PDA

Volledige versie bekijken : action script menu vraagje

vleesch
%Europe/Berlin %486 %2005, 12:39
hi,

ik ben bezig met een website voor mijn bedrijfje, maar ik ben totaal noob als het om action script gaat. wat ik probeer voor elkaar te krijgen zal ik nu proberen uit te leggen :)

ik heb een menu balk met 4 knoppen. wanneer er op een knop wordt geklikt verschijnt er tekst over dat onderwerp in beeld, de tekst zakt van bovenaf naar beneden in het scherm. als ik nu op een andere knop klik, wil ik dat die tekst het scherm uitschuift naar beneden, en dat de tekst van de zojuist aangeklikte knop het beeld in komt. het scherm moet zeg maar steeds worden opgeruimd voor de nieuwe tekst. dus hoe laat ik een knop weten dat hij 'on release' eerst de vorige tekst uit beeld schuift. om een idee te krijgen van wat ik wil kun je ff hier (http://www.xs4all.nl/~sethzor/) kijken naar wat ik tot nu toe heb. (klik op bedrijfsinfo)

als iemand hier een oplossing voor weet dan hoo rik het graag
alvast bedankt!

grtz seth

Ea.Z
%Europe/Berlin %510 %2005, 13:15
oh, wel... lijkt me simpel...
kzal het in enkele stappen uit (proberen te) leggen...
dus je bent al zover dat je een txt inrolt...
wel...
1.maak op die timeline waar je je txt naar beneden inrolt alle andere animaties
(dwz de 4 texten inrollen en weer uitrollen, mooi na elkaar)
vb:
frame 1 frame 15 frame 30
nix txt in txt uit

dit zet je mooi netjes naast elkaar
2 nu geef je elke eerst frame van het desbetreffende item een simpele label
vb

info
frame 1 frame 15 frame 30
nix txt in txt uit

zo... nu op de laatste frame van elk item wat actionscript zetten...
je klikt nu op de frame waar waar je item (bv info) helemaal uit het beeld is(laatste frame van je stukje info-movie)
daar zet je het volgende actionsript in
gotoAndPlay(_root.nxt); //_root.nxt is een variable die onthoud wat ons volgende item is

nog mee? goed, dan
nu klik je een van je buttons aan, (bv, info)
open nu het actionscript paneel, daar gaan we nu acties toekennen an je button

on (release){ // als je de button loslaat
_root.nxt = "info"; //volgende item wordt 'info'
_root.play(); //doet je movie spelen. als je weergave in een movieclip is moet je die _root vervangen door het path naar de movieclip waar alles gebeurt
}

dit moet je op alle buttons doen, en op alle item op je timeline... ik weet niet of je het verstaan hebt (hopelijk) anders moet je maar eens rondzien op het forum, er zijn al veel zulke vragen gesteld...

in ieder geval: succes ermee

vleesch
%Europe/Berlin %527 %2005, 13:38
heel erg bedankt voor je reply, keb t prima verstaan :)
ik heb t nog niet geprobeerd maar zoals ik t nu lees vraag ik me 1 ding af; ik moet de complete animaties van de rollende teksten maken. dus de tekst komt in beeld en de tekst verdwijnt weer. is het niet zo dat de tekst nu ineens doorschuift? hoe weet de animatie wanneer hij stil moet staan zodat de tekst gelezen kan worden? ik kan natuurlijk aangeven met stop(); wanneer de animatie moet stoppen. maar hoe kan de animatie dan verder gaan (txt het beeld uitschuiven) als ik op een andere knop klik?
ik ga nu naar huis om ff te proberen hoever ik hiermee kom.
tnx!

Ea.Z
%Europe/Berlin %533 %2005, 13:47
oei! juist !!
op de frame waar de text goed staat, moet een 'stop()' komen.. (kvergeet dus het belangrijkste...
dus op die frame zal hij dan stoppen.
je button zelf vertelt bij de on(release) dat de root mag voort doen, (play()) dus dan gaat ie de txt uitrollen, en dan naar de volgende sectie springen, mee?

succes ermee

vleesch
%Europe/Berlin %652 %2005, 16:40
bedankt, het werkt nu prima! :D