Volledige versie bekijken : FlashFocus Update - Reputatiesysteem
Tha Narie
%Europe/Berlin %749 %2005, 18:58
Wie een kwalitatief hoge bijdrage levert, is altijd zeer onduidelijk vast te stellen op een forum. Postaantal zegt weinig, want het merendeel kan 'spam' zijn (dus uitgeschakeld op Flashfocus), leeftijd zou soms wat kunnen zeggen, maar ook dat hoeft er helemaal niks mee te maken te hebben. Erg moeilijk dus.
Sinds vandaag heeft Flashfocus dan ook een reputatiesysteem en daarmee gaan we testen of het toch mogelijk is om 'niveau' uit te beelden in een balk met blokjes.
Bij elke post heb je de mogelijkheid om de auteur te beoordelen – doormiddel van deze knop http://www.cmnl.nl/forum/images/buttons/reputation.gif - en er dus voor te zorgen dat zijn of haar reputatie stijgt (of daalt). Je bent verplicht je beoordeling (anoniem) uit te leggen, welke vervolgens ook door de auteur bekeken kan worden (we zijn hier wel om iets te leren natuurlijk).
In de FAQ (http://www.flashfocus.nl/forum/faq.php?faq=vb_board_usage#faq_reputation_1) vind je een uitgebreide uitleg!
Roenes
%Europe/Berlin %760 %2005, 19:15
Hopen dat het systeem goed gaat werken! Het is iig vet! :)
Jordy
%Europe/Berlin %762 %2005, 19:17
"Tha narie begint al wat meer van flash te begrijpen"
:D
Roenes
%Europe/Berlin %768 %2005, 19:26
Misschien een leuk plan om alle mogelijke statussen in de faq op te nemen bij de uitleg? :)
Jorim
%Europe/Berlin %769 %2005, 19:27
Dan is de verrassing eraf en dat is ook niet leuk :)
Ea.Z
%Europe/Berlin %781 %2005, 19:45
mja,op het eerste zicht leuk, en voor de rijkheid aan informatie en zo erg goed... maar ik denk dat dit ook een tweede zijde van een munt zal dragen, nee?
Tenslotte kan / zal niet iedereen positieve reacties of weinig reacties krijgen, waardoor er mensen zullen zijn die altijd 'iets meer van flash beginnen te begrijpen', als je verstaat wat ik bedoel... gaan die mensen hun dan niet achteruit gestoken voelen?
nuja... zo of zo, 'time will tell'... technisch vind ik het wel top :D
Roenes
%Europe/Berlin %790 %2005, 19:58
Idd time will tell, mocht het slecht uitpakken of echte rivaliteit opleveren dan kunnen we het altijd zo weer verwijderen :)
Jorim
%Europe/Berlin %792 %2005, 20:01
Sinds vandaag heeft Flashfocus dan ook een reputatiesysteem en daarmee gaan we testen of het toch mogelijk is om 'niveau' uit te beelden in een balk met blokjes.Als het niet blijkt te werken of heel veel mensen die wel heel actief zijn blijven op een lage reputatie hangen dan gaat het systeem er weer uit. Time will tell is dus een heel toepasselijke uitspraak! :)
Nytrax
%Europe/Berlin %801 %2005, 20:13
Leuk systeem, lijkt me ook wel handig :) Ben wel benieuwd of het gaat werken, maar ach we zien het vanzelf wel. Het lijkt mij in ieder geval wel een verbetering :)
Cowerd
%Europe/Berlin %809 %2005, 20:25
Ik hoop dat ik een niet al te slechte reputatie heb hier:p
UItjuh
%Europe/Berlin %841 %2005, 21:12
ach ik ben al blij dat ik uberhaupt een reputatie heb :D
VAW
%Europe/Berlin %008 %2005, 01:11
Ok, het is al laat, maar, als ik de FAQ uitleg goed begrijp, kan je pas rechtsgeldige reputaties aan iemand geven als je zelf al een beetje meer gewaardeerd bent (12 punten). Maar iedereen begint met 10 punten. Hoe kunnen we dan in godsnaam hogerop geraken als niemand punten mag geven?
edit: Oh ik zie het al: de Mods worden weeral wat bevooroordeelt, ze beginnen met 100. Precies of zij verdienen een hogere reputatie dan wij. :p Dus Mods, begin maar lekker de reputeren, dan kunnen wij ook echt van start gaan!
edit 2: Ik (als 10 punter, dus niet bevoegd om reputaties te geven) heb net een reputatie gegeven aan iemand, en er kwam toch een punt bij die persoon bij. Klein bugje? Of snap ik het systeem toch nog niet zo goed?
Dauntless
%Europe/Berlin %029 %2005, 01:43
Ik denk dat het zo wel juist is... Dus moeten wij (de admins) maar eens beginnen met punten te geven :D.
Mijn adres kan je krijgen als je me PM't, een nieuw laptopje kan er altijd wel bij ...
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %030 %2005, 01:43
Tja...ik moet hier toch even wat over kwijt.
Ik vind het persoonlijk een erg slecht systeem en heb hier op meerdere fora ervaringen mee gehad (of moet ik aanvaringen zeggen). Het ligt wel natuurlijk allemaal weer aan de mensen die er mee werken, maar goed het enige doel van het reputatie systeem is om de kwaliteit van het posten hoog te houden (ofwel omhoog te willen krijgen) en nergens anders voor. Wat levert dit dus op: rivaliteit. Nogmaals dit ligt natuurlijk vooral aan de mensen zelf, in mindere mate aan het systeem. Mensen zijn competitief ingesteld, die dierlijke instincten van overleven bezitten we nu eenmaal. Dus in de meeste gevallen krijg je met dit soort standaard punten systeem geen negatieve beoordelingen omdat dit negatieve reacties kan uitlokken.
Als dit het standaard vBulletin rep systeem is dan kan je niet zien wie er positief/negatief op jou gestemd hebt (dit staat ook in de FAQ, het is dus anoniem, ja ergens in de database staat het wel, je kan het alleen niet zien als gebruiker, ook niet in de admin tool). Dus dit wekt frustratie op bij mensen als ze negatief beoordeeld worden, maar ja als het niet anoniem zou zijn, dan krijg je wraakacties, dat is ook niet goed natuurlijk. Kortom om dit natuurlijk te voorkomen (als de mensen aardig zijn en niks willen uitlokken hier) dan stemt niemand negatief en dus valt het doel van je systeem weg.
Daarnaast heb je dus nog het feit dat je niet iedereen positief beoordeeld wordt die een goede post maakt of die even gewoon altijd serieus blijft, of is een keer een leuke link post. Dus het positief beoordelen is ook heel erg subjectief en kan wel eens vergeten worden. Is daarom dan die ene beter als die andere (die wel toevallig van meer mensen een positieve beoordeling kreeg)? Nee natuurlijk niet. Ok, een reactie hierop kan zijn: "Je neemt het veel te serieus". Ja dat kan kloppen ja, maar ik ben echt niet de enige, en daar gaat het dan uiteindelijk ook niet om. Want als dit dus een 'speeltje' is, dan is het doel van het systeem dus weer weg.
Kortom sorry leuk geprobeerd maar het reputatie systeem van vBulletin is echt crap. En 'time will tell' is misschien een leuke term, maar mensen laten niet altijd blijken wat ze er van vinden, ze hebben niet allemaal een uitgesproken mening, zoals ik :D :cool:
Cowerd
%Europe/Berlin %035 %2005, 01:51
Applaus!! daar zit wel wat in ja!
Tha Narie
%Europe/Berlin %043 %2005, 02:02
In de Admin kunnen we bijhouden wie aan wie een beoordeling geeft, op welke post dat was, en met hoeveel punten. Als er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen, wordt er meteen ingegrepen. (foutieve beoordelingen kunnen ook ongedaan gemaakt worden)
Net als met posts geeft het ook niet helemaal goed weer hoe goed/slecht iemand is, maar het werkt wel beter.
Door members elkaar te laten beoordelen zorg je ervoor dat ze beter op elkaar letten, en dus ook beter op zichzelf omdat ze beoordeeld kunnen worden. Members krijgen dus feedback van elkaar (zonder op het forum offtopic te gaan), wat de kwaliteit kan bevorderen.
Al met al is zoiets nooit 100% kloppend, maar meer in indicatie, welke op de lange termijn wel een goed beeld kan geven.
