PDA

Volledige versie bekijken : Inladen tekst & leestekens

Orientalred
%Europe/Berlin %889 %2005, 22:20
Woejjj,
Goed, ik ben er mee aan. Ben een "beginner". Ik kan niets op het forum vinden voor het volgende probleem, of ik snap het gewoon niet.

Okay, ik laad dus een txt-file in dat gaat allemaal prima, en wordt weergegeven in het scherm. Alleen de leestekens, apostrof, aanhalingstekens etc, worden weergegeven als een hokje/vierkantje. Ik gebruik Lucida Sans Unicode. Tekstbestandjes zijn gemaakt in word, en daarna gekopierd naar kladblok en opgeslagen.
Als ik bij "properties" -> "caracters" , de boel "embed" (?), dan zie ik het wel, maar is de tekst vaag. Wat kan ik doen??

Zo stom, hele tijd geleden zat ik ook met dit probleem, toen is het uiteindelijk wel gelukt, maar in de fla van die movie kan ik antwoord niet vinden.

Nog een klein vraagje. De scrollbalk van het tekstveld werkt prima:

on (press) {
Textfield.scroll = Textfield.scroll-1;
}

maar ik wil dat je niet steeds hoeft te klikken om te scrollen, ik wil dat je de muis indrukt kan houden en dan scrollen, net als in een browser.

Oki, Muchas Gracias!!
OR

Jordy
%Europe/Berlin %891 %2005, 22:23
Dat is idd een probleem met .txt inladen. Je kunt beter je text via XML inladen. Moet je even zoeken op Flashfocus hoe dat moet :). Zijn genoeg tutorials over.

succes

BlijBlauw
%Europe/Berlin %891 %2005, 22:24
bij die laatste vraag moet je dit doen:

Maar 2 mc's in elkaar.
Zet op de bovenste mc:
onClipEvent(onLoad){
klik = false;
}
on(press){
klik = true;
}
on(release){
klik = false;
}

en op de binnenste mc
onClipEvent(enterFrame){
if(klik){
}
}

en dan zet je in die mc je scroll button

Roenes
%Europe/Berlin %930 %2005, 23:19
Dat is idd een probleem met .txt inladen. Je kunt beter je text via XML inladen.Daar heeft het niet zo zeer mee te maken hoor, het gaat om de encoding van je bestand (ongeacht of het txt of xml is).

Sla je txt eens opnieuw op en geef dan bij encoding (onder de bestandsnaam) UTF-8 aan. Dan zou het inladen goed moeten gaan met alle juiste tekens :)

Orientalred
%Europe/Berlin %504 %2005, 13:06
Bedankt beiden!
txt wordt nu goed weergegeven!
Ben alleen nog aan het klooien met die scrollbalken. Ik weet niet eens hoe je een mc moet maken, en al helemaal niet eenbovenste en een onderste ??
evengoed bedankt
Gr.
W

Mibo
%Europe/Berlin %757 %2005, 19:10
Ik zit met hetzelfde probleem wat betreft leestekens, trema's ed. Een oplossing zou 'm zitten in de "encoding" van het .txt-bestand. Kan iemand mij uitleggen wat dat is en waar ik dat kan doen zodat ik wel al die vreemde tekens embeded en wel in mijn flash-doc kan laden??
Groetjes, Mibo

BlijBlauw
%Europe/Berlin %763 %2005, 19:19
@Orientalred: Maak een vierkantje of een pijltje, selecteer hem en druk f8, selecteer movieClip en ok. nu selecteer je de MC en zet je daarop de code
onClipEvent(enterFrame){
if(klik){
}
}

Nu druk je nog een keer op f8 en weer een movieClip. Nu selecteer je de mc en zet je daar deze code op:
onClipEvent(onLoad){
klik = false;
}
on(press){
klik = true;
}
on(release){
klik = false;
}

EDIT: Als je nu ook de andere kant op wilt scrollen doe je alles nog een keer en dan zet je ipv de -1 er +1 neer. Zo heb je 2 pijljes (1 naar boven en 1 naar beneden) waarmee je kan scrollen

Bel8el
%Europe/Berlin %641 %2006, 16:23
Hallo,
ik ben zelf ook beginner, werk met flash 8 op xp, heb reeds via notepad, en wordpad geprobeerd in utf 8 te bewaren, dat gaat goed , ziet er als html in de browser goed uit maar zodra ik een preview bekijk via flash zie ik weer die vreselijke vierkantjes!!??? waar ligt dit aan?? wie o wie kan mij helpen??
Bel