PDA

Volledige versie bekijken : groeiende plant

lryd2l
%Europe/Berlin %591 %2005, 15:11
Yips,

Hoe zet ik best een groeiende plant in animatie? begin nog maar juist met animatie :s

mvg, ryd2

Mitch
%Europe/Berlin %595 %2005, 15:17
Maak eerst een lange timeline.

Dan maak je een groene steel (in het klein) en zet je die op de eerste frame.

Dan maak je een keyframe op een later frame in de timeline. Op die keyframe pas je de steel zo aan zoals die er op het laatste moment uit moet zien (alleen de steel).

Dan selecteer je alle frames en doe je tween > shape tween.

Ik vind dit wel een leuke animatie opdracht, misschien dat ik ook een plant ga maken binnekort. Dan maak ik ook wel een uitgebreidere uitleg mocht dat nodig zijn.

lryd2l
%Europe/Berlin %605 %2005, 15:31
thx maar gaat dat dan zijn alsof ze echt groeit of alleen dat ze vergroot?

xtr0
%Europe/Berlin %610 %2005, 15:39
probeer het uit zou ik zeggen

Mitch
%Europe/Berlin %613 %2005, 15:42
thx maar gaat dat dan zijn alsof ze echt groeit of alleen dat ze vergroot?

Nee hoor, in dit geval ben je zelf het limiet. De mogelijkheden is met deze methode onbeperkt en afhankelijk van jezelf :cool:

Maar misschien dat ik er vandaag ook eentje gaan maken als ik even wat anders wil doen :)

Charlez
%Europe/Berlin %689 %2005, 17:32
Met een mask lijkt het me het gemakkelijkst... toch?

WernerL
%Europe/Berlin %774 %2005, 19:35
Maak eerst een lange timeline.

Dan maak je een groene steel (in het klein) en zet je die op de eerste frame.

Dan maak je een keyframe op een later frame in de timeline. Op die keyframe pas je de steel zo aan zoals die er op het laatste moment uit moet zien (alleen de steel).

Dan selecteer je alle frames en doe je tween > shape tween.

Ik vind dit wel een leuke animatie opdracht, misschien dat ik ook een plant ga maken binnekort. Dan maak ik ook wel een uitgebreidere uitleg mocht dat nodig zijn.
Heej interessant. :D Zo simpel, zo'n leuk effect. Heb het mee uitgeprobeerd.

Mitch
%Europe/Berlin %775 %2005, 19:37
Probeer dan ook is wat met modify > shape > add shape hint ;)

disasp
%Europe/Berlin %406 %2005, 10:45
kunnen jullie even naar mijn plant kijken members.lycos.nl/plant.swf

disasp
%Europe/Berlin %407 %2005, 10:47
sorry
members.lycos.nl/disasp/plant.swf

disasp
%Europe/Berlin %408 %2005, 10:48
ik ben hier niet egt goed in wahhah http://members.lycos.nl/disasp/plant.html

Mitch
%Europe/Berlin %411 %2005, 10:52
Ziet er goed uit!

Misschien alles een stukje geleidelijker dus wat langzamer.

*ps je kan een reactie van jezelf gewoon editten

disasp
%Europe/Berlin %423 %2005, 11:10
owkaj ik zal er aan werken tnx ps dat wist ik niet ;)

vectorboy
%Europe/Berlin %445 %2005, 11:41
Hmm, zoals charles zegt lijkt een mask me een beter idee!

Charlez
%Europe/Berlin %489 %2005, 12:45
***, HET IS CHARLèZ... :)
Ja idd, dat is zeker (denk ik toch) het simpelste, maar ik wou net ff kijken naar je plant maar de pagina bestaat niet meer ... :'(

Mitch
%Europe/Berlin %501 %2005, 13:01
Ik zou het doen met shape tween :p lekker puh!

