PDA

Volledige versie bekijken : Macromedia Contribute 3 Review

Dauntless
%Europe/Berlin %083 %2005, 03:00
Review MacroMedia Contribute 3

http://flashfocus.nl/~images/Contribute_3/contribute_box.jpg

Met de nieuwe Studio 8 wordt nu ook Contribute 3 meegeleverd. Dit programma zat er de vorige keren niet bij en is misschien ook minder bekend bij de meesten. Daarom ga ik hier wat uitleg geven over het programma, bijvoorbeeld wat je er mee kan en waarom je het zou gebruiken.

Inhoud
- Waar gebruik je het voor
- Wat kan je er mee
- Integratie met andere software
- Conclusie

Waar gebruik je het voor
Contribute is er voor ontworpen om snel en gemakkelijk wijzigingen te maken aan een site. Het is ook zeer geschikt voor bedrijven omdat je eenvoudig rechten kan toekennen aan verschillende gebruikers zodat iedereen alleen dat kan veranderen wat hij mag…

Wat kan je er mee

Wanneer je het programma voor het eerst opstart moet je beginnen met het maken van een nieuwe connectie. Je kunt aan de hand van een simpele wizard de gegevens van je eigen site invullen zodat je die kan gaan wijzigen. Wanneer je een connectie hebt ingesteld verschijnt er een browser. Je kunt dus gewoon door je site heen klikken alsof je als het ware gewoon aan het surfen bent. Eenmaal aangekomen op de pagina die je wilt bewerken klik je eenvoudig op ‘edit’ om de edit werkbalk te openen.

http://flashfocus.nl/~images/Contribute_3/edit_options.JPG

De mogelijkheden zien er misschien wat beperkt uit, maar ze doen wat ze moeten doen en lenen zich goed voor snelle updates en toevoegingen aan de site.

Een heel leuke feature is dat je rechten kunt toekennen aan verschillende mensen in je onderneming. Je hebt Administrators, Publishers en Writers. Je kunt jezelf instellen als administrator (als je een nieuwe site hebt gemaakt) en dan kan je nieuwe Users aanmaken en ze in een van de drie categorieën onderverdelen.

http://flashfocus.nl/~images/Contribute_3/admin_website.JPG

Wanneer je op ‘send connection key’ klikt kan je via de Connection Key Wizard een nieuwe gebruiker toevoegen aan 1 van de drie groepen. Contribute kan dan een connection key emailen naar de persoon die je opgeeft. Aangezien deze persoon dan in principe volledige toegang heeft tot je site, wordt het bestand gecodeerd. Wanneer een user deze connection key opent met Contribute zal deze om de decodeer sleutel vragen.

Als je een connection key krijgt die je als publisher typeert kan je dingen toevoegen , veranderen en zelf pagina’s online zetten (updaten). Als je een schrijver bent kan je enkel dingen aanpassen. Die aanpassingen verstuur je dan naar een schrijver (ofwel 1 in het speciaal, ofwel allemaal). De gekozen schrijvers kunnen dan je aanpassingen controleren en ze online zetten.

Een opsomming van waarmee Contribute overweg kan:

Tables
Tekst opmaak
Images
Linken naar interne en externe pagina’s
Paypal buttons
Flash movies
Meta tags
Google search fields

Integratie met andere software
Contribute is een onderdeel van het Studio 8 pakket dus is er natuurlijk een integratie met andere software (zowel uit het Studio pakket als erbuiten).

Microsoft Word ® & FlashPaper
Je kunt rechtstreeks MS Word documenten importeren in je site. Wanneer je een *.doc wilt importeren krijg je de vraag of je rechtstreeks de inhoud wilt kopiëren, of dat je FlashPaper wilt gebruiken om je *.doc om te zetten naar een *.swf zodat alle opmaak mooi behouden wordt.

Dreamweaver
Als je niet genoeg hebt aan alleen de opmaak mogelijkheden van Contribute kan je DreamWeaver gebruiken. Spijtig genoeg kan je nog niet rechtstreeks via de Contribute key een site openen in DreamWeaver, maar misschien is dat met DreamWeaver 8 wel mogelijk…
Wat is dan de samenwerking…? Wel: Dreamweaver werkt met Contribute samen met het gebruiken van Design notes en check in/out. Als iemand in DreamWeaver een bestand ‘incheckt’ krijgen Contribute users dat ook te zien.

