PDA

Volledige versie bekijken : mc moet info versturen aan een variable in de hoofdscene

josko
%Europe/Berlin %855 %2005, 21:31
kan een ik heb een mv. nu wil ik dat als het bijv symbool1 is dat er dan aan de variable eerste symbool in de hoofd scene word verstuurt dat er 1 bij op komt..
hoe doe ik dit? gewoon in de mc eerste symbool = eerste symbool +1 werkt niet

ninetynine
%Europe/Berlin %899 %2005, 22:35
kan het iets duidelijker aub ? :I
Begrijp er geen snars van :p

josko
%Europe/Berlin %394 %2005, 10:27
oke, ik heb een mc die vi een random actie een symbool word... symbool 1 2 3 4 zijn er..
de mc word 7x gebruikt. in de hoofdscene staan twee tekstvakken, die weer meoten geven hoe vaak de symbolen voorkwamen. nu het punt, gewoon als het symbool 1 is in de keyframe van dat symbool het script invullen dat de var van symb1 = symb1 + 1
werkt niet... dat is wat ik meot weten, ik moet gewoon m einformatie ui de mc naar de hoofdscene sturen

josko
%Europe/Berlin %917 %2005, 23:01
weet niemand dit????

theFlashWizard
%Europe/Berlin %957 %2005, 23:58
sorry ik snap je ook nog niet..
mischien helpt het als je uitlegt wat de bedoeling ermee is.. dan wete we mshn zelfs wel n betere methode..

josko
%Europe/Berlin %424 %2005, 11:11
in het spel word de toekomst voorspelt aan de hand van kaartypen.
ik heb 7x een mc die via randomize een type maakt. nu wil ik dat als het in zon mc bijv schoppen is, dat er dan in de hoofdscene 1 bij de var schoppen opkomt.
daarna laat ik hem aan de hand van die variable weer geven dat er [redelijk,weinig,veel,heelveel] seks is..dat hangt ervan af hoeveel er van schoppen is.
ik wil dus dat als het in de mc random1 schoppen is, dat er dan in de variable in de hoofdscene 1 bij opkomt

theFlashWizard
%Europe/Berlin %562 %2005, 14:30
"dat er dan in de hoofdscene 1 bij de var schoppen opkomt." zo'n zin vat ik nie hoor..

je wilt de naam van de mc's ophalen en gebruiken in een script in de hoofdscene?
of wil je bijv een variabele die je in de mc's hebt gezet gebruiken in een script in de hoofdscene?

meagain
%Europe/Berlin %634 %2005, 16:13
Gewoon een antwoord op de titel; je uitleg is niet echt verhelderend...

mc moet info versturen aan een variabele

In je mc:

_root.naamvdvariabele = "nieuwe waarde";

Bedoel je dit ??

josko
%Europe/Berlin %639 %2005, 16:21
ik denk dat ik het nog is moet zeggen... ik heb een mc. die randomariseert een symbool.
nu wil ik dat als het symbool1 is er in de hoofdscene bij de variable schoppen 1 op komt. vervolgens roep ik die weer aan in een tekstvak. het doel: de random actie van de mc weergeven in de hoofdscene

theFlashWizard
%Europe/Berlin %732 %2005, 18:34
hoe "randomariseer" jij met een mc een symbool??? :S
in een variabele de string "schoppen1"?
het doel bedoel je dat je laat zien welke random mc er wordt getoont?

josko
%Europe/Berlin %557 %2005, 14:22
jij denkt te moeilijk... randomariseer ee n symbool is niet eens moeilijk >> eerste frame=leeg,as voor random.. dan randomarizeer je wat cijfers,en als het dat ciujfer is speel je die frama,en anders di, enz...stel dat ik 4 symbolen heb, ik heb dan dus,

var random = random(3)

if(random == 0) {
gotoandplay("5")
}
if(random == 1) {
gotoandplay("10")
}
if(random == 2) {
gotoandplay("15")
}
if(random == 3) {
gotoandplay("20")
}

dit as gebruik ik om mijn symbolen te 'randomarizeren' maar het gaat erom dat als het een bepaald symbool is, dat hij dan aan een variable in de hoofdscene doorgeeft
dat het die is, waarna die het totaal optelt en aan de hand daarvan een bepaalde waarde weergeefft

theFlashWizard
%Europe/Berlin %738 %2005, 18:43
owke.. volgens mij snap jij de term symbolen niet dan.. want ik zie nie waar jij symbolen gebruikt..
en wat dacht je van zo'n script:
R = random(3)
F = R*5+1
gotoandplay(F)

en dan wil je dat waar je heen gaat opgeslagen wordt? of ook wel meegestuurd?

