Volledige versie bekijken : flyer a6 formaat
cynthiaa
%Europe/Berlin %461 %2007, 11:04
hey, ik moet een flyer ontwerpen.. Deze moet 15 bij 10,7cm worden. Nu is mijn vraag; kan ik bij photoshop CS2 dit formaat instellen of iets dergelijks? Zodat ik de flyer op dit formaat kan maken? En zo ja, hoe doe ik dit?
bigl
%Europe/Berlin %485 %2007, 11:38
Bij Image\Image size kan je het formaat instellen. Houd wel rekening met 5mm overfill rondom de afbeelding. Voor drukwerk heb je ook een resolutie van 300dpi nodig en cmyk kleurinstelling.
Grt,
Bigl
cynthiaa
%Europe/Berlin %488 %2007, 11:43
Ok dankje voor je reactie. Maar het lukt me niet helemaal want als ik de hoogte instel dan verandert automatisch de breedte en ook andersom..?? En wat is cmyk kleurinstelling? En wat moet ik hiermee doen?
Gr. Cynthia
bigl
%Europe/Berlin %494 %2007, 11:51
Om het eerste te voorkomen moet je "constrain proportions" uitzetten.
Het 2e, CMYK is de afkorting voor Cyaan Magenta Yellow Kontrast(zwart) en betekent dus drukkleuren (althans de standaard full colour drukkleuren). Aangezien je nog maar weinig (of geen?) ervaring hebt met het produceren van drukwerk verwacht ik dat je in RGB zult werken (Rood Groen Blauw) wat scherm en dus lichtkleuren zijn (ik raad je een boek over kleurenleer aan als je hierover wat meer wilt weten (zoek op Johannes Itten op google voor wat goede titels). De kleurinstelling kan je wijzigen onder Image\Mode.
Succes,
Bigl
cynthiaa
%Europe/Berlin %498 %2007, 11:57
Ok super dankje het is gelukt.. Maar ik heb nog een laatste vraagje, ik heb de afmetingen ingevoerd(10,7 bij 15cm) maar op het scherm ziet het er groter uit. Is dat een probleem? Want als ik dan nu de flyer ontwerp is het dus eigenlijk groter? En kheb er idd geen ervaring mee
Gr.
GAAF!
%Europe/Berlin %499 %2007, 11:59
Als je niet weet wat CMYK is moet je denk ik eerst maar even een spoedcursusje "hoe lever ik drukwerk aan" volgen ;)
Spoedcursus:
- Maak je bestand volledig in cmyk zodat de drukker weet welke kleur waar staat (RGB waar de pc het liefste in werkt is voor een drukker in principe niet herkenbaar).
- Hou minimaal 3mm langs de randen aan afloop over, stel dus dit formaat in: 15,6 x 11,3cm
- Maak een nieuw bestand aan met de juiste afmetingen, 300 "dots per inch" en kleur systeem. En klik op OK.
- In je bestand moet je nu natuurlijk wel rekening houden met het werkelijke formaat, stel het 0-punt van de liniaal (ctrl+r) dus opnieuw in. Of hou altijd rekening met de 3mm afloop aan weerszijden.
- Sla het bestand naderhand op als Tiff, Eps of PDF. (Tiff is het beste).
Dit is natuurlijk geen echte spoedcursus he, maar het helpt je even opweg, ik kan het wel aanraden om een dergelijk boek over dit onderwerp te lezen.
Lorrens
%Europe/Berlin %627 %2007, 15:03
Ok super dankje het is gelukt.. Maar ik heb nog een laatste vraagje, ik heb de afmetingen ingevoerd(10,7 bij 15cm) maar op het scherm ziet het er groter uit. Is dat een probleem? Want als ik dan nu de flyer ontwerp is het dus eigenlijk groter? En kheb er idd geen ervaring mee
Gr.
Je scherm is niet zo nauwkeurig als drukwerk, daarom lijkt toekomstig drukwerk op je scherm altijd wat groter, zodat je drukwerk van goede kwaliteit krijgt :)
nls61
%Europe/Berlin %899 %2007, 21:35
Hoi daar ben ik het niet geheel mee eens.
Het werk lijkt groter om dat je een hogere resolutie dan de native resolutie van het scherm insteld.
Meestal is dat 96 dpi op een oudere Mac kan het ook 72 dpi zijn.
Dus een bestand op 300 dpi is 313% op je scherm. op 96 dpi zou je bestand dus 1/1 moeten zijn helaas gaat dit niet helemaal op op mijn W900 is de hoogte wel correct maar breedte niet.
Maar zet je rulers aan sleep het nul punt in een hoek en je zal zien dat je maten kloppen.
zuyp
%Europe/Berlin %517 %2007, 12:24
Ik heb met iig Mitch afgesproken, dat ik voor FF een soort handboek voor drukwerk zal schrijven.
Hierin zal ik al dit soort zaken behandelen.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.