PDA

Volledige versie bekijken : Invisible button deactiveren

Menneke
%Europe/Berlin %488 %2006, 11:43
Boven alle layers en movieclips heb ik een invisible button gemaakt die het oppervlak van het hele document omvat. De knop moet bij onRollOver en onRollout zorgen dat de alpha van een movieclip gewijzigd wordt zodat deze MC onzichtbaar/zichtbaar is. Hierdoor komen de eronder gelegen knopjes in het zicht zodat ze gebruikt kunnen worden. Welnu, het (on)zichtbaar maken van de MC werkt perfect. Wat niet fijn is, is dat alles onder de invisible button niet meer te gebruiken is. Alleen de invisible button is nog te gebruiken. Hieronder een overzichtje van de laagstructuur met de onderdelen die het bevat en waarbij de eerstgenoemde ook de bovenste laag is.

action - alle actionscript
invisible - de invisible button
overlay3 - MC om de knopjes (on)zichtbaar te maken
overlay2 - MC om een semi transparante box voor tekst te maken
overlay - MC om een semi transparante box voor tekst te maken
buttons - alle knoppen
movieclip - Hier worden afbeeldingen in geladen
preloader - preloader
background - background

Ik heb geprobeerd om de layer 'invisible' met de invisible button te verplaatsen tussen de layers 'buttons' en 'movieclip'. Dan lijkt het te werken, maar wanneer ik met de muisaanwijzer over een knop op de 'button' layer ga, dan verlaat ik blijkbaar de layer 'invisible' en dan treedt de onRollOut in werking; de knoppen worden verborgen achter de MC op 'overlay3'.

Heeft iemand een idee hoe ik gebruik kan blijven maken van de invisible button zonder dat de functionaliteit van de layer met buttons geblokkeerd wordt?

Of is het mogelijk om aan een ander element de gewenste acties te plakken. Bijvoorbeeld aan het totale document?

Menneke
%Europe/Berlin %633 %2006, 15:11
Okay, ik heb inmiddels iets geprobeerd. Als ik nou eens onRollOver en onRollOut acties aan de movieclip die de buttons verstopt d.m.v. alpha hang en dan die movieclip zo groot als het document maak en de MC vervolgens voorzie van een zwarte rechthoek die over de buttons valt.

Helaas, hetzelfde probleem, alleen nu met de MC in plaats van de invisible button...

Soyono
%Europe/Berlin %682 %2006, 16:22
Ik weet wel hoe je een button kan deactiveren, maar dat is niet echt wat je in dit geval wilt denk ik.

Waarom zet je niet alles dat bij rollOver en rollOut (on)zichtbaar moet worden allemaal in een MovieClip, met daarin een doorzichtige graphic met het formaat van je stage om direct een rollOver te krijgen.

Menneke
%Europe/Berlin %695 %2006, 16:41
Goed, ga ik doen. Ik heb een movieclip gemaakt met de naam mc_buttons en daarin alle knoppen geplaatst die (on)zichtbaar moeten worden gemaakt. Is het de bedoeling dat ik de graphic in fotosjop maak of kan dat in Flash? Waaraan hang ik nou de OnRollOver?

Soyono
%Europe/Berlin %730 %2006, 17:31
Graphic
Met de Rectangle Tool maak je een vierkant zonder stroke eromheen.
Rechtsklik > convert to symbol > selecteer graphic en geef het een naam > ok
Nu heb je een graphic > klik erop ga naar properties > zet bij Color: Alpha 0 %
Geef de graphic nu de juiste afmetingen zodat hij je stage beslaat(als je dat nog niet met de Rectangle Tool had gedaan).

MC
Die graphic zet je in je MC samen met je buttons.
(Dit doe je dus om de hit-zone van de MC te vergroten)

Klik op de MC en vul bij Properties <Instance Name> een naam in.
Bij de actions van de MC zet je:

on(rollOver){
_root.naam.gotoAndPlay(x);
}

Op de plaats van x zet je het gewenste framenummer van de MC.
Op de plaats van naam zet je de <Instance Name> van de MC.

Zo moet het lukken denk ik ;)

Succes

Menneke
%Europe/Berlin %802 %2006, 19:15
Bedankt voor de uitleg Soyono. Ik heb gedaan wat je hebt beschreven.
Steeds als ik een rollOver o.i.d. toewijs, dan zijn de knoppen niet meer te gebruiken. Ze komen onder de MC of Graphic of wat ik ook maak te liggen en zijn niet meer te gebruiken.

Kan het te maken hebben met het feit dat de buttons ook echt buttons zijn? Moeten het movieclips worden?

Soyono
%Europe/Berlin %902 %2006, 21:40
Ik heb geen idee hoe het allemaal werkt als je knoppen en movieclips in elkaar verwerkt, maar probeer dit script eens op de MC:

onClipEvent (enterFrame) {
if (this.hitTest(_root._xmouse, _root._ymouse, true)) {
this.nextFrame();
} else {
this.prevFrame();
}
}

bij rollover speelt hij vooruit, bij rollout speelt hij weer terug naar het begin.
Bij mij werkt een knop dan wel in een MC..