vraag dan daar om de variabele F.. die bestaan dan namelijk nog steeds..

josko
%Europe/Berlin %764 %2005, 19:21
ik gebruik symbool nu om aan te geven dat het gewoon een image of iets dergelijks is...

ik moet precies wat in de titel staat! de informatie die uit me mc random functie komt versturen aan me hoofdscene

Dauntless
%Europe/Berlin %768 %2005, 19:26
Naar welke functie moet hij verstuurd worden?

Als het gewoon naar een var is:
_root.eenVar = this.deVar;

mateo)
%Europe/Berlin %775 %2005, 19:36
ok. correct me if i'm wrong:
1) je hebt 7 movieclips die speelkaarten voorstellen
2) die kaart-mc's hebben 4 frames (schoppen, harten, klaveren en ruiten)
3) je zet de kaarten random op een van die 4 frames
4) nu wil je in de main movie bijhouden hoeveel schoppen, harten, klaveren en ruiten er zijn
klopt dat?

josko
%Europe/Berlin %642 %2005, 16:25
ja, alleen heb ik 5 frames..

1e frame=randomariseer
rest=de kaarten.
en op 4) ja dat klopt...ik wou het doen door middel van een variable

theFlashWizard
%Europe/Berlin %843 %2005, 21:14
R = random(3)
F = R*5+1
gotoandplay(F)

en dan wil je dat waar je heen gaat opgeslagen wordt? of ook wel meegestuurd?

vraag dan daar om de variabele F.. die bestaan dan namelijk nog steeds..

dan is dit nog steeds een antwoord op je vraag.. gebruik dan die variabele F..

josko
%Europe/Berlin %502 %2005, 13:04
dat werkt neit helemaal
even vraag:
als ik op een mc iets zet van [

frame = currentframe()

if(frame == 5) {
var schoppen = schoppen + 1

]
of iets degelijks, zou dat msichien werken

[is currentframe() zoiezo iets geldigs

theFlashWizard
%Europe/Berlin %564 %2005, 14:32
dat kan prima werken.. ligt er helemaal aan hoe je het gebruikt.. hoe gebruik jij het?

josko
%Europe/Berlin %595 %2005, 15:17
het is een vraag:
zou het werken als ik op de mc zou zetten
var frame = currentframe()
if(frame==5) {
schoppen = schoppen+1
}
if(frame==10) {
schoppen = klaver+1
}
zou die dan het frame van de mc of van de hoofdscene geven?

theFlashWizard
%Europe/Berlin %598 %2005, 15:22
het is omslachtiger.. daarom reageer ik er nie eens op..
currentframe als je daar nou is op zocht.. dan zou je zo tegenkomen hoe je het kan opvragen..

mateo)
%Europe/Berlin %057 %2005, 02:23
currentframe() is niks. je moet _currentframe gebruiken.
volgens mij is wat je wil heel eenvoudig te doen, alleen krijgen we het niet aan elkaar uitgelegd. misschien is het handiger als je een gezipte fla meestuurt.

josko
%Europe/Berlin %394 %2005, 10:27
is goed, maar neit kopieren he;)

josko
%Europe/Berlin %402 %2005, 10:39
alstu, het is een beetje rommelig geloof ik, maar het werkt wel. het werkt nu tot het punt waar ik de aan de hand van de 'zeven kaarrten de toekomst meot voorspeellen'.

---
vanuit de mc de info [is het schoppen,ruiten,harten,klaver?] aan de variable naar de hoofdscene sturen,zodat het hier kan worden weergegeven

mateo)
%Europe/Berlin %583 %2005, 15:00
(ehm josko, het wordt toch wel veel werk om dit voor je aan te passen. vandaag druk met andere dingen dus ik kom er niet aan toe ben ik bang. ik hoop dat iemand anders me voor is. anders kijk ik er morgen nog wel even naar.)

josko
%Europe/Berlin %652 %2005, 16:39
me projec tstaat al twee weken stil dus maakt neit uit ;) het gaat er gewooon om dat ik ff die info kan versturen..

