Volledige versie bekijken : Vraagje, Boeken flash actionscrip
DangerMX2004
%Europe/Berlin %313 %2005, 08:31
Zijn er boeken over het actionscript van flash of kan ik gewoon html gebruiken. Of kan ik het alleen maar leren doormiddel van flash {help} ?
Jordy
%Europe/Berlin %318 %2005, 08:39
ik denk dat het het best is als je de AS basis leert via tutorials / help van flash. Hier wat basis dingen die je echt moet kennen voor AS:
- Wat zijn variabele en hoe gebruik ik ze
- wat is een onEnterFrame
- Hoe stuur ik buttons / Movieclips aan via AS
- Hoe kan ik zien of de AS script goed werkt ? (oftewel, hoe gebruik ik trace(); )
Als je dat allemaal weet, kun je beginnen met kleine sommetjes maken in AS dmv variabele. Zo kun je steeds verder gaan met functies ontdekken :). Als je de basis kan kun je een boek kopen. Flash MX 2004 game design demystifield is een leuk boek, je leert AS dmv games maken :). Ook een stukje logica komt daarbij kijken (dus zwaartekracht nadoen in AS e.d.).
Op flashfocus kun je veel tutorials vinden. Verder is kirupa.com ook een goede site :) en mocht je vragen hebben over een script / over een functie ofzo kun je die altijd hier natuurlijk stellen ! :).
succes
Doc
%Europe/Berlin %325 %2005, 08:48
ik heb een tijd geleden Flash MX 2004 Het complete handboek gekocht. Volgens mij is dit wel een goed boek voor als je net begint met Flash. In het begin van het boek worden alle basis dingen uitgelegd, zoals alle tools en wat basis AS. Wat verder in het boek wordt het allemaal wat uitgebreider.
Flash Dreams
%Europe/Berlin %330 %2005, 08:55
Je bedoelt dus, Jordy.
Dat er geen AS (boeken) voor beginners zijn ?
Omdat je eerst de basis uit tutorial / de help moet halen ?
Ik heb het boek, "Handboek Flash mx 2004" en daar staat en hele goede opbouw voor beginners van actionscript.
Over andere boeken kan ik niet oordelen, omdat ik ze niet heb gelezen.
Maar wat over,
*Foundation ActionScript for Flash MX 2004
*Macromedia Flash MX 2004 actionScript: Training from the Source.
Voetsjoeba
%Europe/Berlin %340 %2005, 09:10
Vergeet de ActionScript Bijbel niet ... ASDG: Actionscript, The Definitive Guide door Colin Moock, uitgegeven door O'Reilly.
Flash Dreams
%Europe/Berlin %342 %2005, 09:12
Maar zijn die ook weggelegt voor "echte" beginners ?
Kan me voorstellen dat Actionscript Bible dan toch wat ver gezocht is.
(of heb ik het fout ?)
chic0
%Europe/Berlin %354 %2005, 09:30
Daar heb je het fout ja :) The Definite Guide begint netjes bij het begin en gaat vrij diep in detail.
Flash Dreams
%Europe/Berlin %356 %2005, 09:33
Ik had het over die Actionscript Bible :)
die volgens mij ook nog eens in het engels is.
latino
%Europe/Berlin %356 %2005, 09:33
*Macromedia Flash MX 2004 actionScript: Training from the Source.
begint ook bij het begin en meteen in AS2.0 dus up to date
chic0
%Europe/Berlin %359 %2005, 09:37
Ik had het over die Actionscript Bible :)
die volgens mij ook nog eens in het engels is.
Ik heb het daar ook over :D
Die is idd in het Engels maar daar is niks mis mee, dan leer je dat ook ineens.
Als je alleen maar Nederlandse boeken wil lezen zal je aanbod altijd wat beperkter zijn.
DangerMX2004
%Europe/Berlin %363 %2005, 09:44
Dus met de Actionscript Bible kan ik werken :) ?
Flash Dreams
%Europe/Berlin %365 %2005, 09:46
Iig bedankt voor de info,
ben nu dus nog bezig met MX 2004 complete handboek.
Als dat actionscript-gedeelte me geen voldoening geeft, zal ik ook Actioscript bibel aanschaffen.
chic0
%Europe/Berlin %381 %2005, 10:09
@DangerMX2004: Ik denk dat er verwarring ontstaan is. Voetsjoeba refereerde naar de Actionscript Bijbel, zoals hij het noemt volgens mijn interpretatie, die eigenlijk "ActionScript for Flash MX: The Definitive Guide" heet.
Publisher : O'Reilly
Pub Date : December 2002
ISBN : 0-596-00396-X
Pages : 1088
Er is ook echt een boek dat Actionscript Bible heet, maar dat bedoelde hij (en ik ook) niet.
En wat betreft The Definite Guide: die begint dus van bij het begin en gaat diep in detail.
Het is in het Engels maar je kan er volgens mij zeker mee werken :)
Je ziet dat er staat "for Flash MX", maar de opvolger is er natuurlijk ook al.
Dat is "Essential ActionScript 2.0", ook van Colin Moock. Maar daar wordt wel aangeraden dat je eerst het eerste boek onder de knie hebt.
Groeten
dioneo
%Europe/Berlin %411 %2005, 10:52
flash mx professional 2004 training from the source (macromedia press)
flash mx professional 2004 unleashed (vogeleer/pizzi)
volgens mij beginnen ze vrij eenvoudig, er wordt ook uitgelegd wat een for-loop is bijvoorbeeld.
Voetsjoeba
%Europe/Berlin %428 %2005, 11:16
Ja, de "ActionScript Bible" is de bijnaam voor ASDG. Er is trouwens al een versie uit voor AS 2.0 ook denk ik.
josko
%Europe/Berlin %435 %2005, 11:27
er zijn verschillende boeken over flash actionscript. verder massa's aan online tutorials en hulp in flash zelf..
met een beetje goede wil en google kom je heel ver denk ik
Fatty Owl
%Europe/Berlin %437 %2005, 11:30
ziehier (http://flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=1505&highlight=boek) een goede topic over boeken.
rackdoll
%Europe/Berlin %439 %2005, 11:32
ik den dat je het beste bij kleine simpele tuts op het net moet beginnen, zoals bij kirupa.com of actionscript.com ..... deze zijn gemakkelijk te maken en te begrijpen.
verder had ik als je nog dieper wilt gaan..gewoon de help van je flash lezen....daat staat zoveel in.....en daar leeer je ook alles van....dus..boeken kopen is niet nodig joh!
:D
josko
%Europe/Berlin %446 %2005, 11:42
zie ook de bibliotheek.. ik meot er wel bij zeggen dat die boeken een eeuwig geharrewar zijn en eje veel verder komt door tutorials
DangerMX2004
%Europe/Berlin %577 %2005, 14:51
Ja inderdaad ik heb nog ff gezocht maar het boeken aanbod in het nederlands is er helemaal niet. Maar ik ga eerst opnieuw kijken hoever ik met flash help zelf kom ;) .
Finesky
%Europe/Berlin %599 %2005, 15:22
Als je wat te besteden hebt;
http://www.lynda.com
Daar staan trouwens ook een paar gratis videotjes op.
Ik persoonlijk leer van een dag deze video's kijken,
meer dan 3 dagen lezen.
latino
%Europe/Berlin %619 %2005, 15:52
een toppertje die zeker nie tmag ontbreken is:
animation and effects with macromedia flash mx 2004 (Jen dehaan)(ISBN 0-321-30344-X)
Zowel gewoon via tweens als via actionscript worden hier hele mooie en veel gevraagde dingen behandeld
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.