PDA

Volledige versie bekijken : menu met geheugen

Bosduve
%Europe/Berlin %570 %2006, 14:41
Ik heb een menu gemaakt met verschillende knoppen. Maar ik zou willen dat je kan zien op welke knoppen je al geklikt hebt. bijvoorbeeld: als je nog niet op een bepaalde knop geklikt hebt staat de knop afgebeeld met een alphawaarde van 20% en als je er wel al op geklikt hebt blijft de knop een weergave hebben van 100%. ook nadat je al andere knoppen hebt aangeklikt. (voorbeeld: er zijn 20 knoppen en ik klik 5 willekeureige knoppen aan dan staan er 5 knoppen met een alphawaarda van 100% en 15 knoppen met een alphawaarde van 20%
weet er iemand hoe dit script in elkaar zit?

fons
%Europe/Berlin %602 %2006, 15:26
Bij de "onPress" of "onRelease" zet je de _alpha van de knop gewoon op 100%.
Bij de "onRollOver" of "onRollOut" gebeurt er niks met de _alpha!

Bosduve
%Europe/Berlin %605 %2006, 15:32
mijn knop bestaat eigenlijk een een movie clip. hoe zet je dit in actionscript. ben nogal een newb sry

fons
%Europe/Berlin %612 %2006, 15:42
Je hebt dus een de mc "knop" zeg maar tien keer op de stage gezet met een _alpha van 10. Ze noemen respectievelijk "knop1", "knop2 etc.
in de timeline (liefst waar de knoppen staan) staat bv voor "knop1":

knop1.onRollOver = function(){
// iets wat moet gebeuren bij rollover
}
knop1.onRollOut = function(){
// iets wat eventueel moet gebeuren bij rollout
}
knop1.onPress = function(){
_alpha = 100;
// plus de actie die moet gebeuren als je op deze knop klikt
}

zoiets ongeveer.

Bosduve
%Europe/Berlin %617 %2006, 15:49
dit is het stukje actionscript bij onpress

ft1_ft.onPress = function() {
screen.gotoAndStop(1);
};

hoe zet ik dit er dan bij?

kzeg het u ik ben een newb

url van de fla vind je op mijn andere post in dit forum

fons
%Europe/Berlin %621 %2006, 15:54
Het is toch duidelijk denk ik.

_alpha = 100;
screen.gotoAndStop(1);
};

Ik weet natuurlijk niet hoe alles is opgebouwd, maar normaal zou ie het toch moeten doen zo.

Bosduve
%Europe/Berlin %626 %2006, 16:02
in de movieclip zit een "rewind"-script

stop ();
this.onEnterFrame = function(){
if(rewind == true){
prevFrame();
}
}
this.onRollOver = function(){
rewind = false;
play();
}
this.onRollOut = function(){
rewind = true;
}

ik denk deze twee elkaar wat tegenwerken.

dit is momenteel de volledige actionscript van die ene knop. Deze acties staan wel in een apperte laag

ft1_ft.onRollOver= function(){
miniscreen.gotoAndStop(1);
};

_alpha = 100;
screen.gotoAndStop(1);
};

fons
%Europe/Berlin %634 %2006, 16:13
Post je .fla eens.
Want op zich mag dat geen verschil geven.
Die mc krijgt gewoon een _alpha van 100%.
Maar zoals gezegd, ik weet niet wat er allemaal gebeurt.

Bosduve
%Europe/Berlin %641 %2006, 16:23
fla kun je vinden op deze plaats (http://users.pandora.be/yvan.bossuyt1/fla/test.fla)

misschien vind je ook een oplossing voor mijn andere vraag op dit forum. het gaat over dezelfde file

Dauntless
%Europe/Berlin %667 %2006, 17:00
Ik heb een menu gemaakt met verschillende knoppen.
Ik betweifel eigenlijk of je het wel zelf gemaakt hebt...

Vervang al het AS op je hoofdtijdlijn naar dit:
for(var i:Number = 0; i<10; i++)
{
this["ft"+i+"_ft"]._alpha = 20;
this["ft"+i+"_ft"].onRollOver = function()
{
miniscreen.gotoAndStop(this.id);
}
this["ft"+i+"_ft"].onRelease = function()
{
screen.gotoAndStop(this.id);
this._alpha = 100;
}
}

fons
%Europe/Berlin %672 %2006, 17:08
Ik betwijfel het ook!
En de manier waarop ik het uitgelegd hebt zal niet werken, ze staan al op 100% _alpha !!

