PDA

Volledige versie bekijken : movieclip met pijltjes laten bewegen.

haampie
%Europe/Berlin %391 %2005, 10:23
hallo allemaal
ik heb een tutorial gedownload waarmee je een movieclip met de pijltjes heen en weer kan laten lopen. nu heb ik een vraag: ik teken bijv. op de achtergrond een huisje en ik wil dat iemand m'n movieclip daar in stuurt. als de movieclip daarin in dat huisje is dan wil ik dat er tekst verschijnt. wie heeft daar een script voor?

matzo
%Europe/Berlin %398 %2005, 10:34
op de movieclip if(eval(this._droptarget)==_root.<instance name van het huis>){
_root.<instancename van het textfield dat je ergens hebt gezet en waarin je de text wil doen verschijnen>.text="text die je wilt";/*niet perse nodig*/
_root.<instancename van het textfield dat je ergens hebt gezet en waarin je de text wil doen verschijnen>._alpha=100;
else{
_root.<instancename van het textfield dat je ergens hebt gezet en waarin je de text wil doen verschijnen>._alpha=0;
}
en dit in een functie zetten
en dat een interval naar die functie erop zetten
misschien dat dit lukt.
en anders zoiezo movieclip._alpha;, textfield.text; en movieclip._droptarget in de flash actionscript API opzoeken

meester
%Europe/Berlin %399 %2005, 10:35
bijv hitTest functie gebruiken, en hiermee een andere mc aanroep, info over hitTest vind je onder HELP f1

groet

haampie
%Europe/Berlin %416 %2005, 10:59
waar moet ik dat script dan plaatsen? ik heb nu dit: (ik snap niet echt veel van actionscript, vandaar die tutorial en deze vraag:D)

onClipEvent (enterFrame) {
snelheid = 5;
}
if (Key.isDown(Key.LEFT)) {
this._x -= snelheid;
}
if (Key.isDown(Key.RIGHT)) {
this._x += snelheid;
}
if (Key.isDown(Key.UP)) {
this._y -= snelheid;
}
if (Key.isDown(Key.DOWN)) {
this._y += snelheid;
}
}

Doc
%Europe/Berlin %430 %2005, 11:19
erm, zou dat niet zoiets als dit worden? verbeter me als ik het fout heb ;)

snelheid = 5;
}
if (Key.isDown(Key.LEFT)) {
this._x -= snelheid;
}
if (Key.isDown(Key.RIGHT)) {
this._x += snelheid;
}
if (Key.isDown(Key.UP)) {
this._y -= snelheid;
}
if (Key.isDown(Key.DOWN)) {
this._y += snelheid;
}
if (this.hitTest(_root.je_huis)) {
_root.je_tekst_vlak = "hier je tekst";
}
}

succes!

theFlashWizard
%Europe/Berlin %463 %2005, 12:07
dit script moet je op de mc zelf plaatsen, dus op de mc klikken actionscript venster openen en plakken.

haampie
%Europe/Berlin %508 %2005, 13:11
en moet ik het huis in een nieuwe layer doen? en voor het tekstvak moet iik een vierkantje maken, of iets dergelijks?

theFlashWizard
%Europe/Berlin %511 %2005, 13:17
nee hoor.. layers maken actionscript niet zoveel uit..
een hittest doe je meestal met een movieclip dus ik zou die tekst in een movieclip zetten. die vierkant komt er dan automatisch (niet zichtbaar) omdat hittest met bouding boxes werkt.

haampie
%Europe/Berlin %524 %2005, 13:34
ik ga nu met mijn bestuurbare mc onder het 'huis' door zonder dat er tekst verschijnt. ik heb zo'n gevoel dat ik dom ben. kan je de fla niet laten downloaden? lol:D