PDA

Volledige versie bekijken : gotoandplay en gotoandstop foutje

scudder
%Europe/Berlin %634 %2007, 16:13
Hallo,
Ik ben nog maar een beginnende Flash gebruiker. Ik heb een cursus gedaan en heb de basis dingen geleerd, b.v. symbols, buttons, tweens, mc's, mask, een klein beetje action script, enz.

Ik heb inmiddels een banner gebouwd voor m'n website. Die heb ik als swf op de index.html gezet. Als je dus op de site komt, speelt hij één keer af. In het laatste frame heb ik een action "Stop" gezet. Dus hij blijft dan stilstaan: www.erv-amsterdam.nl/index.html

Nou lijkt het me niet zo leuk als je naar een tweede, derde, etc. pagina gaat en de swf wéér begint te spelen. Dus ik dacht: kom, ik zet op alle vervolgpagina's een jpg van een screenshot van het laatste frame, het einde dus van de swf.

Een vriend van me gaf de suggestie om het volgende te doen: Maak een tweede versie van je swf die in frame 1 een action heeft: GoToAndStop frame 67 (het laatste frame). In dat laatste frame staat een action: stop en een button die je de kans geeft de swf opnieuw af te spelen: GoToAndPlay frame 2. Hij begint dus pas te spelen als je op die button klikt.
Althans....... dat is de bedoeling. (Ik heb deze swf nog niet op de site gezet, vooral omdat ie niet werkt...)

In de praktijk springt hij helemaal niet naar frame 67. Hij blijft in frame 2 hangen. Als ik GoToAndPlay frame 66 of 67 zet, begint ie de swf gewoon af te spelen.

Enig idee wat ik fout doe?? Hopelijk heb ik genoeg info gegeven, anders vraag je maar. Ik gebruik Flash 8 Pro.

Groenten,

THom

Jelle
%Europe/Berlin %643 %2007, 16:27
Beter is als je met frame-labels werk ipv frame-nummers (onderaan in de properties kan je dat toevoegen als je op een keyframe staat).
Ik heb het even voor je gemaakt.

Succes nog :)

scudder
%Europe/Berlin %831 %2007, 20:57
Hoi,

Inmiddels jouw raad opgevolgd. Bij jouw doet ie 't perfect, bij mij niet. Nou upload ik even mijn banner, maar ik weet niet of het werkt. Ik denk dat de plaatjes niet meegaan. Misschien kan iemand er toch wat mee. Hij wil dus niet wat ik wil....

Groenten,

Thom

Ea.Z
%Europe/Berlin %911 %2007, 22:53
Hmmz..
om eerlijk te zijn zie ik het probleem ook niet direct.
Als je de gotoAndStop() (ipv gotoAndPlay()) op frame 2 zet doet hij het wel goed...

Maar de verklaring voor dit '1ste frame' fenomeen kan ik je niet meteen verduidelijken...

Moet je wachten op een van de AS guru's hier ;)

michelsteege
%Europe/Berlin %343 %2007, 09:15
zo werkt die geloof ik (zie bijlagen)

Ea.Z
%Europe/Berlin %424 %2007, 11:11
zo werkt die geloof ik (zie bijlagen)
hij werkt wel, maar wel een ietwat 'lompe' oplossing vind je zelf niet? :p

Ik ben nog altijd benieuwd naar het feit waarom de gotoAndStop() niet werkt in frame 1...

RaZzy
%Europe/Berlin %513 %2007, 13:19
Hahah ik even kijken en ik snapte het ook niet :P maar toen zag ik het en had ik echt zoiets van ohhhh :P

Maar goed :) Het probleem is, is dat je er allemaal movieclips in movieclips van maakt. Dus het maakt niet uit in welke frame hij staat en of hij stil staat, hij speelt toch alle animaties helemaal af.
Het is nog wel 'n zooitje hoor mc's/mixed/graphics door elkaar :P BTW je kunt het beste de flash op 24 fps zetten. 12 fps ziet meestal niet uit.

Anyway:
De oplossing zou zijn door iedere movieclip op de laatste frame stop te zetten. Of je zou alle animaties in de hoofdlijn moeten neerzetten.

Maar het beste kun je er gewoon een plaatje van maken, in je flash zetten op de 1ste frame met een stop(); en daar een play button bij stoppen. Dat als je er op klikt hij de rest afspeelt. Je moet dan echter geen stop op het eind zetten. Anders herhaalt hij het hele zooitje niet. Je moet hem gewoon netjes uit laten lopen tot frame 1 weer.

Ik zal zo een attachment neerzetten.

EDIT: Zo, kijk maar eens in de attachment. Hij is klaar en al. Als je het niks vind, moet je het maar even zelf doen ;) Hoop dat ik je geholpen heb!

scudder
%Europe/Berlin %720 %2007, 18:17
Hoi Michel,

Hij werkt inderdaad (jouw banner.rar). Dank! Blijft er nog een vraagje over. In het laatste frame staat een button (helemaal rechtsonder). Die lijkt me qua script ook te kloppen, maar ook deze doet het niet.
En dit lijkt te kloppen:
on (release) {
gotoAndPlay(2);
}

-- gewoon naar een frame nummer --
en dit ook:
on (release) {
gotoAndPlay("begin");
}
-- naar een frame label --

Enne... Ea.Z. Waarom is dit lomp? .... weet je nog? ikke blondt.... Net als jij ben ik ook erg benieuwd waarom hij niet werkt met een gewone GotoandStop...

Ok als laatste:
RaZzy: Ik geloof dat je het niet helemaal goed hebt bekeken: het zijn geen mc's en ook geen mc's in mc's. Dus dat kan niet de reden zijn waarom hij niet werkt.
Wat jij doet, begrijp ik niet helemaal. Als ik het goed zie, heb je er een negen frames voorgegooid en dan maak je twee motion tweens in jouw "layer 25" Wat is de functie daarvan? Ik zie een tween van 100% naar 0 en in frames 72 naar 75 andersom. Je merkt het al: ik probeer hier iets te leren over goed programmeren enzo. Zijn die 9 frames aan het begin de reden dat ie het plots wel doet? werkt het niet met maar één frame? De volgende keer dat ik zoiets doe, wil ik niet weer hoeven vragen en zeggen dat ik blondt ben.. :)

Afijn, als iemand nog slimme opmerkingen heeft, graag!!!

Groenten,

Thom

michelsteege
%Europe/Berlin %880 %2007, 22:07
Wederom niet de juiste oplossing maar wel een werkende (bijlagen)

Ik vind het wel maf hij pakt de gotoandplays alleen in een onenterframe en zou wel eens willen weten hoe dat komt, maar voor nu werkt het :P