Maar als jij een betere methode/systeem weet, hoor ik dat graag :)
Mitch
%Europe/Berlin %051 %2005, 02:13
Je kan toch de reden lezen van waarom je reputatie punten krijgt? Dus als er een vreemde reden is kan je dat melden.
Daarnaast lijkt me dit stukken beter dan het vorige systeem dat je naar iemands aantal posts keek. Dit is teminste nog ergens op gebasseerd.
Overigens moet er iemand wel veel tijd in steken om het echt te gaan misbruiken, op langere termijn zijn 10 punten niet veel meer waard (op nog langere termijn wordt dat ook steeds minder schadelijk). En om nou zoveel moeite te doen om een zo hoog mogelijke reputatie te krijgen (of iemand de grond in boren)... Denk dat er maar weinig trieste "kindertjes" zijn die dat lang vol houden. Zodra er iets vreemds is kan je dat natuurlijk aan het flashfocus team melden, dan zullen we er wat aan doen.
Daarnaast heb je met dit soort dingen altijd het probleem van mensen die dingen altijd misbruiken.
*narie heeft al gereageerd :)
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %051 %2005, 02:14
Dank je Cowerd for mn eerste punt :p
@ThaNarie
Het is een mooi fabeltje maar posts zijn net zo 'niet-boeiend' als een reputatie-balkje/getal, waarom is het niet gewoon genoeg dat mensen iets posten. Als ze dan iets verkeerds/off-topic posten DAN moeten de admins ingrijpen en niet op basis van een rep-systeem. Dat heet opvoeden.
En als admin wil je echt niet elke rep moeten gaan zitten nakijken of het wel klopt, en wat geeft je het recht om een negatieve/positieve beoordeling weg te halen (het is tenslotte iemand zijn mening). Is dat niet juist de bedoeling van het systeem om de mensen meer rechten en dus meer vrijheid te geven, of zoals jij het noemt controle te geven. Dus waarom zou je dat dan nog een keer moeten gaan zitten controleren. Daarnaast moeten jullie ook nog de posts/topics controleren enzovoorts enzovoorts, je doet al genoeg waarom dan nog een systeem er bij halen.
Ik heb ook bij andere fora discussie's gehad over andere/betere systemen, maar ik moet zeggen dat dit uiteindelijk niet aan het systeem zelf ligt, maar zoals ik al zei aan de mensen zelf. Er is daar dus ook besloten om het systeem maar gewoon weg te halen na een half jaar, wat een hoop gezeur opleverde, want ja iedereen is ineens zn rep kwijt. Maar goed een maandje of 2 doorbijten en dan was alles weer rustig en beter als tijdens de periode toen het systeem actief was.
@Mitch
Je kan ook gewoon een streepje ofzo invullen bij je opmerking. Of iets heel kleins. Is het dan meteen ongeldig?
Mitch
%Europe/Berlin %054 %2005, 02:19
@Mitch
Je kan ook gewoon een streepje ofzo invullen bij je opmerking. Of iets heel kleins. Is het dan meteen ongeldig?
Nee, maar wel als het er een stuk of 10 achter elkaar zijn. Pas ingrijpen als het echt opvalt. Daarnaast zijn 10 punten op een hoger niveau niet veel waard.
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %056 %2005, 02:20
Nee, maar wel als het er een stuk of 10 achter elkaar zijn. Pas ingrijpen als het echt opvalt. Daarnaast zijn 10 punten op een hoger niveau niet veel waard.
Het zijn natuurlijk altijd de kleine dingen die het hem doen, of laat ik het anders zeggen: "We hebben soms een iets te kort lontje".
Dauntless
%Europe/Berlin %056 %2005, 02:21
Ik ga nu evenveel posten als voorheen... En Roenes gaat me waarschijnlijk evenveel blijven verbeteren als voorheen (;) ;)). Voor mij maakt het niet uit als ze mij de grond in boren... (Ok, dat misschien wel :p maar mij mogen ze evengoed gewoon 10 punten geven en dat laten staan. Mijn gedrag hangt niet af van wat de anderen al dan niet over me zeggen...)
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %058 %2005, 02:24
Ik ga nu evenveel posten als voorheen... En Roenes gaat me waarschijnlijk evenveel blijven verbeteren als voorheen (;) ;)). Voor mij maakt het niet uit als ze mij de grond in boren... (Ok, dat misschien wel :p maar mij mogen ze evengoed gewoon 10 punten geven en dat laten staan. Mijn gedrag hangt niet af van wat de anderen al dan niet over me zeggen...)
Precies dus het systeem is voor jou niks waard, dus dan is het systeem ook niet zinvol.
Dauntless
%Europe/Berlin %061 %2005, 02:29
Precies dus het systeem is voor jou niks waard, dus dan is het systeem ook niet zinvol.
't Is niet omdat ik er geen baat bij heb dat dit nieuwe systeem er is, dat andere dat niet hebben hé..
Mitch
%Europe/Berlin %062 %2005, 02:29
Een ander sterk punt van dit systeem vind ik dat iemand je een berichtje kan sturen waarin die persoon kritiek (positief of negatief) geeft op je post. Dit kan erg goed uitpakken. Bijv. als iemand wel iets zinnigs zegt maar dat op een erg botte manier, dan krijgt ie toch een berichtje dat het wat anders zou kunnen. Waardoor die persoon zich voortan positief gaat aanpassen. Op deze manier geef je toch sneller kritiek op iemand.
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %067 %2005, 02:36
@Dauntless
Nee dat klopt, maar jij geeft wel meteen al aan dat er dus genoeg mensen zijn die er niks mee doen, dus is het systeem niet zinvol.
@Mitch
Nog nooit van Private Message gehoord? Kom op zeg, ik weet dat mensen lui zijn, maar als je iemand feedback wilt geven dan heb je daar het systeem niet voor nodig. Daar is het systeem ook niet voor bedoeld.
Dauntless
%Europe/Berlin %070 %2005, 02:41
@Dauntless
Nee dat klopt, maar jij geeft wel meteen al aan dat er dus genoeg mensen zijn die er niks mee doen, dus is het systeem niet zinvol.
Als je in londen op de metro stapt hoor je voor het sluiten van de deur een gepiep dat aan blinden / slechtziende zegt dat de deur gaat dichtgaan... Nu... Ik doe daar geen r**t mee, maar ik denk dat er toch wel wat mensen zijn die dat verdomd handig vinden ;).
Fatty Owl
%Europe/Berlin %073 %2005, 02:45
zeer leuk systeem(vind ik) maar de opmerkingen zoals fatty owl begint al wat van flash te begrijpen zijn raar. omdat dit eigenlijk meer met je ''gedrag'' op het forum te maken heeft dan met je kennis van flash he. als je bevoorbeeld meestal in serverside scripting post en je krijgt daar een goede reputatie heeft dat niets met je flashkennis te maken.
dus ik zou er van maken zoiets als dinges begint al wat mensen vooruit te helpen of zo...
eigenlijk denk ik toch ook dat de meeste mensen dit systeem wel gaan negeren, omdat het niet echt opvalt.
blijft het systeem van freaking member en total freaking member enzo er nog? of word dit verwijdert door deze blokjes?
//edit oh ja, offtopic maar waarvoor is dat knopje met het uitroepteken goed?
Mitch
%Europe/Berlin %076 %2005, 02:49
@Mitch
Nog nooit van Private Message gehoord? Kom op zeg, ik weet dat mensen lui zijn, maar als je iemand feedback wilt geven dan heb je daar het systeem niet voor nodig. Daar is het systeem ook niet voor bedoeld.
Hoezo zou ik nog nooit gehoord hebben van een PM :confused:
Ik bedoelde bij dat voorbeeld storend gedrag, dus dat heeft alles te maken met reputatie.
@ Owl:Met dat uitroep teken kan je ons waarschuwen voor storend gedrag.
UItjuh
%Europe/Berlin %425 %2005, 11:12
ochja zo zijn er nog wel vele reden zowel voor als tegen zo'n systeem te bedenken.
gelukkig kunnen we het altijd nog weghalen als het echt niet blijkt te werken.
en ja zo'n systeem is grotendeels afhankelijk van de mensen die er mee werken, maar hetzelfde geld voor postings op een forum he ;)
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %457 %2005, 11:59
@Dauntless
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.
@Mitch
Je had het over feedback (negatief/positief kritiek) geven via het systeem, als iemand iets goeds hebt gepost dan kan je toch al gewoon een PM sturen, daar is het systeem niet voor bedoeld.
