Volledige versie bekijken : 101.tv - School F*ckers
Stef
%Europe/Berlin %491 %2007, 12:47
101.tv - School F*ckers (http://www.101.tv/page/clip/ec3e429a84a0c06ee626446c8a5d3d7b/)
---------------------------------------------------------------------------------------
Beste Focussers!
Ik heb een paar maanden geleden een leader gemaakt voor een tv/web programma voor het digitale kanaal van BNN (101.tv). Het heeft even mogen duren, maar eindelijk staat het dan online op 101.tv en zal het wekelijks worden uitgezonden op het digitale TV kanaal.
De leader is een combinatie van Flash, After Effects en Cinema 4D. Kijk even wat jullie er van vinden en laat het me weten!
PS. Het geluid is niet door mij eronder gezet.
Lorrens
%Europe/Berlin %498 %2007, 12:57
Volgens mij heb jij hier een showcase plaats verdient, ziet er echt heel stoer uit!!
Prachtig, vind dit er echt heel professioneel uitzien! :D
Had je deze opdracht via het bedrijf waar je werkt, en zo ja, welk bedrijf is dat?
En zo nee, damn, hoe kom jij aan zulke opdrachten?
moisarina
%Europe/Berlin %513 %2007, 13:19
Heel erg mooi gemaakt!
Het lijkt me ook een leuk programma haha
Ken zat leraren die ik kan opgeven :p
Stef
%Europe/Berlin %520 %2007, 13:28
Had je deze opdracht via het bedrijf waar je werkt, en zo ja, welk bedrijf is dat? En zo nee, damn, hoe kom jij aan zulke opdrachten?
Ja, ik werk bij het bedrijf die deze korte filmpjes maken. Big Shots TV (http://www.bigshots.nl) heet het bedrijf. Werkt onder andere veel voor BNN, maar hebben ook andere leuke klanten. Op de site van Big Shots (videobites) zie je ook nog een bedrijfsfilm voor ABN AMRO waar ik wat 3D animaties voor heb gemaakt.
Bedankt voor jullie reacties! Altijd leuk om te horen.
WernerL
%Europe/Berlin %525 %2007, 13:36
Geweldig. :D
Hoe die gast daar word gedumpt :P
Jelle
%Europe/Berlin %546 %2007, 14:06
Erg vet!
matzo
%Europe/Berlin %563 %2007, 14:30
Leuke leader, ook leuk wanneer die jeep zo botst over de drempel. En de muziek is toch ook leuk: 'rage against the machine':D
Een heel mooi werkje, en een leuk programma ook. 8~
Energizer
%Europe/Berlin %574 %2007, 14:47
Whaha heel erg komisch! En érrug vet gemaakt. Zeker showcase waardig!
Niek_M
%Europe/Berlin %629 %2007, 16:06
Nice man! Goede, vloeiende animaties en dope kleurgebruik/contrast :)
Ik herken je stijl! :)
Eeyz
%Europe/Berlin %665 %2007, 16:57
Wow, nice job dude!:P
Echt mooi gemaakt!:)
brrr
%Europe/Berlin %816 %2007, 20:35
cool gemaakt! (de leader is echt zot, programma zelf ziet er me nogal luizig uit)
Finesky
%Europe/Berlin %818 %2007, 20:37
L E I P
Goed de "principles of animation" toegepast. (Vooral het busje vind ik erg goed geanimeerd).
Leuke stijl idd:).
raffa
%Europe/Berlin %821 %2007, 20:42
SHOWCASE !!!!
Heel erg cool !:D
McNelly
%Europe/Berlin %464 %2007, 12:08
Erg mooi gemaakt.
En die vent is zoooo ge-owned!
NN
Neon
%Europe/Berlin %518 %2007, 13:26
Erg goed gemaakt! Mooie combinatie van de drie software programma's waarmee je werkt! Kun je mij misschien meer laten zien over het ontwerp proces? Misschien heb je ergens wel schetsen liggen (op papier of digitaal). Misschien kun je ook wat meer over de opdracht en de klant vertellen? (nou dat heb je wel al aardig gedaan) :P
Plaats in de FlashFocus Showcase! :)
Stef
%Europe/Berlin %609 %2007, 15:38
Kun je mij misschien meer laten zien over het ontwerp proces? Misschien heb je ergens wel schetsen liggen (op papier of digitaal). Misschien kun je ook wat meer over de opdracht en de klant vertellen?
