PDA

Volledige versie bekijken : Beginnen als web-designer/developer.

Julien2
%Europe/Berlin %987 %2007, 23:41
Hallo allemaal,

in de toekomst wil ik graag beginnen als web-design/developer c.q. 3D vormgever. De ervaring laat dat vooralsnog niet toe, althans het lijkt mij niet verstandig. Wat ik heb gedaan is van alles wat eigenlijk. Voornamelijk de essential training van lynda.com voor o.a. Flash 8 Pro, Photoshop, Maya etc.etc. Voor wie deze trainingen niet kent, het gaat redelijk uitgebreid in op de basis van de programma's en leert je de functionaliteiten en om ermee om te gaan. Daarnaast zijn er voor de meeste programma's ook nog trainingen die verder dan dat gaan (Beyond the Basics). Hierin wordt het onderste en belangrijkste uit de kan gehaald. Beide soorten trainingen duren tussen de 10 en 20 uur aan video materiaal.
De kennis die je moet bezitten voor het succesvol starten van een eigen bedrijf in deze tak, rijkt veel verder als alleen deze essential training.
Zo weet ik bijvoorbeeld bijna niets van Html, MySQL, Java etc. etc. Daar wil ik het een en ander van af weten. In ieder geval wat nodig is, want alles weten dat lukt niemand naar mijn idee.

Een opleiding (HBO) in deze richting is er wel, maar duurt 4 jaar (begrijpelijk). Ik betwijfel alleen of ik er over 4 jaar nog wel vroeg genoeg bij ben, om tussen alle al bestaande bedrijven te komen. Deze manier heb ik dan ook eigenlijk al laten varen, ook mede omdat ik veel las dat je portfolio veel belangrijker is dan een diploma.

Mijn vraag is: waar en hoe kan ik het beste beginnen?

sterretje
%Europe/Berlin %000 %2007, 00:00
Volgens mij ben je nooit te laat om te beginnen aan een opleiding. Lynda ken ik en is handig, maar is kort en niet persoonlijk. Een opleiding zorgt voor ervaring en kennis dat bij jou past. Soms doe je veel dingen naast je opleiding die voor ervaring zorgen, maar dat is juist te danken aan een opleiding.

Overigens vind ik het niet verstandig om ervan uit te gaan dat een portfolio wonderen kan verrichten. Een goede portfolio geeft je een goede kans om aan een baan te komen, maar het blijft een kansspel (en het ligt er uiteraard maar aan hoe goed je bent). Een diploma gecombineerd met een redelijke portfolio werkt vaak beter en in de meeste gevallen zijn beide vereist (diploma + portfolio) bij het solliciteren.

Het is denk ik het verstandigst om zelf onderzoek te doen over wat je precies wil. Je kan nu een bedrijf opzoeken en daar aan de slag gaan, maar wanneer je ontslagen wordt ben je diplomaloos en sta je met je handen in het haar. Werken kan altijd nog, wat is die 4 jaar nou... Ik zie geen nadelen van studeren.

josko
%Europe/Berlin %024 %2007, 00:34
Ik zou, volgens bovenstaande argumenten, inderdaad gewoon die opleiding doen.

In bepaalde dingen( Zeg JAVA en HTML ) zou je extra kunnen werken in het begin van je opleiding. Op die manier kan je die dan al snel, en zou je na een jaartje dus al je bedrijf op kunnen starten.

BernardV
%Europe/Berlin %051 %2007, 01:14
Ik zou inderdaad gewoon de opleiding volgen. Ik ben zelf ook begonnen aan een IT opleiding HBO en ben al 5 jaar bijna klaar :P (Alleen nog afstuderen.. helaas).
Maar wat je zegt over het "te laat zijn.." dat ben je nooit. Je leert eigenlijk de basis om in de toekomst goed te worden. Het is net als autorijden, je leert pas echt rijden als je je rijbewijs hebt. Iedereen in dit vak leert elke dag weer, iemand die zegt dat hij niets meer leert heeft een verkeerde functie of lult :P Het is namelijk onmogelijk te denken dat je met een opleiding klaar bent, je zult echt door moeten blijven leren door zelfstudie etc.. er zijn zoveel ontwikkelingen dat het anders niet te doen is en ben je met 5 jaar afgeschreven.

Just my 2 cents!

Succes met je keuze...

WernerL
%Europe/Berlin %426 %2007, 10:13
Ik zou, volgens bovenstaande argumenten, inderdaad gewoon die opleiding doen.

In bepaalde dingen( Zeg JAVA en HTML ) zou je extra kunnen werken in het begin van je opleiding. Op die manier kan je die dan al snel, en zou je na een jaartje dus al je bedrijf op kunnen starten.

Ik zou javascript gaan leren ipv java. :-) Kun je later de ajax techniek toepassen. Java heb je toch niks aan als webdeveloper. Hoewel java wel een zeer leuke taal is ;)

*unterguru java progger is* :P

Julien2
%Europe/Berlin %832 %2007, 19:59
Iedereen bedankt voor de reacties!!! Helpt me zeker bij het maken van een keuze.

Ok, een opleiding zou dus niet te laat wezen en idd, eventueel kan ik na een jaar al langzaam beginnen om wat werk aan te nemen (evt. gratis) om zodoende vast een portfolio op te bouwen en de nodige werkervaring op te doen.

Als ik een opleiding wil gaan doen, wil ik graag een HBO opleiding doen. Heeft iemand van jullie aanbevelingen? Het is eigenlijk moeilijk, omdat ik nog niet 100% zeker weet wat ik wil. Het ontwerpen/bewerken van 3D animaties/films/games lijkt me ontzettend leuk. Het leukste lijkt me vooralsnog het ontwerpen en vormgeven van een website. Nou is de opleiding Grafische Vormgeving gericht op beiden. Aan het eind van het eerste jaar kun je de keus maken tussen een aantal specifieke kanten/richtingen van het vak.

Graag hoor ik jullie op en aanmerkingen en aanbevelingen.
(weet niet of iedereen begreep dat mijn doel is om een eigen zaak te beginnen, dus bij deze :) )

Alvast bedankt.

RITS
%Europe/Berlin %864 %2007, 20:44
Ga voor de opleiding! 100% zeker doen, en die grafische opleiding die je noemt lijkt me zeker wel iets voor jouw.
Het 1ste jaar kun je je orienteren en kijken welke kant je op wil.
Als je klaar bent ben je 24, dat is nog jong genoeg om eventueel een eigen zaak te beginnen.

In de tussentijd dat je die opleiding doet kun je natuurlijk zelf ook de basis leren kennen van html, MySql, PHP, Java en noem-maar-op.

Peace

Koen!
%Europe/Berlin %871 %2007, 20:55
Bovendien kan je je schoolopdrachten natuurlijk ook gewoon in je portfolio gooien. :)

Julien2
%Europe/Berlin %617 %2007, 14:49
Allemaal hardstikke bedankt.

Ik heb nog geen keuze gemaakt, maar ga wat meer neigen naar een avond/thuis opleiding. Welliswaar ook op HBO Master niveau, maar dan lekker thuis.

Ervaringen in het verleden met school, hebben mij geleerd dat school niet echt wat voor mij is. Misschien dat dit beter gaat.