PDA

Volledige versie bekijken : Regenboog in illustrator: gradient tool..

Lorrens
%Europe/Berlin %607 %2007, 15:34
Hey,

Ik vroeg me af hoe ik een goede regenboog kan maken met illustrator. Wat ik graag wil:
Ik heb een ronde lijn, en die is aan het begin 50mm breed, in het midden 30mm breed en aan het eind weer 50mm. Ook is hij natuurlijk gebogen.
Maar hoe zorg ik er nou voor dat de gradient goed gaat? Dus het hele spectrum overal netjes verdeelt in dezelfde verhoudingen?
Hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd, anders maak ik even een voorbeeldje zoals ik het bedoel in photoshop.

Wivern
%Europe/Berlin %819 %2007, 20:39
Maar hoe zorg ik er nou voor dat de gradient goed gaat?

Ehh uhhh niet...

Dit klink als een job voor de blend tool (die zit 1 vakje onder de gradient), het is wel even wat werk. Je maakt in je boog nog meer steeds smaller wordende boogjes (steeds smaller naar het midden toe). Als je klaar bent met alle boogjes geef je ze de juiste kleur, je hebt nu dus een regenboog gemaakt met "harde" overgangen. Door nu met de blend tool de verschillende bogen met elkaar te "blenden" (door de tool te selecteren en vervolgens op de eerste boog te klikken en vervolgens op de 2de boog) krijg je weer een mooi gradient effect.

Ik hoop dat het een en ander duidelijk is, vindt het een beetje lastig uit te leggen.
Maar ga maar eens wat spelen met de blend tool, dan snap het denk ik snel genoeg.