[frame / img versturen naar hoofdscene variable. doel: resultaten weergeven.]

en anders heb iki ngo een andere manier, maar ik heb neit helmaaal izin al 42 situaties te maken

theFlashWizard
%Europe/Berlin %031 %2005, 01:46
ik snap niet waarom je mijn script niet wilt gebruiken.. kun je dat mshn is uitleggen..

josko
%Europe/Berlin %450 %2005, 11:48
ik heb hem geprobeerd en hij deed het niet..daarom...

flashfreak
%Europe/Berlin %456 %2005, 11:56
het was mss handig geweest moest je dat zeggen, trouwens, waar zit de fout dan, kan hij het verbeteren, en ik denk eerder dat je het verkeerd gebruikt.

mateo)
%Europe/Berlin %471 %2005, 12:18
zoal josko het heeft opgezet moet hij als framenummer 5, 10, 15 of 20 terugkrijgen, dus is iets als dit handiger voor hem:
var frm = (Math.round(Math.random()* 4)) * 5;
gotoAndStop(frm)

theFlashWizard
%Europe/Berlin %471 %2005, 12:19
ik weet wel zeker dat hij het dan verkeerd gebruikt.. maar als hij dan te koppig is om te laten zien hoe hij het gebruikt ken ik em ook nie helpe he..

mateo)
%Europe/Berlin %598 %2005, 15:22
ok, josko, ik heb een beginnetje voor je gemaakt. tot ronde 7 is alles voor elkaar geloof ik. er wordt nu bij gehouden hoeveel keer een bepaalde kaartkleur 'getrokken' is en hoeveel keer er voor een bepaald meisje harten getrokken is. vanaf ronde 7 moet je het weer zelf doen. succes :)

josko
%Europe/Berlin %390 %2005, 10:21
ik heb het nog neit bekeeken... maarre, dat kaartkleur hoeft neit...
het is de bedoeling dater tot ronde zeven vragen gesteld worden. er werd rechts bijgehuden welke vragen je al gesteld had. in ronde zes moest je vervoglens een weg doen. dan nog een rondje vragen. dan komt de ronde toekomst voorspellen. hier worden zeven kaarten gerandomarizeerd, en afhankelijk van de kleur word er een voorspelling gedaan in catogorien van seks,liefde,geld,ruzie. het probleem was dat ik zelf weer wou geven wat de resultaten waren. dit gebeurd na ronde 7....ronde acht zeg maar. maah ik denk dat ik wel antwoorden zie in de flash als jij hem al laat bijhouden.. dank u..

josko
%Europe/Berlin %394 %2005, 10:28
oke, dus je laat met _root.variable++; de hoofdscene het weten en de doet eht ook bij mij! oke nu kan ik verder heel veel dank

josko
%Europe/Berlin %413 %2005, 10:55
even een vraag.. kan ik aan de hand van variablen ook de dynamic textfields een woor dlaten weergeven? hij wilt het nl niet doen.
ik had nu staan dat de variable er als het schoppen is er 1 bij krijgt.

if(schoppen==1){
var seks = "weinig";
}

maar ditwerkt neit....:S iemand?

theFlashWizard
%Europe/Berlin %471 %2005, 12:19
ik ha dnu staan in movie clip wod [dan kzij mateo dat var scvhoppen er een bij krijgt.]
sorry?? kan dat ff opnieuw? :P
roep textfields met hun instancename aan en haar de var weg:
if(schoppen==1){
instancenameoftextfield.text = "weinig";
}

josko
%Europe/Berlin %627 %2005, 16:04
instancename??

is dat de variable die je bij properties kan invullen?