Conclusie
Ik vind dit wel een leuk programma maar dan vooral om snelle wijzigingen aan te brengen. In mijn ogen is het eigenlijk een soort van CMS voor je site… Je kan content toevoegen, verwijderen, aanpassen, etc , maar je kan niets veranderen aan de code (client / serverside).

BDisOKE
%Europe/Berlin %364 %2005, 09:44
nice! :)

Richard
%Europe/Berlin %806 %2005, 20:21
Nice, zinnen ook ok. Misschien wat spellingsfoutjes hier en daar, maar goed te lezen :)

Tha Narie
%Europe/Berlin %974 %2005, 00:23
Als er spellingsfouten in zitten, welke zijn dat dan, dan kunnen ze eruit gehaald worden?...

BDisOKE
%Europe/Berlin %596 %2005, 15:19
Wil een van onze taal experts even scannen op fouten? :)
Dan kan deze live nl. :D

Cowerd
%Europe/Berlin %811 %2005, 20:28
Als ik het goed begrijp is het gewoon een soort Dreamweaver?
Maar dat je niet heel Dreamweaver hoeft te openen om een kleine aanpassing te maken..

Maar dat met die keys snap ik niet helemaal..

Dauntless
%Europe/Berlin %985 %2005, 00:38
Soort DreamWaver maar dan veel basischer.

Die connection key:
Stel, ik heb een website en ik wil dat jij er ook aan kunt werken. Dan laat ik voor jou een connection key maken dmv die wizard. Deze mail ik dan naar jou en als jij die opent wordt die site automatisch bij jouw ingevoegd, evenals je connectie etc. Jij kan dus direct beginnen met dingen te wijzigen.

Cowerd
%Europe/Berlin %013 %2005, 01:18
En daar heb ik Contribute ook voor nodig?

Dauntless
%Europe/Berlin %014 %2005, 01:21
Ja....

Cowerd
%Europe/Berlin %024 %2005, 01:35
ok:)

mech7
%Europe/Berlin %047 %2005, 02:08
idd het is simpele dreamweaver, het is eigenlijk bedoeld voor niet technische mensen die alleen content moete updaten...

Ik zou het mooier hebben gevonden, als ze deze app i.c.m een cms hadden gebruikt en dan met xml-rpc bv zouden updaten.. Ben je meteen van al die .htm files af en toch de snelheid en mogelijkheden van offline / client side editing... maar goed dat zit er dus niet in jammer.. :I

Ik vraag me af hoeveel vraag er naar zon product is? In principe snap ik ook niet waarom ze dit bij studio 8 bundelen, meeste developers zullen er weinig aan hebben, het is alleen handig voor de eindgebruiker, en uiteindelijk betaal je er toch voor... :o

Dauntless
%Europe/Berlin %051 %2005, 02:14
Ik vraag me af hoeveel vraag er naar zon product is? In principe snap ik ook niet waarom ze dit bij studio 8 bundelen, meeste developers zullen er weinig aan hebben, het is alleen handig voor de eindgebruiker, en uiteindelijk betaal je er toch voor... :o
Ik heb me net hetzelfde afgevraagd.... :o

Roenes
%Europe/Berlin %781 %2005, 19:44
Ik vraag me af hoeveel vraag er naar zon product is? In principe snap ik ook niet waarom ze dit bij studio 8 bundelen, meeste developers zullen er weinig aan hebben, het is alleen handig voor de eindgebruiker, en uiteindelijk betaal je er toch voor... :oAls ik het zo lees, dan is het idd zonde dat dit programma bij Studio 8 erbij inzit. Omdat developers toch wel dreamweaver gebruiken en waarschijnlijk geen contribute.

Toch is het voor opdrachtgevers een enorm makkelijk programma. Je besteed het maken van een website uit. Deze levert em op en de opdrachtgever kan via contribute heel makkelijk data wijzigen op zijn site. Hoeft een werknemer geen cms te bouwen en de opdrachtgever hoeft niet te weten welke bestanden hij wel of niet kan/mag aanpassen...

Het programma heeft dus wel voordelen, maar een beetje jammer dat er veel mensen niets mee zullen doen.. :)

Dauntless, overigens wel een goede review. Ik zag hem zojuist pas, vandaar mijn late reactie :)

Mitch
%Europe/Berlin %786 %2005, 19:52
Studio kost bij de launch toch 1000 euro? Het is daarom toch alleen dat contribute er bij zit, ik denk dat die zonder contribute niet goedkoper zou zijn.