Veel schetsen heb ik niet meer, omdat die op mijn werk liggen en na het ontstaan van zo'n proces, heb je zo op een gegeven moment niet meer nodig, dus worden ze weggegooid. :)
Wat ik nog wel heb, is een opzetje voor het hoofdkarakter (http://s.holtz.myahk.nl/schets.jpg). Deze moest zo simpel mogelijk geschetst worden, omdat er een scherpe deadline was en ik niet al te veel tijd wilde besteden aan het frame-voor-frame animeren van een karakter. Ik heb daarom gekozen voor een makkelijke vormgeving, zodat deze simpel in Flash geanimeerd konden worden door middel van motion tweening.
http://s.holtz.myahk.nl/schets.jpg
De opdracht
De opdracht kwam van Big Shots TV en was eigenlijk heel simpel.
Maak een zo simpel mogelijke leader van ongeveer 30 sec. voor het programma '101 School F*ckers'. Het liefst in tekenfilm stijl.
De uitwerking
Na het concept van het programma gelezen te hebben, ga je aan de slag.
Wat wil je maken? In mijn geval, in 30 sec. laten zien wat het programma inhoudt, alleen dan in een leuke, frisse, cartoony stijl.
Ik ben begonnen met het opzetten van een synopsis, een hele korte omschrijving over wat voor een verhaal je wilt gaan vertellen. Vervolgens laat ik dit lezen door de opdrachtgever, die in dit geval meteen akkoord ging.
Nu begin ik aan het scenario. Ik schrijf uit wat je gaat zien op beeld, wat je hoort en wat er beweegt, een soort van geschreven storyboard. Ook dit gaat weer naar de opdrachtgever en wordt doorgesproken. Als dit goed gekeurd is, begin ik aan het storyboard.
Ik vind het zelf wel belangrijk, dat de uitvoerende (vormgever en animator in mijn geval), zelf alle vrijheid heeft. Ik houd er zelf niet van (ook al ontkom je er vaak niet aan), om vast te zitten aan een bepaalde (huis)stijl en dat de opdrachtgever je vertelt hoe het eruit moet komen te zien. Als opdrachtgever moet je de uitvoerende vertrouwen in zijn of haar kwaliteiten en diegene daar ook vrij in laten. Vaak komen er dan kwalitatief betere producten uit in mijn ervaring.
Het storyboard maak ik puur voor mezelf om te kijken wat ik wil toevoegen en nog wil aanpassen. Ik vind het belangrijk dat je op papier hebt staan wat je bedoeling is en dat elk shot helemaal uitgetekend is. Zo kun je er later nog eens met een frisse blik naar kijken en kun je zomaar op geniale toevoegingen of aanpassingen komen.
Na het storyboard begin ik met het opzetten van de vormgeving. Ik begon met het eerste shot op te bouwen (school shot). In mijn scenario had ik al staan, dat het geheel zich afspeelt in een schrift. Wat je ook terugziet, zijn de kantlijnen van een schrift en de papier structuur, die in de gehele leader zitten verwerkt.
Ik werk vervolgens drie of vier shots helemaal uit en stuur die vervolgens weer op naar de opdrachtgever, die kijken dan of de hele look-and-fool hen aanstaat en of dat hetgene was wat zij zochten.
Na groen licht gekregen te hebben, kun je gaan knallen! Je telt eerst de dagen uit die je nog over hebt voordat de deadline verstreken is, dan ga je plannen. In mijn geval eigenlijk nutteloos, aangezien ik mij nooit aan de planning houd :D. Maar het is wel een aanrader ;)!
Dan is het eerst keihard 3D'en: modellen, texturen, belichten en animeren. Daar gaat het meeste tijd inzitten, omdat er ook nog is gerenderd moet worden en het nog vaker overnieuw moet, omdat dat ene plekje daar in de verte je toch niet bevalt of dat die ene camerabewegingen nét niet lekker loopt.
