Volledige versie bekijken : Jouw website toegankelijk/cross-browsere maken?
mknol
%Europe/Berlin %819 %2005, 20:39
Okee, naar aanleiding van de volgende link wil ik even een fijne discussie openen.
Link:
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp
Ik ga ervanuit dat iedereen er van op de hoogte is dat er meerdere browsers dan Internet Explorer bestaan. Naast de diverse 'gewone' webbrowsers heb je inmiddels al een hoop mobiele en pda browsers in diverse afmetingen en formaten.
Ook zijn er nog veel verschillende resoluties, waar we allemaal nog proberen rekening mee te houden.
Ook heb ik ooit gelezen (vertel me als het niet waar is) dat er evenveel mensen zijn die slecht kunnen lezen (graag het lettertype groot willen zetten) als netscape-gebruikers. Voor deze dingen is het noodzaak om je website aan te pakken en naar het volgende te kijken:
http://www.flashfocus.nl/forum/images/statusicon/forum_new.gifIs jouw website toegankelijk op elke browser en voor ieder persoon op elk soort platform
Na het bekijken van de link (hoe stom ook), besef je dat niet iedereen een te gekke koele pc heeft, jouw superkleine pixelfont onleesbaar kan zijn voor je oma. Dat jouw website er misschien op een mobiele telefoon niet uitziet, maar wél.. (ja, zeg het maar trots) op Microsoft Internet Explorer de allerhoogste versie.
Okee misschien ben je er achter gekomen. Nu de volgende vraag:
http://www.flashfocus.nl/forum/images/statusicon/forum_new.gifWat kan je er aan doen, hoe maak je je website toegankelijk? Als het stiekum niet zo is..?
http://www.flashfocus.nl/forum/images/statusicon/forum_new.gifIs dit belangrijk, als je kijkt naar de toekomst van het internet?
http://www.flashfocus.nl/forum/images/statusicon/forum_new.gifKijk je alleen naar je doelgroep/klant(/jezelf), of vind je dat iedereen je website moet kunnen bekijken?
http://www.flashfocus.nl/forum/images/statusicon/forum_new.gif..Of is dit allemaal een beetje ver gezocht en achterhaald?
Het is een heel verhaal en ik vraag me af hoe jullie ermee omgaan. Het houdt me weleens bezig. Topic geopend!
mech7
%Europe/Berlin %851 %2005, 21:25
Mobiele apperaten vind ik niet zo belanrijk imdat je eigenlijk compleet andere website daarvoor zou moeten laden met aangepaste content uiteraard ;)
Normale browser ondersteuning is wel uiteraard belangrijk, ik test op de laatste generatie browsers, het web evolueert al langzaam genoeg [:o)] Behalve Safari aangezien er geen windows versie is en Khtml. In principe hetzelgde geloof ik... verder nog wat exotische browser.. Opera/Firefox/IE/Netscape zijn het belangrijkst.
Die kleine pixelfontjes zijn inderdaad erg irritant ik kan het vaak ook niet lezen. Vooral als je een hogere resolutie hebt. Je kan meerdere styles gebruiken of tekengroote veranderen in de browser, met flash werkt dat natuurlijk niet [V]
Qua accesbility test ik eigenlijk bijna nooit (zou ik wel moeten doen :P ) Maar ik denk als je table less ontwerpt en mischien een tabindex opzet, alt tags gebruikt dat het wel goed moet zitten.
ismatopius
%Europe/Berlin %853 %2005, 21:29
Ik probeer mijn site zo goed mogelijk zichtbaar te maken voor de doelgroep, maar ik zorg er nog wel voor dat het er vrij netjes uitziet als je de site met een andere browser, resolutie,... beziet.
brossiekoppie
%Europe/Berlin %350 %2005, 09:24
Zolang je website door de w3 validator gaat als xhtml strict of transitional mag je al vrij gerust slapen. Enkel IE for mac is een echte spelbreker. Om een of andere reden houdt die zich echt niet aan de regels, safari daarentegen is een zeer degelijke browser.
