PDA

Volledige versie bekijken : Complexiteit in de eenvoud

MiMambo
%Europe/Berlin %502 %2006, 13:03
Besten,
Hieronder eerst de probleemcode

var ysub:Number = 486;
function repositionSub () {
if (_root.subMenus_mc._y == ysub){
_root.subMenus_mc.gotoAndPlay("reposition");
} else {
_root.subMenus_mc._y == ysub;
}
};

knop1_btn.onRelease = repositionSub;
knop2_btn.onRelease = repositionSub;

DOEL: ik klik op een knop en

ALS het submenu (waar die knop instaat) op positie y=486 staat dan moet hij zakken
--> dit doe ik door te verwijzen naar een labelnaam "reposition" in een mc waarin dus een motiontween staat die hem gewoon laat zakken van 486 naar y=632
ALS het submenu niet op 486 staat (en dus op y=632 en dus op de "gezakte" plaats staat en ik klik op deze of een andere knop dan mag hij op die plaats (y=632 of de "gezakte" blijven staat)

VASTSTELLING: als ik op een knop klik, dan springt hij telkens naar het "reposition"label, het eerste keyframe vd motiontween en laat hem weer zakken
MAAR dus eens éénmaal gezakt moet hij blijven staan !

Iemand advies ?

Thx,
M
Een AS leerling

Dauntless
%Europe/Berlin %514 %2006, 13:21
De _y van je movieclip verandert niet, alleen wat er in de movieclip zit verandert van positie.

Sla een boolean op in je movieclip:
_root.subMenus_mc.down = true;

En dan kijken of die true of false is. Als hij false is ga je naar de gotoAndPlay (en zet je hem op true) en anders doe je niets.

(In het begin dus op false zetten)

MiMambo
%Europe/Berlin %545 %2006, 14:06
Euh ... DL,

Ik ben een beginnend as'er, zou je eens jouw oplossing in de code kunnen plaatsen die ik poste (aub) ? Ik begrijp het principe wel, maar nog niet helemaal de vorm.

Thx

MiMambo
%Europe/Berlin %550 %2006, 14:12
Zeg DL,

Misschien interesseert dit je wel: ik zag dat je bezig bent met het aanleren van as in het nederlands (boek(-je) ).
- goed idee want meeste literatuur is in het Engels en dat maakt het toch net iets moeilijker
- tip ? ik heb momenteel een boekje van +/- 260 p's waar ik vrij tevreden over ben: "Flash 8 ActionsScript", Bob van Duuren, van Duuren Media: Culemburg (uit de reeks "Leer jezelf makkelijk ... ?")
--> je kan altijd hier eens kijken hoe deze het aanpakt (just to let u know)

Kwestie van ook eens een (klein) steentje bij te dragen ;-)

M

Dauntless
%Europe/Berlin %571 %2006, 14:42
Je code:

var ysub:Number = 486;
function repositionSub () {
if (_root.subMenus_mc.down == false){
_root.subMenus_mc.gotoAndPlay("reposition");
_root.subMenus_mc.down = true;
} else {
//lalala, niets doen
}
};

knop1_btn.onRelease = repositionSub;
knop2_btn.onRelease = repositionSub;
_root.subLMenus_mc.down = false;

Over dat boek: Dat boek is eigenlijk niet zo goed... Ik heb het niet hier liggen maar ik heb het in de winkel doorbladerd en het AS is erg verouderd... Zie ook dit topic:
http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=19233&highlight=boek

MiMambo
%Europe/Berlin %581 %2006, 14:56
Over dat boek: Dat boek is eigenlijk niet zo goed... Ik heb het niet hier liggen maar ik heb het in de winkel doorbladerd en het AS is erg verouderd...

DL,

Over dat boek: ik heb enige expertise ter zake (studieboeken - als ik zo bescheiden mag zijn, ... slik) en ik zou toch iets genuanceerder willen antwoorden:
- ik zit nu ongeveer aan pg 75 met leren en ik merkte inderdaad dat hij niet volgens de gevraagde manier van werken werkt (in de zin van on(release) ... ipv btn.onRelease = ...-
- de bewoording en wijze van uitleg vind ik niet slecht (dus ook niet goed); de theoretische inleiding is beperkt tot een 60-tal pg's en hij probeert concreet te werken met praktische zaken
- niet slecht dus omdat ik denk dat je
1. veel vroeger met zo'n aanpak kan starten
2. praktisch relevantere praktijk vb'en kan aanhalen
3. de moeilijkheidsgraad van die vb'en moet opbouwen

Het boek "FlashDesign voor vormgevers" van Hedwig van Groenendaal is hierin, voor mij althans, een véééééééél beter vb !
Maak niet moeilijk wat makkelijk kan, haal praktisch bruikbare vb'en aan, enz...

Grnt
Nu nog die code natuurlijk ;-)

Dauntless
%Europe/Berlin %588 %2006, 15:06
Aan dat boek van Hedwig hebben ook wat mensen van FlashFocus meegeholpen :).

-Flashgirl
-BDisOKE
-De kale

Dat boek vind ik ook wel een heel goed boek :).

Maar als je al oud AS gaat gebruiken moet je sowieso nog de nieuwe leren en je bent helemaal niet mee met de huidige manier van coden... Dan zou je in principe nog een 2de boek moeten gaan kopen dat wel up to date... Daarom is het naar mijn mening een slecht boek... Je gaat nu toch ook geen boek meer kopen: "Hoe houd ik mijn auto draaiende door kolen bij te kappen" ? :)

Ps: Ik heb er ook al wel wat boeken opzitten hoor : http://www.dauntless.be/flashfocus/pics/boeken.jpg :p

MiMambo
%Europe/Berlin %846 %2006, 21:19
Aan dat boek van Hedwig hebben ook wat mensen van FlashFocus meegeholpen :).

-Flashgirl
-BDisOKE
-De kale

Dat boek vind ik ook wel een heel goed boek :).

Maar als je al oud AS gaat gebruiken moet je sowieso nog de nieuwe leren en je bent helemaal niet mee met de huidige manier van coden... Dan zou je in principe nog een 2de boek moeten gaan kopen dat wel up to date... Daarom is het naar mijn mening een slecht boek... Je gaat nu toch ook geen boek meer kopen: "Hoe houd ik mijn auto draaiende door kolen bij te kappen" ? :)

Ps: Ik heb er ook al wel wat boeken opzitten hoor : http://www.dauntless.be/flashfocus/pics/boeken.jpg :p

Hmmm ... is het dan niet enkel een verouderde notatie ?

Ik denk dat het voor een beginnend AS'er niet slecht is. Het is ten slotte ook maar het begin, ... maar ja ik weet al wat erop gaat antwoorden.
Laat mij één oplossing voorstellen ! Voor een boek over as die mij de tevredenheid van de FlashDesign kan bieden heb ik GELD over ! Dat is wat ik wil, ... of toch héél graag zou hebben ('k zou zeggen voor mijn Sinterklaas, maar da's nog ver af). [}:|]

Over uw collectie: als ge alles in uw kop hebt wat in AL die boeken staat dan ... stop met school en ga poen verdienen ! [:o)]

Grtn,

M