Tijdens het renderen kun je je ook gaan bezighouden met het opzetten van de karakters in Flash (hiervoor had ik wel eerst de 3D renders nodig, omdat ik de 2D animaties in de 3D scéne ging plaatsen). Dit heb ik een klein beetje afgeraffeld, omdat er gewoon geen tijd meer beschikbaar was. Heel erg zonde, omdat je al zoveel tijd erin hebt gestoken en je het liefst zo mooi mogelijk af wilt ronden, maar daar heb je eigenlijk nooit de tijd voor (vooral wanneer je in je eentje werkt).
Na dit gedaan te hebben, gooi je alles in After Effects en is het tijd voor de nabewerking.
Wat kleuren aanpassen, wat lagen en filters eroverheen, wat glow-effecten en animatie.
Ondertussen stuur ik wel veel testanimaties naar de opdrachtgever, zodat ze weten in welke staat het filmpje is.
Dan render je alles uit en komt je filmpje terecht in de eindmontage. Samen met de regisseur ga je dan achter de montagecomputer zitten om te kijken wat eigenlijk overbodig is en wat er eventueel nog bij moet (dit laatste probeer je altijd zoveel mogelijk te vermijden. Begint de regisseur erover? Lul er dan snel overheen, want op een gegeven moment, kun je geen animatiepakket meer zien ;)).
De soundtrack en de geluidseffecten zijn ook in de montage erachter gezet. Al komt het eigenlijk meer voor, dat het geluid eerst wordt gemaakt en vervolgens pas de animatie, omdat je die altijd op het geluid moet afstemmen. In mijn geval was dat niet heel erg nodig, omdat we niet met spraak hadden te maken (los van het gegil van de lerares).
Dan is het klaar en moet je wachten... heel lang wachten totdat het wordt uitgezonden!
En voor je het weet staat er al weer een nieuw project te wachten, waar je alles weer van voor af aan kan doen. Pfff... het lijkt wel een baan! :D
alexju
%Europe/Berlin %537 %2007, 13:53
hahaha eerste aflevering is zalig, passende muziek, mooie animaties, graphics, mooi en zalig gwn :D
aegir
%Europe/Berlin %749 %2007, 18:59
ok, hate to bust your balls, ik heb je filmpje nu een aantal keer bekeken maar waarom dit de showcase gehaald heeft is voor mij niet echt duidelijk.
Ik was er werkelijk niet kapot van. En dan zeker niet wat betreft de animatie.
Je beslissing om eenvoudig uitgewerkte personages te gebruiken vind ik zeer sterk want hoe strakker en geminimaliseerder je personages zijn, hoe minder details je hoeft te animeren. En de extreem gedetailleerde geanimeerde karakters laten we wel over aan studio’s zoals bijv. WETA. Zeer tof om in je ontwerp al te zien hoe je aan het minimaliseren bent een aan het zoeken naar de meeste geschikte vorm, rechte kaak i.p.v. rond, geen ruitjes T-shirt etc.
De integratie tussen 2d en 3d is echter naar mijn idee volkomen misplaatst, het zijn 2 totaal verschillende losstaande stijlen met onsamenhangende textures, shadings etc.
Qua beeld compositie is het filmpje ook niet echt interessant, je maakt naar eigen zeggen gebruik van een storyboard, dat is super alleen vind ik dat die “geniale toevoegingen en aanpassingen” nogal zijn uitgebleven, wat zeer spijtig is. Ik bedoel: het zijn relatief saaie standaard shots, er had veel meer dynamiek in compositie mogen zitten (speelser), zeker omdat het er allemaal Cartoonachtig uit moest zien. Misschien iets voor een volgende keer…
Voordat je met een dergelijk project als deze, in het begin als een dolleman aan het storyboarden slaat, begin dan eerst met research. Bestudeer in je vooronderzoek andere korte animatiefilmpjes, foto’s, musea etc, en je ziet al snel dat er heel interessante dingen mogelijk binnen animatiefilm omtrent compostite, animatie, decors, kleurstelling etc.
