PDA

Volledige versie bekijken : License types Flex FDS

TheDutch
%Europe/Berlin %864 %2006, 21:44
Waldo, het valt mij op dat er te weinig informatie online beschikbaar lijkt omtrend de Flex Data Services/Flex Enterprise Services. Hierdoor weten weinig mensen ervan of weten mensen niet goed wat je er precies mee kunt doen. Ook zou een vergelijkingstabel voor FPS en FES erg handig zijn om een keuze te maken :).

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %884 %2006, 22:13
Ik neem aan dat je in je laatste zin FDS bedoelt ipv FPS, maarrrr...

Flex Data Services is de enige juiste en echte naam van het server component van het Flex Platform.
Het heette ooit Flex Enterprise Services (FES), maar is tijdens de beta (na overname door Adobe :P) veranderd van naam.

Als jij de vergelijking met FMS (Flash Media Server) bedoelt, dan is dat eigenlijk vrij simpel.
FMS werkt met server-side AS en het rmtp protocol. FDS werkt met xml configuratie bestanden en o.a. het rmtp protocol. FDS is bedoelt voor data-messaging, en dus niet zoals FMS voor AV-streaming. FDS heeft hele krachtige features aan boord voor chatapplicaties, realtime multiplayer games, en andere stroomlijn mogelijkheden van verschillende instanties van dezelfde applicatie (denk ook aan multi-user omgevingen, zoals bijv. een gezamenlijk whiteboard). FMS heeft daarentegen hele krachtige mogelijkheden voor streaming video en audio, en is daardoor dus heel erg geschikt voor webcam applicaties, live uitzendingen van concerten, zowel via video of alleen geluid, en vele andere toepassingen.

Van FMS en FDS zijn overigens beide developereditions te downloaden, en zoals Waldo al zei is er van FDS zelfs een gratis (iets beperkte) versie.
http://www.adobe.com/go/fms/
http://www.adobe.com/go/flex/

PS: en dan hebben we het nog niet eens over de integratie van CF, EJB en andere Java toepassingen met FDS!!

Tha Narie
%Europe/Berlin %884 %2006, 22:14
... voor FPS en FES ...
FPS of FDS? Of heb ik iets gemist? :D
FramesPerSecond

TheDutch
%Europe/Berlin %889 %2006, 22:20
Guys! Tik foutje hoor :P.

Ik weet wat FMS is TrueChaoz. Dat vind ik ook niet echt te vergelijken met FDS dus nee dat bedoelde ik zeker niet. FES is misschien van naam veranderd naar FDS (na de beta volgensmij) maar dan is er nog altijd de FDS Express Editie.

Wij hebben FES of zoals het nu heet FDS. Maar nu ik online wat zoek kan ik nergens goed een vergelijkingstabel vinden tussen de FDS en de FDS Express Editie. Is deze er niet of is hij moeilijk te vinden?

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %895 %2006, 22:30
Aaah kijk nu wordt het duidelijk, ik dacht het al dat je dat niet bedoelde, maar ik dacht wellicht dat er andere mensen zijn die dit lezen dan weten ze het gelijk te plaatsen, het was niet om jou te pesten ofzo ;)

Hmm, zover ik weet is FDS Express niks anders dan FDS, maar dan met de uitzondering dat het alleen maar op 1 CPU werkt. Waldo kan hier vast wel iets zinnigs met zekerheid over zeggen. Een duidelijke vergelijkingstabel heb ik ook nog niet voorbij zien komen, heb ook niet echt goed gezocht, maar wellicht omdat het maar 1 iets is, is dat ook niet echt nodig.

TheDutch
%Europe/Berlin %896 %2006, 22:31
het was niet om jou te pesten ofzo ;)
Mag best wel hoor ;).

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %900 %2006, 22:36
En ja mijn woorden staan ook op de Adobe website: "Start building applications today with the free Flex Data Services 2 Express, a single-CPU production license.". Lijkt mij toch echt duidelijk dan :) (uit een ver verleden toen het nog beta was, kan ik me ook herinneren dat er een maximaal aantal connecties was bij Express, maar ze zeiden al dat je dat maximum never nooit ging halen met een 'single-CPU license'.)

