PDA

Volledige versie bekijken : [PC] Wisselbestand

Ea.Z
%Europe/Berlin %062 %2007, 02:30
Ik ben aan het prutsen aan de finetuning van mijn laptop om mijn wisselbestand te optimaliseren.
Enerzijds heb ik door dat een wisselbestand op de harde schijf staat. Schrijven en lezen naar de harde schijf is traag. Hierdoor wil je natuurlijk dat dit bestand zo klein mogelijk is. Liefst geen, zodat alle temp-info rechtstreeks naar het veel snellere RAM geheugen gaat.

Op de Microsoft site lees ik dan weer dat men in de regel 1.5 tot 3 maal een zo grote pagefile zou moeten maken als het RAM geheugen... In mijn geval is dat 3 tot 6 GB. Lijkt me nogal 'enorm groot'... En uit mijn gevoel lijkt me dit ook volledig niet performant aangezien er dan tot 6 GB aan gegevens op mijn harde schijf gaan rondwalen, totdat ik ze nog eens nodig heb.

Wat raden de kenners me aan:
Een laptop met 2GB ram (dual channel als dat uitmaakt)
op een 80 GB harde schijf (7200 RPM | 2 partities C:30 - D:50)

Tips en ervaringen welkom :)

Thx

Thierry
%Europe/Berlin %102 %2007, 03:28
De laatste paar dagen ben ik op verscheidene computers bezig geweest met wisselbestanden. De groottes van deze bestanden vallen ook erg uiteen. Zo heeft een iets oudere computer met 768MB RAM een wisselbestand van net over de 1200MB. En zo heeft een andere met 1GB RAM een wisselbestand van 2000MB. Het ligt er maar net aan wat de specificaties van je computer zijn en waar je je computer voor wilt gebruiken.

Zelf zou ik voor jouw computer tussen de 3,5GB en 4GB gaan zitten. En als het zou kunnen het liefst op de C-partitie.

P.s. Ik geloof ook dat de limiet voor wisselbestanden 4096MB is.

WernerL
%Europe/Berlin %695 %2007, 17:40
Moet dat voor windows zo groot ja? In linux is swap (wat gelijk is aan wisselbestand windows) de helft van het ramgeheugen groot genoeg...

w00
%Europe/Berlin %746 %2007, 18:55
Maar in linux is swap ook maar maximaal 500MB, ookal zeggen ze dat je het dubbele moet nemen van je ram geheugen

Ea.Z
%Europe/Berlin %750 %2007, 19:00
Wtf? Een wisselbestand van 4 GB? en nog wel op de C?
En dat zou 'performant' moeten zijn? Ik heb er echt mijn twijfels over. Op vele tweak sites lees ik dat ze het wisselbestand gewoon weglaten (bij 2 of 4 gig ram), en op andere lees ik dat Photoshop niet meer meewerkt omdat er geen swap is..

Thierry
%Europe/Berlin %777 %2007, 19:39
Wtf? Een wisselbestand van 4 GB? en nog wel op de C?
En dat zou 'performant' moeten zijn? Ik heb er echt mijn twijfels over. Op vele tweak sites lees ik dat ze het wisselbestand gewoon weglaten (bij 2 of 4 gig ram), en op andere lees ik dat Photoshop niet meer meewerkt omdat er geen swap is..
Die 3,5GB is uitgaande van die 1,5x je RAM. Zo'n groot wisselbestand is dan ook alleen aan te raden wanneer je regelmatig gebruik maakt van programma's die veel geheugen gebruiken. En oké, je zou ook meerdere pagefiles kunnen gebruiken zodat hij niet elke keer één groot bestand hoeft te openen. En om Microsoft even te quoten:

Als u een wisselbestand wilt verwijderen, stelt u de begingrootte en de maximale grootte in op nul, of klikt u op Geen wisselbestand. Microsoft raadt u ten zeerste af om het wisselbestand uit te schakelen of te verwijderen.
Ook al heb je 2GB RAM, er komt echt nog wel een keer dat je dan zou willen dat je wel een wisselbestand had. Bijvoorbeeld wanneer je een kritieke error krijgt met 'Warning! Out of system resources' ofzo. En dat terwijl je met iets belangrijks bezig bent..

Het is dan ook goed mogelijk om een kleener wisselbestand te nemen, zolang je er maar een hebt. Althans, dat is mijn mening.

UItjuh
%Europe/Berlin %846 %2007, 21:19
zonder wisselbestand kan je inderdaad geen items meer wegschrijven als je werkgeheugen vol zit. is dus gewoon noodzakelijk voor een goede werking van je pc als je multitasked.
Dat ie in linux kleiner is, is leuk maar linux gaat ook anders om met system recources.

in dit geval is dat overigens totaal niet relevant aangezien eazy met windows werkt.

Ea.Z
%Europe/Berlin %852 %2007, 21:28
Ik dacht altijd dat het wisselbestand diende om te vullen als je ram vol/bijna vol zat.
en gezien mijn ram geheugen nog nooit boven de 1.5 gig ging dacht ik dat een buffer van 500MB toch wel genoeg zou zijn...

Om 1.5 te halen moet ik illu, photoshop, flash, firefox, msn, en een film openhebben.... en dan moet ik in al die programma's al heel wat werk gedaan hebben zodat het ram geheugen er echt onder gaat lijden...

vandaar dat ik dacht dat het wisselbestand weg mocht, om zo mijn harde schijf minder te belasten...

josko
%Europe/Berlin %867 %2007, 21:49
werner, hoe komt het dat ubuntu / kubuntu automatisch bij mij 3x het werkgeheugen neerzet?
Het is puur afhankelijk van de instellingen.
En het is inderdaad niet relevant, en daarom de vraag aan werner eens op te houden alles aan te halen om linux-propagande te verspreiden. :)

-- Zinnige reactie:
Eazy, ik denk dat je inderdaad met 0.5 tot 1.5 Gbyte wel goed zit.
Ikzelf heb er een van... circa 700mb. mijn linux swap van Gentoo is dezelfde grootte.
(Gewoon voor de zekerheid gelijk aan windows genomen :D )

RITS
%Europe/Berlin %921 %2007, 23:07
met zoveel geheugen zou ik het wisselbestand op 1,5 tot 2 GB zetten.
Het wisselbestand is in jouw geval puur een buffer voor het geval je ram-geheugen vol zit.
In dat uiterste geval dat het vol zit gebruikt hij dus 1,5 tot 2 GB van je hard disk als zijnde uitgebreid (maar trager!) geheugen.

Was vooral belangrijk in de tijden dat pc's een geheugen hadden van 4 of 8 MB
Ja jongens, die machines bestonden :p :p

Peace