PDA

Volledige versie bekijken : Kan niet meer handmatig scalen met selection tool

Mitch
%Europe/Berlin %815 %2005, 20:35
Illustrator 10

Ik kan niet meer handmatig scalen met selection tool, heel irritand. Het kan wel via transform>scale maar dat is niet praktisch aangezien ik het vaak gebruik. Het gebeurde plotseling en weet niet of het een instelling is. Ik heb pc al opnieuw opgestart maar dat had geen invloed...

GAAF!
%Europe/Berlin %819 %2005, 20:40
Heb je iets met de sneltoetsen gewijzigd? Dus CTRL + T doet het niet?

Mitch
%Europe/Berlin %823 %2005, 20:46
Nee, short keys doen het nog gewoon.

Normaal ken je toch als je op een voorwerp klikt met selection tool direct scalen.

Nu lukt dat niet, maar ik gebruik nu de free transform key daarvoor. Maar normaal klikte ik bijv op een circel met selection tool en kon die dan meteen scalen zonder een andere tool te gebruiken.

GAAF!
%Europe/Berlin %827 %2005, 20:51
even unlocken ;)

Mitch
%Europe/Berlin %837 %2005, 21:05
Je bedoelt ctrl+alt+2 ?

Nein dat is het ook niet, want de select tool doet het verder wel. Ik kan er mee verplaatsen en selecteren maar ik kan er niet mee scalen...

Normaal kon ik selecteren en dan kwam er meteen een vierkantje omheen waarmee ik kon scalen. Nu moet ik steeds op de scale toets klikken daarvoor....

GAAF!
%Europe/Berlin %993 %2005, 00:50
En wat ben je dan precies aan het scalen, is het een bitmapje ofzo?
Of werk je met illu9 ?

Mitch
%Europe/Berlin %995 %2005, 00:53
Nee, maakt eigenlijk niet uit wat. Ik gebruik nu gewoon transform tool ofzo (shortkey E) maar eerst kon ik gewoon met die select tool scalen en nu niet meer. Erg vreemd...

Ik gebruik trouwens illustrator 10.

Gerrit55
%Europe/Berlin %452 %2005, 11:50
Heeft te maken met preferences?

Sluit Illustrator af.
Verwijder het bestand (of hernoem het): AIPrefs in
documents and Settings > gebruikersnaam > Application Data > Adobe > Adobe Illustrator xx

Je bent dan wel : recent files, standaard document e.d. kwijt

Mitch
%Europe/Berlin %457 %2005, 11:59
Hmm, ja ik denk ook wel als het ergens aan zou moeten liggen het de preferences zijn.

Maar dan wil ik eerst even liever kijken in de preferences of ik het kan vinden, voordat ik AIprefs ga aanpassen. Als ik het heb gevonden post ik het natuurlijk :)

Gerrit55
%Europe/Berlin %516 %2005, 13:23
AIPrefs wordt elke keer aangemaakt als je Illustrator opstart (indien niet aanwezig).
Hernome je oude bestand, start Ill. op , sluit af en je hebt 2 AIprefs. Check de verschillen

GAAF!
%Europe/Berlin %526 %2005, 13:38
Mitch, ik zou gewoon een nieuwe PC kopen hoor... ;)
Gooi die oude uit 't raam, kun je er nog om lachen ook ...

Ik denk niet dat je het niet in de prefs moet zoeken hoor, anders zou je hetzelf wel weten... dat je daarin iets hebt verandert..

Of heb jij laatst die aanpassing gemaakt mbt lines automatisch mee scalen, misschien zit 't em daarin :)

Mitch
%Europe/Berlin %531 %2005, 13:45
Hmm, pc uit het raam gooien. Ik heb "toevallig" laatst een laptop aangesmeerd ;) gekregen dus dat zal ik niet zo snel doen :p

En het gebeurde plots dus ik snap er geen bal van, had al heel even in preferences gekeken maar kon niks vinden...

Heb trouwens de trial van cs2 gedownload en die werkt weer prima.

Gerrit55
%Europe/Berlin %535 %2005, 13:50
Oke, NIEUW: Stappenplan: :D :p
1. gooi PC het raam uit
2. Koop nieuwe PC/Laptop
3. Installeer Illustrator opnieuw
4. Afblijven van je preferences

as simple as that :rolleyes:

GAAF!
%Europe/Berlin %629 %2005, 16:06
Oke, NIEUW: Stappenplan: :D :p
1. gooi PC het raam uit
2. Koop nieuwe PC/Laptop
3. Installeer Illustrator opnieuw
4. Afblijven van je preferences

as simple as that :rolleyes:

Ja kun je om lachen maar er zijn mensen die dat doen hoor... (kuch....ikke!) Nee geintje... Dat is alleen weggelegd voor mensen die Ultra Gadget Freak zijn ;):p

Helaas kunnen we niet uit dit probleem komen... Ik ben nog in de boeken gedoken maar daar vond ik ook niks in...

Mitch
%Europe/Berlin %631 %2005, 16:09
Haha ik heb weer wat :D ach ja ik moet zeggen dat ik nu shortkeys gebruik en dat werkt ook wel goed.

Maar het blijft vreemd...

GAAF!
%Europe/Berlin %759 %2005, 19:13
Het *** tijd dat je shortkeys gebruikt! Dat maakt het een stuk makkelijker werken :) Je moet er alleen even aan wennen én leren kennen :)

Succes ermee!

I Love Adobe!

Gerrit55
%Europe/Berlin %762 %2005, 19:17
Nou volgens mij gaf ik toch al de oplossing?

maccable
%Europe/Berlin %388 %2005, 10:19
Beste Mitch,

Ik weet niet of je dit probleempje al opgelost hebt maar kijk dan ff bij view>show bounding box (sorry ik heb de Engelse versie) of shift+ctrl+b.

Tomberland
%Europe/Berlin %518 %2005, 13:26
Hee ik had dat twee dagen geleden geloof ik ook, reden waarom ik dit had, ik had per ongeluk de verkeerde combinatie geraakt, namelijk shift + control + b, oftewel bij view; hide bounding box. Als je hem daar weer inschakelt doet hij het weer.

Toen het mij overkwam, want ik had toen ook de pc een paar keer herstart en oude documenten geopent om te hopen dat mn kader weer terugkwam. In het begin even in de war of dat ik het vergeten had, maar was gewoon een toetscombinatie foutje denk ik.

maccable
%Europe/Berlin %700 %2005, 17:48
Dat is dus wat ik al neergezet had...

Mitch
%Europe/Berlin %724 %2005, 18:22
Haha, ok dan. Het werkt inieder geval! Harstikke bedankt :)

(is wel een reputatie punt waard ;) )