TheDutch
%Europe/Berlin %900 %2006, 22:36
Hmm, zover ik weet is FDS Express niks anders dan FDS, maar dan met de uitzondering dat het alleen maar op 1 CPU werkt. Waldo kan hier vast wel iets zinnigs met zekerheid over zeggen. Een duidelijke vergelijkingstabel heb ik ook nog niet voorbij zien komen, heb ook niet echt goed gezocht, maar wellicht omdat het maar 1 iets is, is dat ook niet echt nodig.
Zover als ik van Ben Forta e.a (tijdens seminars) heb meegekregen is dat FDS Express gelimiteerd is in zijn funcitonaliteit. Zo zou FDS (Enterprise) o.a. server-to-client pushing en synchronisatie functionaliteit hebben. De FDS Express Editie zou die niet krijgen. Maar er kan natuurlijk een andere weg in zijn geslagen die ik niet heb meegekregen :).

Nu ik mijn kennis wil uitbreiden om zeker te weten wat nu het verschil is, kan ik nergens een vergelijking vinden van Adobe.

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %901 %2006, 22:38
Net weer wat gepost boven jou post :P ^^^^^

Zover als ik van Ben Forta e.a (tijdens seminars) heb meegekregen is dat FDS Express gelimiteerd is in zijn funcitonaliteit. Zo zou FDS (Enterprise) o.a. server-to-client pushing en synchronisatie functionaliteit hebben. De FDS Express Editie zou die niet krijgen. Maar er kan natuurlijk een andere weg in zijn geslagen die ik niet heb meegekregen :).

Nu ik mijn kennis wil uitbreiden om zeker te weten wat nu het verschil is kan ik nergens een vergelijking vinden van Adobe.Inderdaad een correcte vergelijking zou heel mooi zijn. Ze zijn inderdaad wel een paar keer veranderd van strategie (al was die 'strategie' meestal maar van rumours of developerblogs gekomen).

TheDutch
%Europe/Berlin %905 %2006, 22:44
Waldo, mocht je dit lezen ... kan je wat toelichting geven? :).

Waldo
%Europe/Berlin %930 %2006, 23:19
TC heeft helemaal gelijk; helemaal geen resticties qua functionaliteit, wel single CPU en geheel gratis.

TheDutch
%Europe/Berlin %947 %2006, 23:44
Fijn! Opzich een hele goede weg ingeslagen door Adobe. Echter is het wel verwarrend dat er zo vaak gewisseld is van strategie waardoor het wat onduidelijker is geworden.

Hoe dan ook, I like it! Dank je Waldo voor de toelichting :D.

mech7
%Europe/Berlin %988 %2006, 00:42
Hmm de verwarring zal dan ook wel zijn doordat het helemaal niet duidelijk staat aangegeven op de website:

Flex Data Services 2, Department Edition US$6,000/CPU (limited to 100 concurrent users) Contact Adobe Sales
Flex Data Services 2, Enterprise Edition US$20,000/CPU

Waarom zou dat iemand in vredesnaam de Department edition kopen het is toch makkelijk mogelijk om 1 server op te zetten die 100 gebruikers tegelijkertijd aankan :S

Tha Narie
%Europe/Berlin %008 %2006, 01:12
Meeste servers draaien dual (of zelfs quad) core socket :) (99,99%)
SingleCPU is echt voor de developers die thuis een bakje hebben draaien :)

Alhoewel... ik heb zelf ook dual core, en meeste Desktops van tegenwoordig ook...
Neem aan dat CPU gelijk staat aan socket, en niet aan core :)

mech7
%Europe/Berlin %030 %2006, 01:44
Meeste servers draaien dual (of zelfs quad) core socket :) (99,99%)
SingleCPU is echt voor de developers die thuis een bakje hebben draaien :)

Alhoewel... ik heb zelf ook dual core, en meeste Desktops van tegenwoordig ook...
Neem aan dat CPU gelijk staat aan socket, en niet aan core :)

Nou meerdere cores is nog steeds 1 CPU bij mij :) en zo wordt dat ook vaak bij software geregeld, je hoeft ook niet 4 licenties van windows aan te schaffen als je een quadcore in je pc hebt zou een mooie boel worden dan :)

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %042 %2006, 02:01
Ik dacht ook inderdaad dat dit zo bij Flex is, ik kan mij herinneren dat ik dat ergens gelezen heb een tijdje geleden, alleen als je fysiek meerdere processoren hebt (dus niet meerdere cores) dan krijg je te maken met de verschillende licenties.

