PDA

Volledige versie bekijken : was zijn variabelen en datatypes in 'lekentaal' ??

tijmen_4real
%Europe/Berlin %568 %2005, 14:38
Hoi !

Ik volg via Lynda.com een cursus voor 'Learning Actionscript 2.0 in
Macromedia Flash MX 2004 (Pro).
Nu word in één van de eerste hoofdstukken van deze cursus gesproken
over datatypes en variabelen.
Ik heb voor de rest helemaal geen verstand van programmeren, en weet
dus niks van variabelen.
Kan iemand mij in een eenvoudigere manier uitleggen wat dit zijn, en wat
ik ermee kan doen ??
Greetz, alvast bedankt !

Tijmen

Roenes
%Europe/Berlin %573 %2005, 14:45
Ik kan het iig proberen, komt ie:

Variabelen zijn niets anders als woorden die ergens voor staan. Je kunt ze vergelijken met bijvoorbeeld doosjes. Stel je hebt 10 doosjes genaamd doos1 t/m doos10. In ieder doosje kun je iets anders stoppen. Dit is het principe van een variabele. Je hebt een opbergplaats waar je iets instopt. Wat je erin stopt is weer afhankelijk van het datatype...

Datatypes geven aan tot wat voor een "soort" een variabele behoort. In flash kan een variabele behoren tot een String, Number, Boolean, Date, enz enz.. Je ziet wel, tot heel veel. Door een datatype aan te geven bij een variabele zorg je er voor dat je alleen dat soort in het doosje mag stoppen. Dus als je een variabele hebt van het type Number, mag je er alleen nummers in stoppen en geen andere dingen. Dit geeft dus het datatype aan.

Hoe doe je dit in flash? Simpel:
var variabeleNaam:Datatype = waarde;Ik hoop dat dit het een en ander duidelijk maakt :)

tijmen_4real
%Europe/Berlin %577 %2005, 14:51
Dus :) :

Variabelen zijn simpelgezet de titel van een product/doos, en de datatypes zijn de dingen die je bepaalt wat er in die doos gaan, de ingredienten zeg maar :o

Als ik et goed begrepen heb :confused:

Bedankt trouwens voor je supersnelle reactie ! :D
Greetz,

Tijmen :cool:

tijmen_4real
%Europe/Berlin %578 %2005, 14:52