@UItjuh
en ja zo'n systeem is grotendeels afhankelijk van de mensen die er mee werken, maar hetzelfde geld voor postings op een forum he ;)Dus...dan brengt het niks extra's. Geen toegevoegde waarde.
Maar rustig allemaal maar, ik merk al dat jullie niet begrijpen wat ik bedoel. En tot nu toe heb ik nog geen enkele goede reden vòòr het systeem gehoord, dus laat maar gaan. Move along nothing to see here.
@FattyOwl
Inderdaad wel een goede opmerking over die teksten, natuurlijk is het voor de leuk dat het er staat, maar ik kan me voorstellen dat het beter zou zijn met wat meer algemene termen.
UItjuh
%Europe/Berlin %481 %2005, 12:33
tuurlijk brengt het wel wat extra's
als jij hier komt als nieuwkomer dan weet jij niet of iemand doorgaans behulpzaam is of goede antwoorden geeft, dit geeft juist een indicatie voor de nieuwe mensen op het forum.
Tha Narie
%Europe/Berlin %499 %2005, 12:59
@FattyOwl
Inderdaad wel een goede opmerking over die teksten, natuurlijk is het voor de leuk dat het er staat, maar ik kan me voorstellen dat het beter zou zijn met wat meer algemene termen.
We zitten hier nou eenmaal op een Flash-forum, dus gebruiken we bijpassende teksten. Zie de 'humor' er van in. Het gaat om de punten. :)
Jorim
%Europe/Berlin %527 %2005, 13:39
edit 2: Ik (als 10 punter, dus niet bevoegd om reputaties te geven) heb net een reputatie gegeven aan iemand, en er kwam toch een punt bij die persoon bij. Klein bugje? Of snap ik het systeem toch nog niet zo goed?Misschien al beantwoord, maar ik heb het even tijdelijk op 10 gezet zodat even wat meer mensen dan alleen de mods punten kunnen uitdelen.
//edit oh ja, offtopic maar waarvoor is dat knopje met het uitroepteken goed?Met die knop kan je posts rapporteren aan de forum mods. Spam, gescheld, etc
Dus...dan brengt het niks extra's. Geen toegevoegde waarde.
Maar rustig allemaal maar, ik merk al dat jullie niet begrijpen wat ik bedoel. En tot nu toe heb ik nog geen enkele goede reden vòòr het systeem gehoord, dus laat maar gaan. Move along nothing to see here.UItjuh geeft de belangrijkste reden al aan, nieuwe leden zien gelijk (als het systeem een beetje loopt) hoe het zit met de kwaliteit van iemands antwoorden. Ook kan jij mensen snel laten weten dat je zijn/haar reactie uiterst waardevol vond zonder in het topic offtopic te gaan. Omgekeerd natuurlijk ook, als er een reactie staat waarvan je denkt: "ja hoor, slaat nergens op" kan je dat ook laten weten.
Het systeem kan ook afschrikkend werken: "laat ik maar geen flauwe opmerking plaatsen hier, daar wordt ik voor 'afgestraft'" en dat voorkomt weer een hoop onzin posts.
Jouw belangrijkste punt is dat mensen niet met zo'n systeem overweg kunnen (bot gezegd) ik ga er vanuit dat de leden van FlashFocus het wel kunnen! Misschien optimistisch, maar misschien ook niet.
Het systeem heeft voor- en nadelen en we zullen zien wat het gaat worden, maar ik heb er vol vertrouwen in! :)
Finesky
%Europe/Berlin %560 %2005, 14:27
trueChaoZ ben je niet een beetje TE kritisch?
Ik beschouw het gewoon als een leuk extratje, niets meer niets minder.
Als je het niets vind, hoef je er verder geen aandacht aan te besteden, het is namelijk niet prominent aanwezig.
Cowerd
%Europe/Berlin %580 %2005, 14:55
En er kan vriendjes politiek ontstaan..
Van jij geeft mij een punt en dan ik jou..
Of: ik krijg nooit punten dus geef ik andere ook niet
en dat soort dingen
Jorim
%Europe/Berlin %588 %2005, 15:06
En er kan vriendjes politiek ontstaan..
Van jij geeft mij een punt en dan ik jou...
Natuurlijk dat kan, maar het systeem heeft een best aardige 'beveiliging' daar tegen. Je moet eerst 20 anderen 'beoordeeld' hebben voordat je weer terug kan naar nummer 1 en met 10 'beoordelingen' per dag loopt dat dan toch niet zo soepel.
Maar het zijn allemaal dingen die kunnen gebeuren. Het kan ook heel goed gewoon goed gaan werken! :)
Cowerd
%Europe/Berlin %651 %2005, 16:37
Ja dat hoop ik wel ja:)
chic0
%Europe/Berlin %668 %2005, 17:01
Misschien is het ook handig om mensen te laten zien voor welke posts ze een goede of slechte beoordeling gekregen hebben (weliswaar nogsteeds zonder vermelding van de beoordeler)
Zo kunnen mensen met een slechte beoordeling zien voor welke post dat was, en kunnen ze in het vervolg een beetje letten op wat ze posten.
En zo hoeven mensen met een (of meerdere) slechte beoordeling(en) niet te gissen waarvoor die waren.
Een soort van inzagerecht in je eigen dossier? :D
Roenes
%Europe/Berlin %792 %2005, 20:00
Ik wilde me niet gaan bemoeien met deze discussie maar aangezien er van alles wordt geroepen wil ik ook even reageren :)
Is dat niet juist de bedoeling van het systeem om de mensen meer rechten en dus meer vrijheid te geven, of zoals jij het noemt controle te geven. Dus waarom zou je dat dan nog een keer moeten gaan zitten controleren.Het is natuurlijk niet zo dat we iedere rep gaan beoordelen. Het is alleen dat members zelf kunnen zien hoe ze beoordeeld worden en wij kunnen eventueel steekproefgewijs een aantal beoordelingen doorkijken om te zien of het normaal verloopt. Als iemand denkt dat ie onterecht beoordeeld is, kunnen wij het altijd nakijken en zelfs ongedaan maken. Dit is alleen maar een extra voordeel. Maar het is niet zo dat we alles gaan controleren :)
Ik ga nu evenveel posten als voorheen... En Roenes gaat me waarschijnlijk evenveel blijven verbeteren als voorheen (;) ;)).Ik doe mijn best ;) :D
Voor mij maakt het niet uit als ze mij de grond in boren... (Ok, dat misschien wel :p maar mij mogen ze evengoed gewoon 10 punten geven en dat laten staan. Mijn gedrag hangt niet af van wat de anderen al dan niet over me zeggen...)Ben het totaal met em eens. Ik ga ook mijn posting gedrag niet aanpassen vanwegen een nieuw systeem. Het is alleen een leuk middel om te zien hoe leden over andere leden denken. Mensen die hier dagelijks komen weten natuurlijk wel wie goede input heeft en wie wat minder, maar dit systeem maakt dat duidelijk. Zeker handig voor de nieuwe members in de hulpfora.
Ook voor de members zelf is het leuk om te zien, je ziet hoe jij door andere wordt gezien in deze community. Nou zegt het natuurlijk niet veel omdat het subjectief is en lang niet iedereen de moeite neemt om een ander te beoordelen, maar het kan een leuk beeld scheppen. Maar dit is uiteraard nog afwachten :)
't Is niet omdat ik er geen baat bij heb dat dit nieuwe systeem er is, dat andere dat niet hebben hé..@Dauntless
Nee dat klopt, maar jij geeft wel meteen al aan dat er dus genoeg mensen zijn die er niks mee doen, dus is het systeem niet zinvol.Waar haal jij deze conclusie uit? DL geeft aan dat het systeem geen invloed heeft op hem en jij concludeerd dat er "genoeg mensen zijn die er niks mee doen" :confused: Beetje vreemde conclusie.
Al ben ik wel met je eens dat als blijkt dat het overgrote deel van de members niets met het systeem doet, dat het dan een niet zinvol systeem is. Maar dit blijft wederom afwachten. :)
en ja zo'n systeem is grotendeels afhankelijk van de mensen die er mee werken, maar hetzelfde geld voor postings op een forum heDus...dan brengt het niks extra's. Geen toegevoegde waarde.Tuurlijk wel! UI bedoelt dat een forum alleen nut heeft als het naar behoren wordt gebruikt en dus niet wordt volgespamd. Dit is hetzelfde met dit systeem. Als members het serieus invullen dan heeft het nut. Als iedereen elkaar punten geeft om maar punten te geven, dan heeft het geen nut. Maar welke kant het zal opslaan weet je nooit, totdat het uitgeprobeerd is.