Stuf
%Europe/Berlin %632 %2005, 16:10
jep..

josko
%Europe/Berlin %632 %2005, 16:11
hij wil niet....

heb e nu van gemaakt

if(schoppen==1)
seks.text = "weinig";
}

hij geeft niks weer

theFlashWizard
%Europe/Berlin %676 %2005, 17:13
Stuf, dat is zeker NIET de instancename!
josko mischien is ff 2x kijken bij de property's..
want links staat gewoon een invul vak waar <instancename> instaat.. en daar moet je dat dus invullen..
en met een instancename spreek je dus alles aan, ook mc's en buttons..

belachelijk dat je dat nog niet lijkt te weten trouwens.. :S
maar goed lees dit anders ook ff:
http://www.actionscripts.org/tutorials/beginner/instances/index.shtml
en lees anders gewoon maar de 1ste 3 van:
http://www.actionscripts.org/tutorials.shtml

josko
%Europe/Berlin %690 %2005, 17:33
mijn as kennis is laag.
maar dit vind ik toch raar. ik heb nu bij instance het geoie ingevuld. nu krijg ik dus dit[zie blijage] als ik het test en na 2 sec is het weer leeg..:s iemand een verklaring

theFlashWizard
%Europe/Berlin %741 %2005, 18:48
hij zet een path naar een mc in je textfield?
maar em.. wat moet ik voorderest zien aan een plaatje?
heb je bijv wel de var bij de property's leeggemaakt?
heb je als instancename wel een unieke naam?

en heb je wat aan de tuturials?

josko
%Europe/Berlin %743 %2005, 18:50
hij zet een path naar een mc in je textfield?
maar em.. wat moet ik voorderest zien aan een plaatje?
heb je bijv wel de var bij de property's leeggemaakt?
heb je als instancename wel een unieke naam?

en heb je wat aan de tuturials?

de var bij property is niet leeg, dat i dus ene probleem?
instance neem = uniek als die leeg is.
aan een plaatje zien:p

vier atributen:
schoppen - seks
harten - liefde
ruiten - geld
klavers - ruzie

en verder bij vragen stellen meoten ze overeenkomstig zijn..

josko
%Europe/Berlin %744 %2005, 18:52
hij geeft nu de var leeg is niks weer, maar ook geen dingen als _level0.seks ofzo

theFlashWizard
%Europe/Berlin %829 %2005, 20:54
sorry ik kan absoluut niet inschatten wat je allemaal gedaan hebt..
en wat is nou de instancename dan?
want die zin "instance neem = uniek als die leeg is." snap ik nie..
heb je die tuturials eigenlijk al doorgenome?

flashfreak
%Europe/Berlin %843 %2005, 21:14
en Josko, gelieve je taalgebruik echt aan te passen, ik en waarschijnlijk mijn medeflashers hier verstaan er niets van...
theFlashWizard zit er op, maar je moet de code goed gebruiken, wat je beter kan doen is de code op een speciaal daarvoor gezet frame plaatsen (overzichtelijk).
Ik heb geprobeerd het probleem te reconstrueren, maar ik snap het niet, ik vind nergens een fout...
kan je anders een trace plaatsen?

if(schoppen==1)
trace("Alles werkt");
seks.text = "weinig";
}

ben je zeker dat je de instancenaam perfect hebt ingevuld?
Flash MX 2004 is hoofdlettergevoelig...

mateo)
%Europe/Berlin %855 %2005, 21:31
ok, even basic dan. stel je voor je hebt een variabele. dat is een dingetje waar je een bepaalde waarde aan kan geven en afhankelijk van wat er precies in het script gebeurt weer een andere waarde aan kan geven.

bijvoorbeeld:

var a = "seks";
var b = "jeroen"
var lelijk = "jeroen";

if(b == lelijk){
a = "geen seks"
}

(met '==' vergelijk je twee variabelen met '=' geef je een waarde aan een variabele)

open nu een nieuw flash bestand
zet op het eerste frame de actie:
a = "seks";
zet nu een tekstveld op de 'stage' (dat grote witte veld) en kijk eens naar de properties (de eigenschappen) van het tekstveld. Zet het tekstveld op 'Dynamic Text' met het uitklapmenuutje linksboven. Daarmee 'zeg' je dat de inhoud van dit tekstveld kan veranderen. Static Text is altijd hetzelfde (en Input Text is om in te voeren). Onder dat uitklapmenuutje staat in het grijs '<Instance Name>'. Daar heeft the flashwizard het de hele tijd over, maar kijk nu maar eerst even verder naar rechts en naar beneden naar het invoerveldje met 'Var:' ervoor. Met 'Var' kan je een variabele koppelen aan je tekstveld: Elke keer als de variabele verandert, past het tekstveld zich automatisch aan. Probeer het maar eens: Type in het 'Var' veld a (de naam van die variabele die je al eerder een waarde had gegeven) en test je movie. Als het goed is, staat er nu 'seks' op je pagina (en dat wou je de hele tijd).