Maar met een hoop gepriegel kan je daar ook leuke dingen mee maken :)

disasp
%Europe/Berlin %669 %2005, 17:04
hij is der weer hoor
;) members.lycos.nl/disasp/plant.html

disasp
%Europe/Berlin %671 %2005, 17:06
owjah kan iemand mij mischien helpen met een loeping in de stengel van de plant ik heb zojuist de lessen van flash dus bekeken van macromedia zelf maar ik kan daar niks in vinden ik wil dus dat de stengel groeit maar dat er een looping in de stengel zit maar dat kan niet met een redelijk simpele mask tnx alvast en mitch zou jij kunnen zeggen hoe jij dat zou doen met shape tweening dan ?

trepanic
%Europe/Berlin %765 %2005, 19:22
wow! disasp, dat is vet! hoe heb je dat gedaan?

disasp
%Europe/Berlin %924 %2005, 23:10
eerst maak je kronkelende stengel daaar zet je een mask overheen en dan 1 blaadje en daar zet je ook mask overheen en dan op de goed punten de blaadjes movieclip plaatsen

disasp
%Europe/Berlin %925 %2005, 23:12
mitch kan jij mij ff vertellen hoe jij dat zou doen met die shape tweening dan want daar snap ik dus niet veel van hoe maak je bijvoorbeeld een looping
dat kan niet met mask

Mitch
%Europe/Berlin %934 %2005, 23:25
Hmm een looping wordt al lastiger dat zou makkelijk gaan met een mask. Je moet is proberen goed te kijken naar frame per frame en blijven aanpassen totdat het goed is.

Een loop is eigenlijk een draaiende beweging dus als je een mask maakt die ronddraait zou het moeten kunnen.

Shape tween is uitermate geschikt om echt vormen te laten veranderen.

Ik wil dit zelf ook is echt goed proberen, maar heb daar niet echt tijd voor. Maar als ik het ga doen dan ga ik er een tutorial van proberen te maken. Dat ben ik immers nog verschuldigd :)

BDisOKE
%Europe/Berlin %936 %2005, 23:29
Shape tween is uitermate geschikt om echt vormen te laten veranderen.
:)

Mja, alleen moet je je vormen wel heeeel simpel houden, anders gaat het fout.
Ik zou de hele stam tekenen.
genoeg keyframes maken voor de hele lengte van je animatie.
en vervolgens van achter naar voren frame voor frame een stukje weg gummen. :)
Dan heb je het meeste controle.

disasp
%Europe/Berlin %942 %2005, 23:37
is goed ik verheug me op de tut dit vind ik uiterst moeilijk met een draaiende mask maar goed hoe kan je hier zien of er nog wat bijgeplaatst is in het forum waarjij ook gepraat heb tnx alvast mensen

jimbo
%Europe/Berlin %838 %2006, 20:07
marf

tvs
%Europe/Berlin %883 %2006, 21:12
marf?

xtr0
%Europe/Berlin %903 %2006, 21:40
waar slaat dat op? :o cker zo'n spammer

disasp
%Europe/Berlin %904 %2006, 21:42
jimbo

disasp
%Europe/Berlin %904 %2006, 21:43
hier is mijn groeiende plant voor degene die em nog wouden zien http://www.goodoffers.nl/webdesign/portfolio/animatie%20plant/plant.swf

xtr0
%Europe/Berlin %908 %2006, 21:48
ziet d'r mooi uit :)

tvs
%Europe/Berlin %909 %2006, 21:49
coowl!:) maar die planten groeien echt met een rechte lijn, mask dus, en dat wil k op de een of andere manier voorkomen,, weet alleen nog niet hoe :p

Daann
%Europe/Berlin %932 %2006, 22:22
je kan bijv de stengel met een mask maken maar de bladeren laten vergroten, dan krijg je ook een mooi effect

behived
%Europe/Berlin %357 %2006, 08:35
op http://www.chalmersestate.com staat ook een groeiende plant, alleen totaal ander principe, volgt de muis. Als dit iemand kan helpen wil ik dit wel in een aparte fla zetten en hier posten.