Maar rustig allemaal maar, ik merk al dat jullie niet begrijpen wat ik bedoel. En tot nu toe heb ik nog geen enkele goede reden vòòr het systeem gehoord, dus laat maar gaan. Move along nothing to see here.Dan heb je toch tussen de regels doorgelezen lijkt me, makkelijk voor nieuwe members, members kunnen elkaar beoordelen, members kunnen zien hoe ze in de community liggen en nog wat andere redenen. Op zich goede redenen dacht ik zo :)
trueChaoZ ben je niet een beetje TE kritisch?
Ik beschouw het gewoon als een leuk extratje, niets meer niets minder.
Als je het niets vind, hoef je er verder geen aandacht aan te besteden, het is namelijk niet prominent aanwezig.Dit is denk ik de manier hoe je het moet zien. Het is een extratje die meerwaarde KAN hebben voor het forum. Dit moet alleen nog blijken of dat hier ook zo is. Vind je het niets, geef geen punten en maak je niet druk om de reputatiepunten die jijzelf en anderen hebben :)
Nog 1 laatste ding: Dat het op andere fora misschien niet lekker gewerkt heeft, wil niet zeggen dat het systeem bij voorbaat slecht is. Wacht het even een paar maanden rustig af en kijk wat er gebeurt. Iedereen weet wie er een goede reputatie hebben op het forum en als dit uit het systeem niet blijkt, dan betekend dat dat het systeem niet lekker werkt. Als dat zo is, dan is het verwijderen van dat systeem ook zo gebeurd. :)
Dit is iig hoe ik hierover denk. En nu weer gauw terug naar de bovenste fora om wat hulp te bieden ;)
Cowerd
%Europe/Berlin %817 %2005, 20:37
even reageren noemt ie dat:P
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %862 %2005, 21:42
Ik ga niet op elk punt reageren, want dan krijg je een 3keer zo lange post als roenes al heeft gedaan.
Ik wil alleen het volgende kwijt:
- als mensen er niks mee doen geeft het ook geen (juiste) indicatie aan nieuwe members
- iemand bedanken en/of feedback geven kan ook via persoonlijke berichten, heb je het systeem niet voor nodig
- en als het een extraatje is, of als het zo gezien wordt, dan geeft het dus ook geen juiste indicatie
- en mijn opmerking tegenover UItjuh daarmee doel ik op, dat sociale controle er allang is, en dat anders de mods daar toch alsnog nog wat tegen moeten doen, dus daar heb je het systeem niet voor nodig, ook helpt het echt niet daarbij, zoals Dauntless en Roenes al aangeven 'zij' gaan hun post gedrag niet veranderen, en dat moeten ze ook niet
- juist net nu ik dacht heh lekker ze hebben de aantal posts verwijderd, dan kijkt daar niemand meer naar, mensen worden gewoon beoordeeld op kwaliteitspost, komt er weer een ander puntensysteem, dat uiteindelijk net een maurice de hond onderzoek is, dus niet representatief (als het niet gebruikt wordt, en geloof me, echt niet 'elke' post gaat worden beoordeeld door iedereen en dus is het niet representatief)
Jouw belangrijkste punt is dat mensen niet met zo'n systeem overweg kunnen (bot gezegd) ik ga er vanuit dat de leden van FlashFocus het wel kunnen!
Mooi gezegd hoor maar het zijn jou woorden niet de mijne...dus ik weet niet waar je dat nu weer vandaan haalt. Ik heb geen enkele keer gezegd dat mensen er niet mee overweg kunnen, het niet gebruiken van een systeem (luiheid omdat het vrijblijvend is) is iets heel anders.
En ja ik ben altijd kritisch. :)
PS: ThaNarie ik zie de humor er ook wel van in hoor, maar ik kan begrijpen dat sommige mensen een meer algemene term zouden willen zien staan.
Dauntless
%Europe/Berlin %862 %2005, 21:42
Dit is denk ik de manier hoe je het moet zien. Het is een extratje die meerwaarde KAN hebben voor het forum. Dit moet alleen nog blijken of dat hier ook zo is. Vind je het niets, geef geen punten en maak je niet druk om de reputatiepunten die jijzelf en anderen hebben :)
Baat het niet dan schaadt het niet ;).
En als het nu uitkomt dat het geen goed ID was... Wel, dan had je dus gelijk :). En ik begrijp het eigenlijk best wat je bedoelt... Maar ik verdedig 'mijn mening' omdat ik toch wel zie hoe dat hier op FF loopt :)
Roenes
%Europe/Berlin %882 %2005, 22:10
- als mensen er niks mee doen geeft het ook geen (juiste) indicatie aan nieuwe members
.....
net een maurice de hond onderzoek is, dus niet representatief (als het niet gebruikt wordt, en geloof me, echt niet 'elke' post gaat worden beoordeeld door iedereen en dus is het niet representatief)Ook niet elke post hoeft te worden beoordeeld om representatief te zijn. Ik weet niet wat jij onder representatief verstaat, maar onderzoeken die onder een deel van de bevolking worden gehouden, maar wel met mensen uit iedere bevolkingsgroep is representatief. Ondanks dat niet iedereen in nederland iets over het onderwerp gezegd heeft. :) Zo ook met dit systeem.
Maar mensen moeten er niet teveel aan vast houden. Het is niet zo dat als iemand een hoge status heeft, dat deze "meer" is als een ander. Het houd alleen in dat deze persoon op het forum informatie geeft die meerdere members als nuttig beschouwen. Dat is hetgene wat dit systeem aangeeft, en dat is zeker handig in de hulpfora voor members om te zien. Zo kunnen ze zien of degene die antwoord geeft op een post vaker goede info geeft op het forum. (en dus hoogstwaarschijnlijk wel weet waarover hij/zij praat)
- juist net nu ik dacht heh lekker ze hebben de aantal posts verwijderd, dan kijkt daar niemand meer naar, mensen worden gewoon beoordeeld op kwaliteitspost, komt er weer een ander puntensysteem1) Het aantal posts wordt zeker nog bijgehouden, maar is alleen zichtbaar in het profiel van een gebruiker.
2) Het aantal posts is nooit een "puntensysteem" geweest om aan te tonen of iemand nuttige info plaatst op het forum
3) Dit nieuwe systeem is juist bedoelt als puntensysteem om mensen te beoordelen op kwaliteitsposts EN dat ook zichtbaar te maken voor anderen.
En ja ik ben altijd kritisch. :)Daar is ook niets mis mee en ik hoop dat je daar ook altijd mee zal doorgaan :)
Fatty Owl
%Europe/Berlin %725 %2005, 18:24
kan er niet best een topic gemaakt worden waarin je kan posten als je vindt dat je vals beoordeelt bent? dan kunnen de mensen die dat kunnen veranderen dat eventueel doen. (kan je ook als je perongeluk iemand verkeerd hebt beoordeelt (bev - inplaats van + gegeven, dat nog veranderen?)
Roenes
%Europe/Berlin %744 %2005, 18:52
kan er niet best een topic gemaakt worden waarin je kan posten als je vindt dat je vals beoordeelt bent? dan kunnen de mensen die dat kunnen veranderen dat eventueel doen. (kan je ook als je perongeluk iemand verkeerd hebt beoordeelt (bev - inplaats van + gegeven, dat nog veranderen?)Ik denk dat een PM beter werkt. Je weet zeker dat een ZM'er je bericht gelezen heeft en je hebt meteen een aanspreekpunt als je denkt dat er geen actie ondernomen word/werd :)
Jorim
%Europe/Berlin %745 %2005, 18:53
(kan je ook als je perongeluk iemand verkeerd hebt beoordeelt (bev - inplaats van + gegeven, dat nog veranderen?)
Nee, je moet het dus in een keer goed doen.
Voor misbruik kan je iedere manager of founder mailen, die zorgen dan wel dat het bij de goede persoon komt (er is momenteel nog niet één iemand die zich daar mee bezig gaat houden).
