Volledige versie bekijken : Hoe maak ik "kromme tekst" in Flash MX2004 Pro
sylvia
%Europe/Berlin %618 %2005, 15:51
Hallo mensen,
Ik ben nog maar sinds kort met Flash bezig en nu kom ik er, bij waarschijnlijk het meest simpele element, niet uit. Ik zou graag, bij de intro pagina, een tekst maken die niet op een rechte maar kromme lijn staat. Hiermee bedoel ik dus dat het woord of woorden in een boog op het scherm komen te staan.
Daarnaast wil ik een animatie maken zodat de letters een voor een verschijnen (bijv. met een Mask).
Wie kan mij vertellen hoe ik die tekst in een boogvorm krijg?
Alvast bedankt.
Laiverd
%Europe/Berlin %638 %2005, 16:19
Dat will eigenlijk niet goed in Flash tenzij je letter voor letter de karakters handmatig op een lijn plaatst. Wat ik zelf altijd doe, is de tekst maken in Illustrator (of Freehand afhankelijk van het bureau waar ik zit) en dan exporteren als swf. Die swf importeer ik dan weer in Flash.
John
sylvia
%Europe/Berlin %641 %2005, 16:23
Jammer, maar beide progs die jij hebt heb ik niet! Als ik een van deze progs ga aanschaffen welke adviseer jij me dan? Wat kun je er zo'n beetje mee?
Mitch
%Europe/Berlin %642 %2005, 16:24
Volgens mij moet je dat met een omweg doen. Typ een tekst druk 2 keer ctrl+B (break apart) en dan kan je de tekst aanpassen met de free transform tool (q) je kan hem dan rond maken met de envelope van free transform (staat bij options van de free transform tool).
Het nadeel is dan wel dat je de tekst niet meer makkelijk kan aanpassen.
Als je een animatie wilt maken met tekst moet je eens uitzoeken wat mc (movie clips), timeline en (motion) tween is. Hier is F1 help heel erg handig mee in flash.
Philippe Mes
%Europe/Berlin %645 %2005, 16:30
hey,
probeer eens:
Typ je text in word of een ander textverwerkend programma.
Zorg ervoor dat hij met een van de texttools in word krom komt te staan.
Kopieër je text en plak hem in je flash document.
Break je text nu in stukjes en dan kan je je mask toevoegen.
Normaal zou dit moeten werken.
Stuf
%Europe/Berlin %656 %2005, 16:45
d'r is een extension voor flash .. "circle text tool".. en kan dus tekst in rondingen plaatsen..
Ik heb hm hellaas niet meer .. en kan hm ook niet op internet vinden..
Maar als ik hm vind .. laat ik het weten..
Laiverd
%Europe/Berlin %674 %2005, 17:11
Jammer, maar beide progs die jij hebt heb ik niet! Als ik een van deze progs ga aanschaffen welke adviseer jij me dan? Wat kun je er zo'n beetje mee?Ik zou gewoon even kijken op de pagina's van de fabrikanten:
Freehand (http://www.macromedia.com/software/freehand/) Het zou me overigens niet verbazen als Freehand er bij MM uitvliegt na de overname door Adobe. In de nieuwe Studio is ie al niet meer opgenomen.
En dan het alternatief: Illustrator (http://www.adobe.com/products/illustrator/main.html)
Beide producten hebben zo hun eigen leercurve. Ik vond Illustrator zelf wat makkelijker te leren, en wat intuitiever in gebruik dan Freehand. Maar da's heel persoonlijk.
Overigens heb ik ook nog even gezocht naar die circle tool, maar die lijkt van de aardbodem verdwenen.
Je zou trouwens ook nog even kunnen kijken naar Fireworks: http://www.communitymx.com/content/article.cfm?cid=E9774
John
Voetsjoeba
%Europe/Berlin %682 %2005, 17:23
http://www.voetsjoeba.com/lab.php?i=3 ? :)
Fatty Owl
%Europe/Berlin %745 %2005, 18:53
adobe photoshop kan je ook gebruiken, maar ik betwijfel of die daar zo goed voor is
sylvia
%Europe/Berlin %761 %2005, 19:17
He bedankt voor de tip! Ik ga 'm uitproberen. Je hoort nog hoe het afloopt. Ik had hem wel al met wordart geprobeerd maar dan krijg je de letters vaag. Voldeed dus niet.
Sylvia
sylvia
%Europe/Berlin %764 %2005, 19:20
d'r is een extension voor flash .. "circle text tool".. en kan dus tekst in rondingen plaatsen..
Ik heb hm hellaas niet meer .. en kan hm ook niet op internet vinden..
Maar als ik hm vind .. laat ik het weten..
Ik zal zelf ook op zoek gaan. Bedankt voor de tip.
Sylvia
sylvia
%Europe/Berlin %764 %2005, 19:21
hey,
probeer eens:
Typ je text in word of een ander textverwerkend programma.
Zorg ervoor dat hij met een van de texttools in word krom komt te staan.
Kopieër je text en plak hem in je flash document.
