PDA

Volledige versie bekijken : mask vraagje

badmadafaker
%Europe/Berlin %745 %2007, 17:53
hey ik ben bezig met een mask slide ding en dan is de bedoeling dat je met je muis er over heen gaat en als je dan naar rechts gaat met je muis de mc naar links gaat tot hij niet veder kan. ik heb nu de volgende script gebruikt maar het gaat heel erg schokkerig en als je je muis eerst in het midde doet en dan helemaal links laat hij niet helemaal het begin van de mc zien.

me fla (http://www.hippekip.eu/test.fla)

me code

var mouse = 0;
function setBar(){
var ease = 10;//speel hier mee om de ease te veranderen...

//hittest om te voorkomen dat de bar blijft scrollen als de muis er af is..
//zo kan ie dus ook niet buiten beeld scrollen...
if(this.hitTest(_parent._xmouse,_parent._ymouse,tr ue))
mouse = this._xmouse;

var verh = fotoBar._width / mask._width;
var goto = -((mouse * verh) - mouse);
var distance = fotoBar._x - goto;

var speed = distance/ease;
fotoBar._x -= speed;
if(speed > 0 && distance < 5)
fotoBar._x = goto;
else if(speed < 0 && distance > -5)
fotoBar._x = goto;
}
onEnterFrame = setBar;

c0redump
%Europe/Berlin %765 %2007, 18:22
Bij mij schokt ie niet, alleen hij springt op een gegeven moment naar zn eindbestemming toe. Dit komt door "distance < 5"...die zou ik veel kleiner maken...0.5 ofzo...

Hij laat bij mij ook gewoon die eerste foto zien, maar je moet er wel rekening mee houden dat de positie pas geset wordt als je op de eerste pixel van mask staat. als je mask dan bijv. 100 is, en je fotoslider 1000, dan slide je fotoslider al 1% vooruit, in dit geval 10 pixels...Het mooiste effect vind ik altijd dat als je foto's bijv. 100px breed zijn, de eerste al in zn geheel te zien is als je met je muis 50 pixels van de rand van de mask af staat. En dit kan je bereiken door je fotoslider_mc iets meer lege ruimte te geven links en rechts...

badmadafaker
%Europe/Berlin %773 %2007, 18:34
ik heb nu die distance veranderd alleen hij blijft nogsteets shokken als ik met me muis stil sta. eigelijk wil ik ook het zo maken dat hij pas gaat bewegen als ik voorbij het 1e plaatje ben hoe zou ik dat moeten doen?

c0redump
%Europe/Berlin %790 %2007, 18:58
Dat schokken weet ik echt niet...Gooi is een swf online anders. Wat je wil met het bewegen als je voorbij t eerste plaatje bent kan je denk ik wel oplossen door die hittest een beetje aan te passen:

this.hitTest(_parent._xmouse+100,_parent._ymouse-100,true)

ofzoiets...je moet er een beetje mee spelen!

-Rutger-
%Europe/Berlin %860 %2007, 20:39
Ik adviseer de tutorial van gotoAndlearn-->scrolling thumbnail panel (http://www.gotoAndLearn.com) en over het schokken, misschien moet je je frame rate een beetje verhogen dan word hij soepeler.