Bosduve
%Europe/Berlin %926 %2006, 23:14
Ik betweifel eigenlijk of je het wel zelf gemaakt hebt...

euh ja ik heb het zelf gemaakt! tutorials gezocht tot ik scheel keek! zit al 8 uur te sukkelen op da siteken

zal het maar als een compliment beschouwen zeker?

Dauntless
%Europe/Berlin %927 %2006, 23:15
euh ja ik heb het zelf gemaakt! tutorials gezocht tot ik scheel keek! zit al 8 uur te sukkelen op da siteken

zal het maar als een compliment beschouwen zeker?
Ik zeg tegen jou: "vervang de onEnterFrame" en je weet niet eens waar ik het over heb ;). Terwijl je die er toch wel zelf hebt ingestoken...

Bosduve
%Europe/Berlin %932 %2006, 23:22
misschien eens de desbetreffende tutorial doorsturen ... mischien da je dan gelooft dat ik het zelf gemaakt heb! weliswaar met tutorials!

ps: check het stukje actionscript onderaan de tutorial!!!

tutorial (http://www.tutorialized.com/tutorial/Advanced-Flash-Button/10951)

Dauntless
%Europe/Berlin %933 %2006, 23:23
Als je iets overneemt uit een tutorial moet je natuurlijk wel weten WAT je doet hé :).

Bosduve
%Europe/Berlin %933 %2006, 23:24
en bijhorende tutorial voor het miniscreen

tutorial (http://www.tutorialized.com/tutorial/Creating-a-Portfolio-Scene-in-Flash/10126)

you see?

Bosduve
%Europe/Berlin %934 %2006, 23:25
Als je iets overneemt uit een tutorial moet je natuurlijk wel weten WAT je doet hé :).

kzeg toch dat ik newb ben! ik ken maar een kleine basis van flash en ben bereid door tutorials en dergelijke uit te proberen en bij te leren!

toch niets mis mee?

de bedoeling van dit forum is toch om elkaar te helpen en niet om elkaar in twijfel te trekken?

fons
%Europe/Berlin %305 %2006, 08:20
Ok, ik geloof je.
Maar dan zou ik als ik jou was het anders doen!
Je zegt ergens dat het een "siteke" is. Dus veronderstel ik dat ie ergens online gaat, toch?
Als je dan deze swf gaat gebruiken, hij is nu bijna 1Mb met die 9 fotos die erin staan en als dus alle thumbs andere fotos gaan worden (36!) wordt ie 4x(!!) zo groot.
Dan wordt ie wel erg zwaar.
Met andere woorden, heel traag om te laden maar wat nog belangrijker is, bandbreedte opslorpend. Als een paar mensen hem geopend (let wel, geopend, er gewoon naartoe gaan) hebben zit je aan je maximum en gaat de site plat.

Ik zou er aan gaan denken om het met externe foto's en xml te gaan doen.
Daar zijn zeker zoveel tutorials van te vinden en het resultaat kan hetzelfde worden plus dat ie dan makkelijker aanpasbaar wordt.

Om even terug te komen op je probleem.
Om zo'n thumb in dit geval op 100% (op het einde van de thumb timeline) te houden zal je met een variabele moeten werken. Nu gaat ie met een rollOver naar het einde en bij een rollOut naar het begin. Als je nu een boolean variabele in de thumb zet die op "false" staat. Als er dan bij de rollOver en de rollOut alleen maar doet wat je nu doet als die variabele "false" en je zet die variabele op "true" bij een onPress gaat ie met de rollOut of de rollOver niet terug.
Snap je een beetje?

Dauntless
%Europe/Berlin %346 %2006, 09:18
kzeg toch dat ik newb ben! ik ken maar een kleine basis van flash en ben bereid door tutorials en dergelijke uit te proberen en bij te leren!

toch niets mis mee?

de bedoeling van dit forum is toch om elkaar te helpen en niet om elkaar in twijfel te trekken?
Het is gewoon: Als je iets beter wist wat je deed zou het veel gemakkelijker gaan :). Daarom zoek je best alle commando's op in de helpfiles en kijk je wat ze doen.