Roenes
%Europe/Berlin %747 %2005, 18:56
Voor misbruik kan je iedere manager of founder mailen, die zorgen dan wel dat het bij de goede persoon komt (er is momenteel nog niet één iemand die zich daar mee bezig gaat houden).Krijgt niet iedere ZM die rechten? :)
Fatty Owl
%Europe/Berlin %759 %2005, 19:13
Ik denk dat een PM beter werkt. Je weet zeker dat een ZM'er je bericht gelezen heeft en je hebt meteen een aanspreekpunt als je denkt dat er geen actie ondernomen word/werd :)
moet ik dan Pmmen naar een zone manager?
want ik voel me al 1 keer onterecht beoordeelt.
Dauntless
%Europe/Berlin %762 %2005, 19:17
Kan je doen... Maar 1 keer is een beetje muggenziften... Er loopt altijd wel iemand rond die iedereen loopt af te kraken... Als het meerdere keren gebeurt dan misschien wel :). Dan kunnen wij bv nakijken wie dat doet en of het altijd dezelfde persoon is, etc :).
Fatty Owl
%Europe/Berlin %765 %2005, 19:21
ahzo. waarom eigenlijk anonimiteit. ik vind het eigenlijk heel logisch dat je mag weten wie je begint af te kraken. dan doen ze het ook minder(onterecht afkraken) veronder stel ik
VAW
%Europe/Berlin %814 %2005, 20:32
Haha :D Sorry, maar die boodschap die van FO staat is wel grappig :p .
En @ FO; wees blij, nu ben je de eerste die 9 punten heeft!
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %814 %2005, 20:32
ahzo. waarom eigenlijk anonimiteit. ik vind het eigenlijk heel logisch dat je mag weten wie je begint af te kraken. dan doen ze het ook minder(onterecht afkraken) veronder stel ik
Yep ik kan me voorstellen dat het vervelend is als er anoniem op je gestemt wordt, of het nou positief of negatief is. We zijn toch niet bang voor feedback (positief of negatief), dus laat dan ook zien door wie je bent beoordeeld.
Stuf
%Europe/Berlin %951 %2005, 23:50
zo.. opgelost.. :D
Cowerd
%Europe/Berlin %985 %2005, 00:39
Stuf heeft veel reputatie punten:p:p
Stuf
%Europe/Berlin %047 %2005, 02:09
Stuf heeft veel reputatie punten:p:p
d'r kan er maar 1 de beste zijn.. toch? :D
Cowerd
%Europe/Berlin %068 %2005, 02:38
Ja ander is het de beste niet meer he:p
Fatty Owl
%Europe/Berlin %109 %2005, 03:37
als er nu 2 mensen 150 hebben, wie is dan de beste?
2 mensen he :p
Flash Dreams
%Europe/Berlin %514 %2005, 13:20
Het systeem vind ik goed, maar of het ook beter is dan de post-count ?
En Dit,
"...begint al wat meer van flash te begrijpen"
"...gebruikt al de libraby"
Wat heeft dit met reputatie te maken ?
Jorim
%Europe/Berlin %527 %2005, 13:40
Even een idee over de anonimiteit. Als jij vindt dat het niet anoniem moet zijn, kan je gewoon elke 'opmerking' beginnen met: "Gebruikersnaam: Je opmerking". Als een aantal mensen dat gaan doen gaan anderen dat wellicht overnemen en kunnen wij over een poosje besluiten om het helemaal niet meer anoniem te doen.
Over de bijbehorende alt moet, denk ik, nog wel even meer worden overlegt ;)
chic0
%Europe/Berlin %551 %2005, 14:13
En Dit,
"...begint al wat meer van flash te begrijpen"
"...gebruikt al de libraby"
Wat heeft dit met reputatie te maken ?
Daar ben ik het wel mee eens :) beetje vage omschrijvingen.
Wat dacht je van:
Freaky member
Wicked member
Lost member
Total lost member
:D:p
Cowerd
%Europe/Berlin %650 %2005, 16:36
ik zie de humor er wel van in..
MAar waar kan je dat commentaar lezen..?
want ik heb 12 punten maar weet niet waar ik kan zien wat de redenen waren..
Stuf
%Europe/Berlin %657 %2005, 16:46
in je Gebruikers CP..
Cowerd
%Europe/Berlin %670 %2005, 17:05
ok:)
Flash Dreams
%Europe/Berlin %612 %2005, 15:42
Kunnen gasten (niet ingelogde bezoekers) ook stemmen ?
WernerL
%Europe/Berlin %617 %2005, 15:49
Hulde. :)
Jorim
%Europe/Berlin %657 %2005, 16:46
Kunnen gasten (niet ingelogde bezoekers) ook stemmen ?
Nee, pas vanaf 30 posts en een reputatie van 12 (momenteel 10) kan je je ermee bemoeien.
Finesky
%Europe/Berlin %587 %2005, 15:06
Een paar dingen zijn mij al duidelijk.
Veel mensen die vragen posten weten niet wat het reputatie systeem inhoud.
En de mensen die de vragen beantwoorden juist wel.
Wat je dus ziet is dat er veelal geen punten gegeven worden voor goede posts.
Ik denk dat nieuwe gebruikers beter ingelicht moeten worden over dit systeem.
Staat er bijvoorbeeld al informatie over in het welkoms/activatie mailtje?
Jorim
%Europe/Berlin %591 %2005, 15:12
Die moet idd herschreven worden met meer informatie, ook de flashFAQ mag daar wel in...
[m]
%Europe/Berlin %667 %2005, 17:00
Yes! Nog een manier om te kijken of ik als meest ondergewaardeerde lid echt ondergewaardeerd wordt! :P
edit: en de eerste is al weer binnen. :D haha. Geweldig is dit.
Tha Narie
%Europe/Berlin %696 %2005, 17:42
Meeste mensen zoeken alleen naar de activatie-link in het mailtje, en lezen deze verder niet. :)
Jorim
%Europe/Berlin %823 %2005, 20:45
Je krijgt er daarna nog een hoor. Een "welkom op FF" mail en die kan je goed gebruiken voor wat meer informatie :)
Finesky
%Europe/Berlin %937 %2005, 23:30
Even een comment van mij
Ik zag net dit bij BlijBlau;
Is je vraag opgelost? Dan misstaat deze knop niet http://www.flashfocus.nl/forum/images/buttons/reputation.gif
Ik denk dat als meer mensen dit onder hun posts zouden zetten, het systeem veel beter zou lopen..!
Jorim
%Europe/Berlin %939 %2005, 23:32
Algemene regels (http://www.flashfocus.nl/index.php?page=regels)
Zie ergens onderin :)
Finesky
%Europe/Berlin %942 %2005, 23:37
Zie wat ergens onderin?
Als je dit
Het is niet toegestaan om via email, pm of forum te bedelen
bedoeld vind ik het nergens op slaan.
Dit is geen bedelen, meer iemand ergens op atent maken!
Cowerd
%Europe/Berlin %953 %2005, 23:53
ja dat vind ik ook.. want als ze dat onder hun post zetten dat ze dat niet moeten vergeten dan bedoelen ze niet: als ik de vraag heb opgelost maar als ie is opgelost kan je ff reputeren ofzo
Laiverd
%Europe/Berlin %963 %2005, 00:07
Dit is geen bedelen, meer iemand ergens op atent maken!Zo kun je het ook noemen ja ;)
Het lijkt me overigens duidelijk dat het systeem (ondanks de goede bedoelingen) niet werkt; nagenoeg alle zonemanagers zitten over de 100 en anderen die veel posten en oplossen 'beginnen al wat meer van Flash te begrijpen'. :P Dat ruikt ergens naar ... Dus ik geloof het wel met dat systeem [^] Ik doe het voor bedankjes van mensen; bovendien zijn mensen slim genoeg (althans dat hoop ik) om te ontdekken wat goede en minder goede posts zijn (en dus leden).
De post waarin het systeem wordt aangekondigd stamt van 28-08-2005. En op 25-08-2005 heeft BorrelWorst bv. voor het laatst gepost en toch al 100 reputatiepunten. Ik wil ook graag goochelaar worden (dit is overigens niet persoonlijk tegen Barend, die ik best hoog heb zitten).
John
Roenes
%Europe/Berlin %987 %2005, 00:41
De post waarin het systeem wordt aangekondigd stamt van 28-08-2005. En op 25-08-2005 heeft BorrelWorst bv. voor het laatst gepost en toch al 100 reputatiepunten. Ik wil ook graag goochelaar worden (dit is overigens niet persoonlijk tegen Barend, die ik best hoog heb zitten).
