PDA

Volledige versie bekijken : Apple macBook

soda
%Europe/Berlin %972 %2007, 00:20
Hallo,

Ik ben misschien van plan een Apple macBook te kopen...
Nu had ik enkele vraagjes:

1. Algemene opmerkingen/plupunten/minpunten?
2. Kan je met een 2.0 Ghz Dual Core en 1GB ram goed werken met flash en photoshop enz.? Ervaringen?
3. De zwarte editie? Minpunten tegenover de witte? (buiten de prijs)

Groeten,
Jef

Ea.Z
%Europe/Berlin %975 %2007, 00:24
wat ik gehoord heb is het zo dat 1GB ram wel goed gaat, maar niet optimaal. 2GB zou aangeraden zijn. Gezien je nog student bent, kun je de macbook best kopen met studentenkorting (alleen via site mogelijk) en de korting die je krijgt omzetten in een extra GB ram.

Dat was mijn plan oorspronkelijk, maar is nu jammergenoeg even verwaterd. Wie weet.

En als Mod voeg ik hier METEEN aan toe dat ik deze conversatie niet wil zien uitdraaien op 'Windows is beter', of 'Gebruik de goedkopere linux'. Deze zijn er al te vaak geweest, en dat is ook het topic niet.

WernerL
%Europe/Berlin %989 %2007, 00:45
En als Mod voeg ik hier METEEN aan toe dat ik deze conversatie niet wil zien uitdraaien op 'Windows is beter', of 'Gebruik de goedkopere linux'. Deze zijn er al te vaak geweest, en dat is ook het topic niet.

Het gaat hier dan ook om een macbook en niet om een OS. En een macbook waar je windows En linux ook op kunt draaien blijven sexy dingen. :-)

josko
%Europe/Berlin %996 %2007, 00:55
Ik denk dat het vooral een nadeel is, dat je onboard graphics hebt, met shared memory.
De zwarte editie heeft geen voordelen, is alleen -naar mijn mening- een slag mooier :)
Aan de andere kant heeft ie ook geen nadelen.

Geen ervaring met Adobe dingen op macbooks... Alleen op een Mac G5 :D

Tip: Laat je niet te snel inpakken door de opties. Die zijn er niet voor niks, het is in feite heel simpel om die dingen zelf erin te zetten. Zoals extra Ram en geheugen.
Volgens een vriend van mij, die dus ook zo'n ding heeft, kan je er erg gemakkelijk bij, en is het simpel te wijzigen.
Ik raad je aan even te kijken of er niet een goedkopere weg is 8)

WernerL
%Europe/Berlin %389 %2007, 10:21
Elke laptop heeft een onboard graphics chipset. Een volledige pci-e kaart past er niet echt in he. Een laptop is dan ook niet om te gamen. Hoewel er wel in de toekomst een functie komt om pci-e kaarten aan een laptop te kunnen koppelen. :-)

UItjuh
%Europe/Berlin %536 %2007, 13:52
voor laptops zijn er wel degelijk grafische kaarten die niet onboard zitten.
Alleen je laat ze al inbouwen bij bestelling.
kijk bijvoorbeeld naar de Nvidia Go serie.
Dit zijn kaarten die behoorlijk wat 3d geweld trekken :)

mech7
%Europe/Berlin %653 %2007, 16:41
Inderdaad je hebt tegenwoordig zelfs externe kaarten voor je laptop :)

BernardV
%Europe/Berlin %684 %2007, 17:25
Wat josko ook aangeeft over het geheugen, het is goedkoper het geheugen standaard te laten en dan een kingston bankje te bestellen. Bijna iedere mac gebruiker die ik ken koopt kingston geheugen los en bestelt het niet bij apple.

Ea.Z
%Europe/Berlin %697 %2007, 17:44
voor laptops zijn er wel degelijk grafische kaarten die niet onboard zitten.
Alleen je laat ze al inbouwen bij bestelling.
kijk bijvoorbeeld naar de Nvidia Go serie.
Dit zijn kaarten die behoorlijk wat 3d geweld trekken :)
Kan ik over meepraten :D
Mijn xps laat elke andere desktop pc in mijn omgeving grijs worden, als ik ga gamen. :D

Ontopic:
Ik heb even voor je gekeken (uitgaande dat je de kleine macbook wilt):

De witte versie met 2.0GHz en 80 gb HDD, en 2GB ram komt op 1.408,44 Euro mits studentenkorting.

De zwarte versie met 120 GB HDD en 2GB ram komt op 1.597,20 Euro, ook met korting.

Het verschil ligt op 200 Euro.

De vraag is dus heb je 200 Euro over voor 40 GB harde schijf, en een zwart tintje (en wat andere features waarschijnlijk), of niet.

Ik zou voor de witte versie gaan, omdat die gewoon leuker oogt, en toch ook goedkoper is. :)

De pagina waar je meot zijn om alles met korting te ontvangen is hier:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/belflInd

Natuurlijk moet je dus ook student zijn, en dit op een of andere manier kunnen bewijzen :)

WernerL
%Europe/Berlin %698 %2007, 17:45
Inderdaad je hebt tegenwoordig zelfs externe kaarten voor je laptop :)

Ja dat zei ik in mijn vorige post toch? :D Enkel wist ik niet dat dat al beschikbaar was? Dacht nog in ontwikkeling. :-) Ben ik dus weer slecht op de hoogte. :+

Uitjuh: Vertel mij eens hoe je zo'n videokaart erin propt dan. De echte high-end kaarten zijn toch ruim 30cm lang.. kijk maar naar de 8800serie van nvidia.
Dat beestje stop je niet zomaar in een laptop. :-) En echt veel airflow heb je volgens mij ook niet in zo'n kleine kast dus echte verwarmingen kun je ook niet gebruiken in een laptop. Dat zullen dus echt geen kaarten zijn die ver boven de midend kaarten uitrijken.

mech7
%Europe/Berlin %713 %2007, 18:07
Ja dat zei ik in mijn vorige post toch? :D Enkel wist ik niet dat dat al beschikbaar was? Dacht nog in ontwikkeling. :-) Ben ik dus weer slecht op de hoogte. :+

http://tweakers.net/nieuws/45826/Asus-XG-Station-voegt-pci-express-aan-laptop-toe.html
meer info :)

WernerL
%Europe/Berlin %722 %2007, 18:20
Ik lees elke dag tweakers. Heb ik dat bericht gemist? :P Nuja, ik had er wel op tweakers over gelezen. Maar dat was dan een ander nieuwsbericht daarover ofzo. :-)

Nuja, back ontopic.

Nauzer
%Europe/Berlin %832 %2007, 20:58
De pagina waar je meot zijn om alles met korting te ontvangen is hier:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/belflInd

Natuurlijk moet je dus ook student zijn, en dit op een of andere manier kunnen bewijzen :)

als je school aangesloten is bij surfspot (www.surfspot.nl) van de goedkope studentenlicenties software kun je evt nog een beetje (2-3%) extra korting krijgen. ;)

als je ingelogd bent op surfspot ga je via partnershops naar Apple ;)

veel plezier ermee, en 1 ding het werkt heerlijk! :) (ik heb 1 gb geheugen, werkt lekker Shop/Flash er wel niet heel veel mee).