PDA

Volledige versie bekijken : Hoe moet ik mijn monitor instellen??

maxis
%Europe/Berlin %783 %2005, 19:48
hey mensen ik wil graag weten hoe ik mijn monitor moet instellen voor het ontwerpen. Als ik een ontwerp heb gemaakt en ik laat het drukken, dan komen de kleuren niet overeen met het ontwerp op de pc.

Mijn vraag is wat ik moet doen???
ThNx for the truble :)

Mitch
%Europe/Berlin %796 %2005, 20:07
Dat probleem heb je altijd wel. Daarom zijn er Pantone kleuren. Je hebt zo'n pantone waaier waar een hele reeks kleuren opstaan en daar staan allemaal nummers op bijv. PANTONE 336 C dan kan je die dus terug vinden in een grafisch programma (bijv. photoshop).

Een pantone waaier kost alleen wel wat :)

Maar je kan ook gebruik maken van 2 verschillende monitoren, dan kan je een verschil al zien en heb je al een betere indruk van de kleur.

matzo
%Europe/Berlin %859 %2005, 21:37
ik heb ergens een artikel van active magazine over CMYK kleuren
dat zal ik anders eens inscannen
miss dat je daar iets mee zijt

Mitch
%Europe/Berlin %882 %2005, 22:10
CMYK en RGB zijn belangrijk bij het afdrukken, maar de kleur die je op je beeldscherm ziet is meestal anders dan wat je afdrukt.

brossiekoppie
%Europe/Berlin %886 %2005, 22:17
Een goed beeldscherm van LaCie bvb. in combinatie met een callibrator en je zit ook al goed.

Mitch
%Europe/Berlin %888 %2005, 22:19
RGB
RGB is het kleurenmodel voor scanners, monitoren en diabelichters. (monitoren geven veschillende kleuren)

CMYK
CMYK is voor allerlei manieren van printen en drukken. (ook hierbij zijn de kleuren op monitoren verschillend)

Dit komt omdat RGB eigenlijk voor direct licht is (dus monitoren ect.). CMYK voor reflecterende kleuren dus voor druk werk.

Maar het gaat erom dat kleuren op monitoren erg van elkaar verschillen. Ik heb ook 2 verschillende monitoren en dan zie je echt een groot verschil.

Valcon
%Europe/Berlin %027 %2005, 01:39
Een groot verschil is ook dat RGB een additief kleur systeem is (alle kleuren samen zijn wit) en CMYK is een subtractief kleur systeem (alle kleuren samen zijn zwart).

Daarom dat het ook al belangrijk is om in het begin van je project het juiste kleursysteem te kiezen en hier mee te werken. (Later omzetten is nooit 100%). De Kleuren bij de drukker zullen nooit hetzelfde zijn als op je computer, een goede keuze van scherm kan helpen (sommige schermen hebben betere kleuren dan andere).
100% zeker ben je pas als je vergelijkt met kleurenstalen en de overeenkomstige kleurencodes gebruikt in je grafisch programma. (Deze kleuren zijn volgens standaarden vastgelegd).