PDA

Volledige versie bekijken : Mijn wiskundeknobbel is op onbetaald verlof..

+oMÁz_
%Europe/Berlin %554 %2006, 13:19
hi folks_

stel, je hebt twee draggable mc's. En die moeten in de buurt van elkaar blijven.
Ik zou denken, de distance via de respectievelijk _x & _y waarden berekenen en daar een limiet op plaatsen, maar dan zou ik uit die x en y waarden een soort radius moeten kunnen berekenen. Mijn wiskundeknobbel is echter op onbetaald verlof.

Anyway, de mc's bewegen ook uit zichzelf via een onEnterFrame. Wanneer ze dan te ver uit elkaar sjezen, moet ik ze terug naar elkaar zien te bewegen. En daar zit ik sowieso vast. Ik kan de radius (als ik die dan heb) trachten te verkleinen door ze naar ergens te laten bewegen, maar hoe definieer ik die ergens.

Soit; I should google voor een tutorial die dit in den beginne wat benaderd.
Ik maakte al verschillende mooie volzinnen met 'clip', 'keep', 'distance', 'flash', 'radius', ...
Maar dat levert niet zo heel veel op.
Zie daar de eigenlijke vraag; where to go and have a look? :#

clan-kill3r
%Europe/Berlin %558 %2006, 13:24
bol.com, zoekactie: flash
daarna ff een boek bestellen.

Ik ben zelf ook nog lerende maar je zult steeds de positie moeten opvragen met het onEnetrframe event. Daarna de ene van de andere aftrekken, dit is het verschil in afstand. Dan laat je met een if tracken of deze afstand b.v. kleiner is dan 100, als dat zo is gooi je wat bij de ._x waarde van een object, is het niet zo dan haal je er wat van af of doe je er niks mee.
Ik zal eerst proberen het ding alleen horizontaal of verticaal werkende te krijgen.

+oMÁz_
%Europe/Berlin %561 %2006, 13:29
hey goeie tip; eerst even horizontaal en verticaal proberen. Eerst wandelen en dan pas lopen. gelijk heb je..
Hoedanook, extra tips steeds welkom.

cheerio!

Invisible
%Europe/Berlin %564 %2006, 13:32
Je moet de 'distance' tussen de twee objecten berekenen m.b.v de stelling van pythagoras.

Uit m'n hoofd: (kan dus een foutje tussen zitten)

distance = Math.sqrt(Math.pow(mc1._y - mc2._y,2)+Math.pow(mc1._x - mc2._x,2));

mc1 en mc2 zijn dan natuurlijk de twee MovieClips waar je de afstand van berekend.
Je kunt dit ook wel helemaal uitschrijven voor het overzicht.

Daarna zou je misschien iets van physics moeten leren in Flash, hoe je iets elastisch maakt.

+oMÁz_
%Europe/Berlin %610 %2006, 14:39
nice!
Pythagoras natuurlijk. Should've known..
En die elasticiteit; daar heb ik al wat mee zitten rommelen.
Ik kan verder.
Thanks iedereen!