliserend.
nu vraag ik me af of het grote veld aan potentiele klanten zich werkelijk bezig houd met het resizen van z'n venster? ik vermoed dat het hen geen weinig tot niks kan schelen eigenlijk.
ook vind ik cole z'n punten zo subjectief en tegelijk totallitair dat ze nooit de wens van de consument kunnen reflecteren. ikzelf erger me ook vaak aan het feit dat het net verzadigd is met allerlei rotzooi, of onduidelijk geordende info, maar tegelijkertijd schept
dit 'organische' gegeven ingang aan de individuele en subjectieve eisen van de diverse gebruikers.
niet dat het dingen zijn onwaardig in het achterhoofd te houden :)
mech7
%Europe/Berlin %814 %2007, 20:32
maar bijv. nr 4
Ach het is alleen wel waar.. welke flashsite bezoek jij regelmatig is er een nieuwssite / forum / winkel in flash die jij gebruikt? ik heb er persoonlijk geeneen. Html werkt gewoon veel beter voor volledige sites, of het moeten product presentaties / film sites etc zijn die je even kijkt voor de leukigheid.
mech7
%Europe/Berlin %815 %2007, 20:34
nu heb ik een vraagje aangaande dat resizen:
cole stelt dat je van het venster moet afblijven, 'klanten' willen geen gepruts of gemanipuleer en haken af.
zijn 19 punten zijn volledig opgesteld met in het achterhoofd geld te verdienen, pure businessites dus ofte doorgedreven ecommerce. vanuit die motivatie spreekt hij dus erg generaliserend.
nu vraag ik me af of het grote veld aan potentiele klanten zich werkelijk bezig houd met het resizen van z'n venster? ik vermoed dat het hen geen weinig tot niks kan schelen eigenlijk.
ook vind ik cole z'n punten zo subjectief en tegelijk totallitair dat ze nooit de wens van de consument kunnen reflecteren. ikzelf erger me ook vaak aan het feit dat het net verzadigd is met allerlei rotzooi, of onduidelijk geordende info, maar tegelijkertijd schept
dit 'organische' gegeven ingang aan de individuele en subjectieve eisen van de diverse gebruikers.
niet dat het dingen zijn onwaardig in het achterhoofd te houden :)
Resizen is zo vreselijk irritant.. dat is echt iets van vroeger toen browsers nog geen tabs hadden en je het liefste zo luid mogelijke muziekjes in je site stopte, met lange intro's die niks toevoegen :p
brrr
%Europe/Berlin %836 %2007, 21:05
dat antwoordt nu eens nergens op wat ik zei eigenlijk.
Ganndlas
%Europe/Berlin %913 %2007, 22:55
maar bijv. nr 4
vind ik persoonlijk erg overdreven...Ja bij nummer 4 schrok ik ook even. Maar aan de andere kant erger ik mij wel als een site jaarenlang aan het laden is voor een filmpje wat ik toch skip... Maar dat is niet overal zo ;)
// EDIT:
9. Commandment 9 is a collection of small issues that have been beaten to death other places, and are quote common principles, but bear repeating. No blinking text, no Frontpage, no pop-ups (even requested), no scrolling text, no font downloads, and no Flash intros. If your product or service needs a flash intro to sell, it probably sucks.Is er ook al zo een.
Ea.Z
%Europe/Berlin %933 %2007, 23:24
Er zitten heel wat dingen in die ik volledig goedkeur.
-Do net resize the user window, EVER!
>>Huldig deze man!
-no Flash Intros
>> Idd, we zijn een beetje door deze tijd heen.
-No scrolling text
>> Moet je wat breder bekijken. Ik als lezer kijk er echt niet naar uit om op een site te komen met BLOKKEN EN BLOKKEN TEKST. Ik wil duidelijke beelden die me in seconden vertellen wat gehele webpages kunnen doen in een uur...
Kort en Krachtig is de boodschap.
-No full flash site
>> Hij steunt hierbij op het feit dat Flash (tot voor kort) de hele browser logica op z'n kop zet:
--Niet googlebaar
--Geen backbutton/history
--Niet leesbaar voor screenreaders
--Eist veel meer van de CPU dan een HTML site
--Toegankelijkheid daalt (veel/weinig: hangt af van site tot site)
-- etc.
Hierover moet je gewoon nadenken.
Goed artikel :)
gelevogel
%Europe/Berlin %328 %2007, 08:52
Het gebruik van Flash voor een website ligt geheel aan de doelgroep voor deze website. Als je een website hebt zoals de Volkskrant of ene andere meer zakelijke website heb je er niks aan. Maar als je bepaalde ervaring over wilt brengen zoals vaak bij auto websites. Kan je het gebruik van WPF of Flash toch wel overwegen hoor, en gebruik van Flash geeft dan gewoon meer mogelijkheden. Ik heb het dan wel over miniwebsites voor een bepaalde auto niet de website van de autofabrikant.
Zelfs met Flash kan je gebruiksvriendelijke websites maken. Je ziet vaak ook overdadig gebruik van AJAX (meer cpu power nodig, trage client-server calls etc.) op sites. Nou ik kan je vertellen dat het vaak ook niet de gebruiksvriendelijkheid van de website positief beinvloed. Vaak wordt de website er retetraag van. Oftewel zowel met Flash als met websites die AJAX gebruiken moet je toch rekening houden met screen readers. Sommige screenreaders kunnen nou ook niet lekker omgaan met de veranderingen veroorzaakt door AJAX. Je hebt nu wel natuurlijk IAccesisble [1] gedoneert door IBM... Ik neem aan dat deze API ook heerlijk te gebruiken valt door Adobe. Tijd voor een mailtje :|)
[1] http://accessibility.freestandards.org/a11yspecs/ia2/docs/html/
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.