PDA

Volledige versie bekijken : FlashPaper 2 review

Roenes
%Europe/Berlin %606 %2005, 15:33
http://www.flashfocus.nl/~images/flashpaper2/flashpaper2.png
De nieuwe FlashPaper

FlashPaper 2. Velen van jullie zullen waarschijnlijk hetzelfde gedacht hebben als ik:
"FlashPaper, wat is dat?" Dit is een programma wat bedoeld is om makkelijk documenten
uit te wisselen via internet. Het valt te vergelijken met de Acrobat Reader.
Omdat FlashPaper 2 ook in Studio 8 zit, is het tijd voor een review over dit programma.

Inhoud:

Algemene informatie over het programma
Werken met FlashPaper 2 in vogelvlucht
Features
Conclusie

Algemene informatie

Zoals gezegd is FlashPaper 2 een programma wat bedoeld is om documenten uit te wisselen.
Je moet dan denken aan documenten zoals Word en PowerPoint bestanden. Deze kun je met
FlashPaper omzetten naar swf of pdf bestanden zodat mensen deze makkelijk kunnen bekijken
zonder dat ze het programma hoeven te hebben waarin het bestand is gemaakt.
Om de bestanden te bekijken die met FlashPaper gemaakt zijn hoef je alleen maar een plugin
geïnstalleerd te hebben op je pc. Voor swf bestanden heb je de FlashPlayer nodig en voor
pdf bestanden heb je de Acrobat Reader nog van Adobe. Over het algemeen is één van deze
twee plugins wel aanwezig op een pc.

FlashPaper 2 bestanden zijn ook platform onafhankelijk. Zo kun je dus een document dat in
Microsoft Word op een Windows systeem is gemaakt met FlashPaper omzetten naar een swf of
pdf file en deze kun je dan weer uitwisselen met een Macintosh gebruiker.

Het is allemaal wel leuk en aardig dat FlashPaper 2 dit kan, maar hoe werkt het nou eigenlijk?

Werken met FlashPaper 2 in vogelvlucht

Het eerste wat opvalt als je FlashPaper 2 opstart, is de eenvoud van het programma. Er
wordt een klein vierkant scherm getoond met 2 menu items en 2 knoppen. Meer niet!

http://www.flashfocus.nl/~images/flashpaper2/opstartscherm.png
Het FlashPaper 2 basisscherm

Maar hoe kun je nu een document omzetten naar een swf of pdf file? De help biedt uitkomst:
Je kunt documenten omzetten door gebruik te maken van het programma, maar opmerkelijker is
de feature dat je ook documenten kunt omzetten vanuit ieder programma dat documenten maakt.
Dit is mogelijk omdat bij de installatie extra knoppen worden geinstalleerd in dergelijke
programma's.

http://www.flashfocus.nl/~images/flashpaper2/knoppen_in_word.png
FlashPaper knoppen in Microsoft Word

Wij gebruiken nu FlashPaper 2 zelf om documenten te converteren. Dit gaat in een paar
makkelijke stappen:

Je opent FlashPaper 2
Je sleept een bestand in het FlashPaper 2 scherm
Het bestand wordt geconverteerd en getoond
Je slaat het bestand op als SWF of PDF bestand

Zo simpel is het! Opmaak, hyperlinks, plaatjes, alle instellingen blijven behouden.
Hieronder zie je een voorbeeld van een door FlashPaper gemaakt document. Boven staat
een screenshot van een pagina gemaakt in Microsoft Word en onder staat dezelfde pagina
maar dan geconverteerd naar een swf.

http://www.flashfocus.nl/~images/flashpaper2/pagina_word75.png
Een pagina in Microsoft Word

http://www.flashfocus.nl/~images/flashpaper2/pagina_flashpaper75.png
Dezelfde pagina in FlashPaper 2

Features

FlashPaper 2 heeft een aantal leuke en/of opmerkelijke features. Deze zal ik even kort
aanstippen.

Drag-and-Drop principe, FlashPaper werkt met het drag and drop principe. Dit houd in
dat je simpel door "sleur en pleur werk" je bestanden kan converteren. Dit maakt het gebruik
van het programma eenvoudig.

Microsoft Office support, FlashPaper installeert werkbalken en knoppen voor Microsoft
Office programma's zodat je met een simpele druk op de knop bestanden kan converteren naar
swf of pdf bestanden.

PDF beveiliging, PDF bestanden kun je beveiligen met een passwoord. Ook kun je het PDF
bestand beveiligen tegen het editen en kopieren van teksten en plaatjes. Hierdoor kun je je
content beveiligen.

Hyperlinks en document instellingen, al deze instellingen worden behouden bij het converteren.
Hierdoor hoef je niet je bestanden twee keer op te maken want alles wat je in Word, Excel, PowerPoint
en overige programma's doet, blijft gewoon bewaard.