Daarnaast lijkt mij de usability voor dit soort software erg belangrijk zodat mensen er makkelijk mee om kunnen gaan. Dat zien we tegenwoordig toch steeds meer, mensen moeten met alle programma's om kunnen gaan. Het is dus erg belangrijk dat de persoon zo min mogelijk tijd kwijt is om met zo'n programma leren om te gaan.

Is philips thema nu niet "zo simpel als de doos waar het in zit"

mrijsdijk
%Europe/Berlin %987 %2005, 00:42
Ik zie het zo:
[[in het kort]]

Het heet contribute of te wel werkmee...

In een bedrijf zijn er developers en content mensen even simpel gezegd. De developers werken aan de sourcecodes en de content mensen blijven daar van af. Op deze manier kunnen mensen aan de content werken zonder dat ze de kennis van een developer moeten hebben. En de developer weet zeker dat de functionaliteit van de site niet wordt verkloot.

Voor de "1 persoon bedrijfjes" geeft het weinig meer waarde aan het product, maar voor de bedrijven waar mensen samenwerken kan het heel handig zijn.

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %546 %2005, 14:07
Vraagje: Maar dit contribute werkt dus alleen maar met statische websites als ik het goed begrijp, dus alleen maar met HTML files en niet met dynamische website met server-side scripting, databases en/of xml bestanden, correct?

salsalero
%Europe/Berlin %438 %2005, 11:31
Ik vermoed dat contribute heel handig zal zijn voor webdesigners die weinig kaas gegeten hebben van webprogrammeren. In die zin dat je een site kan verkopen aan een klant inclusief een contribute-versie. De klant kan op die manier zelf updaten met zijn/haar eigen login. De klant verkoop je dan enkel contribute en de designer speelt de rol van support waar nodig.

Goed idee?

salsalero
%Europe/Berlin %439 %2005, 11:32
Ik vermoed dat contribute heel handig zal zijn voor webdesigners die weinig kaas gegeten hebben van webprogrammeren. In die zin dat je een site kan verkopen aan een klant inclusief een contribute-versie. De klant kan op die manier zelf updaten met zijn/haar eigen login. De klant verkoop je dan enkel contribute en de designer speelt de rol van support waar nodig.

Goed idee?

Vincent

-----------------------------------------------------------------------------------

www.vweb.be

mech7
%Europe/Berlin %061 %2005, 02:27
Natuurlijk betaal je er wel voor uiteindelijk wordt het gewoon in de kostprijs berekend de programmeurs doen het echt niet ff in hun vrije tijd voor de lol extra progje erbij maken...

Hetzelfde als Winxp daar zit ook MediaPlayer en IE in daar betaal je gewoon aan mee het is niet zo dat ze gratis zijn, al denken veel mensen dat wel ;)

En dan is er nog het punt dat het voor klanten heel makkelijk is, om te gebruiken alleen ik neem aan dat dit 1 licentie is dus dat die klant die de site will updaten het pakket gewoon weer bij macromedia kan kopen ;)

Studio kost bij de launch toch 1000 euro? Het is daarom toch alleen dat contribute er bij zit, ik denk dat die zonder contribute niet goedkoper zou zijn.

Daarnaast lijkt mij de usability voor dit soort software erg belangrijk zodat mensen er makkelijk mee om kunnen gaan. Dat zien we tegenwoordig toch steeds meer, mensen moeten met alle programma's om kunnen gaan. Het is dus erg belangrijk dat de persoon zo min mogelijk tijd kwijt is om met zo'n programma leren om te gaan.

Is philips thema nu niet "zo simpel als de doos waar het in zit"

mech7
%Europe/Berlin %062 %2005, 02:30
Voor zover ik weet van de vorige versies werkt het idd met html bestanden.. eigenlijk dreamweaver template files waar je editable regions in kan zetten.. zodat ze alleen daar tekst aan kunnen passen.

Vraagje: Maar dit contribute werkt dus alleen maar met statische websites als ik het goed begrijp, dus alleen maar met HTML files en niet met dynamische website met server-side scripting, databases en/of xml bestanden, correct?

