PDA

Volledige versie bekijken : Flex Seminar

Ajointje
%Europe/Berlin %696 %2006, 17:42
Adobe organiseert 2 gratis (!) flex seminaries in Brussel. Mss een aanrader voor diegene die nog niet vertrouwd zijn met flex. Meer info is hier (http://events.adobe.co.uk/events/cgi/event.cgi?country=ben&eventid=4098) te vinden.

friendly greetz

Dauntless
%Europe/Berlin %762 %2006, 19:17
Ik kan spijtig genoeg niet gaan :'(. 'k Had echt zo graag willen gaan!!! *** school :(

Waldo
%Europe/Berlin %778 %2006, 19:40
Overigens ook in Nederland: http://www.adobe.com/nl/events/

gelevogel
%Europe/Berlin %957 %2006, 23:58
Vast nep! Macromedia bestaat niet meer, hoe kunnen die nou evenementen organiseren ;)
Maar waarom niet lekker in Utrecht... :)

BernardV
%Europe/Berlin %969 %2006, 00:16
Vast nep! Macromedia bestaat niet meer, hoe kunnen die nou evenementen organiseren ;)
Maar waarom niet lekker in Utrecht... :)

Kijk eerst even naar het domein voordat je post :P
En daarbij ik ben er ook geweest een tijdje geleden in utrecht... toen kwam flex 2 net op de markt. Met onze grote vriend Waldo Smeets :)

Tha Narie
%Europe/Berlin %075 %2006, 02:48
Was ik ook, en TrueChaoz ook, en TheDutch ook :P

septunas
%Europe/Berlin %150 %2006, 04:37
Staat niks bij over prijs. Mag ik dan aannemen dat het gratis is?
Maar ja Flex zelf is niet langer gratis als ik het goed begrepen heb?
Ben anders wel geïnteresseerd.

TheDutch
%Europe/Berlin %238 %2006, 06:43
Staat niks bij over prijs. Mag ik dan aannemen dat het gratis is?
Ben anders wel geïnteresseerd.

Aanmelden
U kunt zich aanmelden door op de onderstaande knop 'Registreren' te klikken. Het seminar is gratis te bezoeken.

http://events.adobe.co.uk/events/cgi/event.cgi?country=nl&eventid=4100

Waldo
%Europe/Berlin %543 %2006, 14:02

En jawel, delen van Flex zijn ook gratis: De SDK (met UI component, classes en de compiler) en een single CPU server zijn beiden gratis. Je betaalt dus eventueel voor Flex Builder om sneller te ontwikkelen maar dat is geen vereiste, en je betaalt voor de server als je de gebruikt en als het op meer dan 1 CPU is.

BernardV
%Europe/Berlin %601 %2006, 15:26
Was ik ook, en TrueChaoz ook, en TheDutch ook :P

Er waren 2 seminars die dag 's ochtends en 's middags... ik was er 's ochtends..

Tha Narie
%Europe/Berlin %621 %2006, 15:54
Aaah wij smiddags, om daarna lekker vroeg naar huis te gaan ;)

123GoToAndPlay
%Europe/Berlin %921 %2006, 23:07
webcast????

Vast wel toch

Ajointje
%Europe/Berlin %999 %2006, 00:59
Kunnen diegene die dit seminarie bijgewoond hebben is hun bevindingen delen met ons?
Kwestie van te weten of het de moeite is om vervoer te gaan arrangeren.

thx

TheDutch
%Europe/Berlin %002 %2006, 01:03
Het ligt er maar net aan wat je kennis van Flex 2 al is. Wanneer je nog vrij weinig weet dan is het zeker raadzaam. Echter wanneer je al vrij veel gelezen en gespeeld hebt met Flex 2 dan heb je er denk ik weinig meerwaarde aan :).

gelevogel
%Europe/Berlin %034 %2006, 01:50
Titelbalk gaf eerst nog Macromedia aan inmiddels veranderd ;)

Ajointje
%Europe/Berlin %053 %2006, 02:17
Het ligt er maar net aan wat je kennis van Flex 2 al is. Wanneer je nog vrij weinig weet dan is het zeker raadzaam. Echter wanneer je al vrij veel gelezen en gespeeld hebt met Flex 2 dan heb je er denk ik weinig meerwaarde aan :).

Met andere woorden... flex for dummies.

