PDA

Volledige versie bekijken : Knop die items laat oplichten

pinobird
%Europe/Berlin %722 %2007, 17:20
Ik ben op zoek naar een manier om een bepaalde selectie van vlakken op te laten lichten als er op een knop gedrukt wordt. Het lijkt een beetje op wat je wel eens in een museum ziet. Een landkaart met verschillende lampjes waarvan er één of meerdere gaan branden als je op een knopje drukt.

Kan iemand mij op weg helpen.

Vast bedankt.

Nidd
%Europe/Berlin %734 %2007, 17:37
Ey,
Ik zou een MovieClip aanmaken van een lampje erin, bijvoorbeeld een rood bolletje. Maak van het bolletje in de MC een graphic (selecteren en dan F8). Maak in de movieclip een motiontween van frame 1 t/m 20, en geef de graphic van het bolletje op frame 1 in de properties-panel de alpha: 0. Rechtermuis op frame 1 in de movieclip en dan 'Actions'. Zet hierin de action:
stop();
Zet deze action ook op frame 20.
Selecteer nu frame 2 van de movieclip en geef deze in het propertiespanel het framelabel: turnOn.
Ga nu naar je maintimeline terug en zet hier een button in, waarmee je de lampjes uiteindelijk mee wilt aanzetten. Sleep van de knop uit je library zoveel knoppen als je nodig hebt. Bijvoorbeeld 3 knoppen. Geef de eerste knop in de properties-panel de instanceName: knop1. De 2e knop geef je de instanceName knop2 en de derde knop geef je knop3.
Sleep nu bijvoorbeeld 9 lampjes in je stage. En geef deze de instanceNames lamp1 t/m lamp9.

Nu ga je naar frame1 in je maintimeline en klik je op actions.
Zet hier de volgende action in:

//Als je op knop 1 druk gaat lamp1 t/m 3 naar het frame 'turnOn'...
knop1.onPress = function() {
lamp1.gotoAndPlay("turnOn");
lamp2.gotoAndPlay("turnOn");
lamp3.gotoAndPlay("turnOn");
}
//Als je op knop 2 druk gaat lamp4 t/m 6 naar het frame 'turnOn'...
knop2.onPress = function() {
lamp4.gotoAndPlay("turnOn");
lamp5.gotoAndPlay("turnOn");
lamp6.gotoAndPlay("turnOn");
}
//Als je op knop 7 druk gaat lamp1 t/m 9 naar het frame 'turnOn'...
knop3.onPress = function() {
lamp7.gotoAndPlay("turnOn");
lamp8.gotoAndPlay("turnOn");
lamp9.gotoAndPlay("turnOn");
}

Je zou natuurlijk hetzelfde met uitknoppen kunnen doen en zoveel lampjes en knoppen gebruiken als je wilt. Het belangrijkste is dat je instanceNames, framelabels en het stukje script begrijpt. Je moet hier maar een beetje mee gaan uitproberen. Ik hoop dat je het principe nu een beetje snapt. :)

Mvg,
Niels.

pinobird
%Europe/Berlin %842 %2007, 20:13
Niels,

Bedankt voor je uitleg. Ik ben een behoorlijke newbe op het gebied van flash maar kan je uitleg volgen. Allen het allereerste gedeelte (Ik zou een MovieClip aanmaken van een lampje erin, bijvoorbeeld een rood bolletje. Maak van het bolletje in de MC een graphic (selecteren en dan F.?) kan ik niet volgen. Kun je me daar nog wat op weg helpen?

Hans

Nidd
%Europe/Berlin %019 %2007, 00:27
F8 moet dat zijn :).
PM gerust voor overige vragen. Dan probeer ik je verder te helpen..

Niels.

Nidd
%Europe/Berlin %675 %2007, 16:13
Hey,

Ik heb een voorbeeldje voor je gemaakt:

www.nidd.nl/voorbeeld_lampjes.fla

In de library:
- aan (aanknop)
- uit (uitknop)
- lampje (graphic van het lampje zodat je er een motiontween van kan maken)
- lamp (het uiteindelijke lampje, kijk goed naar de frames in deze movieclip)

Je kunt zoveel instanties van lamp en van aan/uit op je stage slepen. Als je ze maar allemaal in het properties-panel een instancename geeft. Zo zie dat ik voor dit voorbeeld de volgende knoppen op de stage heb staan:

- aan1 (aan in library)
- uit1 (uit in library)
- aan2 (aan in library)
- uit2 (uit in library)

En de lampjes:
- lamp1 (lamp in library)
- lamp2
- lamp3
- lamp4
- lamp5
- lamp6

En dan als finishing touch op frame1 van de movie het actionscript die het allemaal voor je doet. Ik heb er uitleg bijgezet zodat je nu en in het vervolg zelf kunt experimenteren hiermee.

Ik geloof dat dat het was! :)

Succes!!
Niels.