TheDutch
%Europe/Berlin %226 %2006, 06:26
Mech7 en TrueChaoZ jullie hebben gelijk wat betreft het dual cores verhaal. Ook mij is duidelijk verteld dat dual core processoren als 1 CPU worden beschouwd door Adobe. Het gaat in dit geval dus om fysiek meerdere CPU's :).

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %387 %2006, 10:17
Weer wat opgelost, yay! ;)
Maar dat is wel vet dus, ben even een Quadcore server bestellen :P

mech7
%Europe/Berlin %565 %2006, 13:34
Ummm volgens mij zit er hier een klein addertje onder het gras..

http://www.adobe.com/products/flex/productinfo/faq/#item-25

What is Flex Data Services Express?
Flex Data Services Express is a free, limited-production version of Flex Data Services 2 that allows the deployment of any single application on a single, nonclustered CPU. Developers can build and deploy one or more production applications that are deployed on a single CPU machine (defined as machines with only one processor) as long as no single application is running in production on more than one CPU.

What is the definition of a "single application"?
For the purposes of Flex Data Services Express licensing, an "application" is defined as both the SWF file that is downloaded from the server and the instance of Flex Data Services Express that is running on the server. Together, these make up the application. Developers can deploy as many individual applications as they want with Flex Data Services Express as long as each individual application is deployed only on a single physical CPU, subject to the clustering, load balancing, and kiosk restrictions previously mentioned.

Dus maar 1 applicatie :( technisch gezien zou je het dan dus geeneens voor development mogen gebruiken :S

TheDutch
%Europe/Berlin %582 %2006, 13:58
Bedankt voor de info mech7!

Voor development is er een Shared Development Server waar je bij Adobe een licentie voor kunt aanschaffen. Ik neem aan dat die goedkoper is dan de standaard FDS.

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %472 %2006, 11:19
Hmm dat is ook raar, 1 applicatie per server dus... pfff. Wel raar dat je 'gratis' 1 applicatie live kan laten draaien, maar als je meerdere (tests) wilt developen dat je daarvoor gelijk moet betalen. Maar goed, ik snap natuurlijk wel dat het niet een gratis programma is, maar snap het nut van FDS Express dan niet zo erg. Het is nu eigenlijk niet meer dan een oneindige trial.

Waldo
%Europe/Berlin %619 %2006, 14:51
Zo te zien kan je als developer dus wel gewoon meerdere applicaties in 'niet productie modus' draaien.

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %725 %2006, 17:25
Zo te zien kan je als developer dus wel gewoon meerdere applicaties in 'niet productie modus' draaien.O ok, dan is het lijkt mij verder geen probleem :) Zolang je je FDS Express dan ook echt als development server gebruikt :P

tvandenb
%Europe/Berlin %613 %2007, 15:43
Kan er nu iemande duidelijk vertellen wat het net allemaal inhoud.

Kan ik bv een applicatie ontwikkelen die door jan en alleman tegelijkertijd kan gebruikt worden, die gebruikt maakt van 1 database en toch via de free edition van Flex data services werkt. Of werkt het op een dergelijke manier dat van zodra je je applicatie online plaatst je de service dient aan te kopen (bv de enterprise). Want zeg nu zelf. Welk hostingbedrijf wil deze licentie nu aankopen om aan zijn klanten aan te bieden tegen zulke hoge kostprijs?

Ik wil gewoon weten of ik met de express versie die ik op kantoor wil installeren op de server, ook ergens bij een hostingbedrijf kan van zodra alles klaar is.

Tom

TheDutch
%Europe/Berlin %741 %2007, 18:47
De FDS Express licentie mag je commercieel gebruiken met zoveel verbindingen als je wilt. Er is alleen een restrictie op het aantal CPU's dat in de server mag zitten waar FDS Express op draait. Wanneer dat er meer dan 1 is dan mag je het niet draaien en moet je de "gewone" FDS kopen.

Wanneer er in de server op kantoor maar 1 CPU draait dan kan je daar prima FDS Express op draaien en alles op ontwikkelen. Wanneer het ontwikkelen klaar is kun je dan alles redelijk eenvoudig overzetten op de server van het hostingbedrijf waar ze FDS draaien :).

tvandenb
%Europe/Berlin %460 %2007, 12:03
En om misverstanden te voorkomen....
Wat is de definitie van 1 enkele CPU?

TheDutch
%Europe/Berlin %463 %2007, 12:08
Naar mijn weten een fysieke CPU :).