<off topic>
Dat is iets wat ik spijtig vind aan die seminars; er wordt over't algemeen weinig gezegd over het niveau. Waardoor ik al enkele uurtjes (en geld voor mn treinticket) verspild heb met luisteren naar basisdingetjes of, omgekeerd ook, naar zaken die chinees voor me waren.
Vandaar dat ik me hier even informeer.
Kwestie van de speaker/audience ni te vervelen me mn vragen.
</off topic>

anyway; voor deze heb ik me terbinsjt ingeschreven.

septunas
%Europe/Berlin %194 %2006, 05:40
http://events.adobe.co.uk/events/cgi/event.cgi?country=nl&eventid=4100Al een geluk dat ik me niet gauw inschreef, dat is in Nederland, zo vroeg zie ik mezelf ook niet opstaan.
Blijkbaar denken ze dat ze in België Engels, spreken, die Amerikanen toch!!! Die denken dat Belgen er sowieso vanuit gaan dat alles gratis is. :)

gratis (!) hier (http://events.adobe.co.uk/events/cgi/event.cgi?country=ben&eventid=4098) Had ik Ajointje z'n bericht beter gelezen, had ik gelezen dat in Diegem, 't ook gratis is, maar ja wie vertrouwt Ajointje nu .. :D ;)

Oeps heb me denk ik 2x aangemeld. Je krijgt na inschrijving een knop te zien met 'college aanmelden', dacht ik doe dat, moet je noges alles bevestigen. Heb nu 2 inschrijvingsbevestigingen gekregen. Kan hun daar niet van op de hoogte brengen. Ze geven namelijk geen contact adres/mail..

Bon, wie gaat daar nog zijn in Diegem, de 31ste (is nu dinsdag)??
Iemand een idee hoe lang dat Pegasus Park in Diegem stappen is van 't station?

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %490 %2006, 12:47
Met andere woorden... flex for dummies.....Het ligt inderdaad ook vaak aan de vragen van het publiek en dus aan het publiek dat er zit, maar de vorige was inderdaad meer Flex voor dummies en Sales-people, oftewel hoe overtuigen we de development managers (en de mensen die bepalen waar het 'geld' naar toe gaat) om Flex te kopen terwijl we ook uitleggen wat het doet, is en wat je er mee kan.

Maar mocht je wat van Flex Data Services en de integratie met Java/CF/etc willen weten is het wel weer een aanrader. Het kan natuurlijk goed zijn dat de nadruk in deze seminar op andere dingen ligt, maar dat kan Waldo alleen maar bevestigen :P

Waldo
%Europe/Berlin %015 %2006, 00:21
Met andere woorden... flex for dummies.

<off topic>
Dat is iets wat ik spijtig vind aan die seminars; er wordt over't algemeen weinig gezegd over het niveau. Waardoor ik al enkele uurtjes (en geld voor mn treinticket) verspild heb met luisteren naar basisdingetjes of, omgekeerd ook, naar zaken die chinees voor me waren.
Vandaar dat ik me hier even informeer.
Kwestie van de speaker/audience ni te vervelen me mn vragen.
</off topic>

Terechte opmerking, ik denk dat wij (Adobe) dit beter moeten kunnen doen.

Over het algemeen kan je er wel van uit gaan dat dit soort gratis seminars de 'beginners' seminars zijn. Uiteindelijk zijn het marketing-achtige events om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met Flex. In dat geval richt je je op mensen die die kennis dus nog niet hebben ;-)

Waldo
%Europe/Berlin %017 %2006, 00:24
De nadruk in dit seminar zal meer liggen op de creatieve elementen van Flex, minder op het server aspect (dat meer voor developers is). Dit keer zal het trouwens niet iemand van Adobe (in mijn persoontje) zijn die presenteerd, maar een Flash-Flex gebruiker van een goede partner van ons die nu met een groot Flex project bezig is. Meer vertel ik niet, dan moet je maar komen kijken :P

Tha Narie
%Europe/Berlin %027 %2006, 00:39
Foei waldo, daar hebben we dit http://www.flashfocus.nl/forum/images/buttons/edit.gif knopje voor :D

Ajointje
%Europe/Berlin %201 %2006, 04:50
Terechte opmerking, ik denk dat wij (Adobe) dit beter moeten kunnen doen.

Over het algemeen kan je er wel van uit gaan dat dit soort gratis seminars de 'beginners' seminars zijn. Uiteindelijk zijn het marketing-achtige events om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met Flex. In dat geval richt je je op mensen die die kennis dus nog niet hebben ;-)

Zijn er ook geavanceerdere of enkel deze "marketing-achtige events" ?
Ik kan het standpunt zeer zeker begrijpen, maar ben op zoek naar dat tikkeltje meer.
Omdat het gewoon veel interessanter is om het aan de bron zelf te leren, ipv via de verouderde en soms eigenzinnige proffen.