Die 100 punten heeft hij omdat iedere zm'er met 100 punten gestart is. Dit omdat zm'ers een andere functie hebben :)
Cowerd
%Europe/Berlin %992 %2005, 00:49
Zo kun je het ook noemen ja ;)
Het lijkt me overigens duidelijk dat het systeem (ondanks de goede bedoelingen) niet werkt; nagenoeg alle zonemanagers zitten over de 100 en anderen die veel posten en oplossen 'beginnen al wat meer van Flash te begrijpen'. :P Dat ruikt ergens naar ... Dus ik geloof het wel met dat systeem [^] Ik doe het voor bedankjes van mensen; bovendien zijn mensen slim genoeg (althans dat hoop ik) om te ontdekken wat goede en minder goede posts zijn (en dus leden).
John
hey bedankt voor de uitleg man:D
Laiverd
%Europe/Berlin %994 %2005, 00:52
Nou dan hebben we direct een leuke discussie: ik heb toch echt begrepen dat het gaat om de inhoudelijke kwaliteit van de antwoorden die mensen zou moeten triggeren om jouw reputatie op te vijzelen. Het feit dat iemand zich als vrijwilliger sterk maakt voor dit forum (wat bijzonder te waarderen is) zegt niets over de inhoudelijke kwaliteit van posts. Uit de FAQ:
Een systeem waarbij de gebruikers elkaar reputatiepunten kunnen geven voor goede posts en reputatiepunten kunnen afnemen voor foutieve of slechtere posts.
Op die manier kun je ook met recht zeggen dat iedere 5 (ik noem maar een getal) je een reputatiepunt op zou moeten leveren; tenslotte post je lekker door (even los van de kwaliteit) en draag je aardig bij aan dit forum.
Kortom vanuit het hele idee achter reputatiepunten is het weggeven van 100 punten aan zonemanagers op z'n minst raar. In principe kun je dus als zonemanager 100 punten hebben zonder een enkele keer te hebben gepost, en zonder dat iemand van de leden je die punten heeft toegekend.
Als het zo werkt, maakt het me ineens wel uit, en zou ik ervoor zijn het systeem maar af te schaffen en gewoon weer terug te gaan naar het simpele systeem dat je aantal posts toont.
John
'All animals are equal, but some animals are more equal than others.'
Jorim
%Europe/Berlin %464 %2005, 12:08
Op zich waren wij begonnen met een grens waarbij mensen met minder dan 12 punten en 30 posts helemaal geen invloed hadden. Om zodoende te zorgen dat het systeem ging lopen moesten de managers flink punten uit delen om te zorgen dat meer mensen invloed zouden krijgen. Sowieso gaan wij ervanuit dat als iemand een goed beeld heeft van members, en dus meer invloed (hoe meer reputatiepunten hoe meer invloed) mag hebben, dat de zonemanagers zijn.
*Ik kan trouwens niet zeggen dat ik het systeem echt vind werken hoor, met 226 beoordelingen vanaf het begin*
Finesky
%Europe/Berlin %475 %2005, 12:24
Op die manier kun je ook met recht zeggen dat iedere 5 (ik noem maar een getal) je een reputatiepunt op zou moeten leveren
Dat lijkt mij ook een goed idee, want het aantal posts zegt wel wat over de betrokkenheid bij het forum...
Roenes
%Europe/Berlin %497 %2005, 12:56
Dat lijkt mij ook een goed idee, want het aantal posts zegt wel wat over de betrokkenheid bij het forum...Niet helemaal, iemand die bv veel 'onzin' post in de KL en dus lekker mee chat over van alles en nog wat maar niet over flash heeft wat dat betreft een mindere input op flashgebied. Je hebt dan kans dat de mensen die bv alleen veel in de KL posten een even grote reputatie krijgen als iemand die dagelijks alle vragen in de hulp fora beantwoord.
Dan krijg je een beetje een scheef contrast denk ik. :)
Maar het valt me idd een beetje tegen qua aantal beoordelingen. Ik had verwacht dat het wel massaal gebruikt zou worden. Wat wel eerder gemeld is, is dat nieuwe mensen op het forum niet van het systeem afweten maar vaak wel de mensen zijn die de punten zouden kunnen/moeten uitdelen. Wellicht ligt daar een verbeter punt. :)
Laiverd
%Europe/Berlin %505 %2005, 13:08
Op die manier kun je ook met recht zeggen dat iedere 5 (ik noem maar een getal) je een reputatiepunt op zou moeten leveren
Dat was maar een voorbeeld; en lijkt me niet de weg per se. Het punt is dat het gaat om een waardering op basis van kwalitatief goede posts. Van tevoren dan punten uitdelen aan zonemanagers is daarmee niet in overeenstemming.
John
Roenes
%Europe/Berlin %527 %2005, 13:39
Zit wat in, maar er moeten altijd mensen zijn die meer invloed hebben dus hier ontkom je volgens mij niet aan... :)
Cowerd
%Europe/Berlin %586 %2005, 15:04
maar als je al met 12 punten en 30 reacties mag "stemmen" dan vind ik die andere 88 punten wel overbodig..
behived
%Europe/Berlin %587 %2005, 15:05
grappig, die controverse rond het systeem :)
heb toch de indruk dat de ZM meestal ook veel goede posts leveren... Trouwens iedereen weet dat ze gestart zijn met 100 punten voorsprong, maakt dus ook niet zoveel uit, toch??
ik vind persoonlijk de opmerkingen bij het aantal punten wel grappig....
Cowerd
%Europe/Berlin %591 %2005, 15:12
grappig, die controverse rond het systeem :)
heb toch de indruk dat de ZM meestal ook veel goede posts leveren...
Ja ok.. ze zijn niet voor niet ZM!
Trouwens iedereen weet dat ze gestart zijn met 100 punten voorsprong, maakt dus ook niet zoveel uit, toch??
De nieuwe niet.. maar die weten vaak niet dat het er is:P dus das geen probleem
ik vind persoonlijk de opmerkingen bij het aantal punten wel grappig....
Ja ik ben benieuwd of er nog wat tussen 10 en 100 punten zit:P
of wat er na 100 komt:P
Roenes
%Europe/Berlin %611 %2005, 15:40
De nieuwe niet.. maar die weten vaak niet dat het er is:P dus das geen probleemDan nog, mensen die over een half jaar nieuw komen lopen dan ook mega veel punten achter. Dat hou je toch. Dat is niet op te vangen. :)
Ja ik ben benieuwd of er nog wat tussen 10 en 100 punten zit:P
of wat er na 100 komt:PDaar kom je alleen achter door punten uit te dleen en punten te verdienen ;)
Finesky
%Europe/Berlin %855 %2005, 21:31
Maargoed, waar ik de discussie mee opwaaide;
Ik ga BlijBlau achterna!
Ik denk dat meer mensen dat zouden moeten doen.
Ik ben benieuwd of dat zal helpen;).
Mitch
%Europe/Berlin %872 %2005, 21:56
Juist goed toch dat ZM extra punten hebben, dan kunnen hun ook meer punten geven. De ZM heeft ook een ander doel dan andere members, ZM worden zowiezo geacht de leden te helpen.
Ik zou het eigenlijk al goed vinden als de zone managers geen punten hebben maar wel punten kunnen uitdelen, omdat een ZM toch al als doel heeft zich goed te gedragen op het forum en andere zo goed mogelijk helpen. ZM zijn is zowiezo al een eer :D
Maar ik zie het probleem eigenlijk niet want je bent toch ZM omdat je andere al goed kan helpen? Als het systeem goed loopt dan zouden de nieuwe members die toch goed kunnen helpen al snel een hoog punten aantal krijgen.
Kortom het is een kleine moeite! Deel punten uit als je een post het waard vind :)
Finesky
%Europe/Berlin %877 %2005, 22:03
Kortom het is een kleine moeite! Deel punten uit als je een post het waard vind
Precies dat vind ik ook een goede, ik deel ook vaak uit, ook al is het niet mijn vraag geweest die is opgelost.
TheDutch
%Europe/Berlin %571 %2005, 14:43
Ik vind het reputatiesysteem niet echt netjes opgezet. Het zet direct een stempel op je Flash kennis(zie teksten) tewijl het er totaal niets mee te maken heeft.
Verder krijgen de ZMs standaard 100 reputatiepunten. Op die manier wordt het voor een lid erg lastig om zijn reputatie hoger of gelijk te trekken aan dat van een ZM. Ik geloof dat er hier leden op het forum zitten die vele malen meer kennis van Flash hebben en dit ook beter kunnen overdragen aan de andere leden, dan sommige ZMs hier.
