Volledige versie bekijken : Vloeiende plaatjes, vraag als leek.
Cornelis
%Europe/Berlin %432 %2005, 11:23
Beste freaks,
Ik verbaas me altijd over de fraaie avatars als bewegende 3-dimensionale plaatjes.
Met "ik" bedoel ik een enthousiaste beginneling die bezig is met het opzetten van een site met informatie over mijn hobby.
Op een pagina wil ik mijn antenne situatie laten zien wat inhoud een eenvoudig huisje met daarom heen een paar simpele antenne draden die dwars over het huis heen zijn gespannen.
Ik heb er een bijlage toegevoegd (als dat gelukt is) hoe ik het nu heb gedaan met een 3-D design programma.
Om de graad heb ik dan een beeldje als JPG opgeslagen en met een gifanimator als GIF opgeslagen, een tijdrovend werkje.
Op de site zijn de beeldjes toch nog schokkerig, ik vroeg mij af of het niet mogelijk is om een filmpje te maken op een andere manier met een ander programma die de eenvoudige antennesituatie kan ontwerpen en daarna wel een vloeiende animatie geeft en geschikt voor mijn site.
Of zou ik met mijn digitale camera wat opnamen kunnen maken en op die manier "" iets" kan doen om het te converteren naar mijn site-pagina.
Ik heb daar ongeveer 100Mb voor beschikbaar.
Kan iemand mij misschien een hint geven over hoe ik dat kan aanpakken, of verwijzen naar www adressen die mij wat wijzer kunnen maken over een vloeiende animatie, misschien ook met Flash MX?
groet,
Cornelis.
Flashgirl
%Europe/Berlin %447 %2005, 11:44
Op zich is de methode die je hebt gebruikt helemaal niet verkeerd. Één wetenschap is dat hoe meer frames je per seconde hebt, hoe vloeiender het resultaat eruit ziet. De framerate in Flash staat standaard op 12 fps (Frames per seconde), en je zou het kunnen opschroeven naar 24 of 25 fps om te zien of het dan beter loopt (maar het zou natuurlijk kunnen dat dat te snel gaat en dus onrustig wordt).
Op hoeveel frames per seconde heb je de animatie gemaakt in het 3D programma? Heb je in Flash dezelfde snelheid gekozen? Loopt de animatie wel vloeiend in het 3D programma?
Misschien kun je meer (tussen)frames renderen in het 3D programma?
Er is een programma dat specifiek ontworpen is om 3D Flash animaties te maken: Swift 3D van Electric Rain (http://www.erain.com). Wellicht is het interessant om daar eens naar te kijken. Je kunt in dat programma o.a. met een camera om je ontwerp heen 'vliegen', en dat exporteren naar o.a. swf formaat (wat je kunt importeren in je fla bestand). Je bent op die manier iets vrijer in het maken van je animatie omdat je niet frame voor frame je animatie hoeft op te bouwen. Er zitten ook standaard 'turn around' animaties in die je alleen maar op je ontwerp hoeft te slepen om de animatie toe te passen. Ik weet niet welk programma je nu hebt gebruikt voor het maken van je 3D ontwerp, maar het kan best zijn dat je dat 3D ontwerp kunt exporteren naar een formaat dat je ook kunt openen in Swift 3D, dus dan hoef je je ontwerp ook niet opnieuw te maken. Je kunt in elk geval de trial downloaden om te zien of het je problemen kan oplossen :).
[Nog eventjes geëdit na het posten]
Finesky
%Europe/Berlin %489 %2005, 12:44
idd wat Flashgirl zegt Swift 3d,
Het grote voordeel van dat programma is dat je de 3d objecten ook nog in flash ZELF een beetje kan aanpassen.
Daarnaast kan je er makkelijk mee masken.
Dus dan kan je één 3d object toch nog laten animeren.
Bij deze site zie dat ik de pijlen van kleur heb laten veranderen, heb gemaskt, en heb geanimeerd.
Klik (http://www.fs.25cm.nl/SummerFlashFocus/SummerFlashFocus.swf)
En dat alles in een zeer kleine filesize:)
Veel succes!
PS. Als dat huis in 3d's max is gemaakt, is er ook een plugin waar je gebruik van kunt maken in swift 3d.
Dit importeerd 3d's max bestanden:).
Cornelis
%Europe/Berlin %785 %2005, 19:50
Hoi Flash girl,
Het programma waar ik de animatie in heb gebruikt, leent zich eigenlijk niet zo voor het converteren naar een animatie. Het is een prof. applicatie van Unigraphics waar ik beroepsmatig mee heb gewerkt.
Ik heb vanuit de vloeiende animatie op het scherm alleen de mogelijkheid te converteren naar MPG1 en 2 en Tiff. De MPG's zijn dan zonder achtergrond, de TIF's die ik naar JPG kan overzetten zijn toch nog vrij groot zo'n 150kB wil ik een nog redelijke resolutie hebben.
Ik zit dan met 2000 plaatjes, waarvan zowel Ulead Animator 5.0 als Jasc Pro als Jasc Paint Shop pro verschrikkelijk veel moeite hebben om te laden. Het omzetten naar een GIF plaatje gaat daar helemaal niet mee.
Wat ik graag wil weten of je met Swift 3D ook een eenvoudige 3D voorstelling kunt maken en deze laten roteren om een bbb.v. Z-as en de animatie exporteren naar een geschikte file extensie voor mijn site.
Eigenlijk heb je deze vraag al beantwoord.
Alvast bedankt voor je uitvoerige antwoord, ik denk nu te weten welke richting ik het moet zoeken.
Groet
Cornelis
%Europe/Berlin %787 %2005, 19:54
3 D Max ken ik wel maar is deze applicatie net zo geschikt als dat van Swift?
Maar ik merk wel dat ik e.e.a. onder de knie moet krijgen maar daar neem ik alle tijd voor.
Ook ji mijn dank voor de reply.
Flashgirl
%Europe/Berlin %797 %2005, 20:08
3D Studio Max is erg prijzig, en het kost veel tijd om het programma te leren. 3D Studio Max wordt vooral gebruikt in de professionele filmindustrie.
Swift 3D is daarentegen snel te leren (het wordt vaak aangeraden als een goed 'instap-programma' voor mensen die willen beginnen met 3D). Het is bedoeld voor samenwerking met Flash. en specifiek voor 3D voor het web.
In Swift kun je realistische 3D objecten maken, maar het is specifiek bedoeld voor het maken van eenvoudiger objecten in vector (cartoonstijl dus, zoals jouw plaatje er ook enigszins uitziet). Dit heeft nog een geweldig voordeel: Je animatie zal piepklein blijven qua bestandsgrootte, en zal veel minder zwaar zijn om af te spelen voor de processor van je computer! Ik heb geen connecties met Erain, en wil niet als een verkoper klinken, maar volgens mij is het dé tool voor jou :) !
Cornelis
%Europe/Berlin %804 %2005, 20:19
Ik heb intussen wat gezocht op internet, stukjes tutorial en ik moet zeggen deze maken mij wel erg enthouiast gezien het vloeiende verloop. Prachtig en nogmaals dank voor je snelle respons.
Groet,
Cornelis
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.