Ajointje
%Europe/Berlin %203 %2006, 04:52
Het ligt inderdaad ook vaak aan de vragen van het publiek en dus aan het publiek dat er zit, maar de vorige was inderdaad meer Flex voor dummies en Sales-people, oftewel hoe overtuigen we de development managers (en de mensen die bepalen waar het 'geld' naar toe gaat) om Flex te kopen terwijl we ook uitleggen wat het doet, is en wat je er mee kan.

Maar mocht je wat van Flex Data Services en de integratie met Java/CF/etc willen weten is het wel weer een aanrader. Het kan natuurlijk goed zijn dat de nadruk in deze seminar op andere dingen ligt

Met andere woorden, afvuren die vragen. Tot grote ergernis van publiek en spreker ;)
Bedankt voor de tips, we zien wel wat het wordt.

dioneo
%Europe/Berlin %494 %2006, 11:52
er wordt over't algemeen weinig gezegd over het niveau. Waardoor ik al enkele uurtjes (en geld voor mn treinticket) verspild heb met luisteren naar basisdingetjes of, omgekeerd ook, naar zaken die chinees voor me waren.

dito hier,
was op bootcampseminar in Groningen over pdf en web . 'smorgens pantone-abacadabra, 'smiddags niets nieuws mbt flash. Eigenlijk niet de moeite waard voor mij. Er werd op de site uitgelegd dat het zou gaan over dynamisch aansturen van inDesign met xml, en laat ik inDesign nu via COM aansturen, met xml. Maar niets over gehoord eigenlijk. jammer.

Maar goed, we blijven proberen. Ik weet nog niet of ik naar de amsterdam-flex-seminars ga, twee uur reizen, twee uren luisteren twee uur reizen. En dan niet weten of je er echt wat aan hebt.

Ik heb net flexSDK binnen, en eclipse, ga kijken of dat lekker werkt. flex2trial is morgen afgelopen maar gelukkig heb ik een nieuwe laptop (qosmio) dus nogmaals 30 dagen :D

septunas
%Europe/Berlin %894 %2006, 21:27
Zeg, heeft er zich nog iemand ingeschreven?
Ik krijg in m'n bevestigingsmail een bijgevoegde pdf, met daarin een persoonlijke barcode, die ik moet uitprinten, zeggen ze. De PDF is spijtig genoeg leeg..

Ben ook eens benieuwd of er morgen iemand van op het forum gaat zijn? Jij Ajointje??

septunas
%Europe/Berlin %761 %2006, 18:16
SFEER VERSLAG van het FLEX2 seminar in Diegem (31/10)
(ik ga niet technisch gaan, want dan ga ik kemels schieten. Plus hier zal wel ergens een betere uitleg te vinden zijn op de site)

VOORAF
Weinig verkeer en dus vlot van Gent in Diegem geraakt.Te vroeg. Dus kopke koffie gaan drinken op de Chaussée de Louvain...
't Was daar waar de groten der aarden zetelen: NAVO (in Evere weliswaar), Microsoft, IBM,... Beetje troosteloos beeld, zo'n bedrijvenpark, maar 't is daar dat de wereld draait. :)

ONTVANGST
Parking voorzien.
Koffie (lekker warm, wat echt een pluspunt was) en andere drankjes.
Naam aanvinken.
Verschieten dat er zoveel jeugdpuistjes aanwezig zijn. :D :) :S P)
Wachten op die groep laatkomers (die we door het vensterraam zagen aankomen).

INTRO
Mr. Simon Slooten, een stevige vlotte ongeschoren Nederlander (van Prisma-IT (http://www.prisma-it.com) ) stelt zich voor. Meldt dat eigenlijk ene Peter zou komen, maar die was ziek, dus hij moest dat doen. Maakt wat reclame over zijn bedrijf en beschrijft hoe de samenwerking met Adobe tot stand is gekomen : eerst waren ze partner van Allaire (founders van ColdFusion), toen Macromedia hen overnam, werden ze partners van MM, toen later dan Adobe kwam werden ze partner van Adobe..
Ook was er een brave jongen van Adobe zelf present die de ontvangst netjes regelde en een oogje in het zeil hield.

