PDA

Volledige versie bekijken : AS - Cirkel-path motion

cencrea
%Europe/Berlin %489 %2006, 11:44
Beste FF'ers,

Ik zit vast,
Weliswaarben ik er bijna maar de code is nu te uitgebreid geworden en ben er zeker van dat het gemakkelijker kan.
daarbij de vraag naar hulp.
Het betreft :

Een movieclip ( bvb. een vierkant of een cirkel ) moet een cirkelvormige baan beschrijven rond een centraal punt ( initx , inity bij voorkeur )
straal is ook variabele van de cirkelvormige baan.
Daarbij komt nog dat ik een ease-beweging wenste ( easeOut ) -> snel beginnen en naarmate het einde vertragen.
het object dient dus naar een plaats te bewegen met een easeOut beweging.
startpositie is bvb. : 90graden en ik wil hem bvb. naar nieuwe positie 270graden laten gaan. dan beschrijft deze beweging een halve cirkel.

Iemand die hier mee omweg kan ?
Indien vragen, opmerkingen, oplossingen, laat maar komen.

Ben benieuwd,
mvg. Yordi

Erwinzzz
%Europe/Berlin %508 %2006, 12:11
Dit kan je 'simpel' doen met de Goniometrie die je op school hebt (ik hoor je denken: heb ik dan toch wat aan wiskunde op school ;)) Je kan de _x en de _y van je movieclip uitrekeken met de stelling van Pythagoras, sin,cos en tan bij een bepaalde hoek met de _x as. Je moet voor jezelf een denkbeeldige rechthoekige driehoek in gedachte nemen. Als je een klein beetje hebt opgelet bij je wiskunde moet het zo wel lukken.

Het enige wat je daarna moet doen is met een onEnterFrame de hoek telkens iets vergroten...

cencrea
%Europe/Berlin %528 %2006, 12:41
Erwinzzz,
Ik zitin Latijn-Wiksunde 8u ;) denk je nu echt dat het aan m'n wisk ligt. niet dus
Mijn probleem is de easeOut.
ik los het zo op :

(hoekopmoment - eindhoek)/speed;
dit stuktje komt er telkens bij ( bij de huidige hoek )

maar hij stopt telkens te vroeg. als ik eindhoek 180 graden instel bvb. gaat ghij maar tot 150 bvb.

Heb je vb'en van jouw versie ?
Ben benieuwd,

mvg. Yordi

cencrea
%Europe/Berlin %533 %2006, 12:47
Yes !
Het is me gelukt.
Heb een andere invalshoek benaderd.
Namelijk

_root : een movieclip aanmaken ( leeg ) met als_x = 0; _y= 0;
in die lege mc teken je een cirkel op _y = 0; _x = straal van het cirkelvormige pad ( bvb. 150)
en dan laat je dmv mx tween easeOut met als propery _rotation.

Jawel ! Mooie oplossing niet ?
Mvg. Yordi ;)

TheDutch
%Europe/Berlin %536 %2006, 12:52
Erwinzzz,
Ik zitin Latijn-Wiksunde 8u ;) denk je nu echt dat het aan m'n wisk ligt. niet dus
Kan je dan ook even aangeven hoe Erwinzzz dit hadden moeten weten? Smart Ass :P.