PDA

Volledige versie bekijken : onRollOut

pulletje
%Europe/Berlin %485 %2005, 12:39
ik ben bezig met een soort van fotocollage en nu heb ik de basis af maar 1 ding wil me niet lukken. misschien dat iemand van jullie weet wat ik fout doe...

bijlage: http://www.pulletje.nl/fotocollage.fla

wat mijn bedoeling is, is dat als je met de muis over een foto heen gaat deze naar voren komt zie foto 2 en foto 4. maar als je van deze foto af gaat moet hij weer terug naar achteren. nu ben ik bezig geweest met onRollOut maar ik krijg het niet voor elkaar.

graag jullie advies.

alvast bedankt!

davyvh
%Europe/Berlin %522 %2005, 13:32
Kvindt het wel een leuk idee, maar dit is meer iets voor actionscript.
Ik ga hem volledig in AS proberen maken, en laat je iets weten als er iets van terecht gekomen is...

pulletje
%Europe/Berlin %573 %2005, 14:46
ik ben benieuwd wat je ervan kunt maken met alleen AS. maar dan heb ik daar verder weinig aan (denk ik) omdat ik die foto's na aanklikken ook nog een keer wil vergroten om ze vervolgens te gebruiken. het wordt dus eigenlijk een soort van menu...

maarja dit alles ga ik pas maken als ik over dit probleem heen ben dus als iemand anders mij de juiste weg kan laten zien met die rollout dan ben ik weer een heel eind geholpen.

groeten..

pulletje
%Europe/Berlin %000 %2005, 01:00
is er niemand die dit probleem ooit heeft gehad?
of toch wel??

Gerrit55
%Europe/Berlin %008 %2005, 01:12
bewaar je oude depth van je mc :
this.oudedepth = this.getDepth()
en breng je mc naar de voorgrond:
this.swapDepths(10000);
this.play() // Animatie, tween, fadein etc.;

en vv.

pulletje
%Europe/Berlin %037 %2005, 01:53
alvast bedankt ik ga het zo snel mogelijk proberen!

davyvh
%Europe/Berlin %450 %2005, 11:49
Voila, in de bijlage zit een simpel fotoalbum bijna volledig in AS.
In de library van de fla zit een MC met linkage foto (klik rechts op de mc in de library => linkage et voila, daar staat Export voor AS aangevinkt en de linkage naam is Foto).
Die wordt via een attachMovie opgeroepen, en door middel van een gotoAndPlay worden alle foto's afgespeeld vanuit dezelfde mc.

Tja, de uitwerking met tween enzo heb ik niet gedaan...
Kdenk dat het me nog niet zou lukken...

Ik hoop dat je er iets mee kan doen.

Groeten,
Davy

pulletje
%Europe/Berlin %462 %2005, 12:06
ok, ik heb het werkend gekregen maar nog niet zoals het hoort. ik heb de swap depths op dit moment alleen toegepast bij foto 4, dat werkt perfect. maar als je nu op foto 4 klikt zou hij eigenlijk framelabel "foto_4" moet gaan spelen. dit doet hij ook maar foto 4 blijft ook gewoon op dezelfde plaats staan dus zie ik in 1 keer 2 foto's 4??? en dan komt er nog bij dat als je eenmaal geklikt hebt dat foto 5 er zich mee gaat bemoeien???

ziet iemand misschien wat ik verkeerd heb gedaan??

http://www.pulletje.nl/swapdepth.fla

sanderH
%Europe/Berlin %467 %2005, 12:12
hey pulletje,
Ik zou het waarschijnlijk in AS doen, maar om je nu te helpen
verander:
_root.foto_4_mc.onRollOver= function() {
this.oudedepth = this.getDepth();
this.swapDepths(1000);
this.play();
_root.foto_4_mc.onRollOut = function(){
this.swapDepths(this.oudedepth);
this.play();
_root.foto_4_mc.onRelease = function(){
gotoAndPlay ("foto_4");
};
};
};

in dit:
_root.foto_4_mc.onRollOver = function() {
this.oudedepth = this.getDepth();
this.swapDepths(1000);
this.play();
};
_root.foto_4_mc.onRollOut = function() {
this.play();
};
_root.foto_4_mc.onRelease = function() {
gotoAndPlay("foto_4");
};

dan kan je weer even verder

pulletje
%Europe/Berlin %469 %2005, 12:15
Davyvh, dit heb je onzettend leuk gemaakt...

ik denk alleen niet dat het voor mij echt bruikbaar is, dit komt omdat bij jou de foto's bijna helemaal over elkaar heen liggen. je kunt dus niet meer zien wat er op de foto staat en het probleem is, dat je niet altijd bij iedere foto kan komen. wat dus wel nodig is...