TBEGIN
Wat vragen stellen over de algemene kennis van de genodigden... reklame maken voor Apollo (http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Apollo) , het revolutionaire project van Adobe (lees FP10)

FLEX UITLEG
Wat er is Flash9 zo bijzonder is.
Dan wat uitgelegd uit welke onderdelen FLEX allemaal bestaat en wat je er zo allemaal mee aankan.
onderdelen zijn:
-FLEX Framework
-FLEX Builder
-FLEX Data Services
Het komt er op neer dat het grote voordeel van FLEX is dat je er grote applicaties mee kan ontwerpen, heel LIVE allemaal en dit met een minimum aan dataverkeer, als je die Data Services gebruikt tenminste.
Zonder Data Services kan je er ook wat mee, maar dan kan je gewoon maar swf-jes en kan je er niet meer mee dan met Flash. Wat je dan wel kan is gewoon
Die dataservices dienen als tussenstap tussen de browser en de serverscript en zorgen ervoor dat de browser, eenmaal de swf ingeladen, geen requests meer moet sturen naar de server om data weer te geven (of heb ik het helemaal verkeerd begrepen??). En dit allemaal door het gebruik van die fantastische MXML.

Hij gaf een voorbeeld van op de site van de luchthaven van Schiphol. Blijkbaar is daar het geluidsoverlast item zeer actueel, en hebben ze overal rond de luchthaven meettoestellen gezet die continu de decibels bijhouden tot en met welk type vliegtuig dat passeert. Allemaal heel intrigerend en héél live.
HIER (http://www.schiphol.nl) kan je het bekijken, gewoon op de link rechtsonderaan drukken.

Dan wat kwam de uitleg over die MXML . Blijkt dat dat niet meer is dan AS2 met een laagje over. Verplicht strict te typen en nodig om van de data services gebruik te maken.
Interessant om weten is dat als je die data services niet nodig hebt, je gerust in AS2 kan werken.

PAUSE
cigaretje roken
nog een koffietje

FLEX OEFENING
Dan heeft hij een minisite gedemonstreerd. Een site met een basic layout, 2 knopkes en een galerijtje.
Dat stak allemaal snel ineen en zag er redelijk professioneel uit.

EINDE
nog wat vraagjes.

Van de nette Adobe man kregen we dan nog een Adobe boekje met een uiteenzetting van het Adobe gamma en een uitnodiging voor een volgende Flex evenement.

MIJN GEDACHT
Die Mr Slooten slaagde erin om in 2 uur zeer veel interessante informatie mee te delen. Ik denk dat die voor de meesten van ons duidelijk heeft gemaakt wat de mogelijkheden van Flex zijn en wat het zoal inhoudt.
Een aanrader dus voor wie al Flash kennis heeft en nu toch is met zijn/haar ogen wil meemaken wat dat allemaal kan en wat het is. Het heeft me alvast een sterke indruk gegeven.

Interessant voor wie hoge interactieve eisen heeft, zoals die schiphol site, webshop of chatapplicatie. En niet te vergeten een budget om een server te kopen/huren. Als die server geen probleem vormt kan je wel kosteloos één application draaien, wat wel een mooie geste is ;)

Ik denk wel dat het frustrerend moet zijn voor Adobe, dat zo veel corporate bedrijven Flash Player niet toelaten. Het biedt namelijk vooral in deze sector immense mogelijkheden. Daar zouden ze nog iets op moeten vinden..
Zou denken een player waar de netwerkman enkel flash toelaat als die een bepaalde signature meegeeft ofzo. Want het is toch omdat ze anders te veel spellekes spelen hé.

Ikzelf ga het niet onmiddellijk aanschaffen, maar als ik ooit een klant heb met veel kapitaal en een vooruitstrevende blik ga ik 't wel eens proberen te ver$jacheren 8D

Als ik ergens een blunder schreef, gelieve me dan iets te melden, dan pas ik 't wel aan.
Eens benieuwd of er nog andere indrukken zijn? Der moeten er zeker een paar geweest zijn die hier af en toe vertoeven :P

TheDutch
%Europe/Berlin %842 %2006, 20:13
Het is Simon Slooten ;).