Resizen, documenten gemaakt met FlashPaper 2 zijn heel makkelijk te vergroten en te verkleinen.
Dit is vergelijkbaar met de manier waarop Acrobat Reader dat kan.

En misschien wel de belangrijkste feature: doordat je swf bestanden kunt maken van je documenten,
kun je je content makkelijk beschikbaar maken op internet. Zo kun je Word documenten direct
als swf opnemen in je webpagina.

Voor een voorbeeld van deze laatste feature en een voorbeeld van een door FlashPaper 2 gegenereerd
swf bestand kun je terecht op deze pagina van Macromedia (http://www.macromedia.com/software/flashpaper/examples/).

Conclusie

In het begin dacht ik dat dit een beetje een overbodig programma was. Waarom zou je het gebruiken?
Maar toen ik eenmaal ermee aan het werken was, merkte ik hoe simpel het was om documenten voor
een groot publiek beschikbaar te maken. Dit kan erg handig zijn voor school, bedrijven, projecten
en noem maar op.

Doordat het programma zo eenvoudig werkt maar tegelijkertijd toch mulitfunctioneel is, zal ik het
waarschijnlijk wel blijven gebruiken om documenten te converteren. Het programma is mij dus zeer
goed bevallen.

Roenes
%Europe/Berlin %609 %2005, 15:37
Kunnen jullie em even doorlezen en een spellingscheck doen en/of verbeteringen doorgeven? :)

Mitch
%Europe/Berlin %619 %2005, 15:51
Nice, lekker duidelijk. Ik wist eerst ook niet wat flashpaper was, maar nu wel dus :D

Maar er is dus ook een voorganger van flashpaper 2? Wat is daar het verschil dan van met flashpaper 2.

Roenes
%Europe/Berlin %634 %2005, 16:13
Maar er is dus ook een voorganger van flashpaper 2? Wat is daar het verschil dan van met flashpaper 2.Dat is iets wat ik niet kon vinden. In de help staan alleen features van FP2. Maar er wordt geen nadruk gelegd op nieuwe features. Ook op de site van Macromedia kan ik niets vinden over de voorgaande FP. Dus daar kan ik helaas geen vergelijking van maken.

Tenzij iemand een goede pagina heeft met info over de eerste FP :)

BDisOKE
%Europe/Berlin %650 %2005, 16:36
Ziet er goed uit! :)
Als niemand fouten kan vinden wil Narie misschien wel onze reacties weghalen en hem naar de frontpage verplaatsen. :)

Cowerd
%Europe/Berlin %739 %2005, 18:45
Goede review!!

Ik ga het denk ik ook wel voor het een en ander gebruiken:)

The_One
%Europe/Berlin %810 %2005, 20:27
Goede review, maar ik vind zulke progs zo nutteloos...
Waarom plaats je niet gewoon een HTML'letje op t net; dan kan iedereen het zien, zonder een of andere plugin en t werkt op elk platform. [of zie ik nu iets over t hoofd :) ?]

Roenes
%Europe/Berlin %827 %2005, 20:52
Waarom plaats je niet gewoon een HTML'letje op t net; dan kan iedereen het zien, zonder een of andere plugin en t werkt op elk platform. [of zie ik nu iets over t hoofd :) ?]Ehmz, dit soort progjes gebruik je bij bv grote verslagen en zo. Stel je hebt een verslag van 50 pagina's. Dat vorm je niet zomaar om tot een html paginatje. Of ingewikkelde tabellen en grafieken uit excel. Die kun je al moeilijker op je site plaatsen.

Je kunt er dan voor kiezen om downloadlinks naar je bestanden te zetten, maar dan kan iedereen je bestanden wijzigen en eventueel weer opnieuw online zetten. Je maakt dan het stelen van content wel heel makkelijk.

In al dit soort gevallen kun je dus een programma als FlashPaper of Acrobat Reader gebruiken :)

Ruben
%Europe/Berlin %914 %2005, 22:56
Is het ook mogelijk dit programma via een shell te draaien zodat je via bijv php het programma kan aanroepen en bestanden kan laten genereren?

The_One
%Europe/Berlin %970 %2005, 00:17
Ehmz, dit soort progjes gebruik je bij bv grote verslagen en zo. Stel je hebt een verslag van 50 pagina's. Dat vorm je niet zomaar om tot een html paginatje. Of ingewikkelde tabellen en grafieken uit excel. Die kun je al moeilijker op je site plaatsen.