Jorim
%Europe/Berlin %457 %2005, 11:58
Zolang je website door de w3 validator gaat als xhtml strict of transitional mag je al vrij gerust slapen. Enkel IE for mac is een echte spelbreker. Om een of andere reden houdt die zich echt niet aan de regels, safari daarentegen is een zeer degelijke browser.
Het is natuurlijk klinkklare onzin dat als een w3 validator jouw site oké vindt hij crossbrowser is en dat de toegankelijkheid goed is. Die validators zijn een (heel) klein hulpmiddel om je site beter te maken, maar het merendeel zal je toch echt zelf moeten doen.
Mijn forum (hier (http://www.chemieforum.nl)) is w3 oké en op alle (IE voor MAC niet geloof ik) browsers hetzelfde. Ik heb qua lettertype/grootte gekozen voor een middenweg, want als je kan kiezen tussen groot en klein wordt een forum een puinbende. De kans is dus aanwezig dat een gedeelte van mijn doelgroep het dus moeilijk kan lezen, maar ik heb hier nog nooit wat over gehoord...
Ik heb een vrij brede doelgroep waarvan sommige ook dieper in de ict zitten en zodoende dus wel afwijken van "standaard" (XP-IE) en ik vind dat je daar ook rekening mee moet houden als je van je site een succes wilt maken. Hoe meer mensen je wilt trekken hoe toegankelijker je site moet zijn!
Het is jammer dat er niet een standaard is hoe alle browsers met html en css moeten omgaan, want nu kost het cross-browser maken van je site gewoon heel veel tijd!
Ik heb een boek in de kast staan over toegankelijkheid op internet en dan direct gericht op mensen met bepaalde handicaps (van kleurenblind tot blind) en dat gaat héél erg ver en is op een forum en met flash dan ook ondoenlijk. Maar simpele trucjes zoals geen blauw en paars gebruiken bij elkaar (heel erg veel mannen zijn blauw-paars kleurenblind) zorgen er al voor dat internet een stuk toegankelijker wordt!
Stichting Waarmerk drempelvrij (http://www.drempelvrij.nl/waarmerk) is misschien wel interessant leesvoer...
brossiekoppie
%Europe/Berlin %546 %2005, 14:06
Het is natuurlijk klinkklare onzin dat als een w3 validator jouw site oké vindt hij crossbrowser is en dat de toegankelijkheid goed is. Die validators zijn een (heel) klein hulpmiddel om je site beter te maken, maar het merendeel zal je toch echt zelf moeten doen.
Helemaal niet! Het w3c bepaalt nu eenmaal de standaard voor in principe heel het internet en dus ook voor elke browser. Nu zijn er browsers die sommige bvb css-elementen anders interpreteren dan andere enz.
Verder zijn er nog de gekende bugs in IE waar je tegenwoordig via google honderden truukjes voor vindt.
Browsers als IE voor mac zijn een echte pest voor webdesigners want die browser interpreteert alles gewoon verkeerd (naar mijn uiterst bescheiden mening 8~ )!
Daarenboven heeft een xhtml/css-validator niks te maken met de toegankelijkheid (inzake leesbaarheid, duidelijkheid, geen storende kleuren enz) dus in die zin heb je gelijk natuurlijk (dat was ook helemaal mijn punt niet).
flashfreak
%Europe/Berlin %707 %2005, 17:59
dat is een van de reden dat ik linux in dual boot draai, checke hoe mn site daarop draait...
drm wil ik me dus een Mac Mini ook aanschaffen, maar loont dit de moeite?
brossiekoppie
%Europe/Berlin %718 %2005, 18:14
De mac-mini is een (naar apple normen) zéér goedkope oplossing als je ook wilt werken op een mac en het bijhorende besturingssysteem. Natuurlijk is en blijft het mini en mag je daar dus ook geen topprestaties van verwachten. De macintosh g4-powerbooks daar heb ik persoonlijk zeer goede ervaring mee. Probleem is vooral de kostprijs :X .