TheDutch
%Europe/Berlin %845 %2006, 20:17
Hij gaf een voorbeeld van op de site van de luchthaven van Schiphol. Blijkbaar is daar het geluidsoverlast item zeer actueel, en hebben ze overal rond de luchthaven meettoestellen gezet die continu de decibels bijhouden tot en met welk type vliegtuig dat passeert. Allemaal heel intrigerend en héél live.
HIER (http://www.schiphol.nl) kan je het bekijken, gewoon op de link rechtsonderaan drukken.
Nomos (Noise Monitoring System Schiphol) (http://194.229.29.150/nomos/main.mxml)

Dan wat kwam de uitleg over die MXML . Blijkt dat dat niet meer is dan AS2 met een laagje over. Verplicht strict te typen en nodig om van de data services gebruik te maken.
Interessant om weten is dat als je die data services niet nodig hebt, je gerust in AS2 kan werken.
Het is AS 3 niet AS 2. Flex 2 accepteerd geen AS 2 :).

Ik denk wel dat het frustrerend moet zijn voor Adobe, dat zo veel corporate bedrijven Flash Player niet toelaten. Het biedt namelijk vooral in deze sector immense mogelijkheden. Daar zouden ze nog iets op moeten vinden..
Ligt er maar net aan wat je verkoopt en hoe je het verkoopt ;).

Veel Flex applicaties binnen bedrijven draaien op eigen interne servers of de systeem/netwerkbeheerder heeft SWF bestanden toegestaan vanaf een bepaald IP of adres. Sowieso kan je klanten overtuigen waarom SWF bestanden niet meer onveilig zijn en waarom het toelaten zo'n goede keuze is.

Zonder Data Services kan je er ook wat mee, maar dan kan je gewoon maar swf-jes en kan je er niet meer mee dan met Flash. Wat je dan wel kan is gewoon
Die dataservices dienen als tussenstap tussen de browser en de serverscript en zorgen ervoor dat de browser, eenmaal de swf ingeladen, geen requests meer moet sturen naar de server om data weer te geven (of heb ik het helemaal verkeerd begrepen??). En dit allemaal door het gebruik van die fantastische MXML.
Zonder Data Services is Flex zeker niet hetzelfde als Flash. Sterkter nog Flash is helemaal niet goed te vergelijken met Flex. Het heeft twee hele verschillende markten en een verschillende ontwikkelomgeving. Misschien moet je jezelf toch nog wat meer gaan verdiepen in het spul :).

Flex Data Services zorgen er ook niet standaard voor dat je geen request meer hoeft te doen naar de Application Server. Het is een keuze die het ontwikkelteam zelf maakt. Flex Data Services is werkelijk niets anders dan een set extra tools die je beschikbaar hebt.

Reklame maken voor Apollo (http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Apollo) , het revolutionaire project van Adobe (lees FP10)
Apollo is zeker niet Flash Player 10! Apollo is een player naast de Flash Player. Voor mensen die er meer over willen weten klik hier (http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Apollo) of schrijf je in voor de online seminar (http://weblogs.macromedia.com/mesh/archives/2006/10/free_apollo_onl.html) die op 2 november gegeven wordt door Mike Chambers.

Apollo is mind blowing! :D

TheDutch
%Europe/Berlin %847 %2006, 20:20

TheDutch
%Europe/Berlin %850 %2006, 20:24

Veel Flex applicaties binnen bedrijven draaien op eigen interne servers of de systeem/netwerkbeheerder heeft SWF bestanden toegestaan vanaf een bepaald IP of adres. Sowieso kan je klanten overtuigen waarom SWF bestanden niet meer onveilig zijn en waarom het toelaten zo'n goede keuze is.

TheDutch
%Europe/Berlin %854 %2006, 20:30
Zonder Data Services is Flex zeker niet hetzelfde als Flash. Sterkter nog Flash is helemaal niet goed te vergelijken met Flex. Het heeft twee hele verschillende markten en een verschillende ontwikkelomgeving. Misschien moet je jezelf toch nog wat meer gaan verdiepen in het spul :).

Flex Data Services zorgen er ook niet standaard voor dat je geen request meer hoeft te doen naar de Application Server. Het is een keuze die het ontwikkelteam zelf maakt. Flex Data Services is werkelijk niets anders dan een set extra tools die je beschikbaar hebt.

Genoeg...ik heb al te veel reacties gegeven op je verslag, haha.

TheDutch
%Europe/Berlin %861 %2006, 20:40
Reklame maken voor Apollo (http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Apollo) , het revolutionaire project van Adobe (lees FP10)
Waarom doe je dat nou? Nu moet ik weer reageren:

Apollo is zeker niet Flash Player 10! Apollo is een player naast de Flash Player. Voor mensen die er meer over willen weten klik hier (http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Apollo) of schrijf je in voor de online seminar (http://weblogs.macromedia.com/mesh/archives/2006/10/free_apollo_onl.html) die op 2 november gegeven wordt door Mike Chambers.