Kijk eens naar Laiverd; Hij heeft 17 reputatiepunten terwijl de hoogste reputatiescore van een ZM die ik gezien heb 115 is. Dit betekend dat Laiverd eigenlijk een hogere score heeft dan de ZMers, maar dit zowat nooit kan "officieel" kan krijgen.
Ik zou het zo op hebben gezet dat iedereen gewoon bij 0 begint en dat de geaccepteerde antwoorden als reputatiepunten gelden. Op die manier is een reputatiepunt een punt voor een antwoord waar een lid echt wat aan gehad heeft en je kunt dt ook nog eens in het forum verwerken om direct de geaccepteerde antwoorden te zien van een vraag. Dat scheelt een hoop tijd voor mensen die zoeken naar hetzelfde probleem en daar gelijk het juiste antwoord bij willen hebben.
Maar goed, dat is meer mijn idee over een reputatiesysteem :).
Erwin
Dauntless
%Europe/Berlin %589 %2005, 15:08
Ik geef TheDutch ook gelijk ...
En het zou handig zijn als de TS bij het posten van een antwoord in z'n eigen topic de optie krijgt: "Is je vraag opgelost? Door wie?" en dan een dropdown van wie er allemaal geantwoord heeft. Dan wordt er ook veel meer gelet op die reputatie punten ...
Mitch
%Europe/Berlin %592 %2005, 15:13
Mij maakt het als ZM niet zoveel uit watvoor reputatie punten ik heb, een zm heeft sowiezo een andere reputatie als een member.
Hoewel ik wel graag wil weten wat andere van mijn gedrag vinden :)
TheDutch
%Europe/Berlin %613 %2005, 15:42
Mij maakt het als ZM niet zoveel uit watvoor reputatie punten ik heb, een zm heeft sowiezo een andere reputatie als een member.
Precies en dat zie je al aan de hand van je titel toch? Aan je reputatiepunten kan je dan zien hoe jouw antwoorden geaccepteerd worden :).
En het zou handig zijn als de TS bij het posten van een antwoord in z'n eigen topic de optie krijgt: "Is je vraag opgelost? Door wie?" en dan een dropdown van wie er allemaal geantwoord heeft. Dan wordt er ook veel meer gelet op die reputatie punten ...
Het kan nog makkelijker, zo dat de TS niet eens hoeft te reageren en alleen maar op een knop "antwoord" hoeft te klikken bij de posts die het antwoord geven op de vraag. Op die manier zie je direct welke posts de oplossing bieden en elke post hangt aan een lid dus weet je ook gelijk welk lid een reputatiepunt verdiend, uiteraard 1 reputatiepunt per topic ;).
Dauntless
%Europe/Berlin %614 %2005, 15:44
Het kan nog makkelijker, zo dat de TS niet eens hoeft te reageren en alleen maar op een knop "antwoord" hoeft te klikken bij de posts die het antwoord geven op de vraag. Op die manier zie je direct welke posts de oplossing bieden en elke post hangt aan een lid dus weet je ook gelijk welk lid een reputatiepunt verdiend, uiteraard 1 reputatiepunt per topic ;).
Ook een goed ID :)
TheDutch
%Europe/Berlin %616 %2005, 15:47
We zijn weer goed bezig Dauntless, en dat voor een zondag :).
Roenes
%Europe/Berlin %619 %2005, 15:51
Volgens mij wordt het hele systeem veel te serieus genomen. Hou er rekening mee dat er ook maar een select groepje mensen is dat stemt. Op dit moment hebben we 10000+ leden en als er 100 van stemmen is het denk ik veel. Dat betekend dus niet dat die andere 9900 mensen vinden dat posts geen reputatiepunten verdienen.
Ook nieuwkomers hebben over het algemeen een grote stem hierin. Vele nieuwkomers krijgen de antwoorden die zouden kunnen bijdragen aan de reputatie van een poster. Alleen heb je meerdere groepen nieuwkomers: sommige stellen een vraag en zie je nooit meer terug en anderen worden uiteindelijk vaste bezoeker van FF. Maar lang niet alle mensen die goed worden geholpen delen punten uit waardoor sommige mensen geen punten krijgen.
Zo kan je nog wel even doorgaan. Zie het systeem daarom als een knipoog richting de vaste bezoekers. Het geeft een beetje een overzicht wie hoeveel goede posts geeft maar het is hoe dan ook geen totaal realistische weergave. Dit zal het ook nooit worden simpelweg om het feit dat niet iedereen punten uitdeelt. Neem het dus ook niet te serieus.
Even nog tegen alle mensen die opmerkingen hebben over de tekstjes: dit vind ik eerlijk gezegd een beetje zeuren om niets. Je hele reputatie zegt niets maar dan ook helemaal niets over jouw flashkennis. Die reputatie is gebaseerd op antwoorden op het forum. Deze punten kunnen dus ook uitgedeeld worden voor posts die niet op flashgebied zijn maar wel een grote meerwaarde kunnen hebben.
Dat de tekstjes betrekking hebben op Flash is alleen maar om het wat meer bij FlashFocus te betrekken. Dus neem ook deze tekstjes niet te serieus. Zie de fun er van in en ga je daar niet druk om maken.
En nu heb ik genoeg gezegd hierover. Zie het systeem als wat extra fun en niet als realistische weergave :)
The_Dutch
%Europe/Berlin %628 %2005, 16:05
Daarom denk ik dat de opzet die ik zojuist omschreef een beter en duidelijker resultaat kan geven, met ook nog eens een extra zeer handige feature op de koop toe. Denk er eens overna :).
Jorim
%Europe/Berlin %629 %2005, 16:05
Ook een goed ID :)
Eigenlijk kan je daar het gehele systeem wel aanhangen. Je krijgt alleen punten als de TS jouw antwoord als 'de oplossing' beoordeelt (met de mogelijkheid om meerdere topics in een post als antwoord te zien). Dat is helemaal geen slecht idee, het is, denk ik, wel een heel goed idee :D
Roenes
%Europe/Berlin %632 %2005, 16:10
Paar dingen nog:
1) als alleen topicstarter punten kan uitdelen dan slaat het hele systeem nergens meer op. Het gebeurt vaak zat dat iemand die de topic niet gestart heeft wel heel veel aan de gegeven antwoorden kan hebben. Het is dan niet meer als normaal dat ook deze mensen dat kunnen laten weten.
2) Als je de topicstarter die extra functie geeft, betekend lang niet altijd dat die gebruikt wordt. Dus krijg je nog dat er maar een select groepje mensen stemt. Of je nu op antwoord link klikt of op het knopje wat er nu staat maakt volgens mij niet zo heel veel verschil
Jorim
%Europe/Berlin %636 %2005, 16:16
Hmmm, zijn wel goede punten ja, maar als aanvulling :D is het wel erg oke :D gekoppeld aan een (beantwoord/niet beantwoord systeem)
The_Dutch
%Europe/Berlin %637 %2005, 16:17
1. Nou dan stuurt diegene toch een lief PMetje naar degene die het antwoord gaf? :P
Ik bedoel hiermee te zeggen dat degene die het geaccepteerd antwoord heeft gegeven al zijn reputatiepunt heeft verdiend en dus niet keer op keer een punt moet gaan krijgen, want dat zou op zijn beurt ook niet echt eerlijk zijn. De ene topic is namelijk actiever dan de andere.
2. Een ZM kan ook een post als geaccepteerd antwoord bombarderen wanneer de TS dat niet heeft gedaan.
Roenes
%Europe/Berlin %654 %2005, 16:43
2. Een ZM kan ook een post als geaccepteerd antwoord bombarderen wanneer de TS dat niet heeft gedaan.Dan gaat het systeem afhangen van topic starters en zm'ers. Dan is het niet meer objectief. Dan is er wederom maar een beperkt groepje wat iets te zeggen heeft. Ook heb je zat mensen die dus nooit iets te zeggen hebben. Ik denk aan de ervarenere flashers die zelden topics posten maar geen zm'er zijn. Dus jij en Laiverd zouden bijvoorbeeld zelden tot nooit punten kunnen uitdelen omdat jullie zelden tot nooit topics openen.