:) Kijk, nu snap ik waarom er dat soort programma's er zijn :)

Roenes
%Europe/Berlin %994 %2005, 00:51
Is het ook mogelijk dit programma via een shell te draaien zodat je via bijv php het programma kan aanroepen en bestanden kan laten genereren?Dat zou ik je niet durven zeggen. Wellicht weet iemand anders het, of kijk even op de site van Macromedia :)

Dauntless
%Europe/Berlin %035 %2005, 01:50
en t werkt op elk platform.
Als ik het me goed herinner... PDF is juist ontwikkelt zodat 1 document er op alle platformen hetzelfde eruit zou zien...

En mooie review Roenes! :)

elmolosthisblanket
%Europe/Berlin %399 %2005, 10:35
Joepie, Gelukkig hoef ik niet meer dat dure Adobe Acrobat Professional aan te schaffen.

mech7
%Europe/Berlin %422 %2005, 11:08
er zijn al heel lang pdf printers, werken vaak alleen iets minder makkelijk als acrobat..
enigste wat interssant is dat is het swf formaat voor documenten, als het een beetje handig werkt tenminste, want acrobat reader die wordt met elke versie trager.

Mitch
%Europe/Berlin %443 %2005, 11:38
Maakt de keuze toch wat makkelijker om voor studio te gaan :D dan alleen voor flash 8.

Ik ben in ieder geval van plan om te kopen. Ik wou eerst alleen flash 8 kopen maar als je der wat extra bij legt krijg je er wel aardig wat extra software bij.

The_One
%Europe/Berlin %446 %2005, 11:43
Als ik het me goed herinner... PDF is juist ontwikkelt zodat 1 document er op alle platformen hetzelfde eruit zou zien...

Dat geloof ik best :) Maar een HTML ook. Eerst snapte ik niet waarom je dan moeilijk moet doen, terwijl het ook makkelijker kan, maar Roenes legde het uit :)

Ik ben nu ook overtuigd :) Mss dat ik t ga gebruiken; maar om er een heel programma voor aan te schaffen vind ik wel een beetje duur hoor :)

Dauntless
%Europe/Berlin %447 %2005, 11:44
Dat geloof ik best :) Maar een HTML ook.
Ik ken niet veel van mac / linux /etc, maar moet je bij html er ook al niet voor gaan zorgen dat die fonts die je gebruikt op alle OS'en zit? Bij een pdf is dat denk ik ook niet het geval ... :)

mech7
%Europe/Berlin %459 %2005, 12:01
Tegewoordig is het helaas pindakaas nog steeds zo idd dat geen enkel font is die op alle 3 de os'en hetzelfde zijn.... Met sifr kan het wel maar is alleen flash en js oplossing...

Voordeel van pdf is natuurlijk dat je het veel beter kan beschermen, tegen editen..

Ik ken niet veel van mac / linux /etc, maar moet je bij html er ook al niet voor gaan zorgen dat die fonts die je gebruikt op alle OS'en zit? Bij een pdf is dat denk ik ook niet het geval ... :)

Cowerd
%Europe/Berlin %871 %2005, 21:55
Maar een HTML ook.

Dit is volgens mij echt niet zo hoor!
In Firefox zien sites er heel vaak anders uit dan in Explorer..
En op Mac ook anders dan op windows

mark
%Europe/Berlin %786 %2005, 19:53
Flash gaat al jaren niet zo makkelijk om met tekst. FlashPaper is niet anders dan iets wat je zelf in Flash zou kunnen maken, alleen nu is het kant en klaar en heeft het voor MSWORD een direkte converteerbutton met pdf converteermogelijkheid. Flash8 beloofd ons waanzinnige nieuwe mogelijkheden met text. Ik vermoed dat Flash8 een ingebouwde component heeft wat een soort FlashPaper is. Wat ik jammer vind is dat ik de gegenereerde .swf file niet kan bewerken in Flash!

voorbeeldje:
http://www.websitesdesigners.nl/mooitekstveld.html

mech7
%Europe/Berlin %834 %2005, 21:01
Ik vind die text niet zo scherp :(

Tha Narie
%Europe/Berlin %836 %2005, 21:04
FlashPaper is niet anders dan iets wat je zelf in Flash zou kunnen maken
Onzin, omdat:
alleen nu is het kant en klaar en heeft het voor MSWORD een direkte converteerbutton met pdf converteermogelijkheid.

Flash8 beloofd ons waanzinnige nieuwe mogelijkheden met text. Ik vermoed dat Flash8 een ingebouwde component heeft wat een soort FlashPaper is.
Nee, want alleen met Flashpaper kan je documenten vanuit Office ed. converteren.

Wat ik jammer vind is dat ik de gegenereerde .swf file niet kan bewerken in Flash!
Kan je met geen enkele SWF. Je kunt hem wel importen, maar dan heb je niets meer aan de AS. Inladen lijk me wel mogelijk toch?

Roenes
%Europe/Berlin %884 %2005, 22:13
Inladen lijk me wel mogelijk toch?Jepz :)