Emveedee
%Europe/Berlin %864 %2006, 20:45
Wow, ooit van de 'Bewerk' knop gehoord?

TheDutch
%Europe/Berlin %868 %2006, 20:50
Wow, ooit van de 'Bewerk' knop gehoord?
Niet zo zeuren hoor :P.

Ik bewerk het nooit direct om te voorkomen dat het mensen niet opvalt dat het is aangepast. Daarom antwoord ik het altijd tot ik klaar ben en dan voeg ik het samen en wis ik de replies.

Emveedee
%Europe/Berlin %873 %2006, 20:57
Kan ik begrijpen,
maar je had iets van 7 posts onder elkaar :P

TheDutch
%Europe/Berlin %882 %2006, 21:10
Ik was nog bezig :P. Zullen we nu stoppen het topic te vervuilen?

Waldo
%Europe/Berlin %895 %2006, 21:29
Septunas, dank voor het verslag! Los van de aanvullingen die hierboven zijn gegeven (waar ik me in kan vinden) is het altijd prettig om te lezen wat er behandeld is, zo hebben anderen er ook nog wat aan.

TheDutch
%Europe/Berlin %940 %2006, 22:34
Die was ik helemaal vergeten (schamen moet ik me). Fijn inderdaad dat iemand de moeite neemt om een toch best uitgebreid verslag te schrijven. TOP! :).

mech7
%Europe/Berlin %981 %2006, 23:33
Ok dus het was echt puur om the informeren wat het doet :) heb dan gelukkig niet al teveel gemist ^_^

Schiphol app is wel grappig maar hij loopt wel een beetje traag :(

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %997 %2006, 23:56
Heel erg leuk verslag bedankt!

@TheDutch
ik zie die posts anders nog steeds hoor! :P (heh...vervelend ;))

EN INDERDAAD: Apollo is 'nothing like' Flash Player 10, Apollo is gewoon te veel voor woorden!

EDIT: nieuwsbericht komt er zo aan over Apollo! -> gepost -> http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=22195

septunas
%Europe/Berlin %552 %2006, 13:16
Als ik ergens een blunder schreef, gelieve me dan iets te melden, dan pas ik 't wel aan.Nomos (Noise Monitoring System Schiphol) (http://194.229.29.150/nomos/main.mxml)

Bedankt voor de correcties :)

Blijkbaar dan toch heel wat blunders geschreven :#

Misschien had ik er moeten bijvermelden dat ik zéér weinig geslapen had en dat m'n kennis van FLEX zogoed als 0 was.

Over die Apollo had dhr Slooten helemaal niet uitgeweid. Alleen glunderde die er zo hard over dat ik het niet kon laten er wat meer over te weten te komen, maar daar ging 't seminarie dus niet over en aan het beetje uitleg leek 't me een nieuwe FP. (weliswaar grootser).

De reden dat ik het seminarie heb gevolgd, is vooral om te zien of 't voor mij een meerwaarde heeft om me daarop te smijten.
Misschien de grootste reden dat ik het zou doen is dat de opmaak eenvoudiger is en dat je met CSS erg veel kan doen zonder al die browser incompatibility-zever.
Alleen hou ik net zo van dat prutsen met Flash, de componenten zelf maken ed. en krijg ik van HTML alleen maar hoofdpijn. Had voor ik met AS begon ook 0.00 script ervaring en voor mij voelt dat werken met keyframes net heel vertrouwd aan.
Misschien dat het nog het beste in de markt kan liggen bij mensen die gewend zijn grote sites te maken en op zoek zijn naar iets dat browser onafhankelijk werkt. En dat ook nog eens goed doet, met veel meer mogelijkheden dan de tot nu toe aangereikte oplossingen (vooral op RIA gebied). Ook door het feit dat je met die MXML kan werken wat vertrouwder zal aanvoelen voor (X)HTML-lers, dan AS.
En nog veel meer.. (maar heb de indruk dat m'n hart bij Flash ligt en daar niet snel van gaat afwijken :) )

Dat rond die AS3 had ik dan wel erg verkeerd begrepen. Daar is ook niet zo over uitgeweid.

Uitgezonderd dat ik zo nu wel een beeld heb wat FLEX is, denk ik dat het vooral nodig is me op AS3 toe te leggen, gezien de volgende versie in daar toch naar overstapt...

Bedankt voor de reacties nog.