Raar systeem wordt het dan :)
TheDutch
%Europe/Berlin %749 %2005, 18:58
Roenes, Laat het reputatiesysteem zoals het nu is even varen en probeer daar niet aan te denken als je mijn opzet leest. In mijn opzet gaat het namelijk niet om punten uitdelen naar elkaar, het is geen CU2 waar we het over hebben. We hebben het over een reputatiesysteem dat afhankelijk is van wat een lid bijdraagt aan het forum :).
Een reputatiesysteem in mijn opzet hangt dus alleen maar af van bruikbare antwoorden. Een lid plaatst een onderwerp en krijg daar reacties op, maar laat zeggen dat van al die reacties er maar één of twee bruikbare tussen zitten. De TS geeft aan het einde aan welke antwoorden hebben geleidt tot het oplossen van het probleem. Wanneer de TS dit niet doet kan een ZM dit doen. Op die manier krijgt een lid alleen een reputatiepunt wanneer hij of zij een bruikbaar antwoord heeft gegeven binnen een onderwerp en het dus verdient heeft, wat wel zo eerlijk is. Ook kan je op die manier één of meerdere antwoord markeren als de oplossing voor het onderwerp. Dus wanneer een ander iemand met hetzelfde probleem dat onderwerp opent, is het gelijk duidelijk welke antwoorden hebben geleidt tot de oplossing. Zeer gebruiksvriendelijk dus!
Op die manier krijg je veel meer inzicht in welk lid de meest bruikbare antwoorden heeft gegeven, en dat is volgensmij toch de doelstelling. :D
Roenes
%Europe/Berlin %815 %2005, 20:33
Dank je voor de uitgebreidere beschrijving. Nu is het duidelijk wat je precies bedoelde. Toch even wat commentaar:
Op zich denk ik dat het systeem wat je beschrijft goed zou kunnen werken. Alleen het heeft een paar nadelen.
- Veel mensen die geholpen zijn komen niet terug op het forum om even die punten uit te delen
- Dit zou een zm'er kunnen doen, maar dan wordt dat meer een dagtaak voor zm'ers. Ik denk dat er niet veel zm'ers zijn die hierop zitten te wachten. (ik persoonlijk eerlijk gezegd niet, ik deel liever her en der wat punten uit aan losse posts als ik ze tegenkom)
- Het probleem rondom ieder soort systeem is gewoon dat het niet genoeg gebruikt wordt. Ik weet niet of Jorim kan opvragen hoeveel unieke gebruikers het systeem gebruiken, maar ik denk dat dit getal vrij laag ligt. Zo zal dat denk ik ook gaan met het systeem wat jij beschrijft. Dat kan een zm'er opvangen in jouw systeem, maar in het huidige systeem ook.
En welk systeem je ook gebruikt: het is natuurlijk lang niet altijd zo dat in iedere topic wat staat wat punten waard is. :)
Maar volgens mij ligt het grootste probleem bij het feit dat het systeem niet genoeg gebruikt wordt. Als anderen ook voor zijn om het systeem om te gooien dan mag dat wat mij betreft gerust. We kunnen altijd eens kijken wat dat oplevert. Al denk ik niet dat het veel verschil zal maken. :)
Maar het is me nu iig wel duidelijk wat jij voor een systeem bedoelde :)
TheDutch
%Europe/Berlin %822 %2005, 20:45
Mooi! Kijk wat jullie gaan doen met deze info is jullie ding. Ik heb mijn ideeën geshared en wellicht geeft het een andere kijk op wat dingen of brengt het jullie op geheel nieuwe ideeën. Al met al is de nieuwe FlashFocus een stuk aangenamer en leuker om te bezoeken dan de vorige!
Bedankt voor het luisteren ;).
Roenes
%Europe/Berlin %830 %2005, 20:55
Bedankt voor het luisteren ;).Graag gedaan hoor! :)
En wellicht ten overvloedde: we staan altijd open voor kritiek, ideeën, opmerkingen en al dan niet meer :)
Dopefish
%Europe/Berlin %904 %2005, 22:42
Ik zag inderdaad elke keer die knop van Goed antwoord, deze knop mistaat niet.
Toen dacht ik huh wat bedoelen ze daarmee, ben even wat verder gaan kijken en op een gegeven moment vond ik de knop ook nog.. :) .
Maar ik denk persoonlijk dat het handiger is als je mensen die veel posten en zinnige antwoorden geven, een titel moet geven zoiets als AS-Master ofzo. Dat mensen ook weten van aha, die heeft daar verstand van en die heeft daar verstand van.
Toch denk ik dat de meeste leden op 10 punten blijven,
Ben ook wel benieuwd wat er komt na gebruikt de libary al. Ik gebruik hem tenminste al, maar dat weten jullie niet :D .
Ik ga gelijk even kijken of je mensen ook kunt sorteren op punten, wie zou er boven aan staan.. ik denk Mitch. Maargoed
Nog even iets anders ik las ergens in een post dat een ZM 115 punten had en iemand anders 17 en toen zei die ja die met 17 is hoger maar dat klopt niet want je moet wel -10 doen. Dat wilde ik nog even melden
Finesky
%Europe/Berlin %548 %2005, 14:10
Nu is er volgens mij iets niet helemaal goed gegaan;
Ik had eerst 16 punten, nou heeft gister iemand mij een punt gegeven, en is het aantal punten nog steeds 16:P.
WernerL
%Europe/Berlin %578 %2005, 14:52
En ik heb nog steeds nog maar 12 punten :( :P
Mitch
%Europe/Berlin %580 %2005, 14:56
Sommige leden hebben nog niet genoeg punten om daadwerkelijk zelf punten te geven.
Roenes
%Europe/Berlin %732 %2005, 18:34
Idd, dat soort reputaties zijn te herkennen aan het grijze vierkantje naast de gegeven reputatie in je gebruikers cp :)
Fatty Owl
%Europe/Berlin %822 %2005, 20:43
En ik heb nog steeds nog maar 12 punten :( :P
ik 10 :P
oh ja maak het vierkantje groter want ik kan er niet bij met mijn trihanden en wacom :P
Oh ja iedereen die me een reputatiepunt geeft krijgt er een terug :P
WernerL
%Europe/Berlin %920 %2005, 23:05
Waarom mag ik mezelf trouwens geen reputatie punten geven? :D Ik vind mezelf een hele lieve jongen hoor!
Dauntless
%Europe/Berlin %932 %2005, 23:22
Dude, je begint net als Pim! :p
Cowerd
%Europe/Berlin %933 %2005, 23:24
Ik zou niet weten waarom het weg moet..
dat topic be-oordelen word ook niet gebruikt,.
WernerL
%Europe/Berlin %944 %2005, 23:40
Dude, je begint net als Pim! :p
Is dat positief of negatief?
Dauntless
%Europe/Berlin %954 %2005, 23:53
Euhm... Euhm... Ik ga gewoon zwijgen :p.
(Pim(+m?) wou zichzelf toevoegen aan z'n vriendenlijstje ;))
Cowerd
%Europe/Berlin %960 %2005, 00:03
wie niet?:P
Dopefish
%Europe/Berlin %592 %2005, 15:13
hmm heb er nog maar 11
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %622 %2005, 15:56
Ik heb even het hele topic weer eens gelezen, nadat ik mij in het begin nadrukkelijk negatief heb uitgelaten over een dergelijk systeem, zie de eerste twee pagina's. En ik wilde even kwijt dat ik het grappig vind dat ik toch wel een beetje gelijk had :P
Niet met alles in jullie ogen misschien, maar ja ik draaf ook wel eens een beetje door [}:|] .
De punten die dus ook weer terug komen in de posts hierboven zijn vooral hetgeen wat ik ook al eerder gezegd heb, als ik me niet vergis, te weinig mensen gebruiken het en het is dus niet representatief voor het oorspronkelijke doel.
Naar mijn mening is het een leuk systeem voor schouderklopjes maar meer ook niet.
Vraagje: Zou het mogelijk zijn om ook je weggegeven reputatiepunten te kunnen zien in je User CP?
WernerL
%Europe/Berlin %681 %2005, 17:22
Euhm... Euhm... Ik ga gewoon zwijgen :p.
(Pim(+m?) wou zichzelf toevoegen aan z'n vriendenlijstje ;))
Dat wil ik ook.. :P
Jorim
%Europe/Berlin %757 %2005, 19:10
Vraagje: Zou het mogelijk zijn om ook je weggegeven reputatiepunten te kunnen zien in je User CP?
Ik zal eens gaan zoeken :)
Cowerd
%Europe/Berlin %860 %2005, 21:39
jeej:D
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.