PDA

Volledige versie bekijken : knop voert gevraagde functie niet uit

papirosn
%Europe/Berlin %570 %2005, 14:41
Ben bezig met een oefening met twee MC op de stage, zijnde pilaar_mc en vierkant_mc. In pilaar _MC zit een button (knop_btn). In frame 1 op de main timeline staat volgend script:

_root.pilaar_mc.onEnterFrame=function(){
if (this.hitTest(_root._xmouse,_root._ymouse,true)&& this._currentframe<=15) {
this.nextFrame();
_root.raak = "over";
} else {
this.prevFrame();
_root.raak = "out";
}
}

_root.pilaar_mc.knop_btn.onPress=function(){
_root.vierkant_mc.play();
}

Alles werkt, dus ook de knop (knop_btn) verandert van kleur als je er met de muis op staat, wat volgens mij betekent dat de knop ook gezien wordt. Het script onPress wordt echter niet uitgevoerd. Waarom niet?

pulletje
%Europe/Berlin %626 %2005, 16:02
_root.pilaar_mc.knop_btn.onPress=function(){
}

Dit moet zijn :

_root.pilaar_mc.onPress=function(){
}

En waarom???

pilaar_mc is je button. de button hoeft dus niet nog een keer genoemd te worden in het bovenste AS staat dus een verwijzing naar een path dat er helemaal niet is.

groeten

pulletje

pulletje
%Europe/Berlin %630 %2005, 16:08
er zat trouwens nu ik iets verder heb gekeken een knop op layer 5 van pilaar_mc maar de naam van die knop is Knop1 en niet knop_btn. ook heb je aan deze knop geen instancenaam gegeven dus werken zou dat zowieso niet. wil je dat alleen de knop werkt en dus niet de gehele pilaar_mc dan zul je die knop op layer 5 een instancenaam moeten geven en verwerken in het path wat je al gebruikt...

snappie?

pulletje
%Europe/Berlin %636 %2005, 16:16
LET NIET OP HET BOVENSTAANDE IK HEB TE VROEG GEREAGEERD LEES HET VOLGENDE WEL GOED DOOR

Als je alleen wilt dat de knop werkt, (daarmee bedoel ik de letters "vierkant") dan moet je het volgende doen:

ga op je pilaar staan en dubbelklik
de twee bovenste layers het oogje aanvinken en vervolgens op layer 5 de knop selecteren. zorg dat je wel op frame 1 staat..

geef de knop nu de instancenaam knop_btn

en nu werkt het

papirosn
%Europe/Berlin %651 %2005, 16:38
de twee bovenste layers het oogje aanvinken en vervolgens op layer 5 de knop selecteren. zorg dat je wel op frame 1 staat..

geef de knop nu de instancenaam knop_btn

en nu werkt het

Werkt inderdaad precies zoals ik wil. Begrijp enkel niet dat de instancenaam op frame 1 moet staan. Hij stond toch al op frame 15 en daar stopt de MC toch. Dan zou ik verwachten dat als de MC in frame 15 staat, de knop ook werkt. Of niet? En waarom niet? Misschien wat gekke vraag vermits alles nu werkt, maar ik weet ook graag waarom. Heel erg bedankt in ieder geval.

papirosn
%Europe/Berlin %671 %2005, 17:07
Heeft volgens mij te maken met het feit dat de knop getweend wordt. Misschien moet bij een getweende knop of mc de instancenaam al op de eerste frame staan. Valt niet op meestal omdat je voor het tweenen vaak al een instancenaam geeft en je bij het maken van een keyframe die naam meeneemt. Ik had eerst de tween gemaakt en achteraf op het laatste frame (in dit geval 15) de button een naam gegeven. Laat maar eens weten of ik het juist heb. Groetjes en nogmaals bedankt.

pulletje
%Europe/Berlin %410 %2005, 10:51
de knop in frame 15 was een instance van de knop op frame 1 in je verwijzing moet je dacht ik, altijd verwijzen naar de hoofdknop om het zomaar te zeggen en dat is de knop op frame 1.

groeten,

Pulletje