Linux dual-boot draaien heb ik zelf niet zo veel ervaring mee aangezien ik dat nooit helemaal heb vertrouwd, welke versie heb jij staan en ben je daar tevreden mee?
mech7
%Europe/Berlin %725 %2005, 18:24
Ik snap niet dat ze niet safari gewoon ook voor linux en windows publiceren.. het lijkt wel of ze web developers gewoon dwars willen zitten :(
Maar als het goed is gebruikt het de Khtml engine en zou dus overeen moeten komen, het is natuurlijk waanzin dat je een hele mac moet kopen alleen om je site te kunnen testen.
Via dingen als brwsershots enzo werkt het gewoon *** :S
flashfreak
%Europe/Berlin %740 %2005, 18:46
ik draai Kubuntu, en heb er een lanserver op draaien, het is wel handig dat al de officieel ondersteunde programmas zitten in een library, je selecteert je programme, laat linux het werk doen, en tada, klaar is ie. Enkel is het wel wat moeilijker om hem te laten werken met een router, maar ja, zoekn doet veel, zoek eens op Unofficial Kubintu guide, daar staat echt alles in.
Jorim
%Europe/Berlin %822 %2005, 20:45
Helemaal niet! Het w3c bepaalt nu eenmaal de standaard voor in principe heel het internet en dus ook voor elke browser. Nu zijn er browsers die sommige bvb css-elementen anders interpreteren dan andere enz.
Je spreekt jezelf tegen. Ik zeg dat de w3 validatie niks zegt over crossbrowser en jij zegt dat hierboven ook. Ik trok er trouwens ook toegankelijkheid bij en dan krijg je natuurlijk een welbekend apels en peren verhaal.
Maar om toch nog even terug te komen op wat ik bedoel. w3 validators zijn een hulpmiddel, je zal toch echt zelf in 'alle' browser moeten gaan kijken of je site doet wat je verwacht.
En aan de mensen die een pc of mac willen aanschaffen om te kunnen vergelijken. Daar heb je dit forum toch voor? Een grotere verscheidenheid aan verschillende systemen zal je niet snel zelf kunnen nabootsen :D
brossiekoppie
%Europe/Berlin %936 %2005, 23:29
Je spreekt jezelf tegen. Ik zeg dat de w3 validatie niks zegt over crossbrowser en jij zegt dat hierboven ook. Ik trok er trouwens ook toegankelijkheid bij en dan krijg je natuurlijk een welbekend apels en peren verhaal.
Ik wil best aannemen wat je zegt maar lees toch eens goed wat ik zeg. Je hebt het duidelijk niet begrepen!
mknol
%Europe/Berlin %369 %2005, 09:52
w3 validators zijn een hulpmiddel
Ik denk persoonlijk ook dat validators goed zijn voor de toegankelijkheid en daarbij als hulpmiddel kunnen dienen.
Maar ik denk als je table less ontwerpt en mischien een tabindex opzet, alt tags gebruikt dat het wel goed moet zitten.
Tabellen zijn goed voor data, niet voor de layout. table less ontwerpen is dus eigenlijk geen optie, maar een must? Of is dat te scherp gezegt?
En dan nog even wat heel anders:
Ik heb qua lettertype/grootte gekozen voor een middenweg
Toch zie ik dat je een vaste hoogte geeft voor je font. font-size: 11px;
Het lijkt me toegankelijker om variabele fontwaarde te gebruiken (em)?
Als je nl. in IE op beeld > Tekengrootte > Groter drukt, dan vergroot hij alleen de koppen. Heb je dus mindere ogen, dan heb je redelijk een probleem om je forum te bekijken.
Jorim
%Europe/Berlin %432 %2005, 11:23
Toch zie ik dat je een vaste hoogte geeft voor je font.
font-size: 11px;
Het lijkt me toegankelijker om variabele fontwaarde te gebruiken (em)?