Daann
%Europe/Berlin %409 %2006, 09:50
zeker weten!

behived
%Europe/Berlin %428 %2006, 10:17
voila, heb hem voorzien van wat comments.
Indien iemand suggesties heeft om de code te verbeteren, ga je gang want het is niet optimaal gescript.

disasp
%Europe/Berlin %520 %2006, 12:28
de vraag was hoe je een groeiende plant in een animatie zet maar ditis zeker ook wel grappig ik had em trouwens al een keer gezien in de testcase
!!! vet

disasp
%Europe/Berlin %521 %2006, 12:30
hoe bedoel je trouwens met een rechte lijn ??? ik heb nu ook aan heel klein plantje voor een website gemaakt met een kleine looping erin het maakt egt niet uit hoe je het doet maar ik zou ht met een mask doendie verandert of frame bij frame als je loopings wilt !

thejukilo
%Europe/Berlin %894 %2006, 21:28
euhm behived, hoe komt dat op de site dat ene blad niet verschijnt ?
en in de .fla wel, als je begrijpt wat ik bedoel, er is zo'n blad dat steeds in het midden blijft staan in die .fla, maar op de site niet, hoe komt dat ? ik krijg dat niet weg :(

W-design
%Europe/Berlin %916 %2006, 22:00
inweze kan ik dit effect met masks ook toepassen op brushes? toch?
tips/tuts. hierover?

behived
%Europe/Berlin %491 %2006, 11:47
aangepast...

W-design
%Europe/Berlin %729 %2006, 17:30
@behived, ik krijg hem niet geopend? kan het te maken hebben met dat ik flash mx versie heb?

behived
%Europe/Berlin %339 %2006, 08:09
ja, het is gemaakt met flash mx 2004

Hend
%Europe/Berlin %692 %2006, 16:37
Hey mensen,

Was onlangs ook op zoek naar een vloeiend groeiende plant en had het idee dat actionscript daar wel bij zou kunnen helpen. Uiteindelijk heb ik ongeveer voor mekaar gekregen wat ik wilde door een klein stukje van de steel steeds te dupliceren. Check en cheniet!
Cheers! 8D

ivis
%Europe/Berlin %495 %2007, 11:53
Hey mensen,

Was onlangs ook op zoek naar een vloeiend groeiende plant en had het idee dat actionscript daar wel bij zou kunnen helpen. Uiteindelijk heb ik ongeveer voor mekaar gekregen wat ik wilde door een klein stukje van de steel steeds te dupliceren. Check en cheniet!
Cheers! 8D

Dat ziet er erg goed uit. [^] petje af!
Zou je ook de script of het .fla bestand voor dit effect willen posten?

alvast bedankt! U da man :D

raffa
%Europe/Berlin %509 %2007, 12:12
diasp jou link doet het nog steeds niet en ik zou hem wel graag willen zien??
Ook heb ik voor een banner laatst ook zo`n effect gemaakt alleen snapte ik er toen nog niet veel van ... ik zal hem snel posten !

Hend
%Europe/Berlin %870 %2007, 21:53
Ik kan de fla zo gauw niet vinden. Zal kijken of ik 'm nog ergens tegenkom. Het idee is simpel: de basis is een rechthoekje in een movieclip dat langzaam breder wordt. Die clip volgt een motion guide in de vorm van de stengel. Terwijl ie die volgt, dupliceert de rechthoekclip zichzelf zodat je een sliert van breder wordende steelstukjes achter mekaar krijgt die vanaf onderaan breder lijkt te groeien. Als ie op het eind is zet je alle stukjes stop zodat ie niet tot bovenaan dik groeit.
Mocht ik de fla vinden, dan post ik 'm nog wel ff.
Cheers!

Dauntless
%Europe/Berlin %915 %2007, 22:58
En we gaan geen jaren oude topics omhoog halen :).