maar nogmaals, ik vind het ontzettend mooi gemaakt!

groeten

pulletje
%Europe/Berlin %471 %2005, 12:18
@ SanderH, heb ik ook al geprobeerd (als eerste) en dan blijf je precies hetzelfde houden als wat ik nu ook al heb; foto 4 2X en foto 5 gaat zich bemoeien zodra je 1 keer geklikt hebt...

sanderH
%Europe/Berlin %487 %2005, 12:41
ik weet niet precies wat je wil bereiken, maar probeer eens gotoAndStop("foto_4") ipv gotoAndPlay

sanderH
%Europe/Berlin %545 %2005, 14:04
Ik heb even iets gemaakt, ik weet niet of je er wat aan hebt?
Het is niet de netste code en er kan vast en hoop anders, maar misschien kan je hier mee verder.

pulletje
%Europe/Berlin %980 %2005, 00:32
net als bij davyvh is ook dit weer super mooi gemaakt!! respect...

maar helaas ben ik niet zo ver gevorderd in AS, als ik hier iets aan moet veranderen dan zijn de poppen aan het dansen.

je zegt overigens dat je niet precies weet wat ik wil/in mijn hoofd heb zitten..

ik zal het proberen uit te leggen.

de foto's (5 in totaal) moeten het menu worden. ik vind het er leuk uit zien als die foto's op een hoopje liggen zoals ik al gemaakt had.
vervolgens, als je met de muis over een foto gaat moet deze naar boven komen (bv. met swapDepth zoals OL55 mij aanraadde). als je dan vervolgens weer met de muis van de foto afgaat dan moet deze weer terug gaan in zijn oude positie. maar, als je op de foto klikt, dan moeten de andere foto's weg faden en moet die ene foto vergroot worden zodat ik daar vervolgens een dynamictekstbox op kan laten zien met tekst van de betreffende foto.

stel je voor. op de foto staat een bed, je klikt hem aan, alle foto's behalve die met dat bed faden weg, de foto met het bed wordt vergroot tot beeldvullend, er komt een dynamic tekstvak tevoorschijn met tekst die ik uit een extern txt. bestand haal.

ik ben in iedergeval handig genoeg met flash om die alpha e.d. in te stellen die tekstbox maken en inladen van .txt file kan ik ook. alleen om nu die rollover,rollout en on release te maken daar schort het een beetje aan. ik heb het al op verschillende manieren geprobeerd maar om het nu precies goed te krijgen dat lukt dus weer niet. zie:

http://www.pulletje.nl/swapdepth.fla

wie oh wie kan mij een stapje dichter bij mijn doel helpen??

Gerrit55
%Europe/Berlin %362 %2005, 09:42
Met swapdepths kun je een mc bv. naar de voorgrond brengen. In je MC bewaar je met this.oudedepth de waarde die er in stond, zodat je hem weer op dezelfde depth terug kan zetten.
een OnRollover zou ik afraden, vooral als je in de MC een animatie hebt staan waarbij de xy-coordinaten veranderen, waarbij je evt. een rollOut krijgt.

Maak van alle foto's aparte movieclips, op frame 1 stop() -> animatie of wat je er ook mee wilt
doen -> laatste frame stop();

Op je hoofdtimeline,maak je per foto een layer en zet op frame 1 de instance van deze MC. Geef bij properties een instancenaam
Maak een nieuwe layer tbv Actionscripts.
foto1 = instancenaam
met this.zoomed hou ik bij of de animatie al of niet afgespeeld is.
zo ja, dan speel je mc achteruit af tot frame1

stop();

foto1.onRelease = foto1.onReleaseOutside = function() {
if (this.zoomed) {
this.onEnterFrame = function() {
if (this._currentframe > 1) {
this.prevFrame();
} else {
delete this.onEnterFrame;
this.zoomed = false;
}
}
} else {
this.oudedepth = this.getDepth()
this.swapDepths(10000);
this.zoomed = true;
this.play();
}
}

pulletje
%Europe/Berlin %499 %2005, 12:59
@ol55 en ieder ander die het weet,

Ik heb nu geprobeerd te doen wat je zei, zie http://www.pulletje.nl/fotoswap.fla

maar zoals je ziet voert hij niet de handeling uit welke eigenlijk de bedoeling is. De foto's komen wel mooi naar voren en gaan ook weer mooi terug maar de animatie (dat de andere foto's wegfaden), die komt niet.

Misschien dat je me nog een tip kunt geven?

Gerrit55
%Europe/Berlin %486 %2005, 12:40
Voorbeeldje gemaakt, AS zoals eerder vermeld

SWF (http://www.ol55.nl/flash/swapdepths.swf)
FLA (http://www.ol55.nl/flash/swapdepths.fla)