Dauntless
%Europe/Berlin %064 %2005, 02:32
eigenlijk dreamweaver template files waar je editable regions in kan zetten..
Op die test site die ik gebruikte kon ik wel alles aanpassen hoor... Het waren geen .php files, maar niet dat ik alleen bepaalde regions kon aanpassen...

mech7
%Europe/Berlin %554 %2005, 14:18
Met van die dwt files ? Als het goed is moet je met dreamweaver editable regions plaatsen, en de gebruiker kan dan alleen die dingen updaten.

Op die test site die ik gebruikte kon ik wel alles aanpassen hoor... Het waren geen .php files, maar niet dat ik alleen bepaalde regions kon aanpassen...

Roenes
%Europe/Berlin %579 %2005, 14:55
Met van die dwt files ? Als het goed is moet je met dreamweaver editable regions plaatsen, en de gebruiker kan dan alleen die dingen updaten.Klopt, dat heb je in dreamweaver :)

Ik weet alleen niet of dit hetzelfde principe is met contribute. Het lijkt er iig wel op. Maar volgens mij hoef je in contribute niet aan te geven wat er veranderd mag/kan worden. Dat lag weer aan de rechten die je toegewezen hebt gekregen. :)

Atthans, dat idee had ik ;)

mech7
%Europe/Berlin %753 %2005, 19:04
Van wat ik ooit op de macromedia site had gezien, kon je het dacht ik op die manier gebruiken zodat auteurs je layout niet nakken.. :p Maar dus alleen die text veranderen en daar plaatjes inladen etc.

Klopt, dat heb je in dreamweaver :)

Ik weet alleen niet of dit hetzelfde principe is met contribute. Het lijkt er iig wel op. Maar volgens mij hoef je in contribute niet aan te geven wat er veranderd mag/kan worden. Dat lag weer aan de rechten die je toegewezen hebt gekregen. :)

Atthans, dat idee had ik ;)

MattPK23
%Europe/Berlin %031 %2005, 00:44
Contribute is geen programma voor webdevelopers. Contribute is gemaakt als kant en klaar CMS dat werkt met praktisch alle HTML sites.

Contribute sluit naadloos aan op Dreamweaver.

In Dreamweaver doe je het volgende:

Ontwikkeld de site op basis van templates, nested templates, assets en css. Of je Contribute gebruikt of niet, dit zijn natuurlijk enorm efficientie verhogende tools, die veel mensen niet kennen.

Vervolgens nodig je de klant uit Contribute te installeren. Via de connection key wordt de site direct geconfigureert en kan de klant direct aan de slag. Hier komt dus geen server side code aan te pas. Zoals gezegd surft de klant naar een willekeurige pagina, drukt op edit en kan:
-alleen die regio's aan te passen die jij als ontwikkelaar hebt gedefinieerd.
-Tekst opmaken met de vrijheiden die jij hebt bepaald (font type, weight etc)
-Tekst opmaken met classes die jij configureerd
-pagina elementen, regios etc. toevoegen en verwijderen zoals jij die in je templates hebt gemaakt
-pagina's toevoegen op basis van een template
-afbeeldingen letterlijk in de site slepen en bijvoorbeeld WYSIWYG direct roteren, contrast aanpassen, croppen etc.
-Complete office documenten invoegen (drag en drop)
-met meerdere personen werken aan de site, inclusief check in, check out functionaliteiten, reviewing, verschillende rollen. Ook dit sluit aan op dreamweaver, de ontwikkelaar heeft dus ook een rol

Het pakket is dus super wanneer je een eenvoudige site neer wilt zetten en de klant toch hele grote vrijheid en gemak wilt bieden om zijn site bij te houden.

Kennis van HTML, CSS en uitgebreide kennis van Dreamweaver is alles wat je hiervoor nodig hebt.

Overgens is Contribute prima te combineren met een server side CMS (want Contribute is gewoon en editor met FTP programma).

mech7
%Europe/Berlin %035 %2005, 00:50
Hehe ja maar dat haalt dan een beetje de functionaliteit van je cms weg he ;) Ook zit er niet echt meer functionaliteit in dan een beetje WYSWYG javascript editor heeft :)

En wie slaat tegenwoordig zijn content nog op in html files ? :p

Ik zie er igv geen grote mogelijkheden in imho..

curd
%Europe/Berlin %868 %2005, 20:50
miljaar ik moet nog veel leren .
Ik heb het volledig pakket van macromedia 8, contribute, fireworks enz...
Maar wat ik eigenlijk zoek , is de boek ervan .liefst in het nederlands .

groetjes