Break je text nu in stukjes en dan kan je je mask toevoegen.
Normaal zou dit moeten werken.
Bedankt!
Zie TOP #10
jelmerdewilde
%Europe/Berlin %460 %2005, 12:02
Volgens mij moet je dat met een omweg doen. Typ een tekst druk 2 keer ctrl+B (break apart) en dan kan je de tekst aanpassen met de free transform tool (q) je kan hem dan rond maken met de envelope van free transform (staat bij options van de free transform tool).
zo, dat is veel gedonder :P
roelywoely
%Europe/Berlin %461 %2005, 12:05
met debrene canvas of zoiets kan dat ook zeggen ze
http://www.acdamerica.com/support-canvas/canvas-software-downloads/canvas-downloads-canvas-x.html
Stuf
%Europe/Berlin %268 %2005, 07:26
k heb hm gevonden... mocht je er nog belangstelling in hebben..
circle text tool (http://www.cleoag.ru/labs/flashmx2004/001/)
al deze files gooi je in deze map .. en start flash opnieuw op..
C:\Program Files\Macromedia\Flash MX 2004\en\First Run\Tools
vervolgens ga je in flash naar.. edit - customize tool pallet
daar kun je hm aan je tools toevoegen..
succes ermee!
sylvia
%Europe/Berlin %491 %2005, 12:48
k heb hm gevonden... mocht je er nog belangstelling in hebben..
circle text tool (http://www.cleoag.ru/labs/flashmx2004/001/)
al deze files gooi je in deze map .. en start flash opnieuw op..
C:\Program Files\Macromedia\Flash MX 2004\en\First Run\Tools
vervolgens ga je in flash naar.. edit - customize tool pallet
daar kun je hm aan je tools toevoegen..
succes ermee!
Harstikke bedankt voor deze tool. Ik hem hem geïnstalleerd en ben er mee aan het experimenteren. Ik heb het nog niet onder de knie maar dat komt wel.
Sylvia.
HM_Jammer
%Europe/Berlin %843 %2005, 21:14
adobe photoshop kan je ook gebruiken, maar ik betwijfel of die daar zo goed voor is
Bij mijn weten, kun je tekst in Photoshop volledig aanpassen aan jouw wensen, in Photoshop 7, waar ik mee werk, kun je je tekst op normale manier invoeren en dan staat boven je werkblad, ongeveer in het midden van de werkbalk, een T'tje met een gebogen lijntje eronder. Klik daarop en dan zie je een heel aantal opties, waaronder gebogen tekst.
Pieter
Laiverd
%Europe/Berlin %880 %2005, 22:07
... kun je tekst in Photoshop volledig aanpassen aan jouw wensen,...Nou da's wel erg kort door de bocht. Probeer maar eens met Photoshop een tekst op een sinusgolf te zetten. Echt hoor: je hebt een tekenprogramma nodig dat ultiem met vectoren kan omgaan; illustrator of freehand is the way to go. Die extensie heb ik niet naar gekeken; kan wat zijn. Iedere poging in Photoshop of Flash is eigenlijk zonde van je tijd, want het kan sneller en beter in andere programma's; tenzij je natuurlijk veel tijd hebt en weinig geld ;)
John
sylvia
%Europe/Berlin %545 %2005, 14:05
Bij mijn weten, kun je tekst in Photoshop volledig aanpassen aan jouw wensen, in Photoshop 7, waar ik mee werk, kun je je tekst op normale manier invoeren en dan staat boven je werkblad, ongeveer in het midden van de werkbalk, een T'tje met een gebogen lijntje eronder. Klik daarop en dan zie je een heel aantal opties, waaronder gebogen tekst.
Pieter
Hoi Pieter,
Bedankt voor je tip. Ik heb hem uitgeprobeerd in Photoshop Elements 3.0 en het werkt perfect! :D Voor de liefhebbers die hier ook wat aan hebben: als je dat T'tje gebruikt kun je bij Bend (in het submenu van dit T'tje) ook een - (minteken) invullen. Je krijgt de gebogen tekst dan andersom.
Groetjes,
Sylvia.
touchvince
%Europe/Berlin %669 %2005, 17:03
Alleen nu zit je daar dan met je Photoshop beeld. Veel zwaarder (in KB) dan een vector bestand en in flash minder te bewerken. Ik zou voor Illustrator gaan. Maar goed; ieder z'n ding, toch?
Flash Dreams
%Europe/Berlin %484 %2005, 12:37
Daarnaast wil ik een animatie maken zodat de letters een voor een verschijnen (bijv. met een Mask).Je zou dit ook op een andere manier kunnen doen.
Als je de tekst in een boog hebt gekregen, break je hem 1x. (Modify - Break Apart)
Selecteer dan alle letters met rechtermuisklik en kies distrubite to layers.
Nu heeft elke letter een eigen layer en kun je er nu makkelijk effecten aan toevoegen.
(bijv. letter voor letter laten verschijnen, door elke opvolgende keyframe één te verschuiven)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.