Bijvoorbeeld: http://youtube.com/watch?v=DUu3rkjkUWQ
Het mooie van animatie is juist dat je niet gebonden bent aan de vaste regels van de realiteit zoals in film toch al meer is. Je bent vrij om te experimenteren met bijv de anatomie van je personages, de bewegingen mogen heftiger, losser, onmenselijker zelfs, dit ontbreekt in dit filmpje. Het was voor dit project ook mogelijk om het eerste deel gewoon te filmen en zodra het echte actie werk begint om dat dan in 3d te doen, dit had je nog tijd bespaard ook.
Het verhaal is een beetje onsamenhangend en zelfs een beetje misplaatst na alle schietpartijhistories op scholen zoals in Amerika en ook hier (al is deze laatste aanslag waarschijnlijk na je inzending uitgevoerd) Misschien gaat dit wat over de top en overdrijf ik wat maar het verhaal had ook anders gekund, niet?
Conclusie: Niet slecht gedaan maar ook niet goed, Het is een mooi project waar je naar mijn idee veel meer uit had kunnen halen, het is allemaal op een vrij brave veilige, eenvoudige manier geanimeerd zonder echte persoonlijke hoogstandjes, wat jammer is.
Je had zo veel meer mee kunnen doen met de zelfde inspanning. Wellicht is het voor de volgende keer een idee om iemand “in te huren” voor de decors zodat jij je volledig kunt richten op de animaties? Zo hou je ook meer overzicht en controle op het voortgangsproces.
Groet,
Rik
-Rutger-
%Europe/Berlin %766 %2007, 19:23
COOL! Dit was ook echt showcase waardig! :)
Stef
%Europe/Berlin %499 %2007, 12:58
Bedankt voor je reactie!
Op bepaalde punten heb je gelijk. Maar je moet snappen dat in een bepaalde deadline, met 1 mankracht, bepaalde dingen gewoon niet mogelijk zijn en dat kun je dan naar mijn inziens dan ook niet vergelijken met een hele studio, waar er een heel team aan een animatie werkt.
De integratie tussen 2d en 3d is echter naar mijn idee volkomen misplaatst, het zijn 2 totaal verschillende losstaande stijlen met onsamenhangende textures, shadings etc.
...
Het was voor dit project ook mogelijk om het eerste deel gewoon te filmen en zodra het echte actie werk begint om dat dan in 3d te doen, dit had je nog tijd bespaard ook.
Dit was voor mij een experiment. Kijken hoe je 2D karakters in een 3D omgeving kunt plaatsen op een vrij simpele manier (zonder schaduwwerking, lichtinval, etc. op de karakters). Jouw suggestie om vervolgens een deel te filmen en dat dan weer over te laten gaan in 3D, bespaart juist geen tijd (mits je het goed wilt doen) en zijn geen 'verschillende losstaande stijlen' wou je zeggen? :D
Qua beeld compositie is het filmpje ook niet echt interessant
Hier ben ik het mee eens. Ook al vind ik het wel een vooruitgang, vergeleken met mijn vorige werk. Ik wilde een meer dynamische cameravoering gebruiken en dat heb ik langzamerhand wel doorgevoerd in deze animatie. Ik ga daar in mijn volgende werk ook zeker meer aandacht aan besteden.
Dat research verhaal van je, is uiteraard gebeurd. Ik zie niet waar je vandaan haalt, dat er in deze animatie geen research is gedaan? Let wel, dat het een simpele stijl moest worden en ik niet tientallen details ga stoppen in het klaslokaal of in de buitenomgeving. De kijker heeft maar enkele seconden om bijvoorbeeld in het establishing shot te zien waar we ons bevinden. Ga je dat volproppen met allemaal kleine details, dan wordt de kijker daardoor afgeleid. Dit is voor mij een bewuste keuze geweest.
Over je argument van schietpartijen op scholen, daar geef je zelf al antwoord op! ;)
Bedankt voor je reactie! Ben blij dat er een beetje discussie over ontstaat!
Stuf
%Europe/Berlin %615 %2007, 15:45
heftig werk Stef.. heel keurig.
leuke link voor je.. als je veel in deze hoek bezig bent.
mss ken je het al.
www.xplsv.tv
en check met name the movies pagina.. staat boordevol inspiratie.
succes verder!
nls61
%Europe/Berlin %644 %2007, 16:27
Super
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.