Nu zegt de flashwizard, en daar heeft hij gelijk in, gebruik liever niet dat 'Var'-veld. Maar daarover misschien meer in les 2...

josko
%Europe/Berlin %904 %2005, 22:42
jongens mijn excuses voor het taalgebruik, ik ben een achterbuurter.
verder kom niet met statement vergelijkingen in basis, ik beheers
php,javascript,html... niet echt nodig. verder snap ik het grootste gedeelte vandatabses, alleen te lui om sql te leren. ik heb absoluut geen if variable ==[gelijkaan] enz.. nodig..
daarkom je twee manden te laat mee toen snapte ik dat niet. verder, ik kan ook geen problemen traceren maar hij doet het niet!

---
don't mess with the streets, i only give beats,
where our people meets, you just give neats.

--

josko
%Europe/Berlin %905 %2005, 22:44
btw ik heb zelf ook enkele tutorials geschreven maar die zijn eene rotzooi omdat ik het in een halfuurtje gemaakt heb. en verder, zoals je mischien snapt snap ik vrij veel meer dan jullie denken, alleen wil het neit werken.
ik heb in php een html tester voor bezoekers gemaakt, dus scripten ken ik wel.

theFlashWizard
%Europe/Berlin %023 %2005, 01:33
waarom zijn die tuturials rotzooi omdat jij iets in een halfuur gemaakt hebt? of snap ik je zinne weeris nie ?
waarom denk jij geen if's nodig te hebbe?
waar kome we 2 maanden te laat mee?

door tracen kan je de problemen juist oplossen..
zoek maar op in flash wat je met trace() kan..

Fatty Owl
%Europe/Berlin %025 %2005, 01:37
waarom zijn die tuturials rotzooi omdat jij iets in een halfuur gemaakt hebt? of snap ik je zinne weeris nie ?
waarom denk jij geen if's nodig te hebbe?
waar kome we 2 maanden te laat mee?

door tracen kan je de problemen juist oplossen..
zoek maar op in flash wat je met trace() kan..
je snapt zijn zinnen weer eens niet. hij zegt dat zijn tutorials (de tutorials die hij zelf gemaakt heeft) rotzooi zijn. reden: hij heeft ze in een half uur in elkaar gestoken.

theFlashWizard
%Europe/Berlin %026 %2005, 01:38
hij, die niet weet wat instancenames zijn, zegt dat ie die tuturials gemaakt hebt? :S:S

Fatty Owl
%Europe/Berlin %027 %2005, 01:40
hij, die niet weet wat instancenames zijn, zegt dat ie die tuturials gemaakt hebt? :S:S
:rolleyes: wat zijn we weer lief voor elkaar :rolleyes:

flashfreak
%Europe/Berlin %344 %2005, 09:15
Tja, FO, hij is het wel aan het upscrewen om het effe lelijk te zeggen, hij is te koppig, en als we hem een oplossing aanrijken wil hij ze niet, tja, zo kunnen we lang bezig zijn, niet?

josko
%Europe/Berlin %462 %2005, 12:06
wat jullie doen is de basis uitleggen aan iemand die dat neit nodig heeft.
ik ken het trace, maar die vind niks. ik ken if statements,dus doe hoef je me niet uit te leggen. ik zei verder dat ik zelf enkele tutorials heb gemaakt, maar dat die vrij onduidelijk zijn. zal ze binnenkort wel herschrijven....

Fatty Owl
%Europe/Berlin %666 %2005, 16:59
..
kan je anders een trace plaatsen?

if(schoppen==1)
trace() = "Alles werkt";
seks.text = "weinig";
}

Flash MX 2004 is hoofdlettergevoelig...
ik doe trace altijd zo: trace("alles werkt")
is jouw manier beter of is het gelijk?

Flasher
%Europe/Berlin %673 %2005, 17:10
trace("message");
werkt...

trace() = "message";
werkt niet...

flash geeft een duidelijke error:
Left side of assignment operator must be variable or property.