Als je nl. in IE op beeld > Tekengrootte > Groter drukt, dan vergroot hij alleen de koppen. Heb je dus mindere ogen, dan heb je redelijk een probleem om je forum te bekijken.
Ja, ik ondervond laatst ook dat dat niet bleek te werken :) variabele fontwaarde? Leg eens uit alsjeblieft...
Jorim
%Europe/Berlin %434 %2005, 11:25
Ik wil best aannemen wat je zegt maar lees toch eens goed wat ik zeg. Je hebt het duidelijk niet begrepen!Sorry, ik had je laatste alinea geskipt :#
brossiekoppie
%Europe/Berlin %487 %2005, 12:41
variabele fontwaarde? Leg eens uit alsjeblieft...
Als ik me niet vergis bedoelt ie dit:
Je kan dus bvb. een klasse een bepaalde lettergrootte meegeven en dan kan je in de onderliggende klasses iets als dit gebruiken:
.jorim { font-size: 80% }
Die 80% valt dus terug op de bovenliggende klasse
Jorim
%Europe/Berlin %494 %2005, 12:51
Dus als ik mijn font-size: 11px; verplaats naar html (html {font-size: 11px;etc}) en dan vervolgens overal font-size: 100% gebruik dan werkt die vergroot en verklein mogelijkheid van IE wel??
mknol
%Europe/Berlin %350 %2005, 09:24
ik zet altijd in mijn stylesheet body dit:
body {
font: 70%/1.3em Verdana, arial, helvetica, sans-Serif;
}
verders gebruik ik in teksten en kopjes bijvoorbeeld dit:
h2 {
font-family: 'Trebuchet MS', Arial, verdana, sans-Serif;
font-size: 1.6em;
color: #FF6600;
}
Het is even klooien met de maten, maar zie het verschil als je je lettergrootte in IE veranderd. Voor mensen die slechter zien, dé oplossing.
Met procenten moet het ook werken, maar ik ben niet zeker of je fontgrootte in elke browser het zelfde blijft. Uhm test het eens voor ons zou ik zeggen.
Jorim
%Europe/Berlin %411 %2005, 10:53
Ik ga er eens mee spelen :D
mknol
%Europe/Berlin %627 %2005, 16:03
Ik ga er eens mee spelen :D
Het is wel redelijk koel als het kan. Test eens hoeveel mensen dit NIET gebruiken. Te veel volgens mij.
mech7
%Europe/Berlin %667 %2005, 17:01
Ja klopt de meeste CSS gasten die adviseren dit.. het enigste wat vervelend is als je erg groot scherm hebt, of erg hoge resolutie dan kan dat font ook enorm groot worden, waardoor het niet meer echt knap is...
Je kan wel ook bv style selector maken ofzo dat je layout dan ook mooi aanpast :D maja t blijft lastig al die resoluties en verschillende schermen. |)
ik zet altijd in mijn stylesheet body dit:
body {
font: 70%/1.3em Verdana, arial, helvetica, sans-Serif;
}
verders gebruik ik in teksten en kopjes bijvoorbeeld dit:
h2 {
font-family: 'Trebuchet MS', Arial, verdana, sans-Serif;
font-size: 1.6em;
color: #FF6600;
}
Het is even klooien met de maten, maar zie het verschil als je je lettergrootte in IE veranderd. Voor mensen die slechter zien, dé oplossing.
Met procenten moet het ook werken, maar ik ben niet zeker of je fontgrootte in elke browser het zelfde blijft. Uhm test het eens voor ons zou ik zeggen.
Jorim
%Europe/Berlin %670 %2005, 17:04
Maarre als je het op de goede manier doet, dan moet je dat toch kunnen voorkomen?
Ik heb net ff zitten spelen en ik denk dat het merendeel van mijn online leden zich de pleuris is geschrokken, dus dat is niet zo handig, maar dit moet toch goed kunnen...
mknol
%Europe/Berlin %357 %2005, 09:34
Handig voor toegankelijke flashers [:P]
http://www.naarvoren.nl/artikel/toegankelijk_flash.html
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.