Duidelijk genoeg toch???

Fatty Owl
%Europe/Berlin %685 %2005, 17:27
dus is de code van flashfreak fout...?

flashfreak
%Europe/Berlin %725 %2005, 18:25
ja, ik had een fout gemaakt, ik zal deze dan ook aanpassen, bedankt om me er op te wijzen.

Fatty Owl
%Europe/Berlin %739 %2005, 18:45
joske,if(schoppen==1){
var seks = "weinig";
}is fout omdat er var voorstaat.
haal var weg en het werkt (als je het niet met instancenaam doet en wel met var)
dus dit is het resultaat:if(schoppen==1){
seks = "weinig";
} en de var van je texfield is dan seks

theFlashWizard
%Europe/Berlin %761 %2005, 19:16
trace() kan je op zoveel manieren toepassen om dingen te debuggen.. ik betweivel eerlijk gezegt dat jij alle mogelijkheden gebruikt..
het maakt me niet uit wat voor tuturials jij gemaakt hebt.. Tgaat erom dat jij bepaalde gelezen hebt..

flashfreak, eindelijk iemand die et met me eens is :)

Dauntless
%Europe/Berlin %764 %2005, 19:20
Josko: Je zegt constant dat je de basisch kent. Je kent misschien wel javascript en zo, maar bij flash komen er nog heel wat meer dingen zien. Zo bv instancenamen en paden. Je zegt dat je de basis dus goed kent echter weet je niet wat een instance naam is. Ook zit je alle hulp hier zowat direct af te kraken zonder ook maar eens te kijken naar wat er echt staat... Voor zover ik zie was je al lang geholpen als je in die tutorials had gekeken, of als je eens goed naar TheFlashWizard geluisterd had. Ook is je nederlands niet echt duidelijk. Je zegt dat het niet je hoofdtaal is? (ja, ik weet niet wat een achterbuurter is...) Maar herlees je zinnen dan een paar keer voor je ze post... Dat helpt ook al veel!

Luister naar de mensen die je proberen te helpen... Je babbelt er gewoon langs door en kijkt bijna niet naar de hulp die je aangeboden wordt. Gelieve dus duidelijk te zeggen wat je hebt, wat je gedaan hebt, wat er niet werkt, wat er wel werkt, etc ... Dan ben jij veel sneller geholpen en kost het minder moeite voor ons om uit te zoeken wat je nu exact bedoelt...

flashfreak
%Europe/Berlin %766 %2005, 19:23
Trouwens, om eerlijk te zijn vind ik het niet echt een denderend excuus "ik ben een achterbuurter", so what, je bent naar school geweest (gaat).
Ma ja, ik drijf offtopic...
het best is idd te werken met de methode van TheFlasWizard.
En deze staat hier al erg lang...

josko
%Europe/Berlin %708 %2005, 18:00
sommige mensen hebben geen toegang tot lessen. en verder,
wat betreft die basis, hij poste uitleg over if statementsenzo, die je overal tegenkomt...

Dauntless
%Europe/Berlin %712 %2005, 18:05
Geen toegang tot lessen maar wel toegang tot een goede computer + MacroMedia flash van zo'n 800€ ?

Maar anyway, kan je nu eens DUIDELIJK je vraag posten in een NIEUW TOPIC waar je duidelijk zegt WAT je wil, WAT JE GEPROBEERD HEBT, WAT NIET WERKT, etc...

theFlashWizard
%Europe/Berlin %769 %2005, 19:27
en waarom mijn script niet werkt, want iedereen is het met me eens dat die zou moeten werken en werkt als je hem goed gebruikt. en ga je niet in op dit laatste vriendelijke verzoek hoef je niet meer op mijn hulp te rekenen..

josko
%Europe/Berlin %887 %2005, 22:18
ik ben het ook eens dat ie zou moeten werken. alleen om een of andere vage reden gebeurt er dus helemaal niks...
en bovendien, laatste keer dat ik keek, studio mx 2004 =gratis.
en verder op een manier die ik zowel niet mag promoten of noemen maar die iedereen snapt.

[en ga niet uit van goeie computer]

theFlashWizard
%Europe/Berlin %902 %2005, 22:38
ja maar je laat ons ook niet zien hoe je het probeerde.. waardoor we je niet konde helpe..